Cat 6 ftp

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
122
Punten
43
Als je richting 10Gbit wil gaan, moet je CAT6A gebruiken, en die connectoren kan je zéér moeilijk (quasi niet) zelf crimpen.
Is ook voor niks nodig dat zelf crimpen. Kabels in de muur laat je toekomen op cat6a patch paneel langs de ene kant, en cat6a wcd's langs de andere. En vervolgens gebruik je geprefabriceerde cat6a kabels om servers/pc's aan te sluiten en te patchen.
Da's ook weer waar.

Doch, ik ben geen voorstander van die "professionele home-networks" voor mensen die er geen kaas van gegeten hebben :)
Vooral omdat in de praktijk vaak met een mobiel toestel (laptop, tablet, phone) gewerkt wordt. Dat maakt dan verbinding met WiFi en daar zit je dan met al die extra contactdozen :p
(ps: hier hebben we in elke kamer een netwerkdoos gestoken)
Voila!
Nu, begrijp me niet verkeerd, als "ne professioneel" uw netwerk kan aanleggen, inclusief het afmonteren van alle patchings etc, super, ge kunt niet beter hebben.
Zelf gaan foefelen als het niet nodig is, brengt alleen maar frustratie met zich mee.

1 wandcontactdoos per kamer lijkt me inderdaad wel voldoende. (allez ja, per "leef/slaap"kamer dan toch - RJ45 jacks in de keuken lijkt me overkill).

Zeker met "the internet of things" die steeds groter & groter aan het worden is, blijkt WiFi altijd maar belangrijker te worden.
(Hoe zou ik nog kunnen leven zonder mijn wasmachine & frigo te monitorren op m'n GSM?!)

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Niet alle verkeer hoeft het internet op.
Je hebt bijvoorbeeld al betaalbare 2,5Gbps NAS. En dat zal snel richting 10Gbps evolueren.

Je WIFI AP connecteren met de router is toch ook al maar zus en zo op 1Gb.

Afwegingen natuurlijk maar 20 jaar geleden was 10Mbps al heeeel veel. Daar zou je nu niet willen over streamen. Een connector is nog makkelijker om te zetten maar een netwerkkabel in flex trekken al niet echt. Verschil in kostprijs van de kabel is nu ook al niet groot..
20 jaar geleden was 10Mbps voor een netwerk bedroevend laag, spreken we over 30 jaar is 't al wat anders. 15 jaar geleden installeerde ik CAT5e in huis met 1000Mbps switchen en mocht me al verdedigen tegen de toekomst gerichte CAT6 lovers die me voor gek verklaarde dat ik 'maar' CAT5e deed. Dat argument wordt nu dus nog altijd gebruikt. Ik zie nog altijd de noodzaak in een huis niet.

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
122
Punten
43
Je hebt bijvoorbeeld al betaalbare 2,5Gbps NAS. En dat zal snel richting 10Gbps evolueren.

Afwegingen natuurlijk maar 20 jaar geleden was 10Mbps al heeeel veel. Daar zou je nu niet willen over streamen. Een connector is nog makkelijker om te zetten maar een netwerkkabel in flex trekken al niet echt. Verschil in kostprijs van de kabel is nu ook al niet groot..
20 jaar geleden was 10Mbps voor een netwerk bedroevend laag, spreken we over 30 jaar is 't al wat anders. 15 jaar geleden installeerde ik CAT5e in huis met 1000Mbps switchen en mocht me al verdedigen tegen de toekomst gerichte CAT6 lovers die me voor gek verklaarde dat ik 'maar' CAT5e deed. Dat argument wordt nu dus nog altijd gebruikt. Ik zie nog altijd de noodzaak in een huis niet.
Wel, het verschil tussen 10, 100 en 1000mbit laat zicht door de gewone gebruiker daadwerkelijk voelen.
Het verschil tussen 10.000 en 1000mbit niet.

Zo simpel als dat.
10Gbit is nog nog maar pas een "standaard" (lees betaalbare / common) aan het worden in datacenters van onze kleinere klanten. En dan meestal nog maar beperkt tot core switching & storage switching (geen fibre channel, maar iSCSI en dergelijke)

Als je heden-ten-dage toekomstgericht wilt, dan moet je niet afkomen met CAT6, maar met CAT6a, of waarom niet overal fiber leggen?! :)

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
653
Punten
113

Wel, het verschil tussen 10, 100 en 1000mbit laat zicht door de gewone gebruiker daadwerkelijk voelen.

Zo simpel als dat.
10Gbit is nog nog maar pas een "standaard" (lees betaalbare / common) aan het worden in datacenters van onze kleinere klanten. En dan meestal nog maar beperkt tot core switching & storage switching (geen fibre channel, maar iSCSI en dergelijke)

Als je heden-ten-dage toekomstgericht wilt, dan moet je niet afkomen met CAT6, maar met CAT6a, of waarom niet overal fiber leggen?! :)
Cat6 gaat ook tot 10Gbit tot 55 meter en in huis zijn ze in normale omstandigheden niet langer als 55 meter. Cat6A is goed voor in kantoren en bedrijven waar de afstand langer is. En ik heb nog geen enkele netwerk kaart in een pc of laptop of spelconsole of tv gezien van meer dan 1Gbit. En begin hier nu niet over Cat7 zoals alle Hollanders op tweakers want die denken als ze een netwerkkabel kopen en er een rj45 op plaatsen of een patchsnoer met rj45 connectoren op kopen dat ze een cat7 kabel hebben liggen. De webshops die dit allemaal aanbieden zijn in mijn ogen allemaal oplichters want een cat7 kabel met rj45 connectoren bestaat niet volgens de normen. Maar er zijn dus mensen die hier in trappen en achterna gaan klagen dat het niet werkt.

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38

Zo simpel als dat.

Ja natuurlijk merk je het verschil tussen een 100 en 1000 netwerk. Hoewel... niet altijd. Hangt nogal sterk af van de kwaliteit van de switchen zelf. Maar de pointe is dat je over een CAT5e met gemak 1gbps trekt en al zeker in huishoudelijke installaties. De discussie over CAT5e vs CAT6 gaat nu al decenia mee...

De meeste toepassingen in huis zijn streaming over het internet, gaande van video tot spelletjes. En dan is de internetverbinding de bottleneck.

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Net gevonden: als alles deftig is aangesloten met de nodige hardware en best mogelijke verbindingen is 10gpbs over CAT5e mogelijk tot ongeveer 45m. Voila.. so far toekomst gericht :D

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
653
Punten
113
Net gevonden: als alles deftig is aangesloten met de nodige hardware en best mogelijke verbindingen is 10gpbs over CAT5e mogelijk tot ongeveer 45m. Voila.. so far toekomst gericht :D
Is wel niet supported door de netwerkstandaarden. Cat 6 is tot 55m supported in de netwerkstandaarden. En als je zoiets gevonden heb kun je er mss ook de link bijzetten waar je dit gevonden hebt. Ik werk in de netwerkbekabeling industrie en wij moeten geregeld op opleidingen voor netwerkbekabeling om gecertificeerd te zijn en alle merken zeggen dat vanaf cat6 tot 55m 10Gbit/s ondersteund word. En cat5e word maximum ondersteund tot 1Gbit/s. Heb hier cursussen liggen waar dit allemaal in staat. Dus verkondig aub geen valse informatie.

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
302
Punten
83
^^ koper heeft niet de neiging zich aan die standaarden te houden ;)
Maar in de praktijk zal de kans klein zijn dat je alles zo perfect aangesloten krijgt dat je dat haalt.

Nog niemand cat7 vermeld in dit topic?
*hides*

Kwakkel

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
206
Punten
43
Nog niemand cat7 vermeld in dit topic?
Jawel hoor:
Cat6 gaat ook tot 10Gbit tot 55 meter en in huis zijn ze in normale omstandigheden niet langer als 55 meter. Cat6A is goed voor in kantoren en bedrijven waar de afstand langer is. En ik heb nog geen enkele netwerk kaart in een pc of laptop of spelconsole of tv gezien van meer dan 1Gbit. En begin hier nu niet over Cat7 zoals alle Hollanders op tweakers want die denken als ze een netwerkkabel kopen en er een rj45 op plaatsen of een patchsnoer met rj45 connectoren op kopen dat ze een cat7 kabel hebben liggen. De webshops die dit allemaal aanbieden zijn in mijn ogen allemaal oplichters want een cat7 kabel met rj45 connectoren bestaat niet volgens de normen. Maar er zijn dus mensen die hier in trappen en achterna gaan klagen dat het niet werkt.
:p

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
302
Punten
83
Oei, gemist.
Mijne cat7 had geen connectoren hoor. En die heb ik er zelf ook niet opgezet (want laatste keer dat ik er zocht, geen gevonden). Maar dus wel cat6a patch panels en cat6a contactdozen in de muur (van Niko, wat een miserie is dat om aangesloten te krijgen zeg). Als er ooit cat7 materiaal uitkomt, en het blijkt nodig, kan ik die delen nog vervangen. Met die kabel in de muur is dat al wat moeilijker.
Als het nooit nodig blijkt te zijn, tant pis, die cat7 kostte nauwelijks meer dan cat6a.

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
653
Punten
113
Oei, gemist.
Mijne cat7 had geen connectoren hoor. En die heb ik er zelf ook niet opgezet (want laatste keer dat ik er zocht, geen gevonden). Maar dus wel cat6a patch panels en cat6a contactdozen in de muur (van Niko, wat een miserie is dat om aangesloten te krijgen zeg). Als er ooit cat7 materiaal uitkomt, en het blijkt nodig, kan ik die delen nog vervangen. Met die kabel in de muur is dat al wat moeilijker.
Als het nooit nodig blijkt te zijn, tant pis, die cat7 kostte nauwelijks meer dan cat6a.
Nexans heeft er maar zijn wel wat kostelijk hoor.

Bovenaan