Carport in bouwvrije zone

• Tags administratie bouwvergunning carport woning
  • G

Guest

Guest
    Weet iemand of het toegelaten is om een carport te zetten in de 'bouwvrije' zone, 't is te zeggen ons stuk grond is 12m breed. Het huis mag 9m breed zijn, dus 3 meter voor oprit. Ik had gedacht om op de oprit (is de bouwvrije zone) een carport te plaatsen.

Is daar een wijziging of afwijking voor nodig? Heb ik opties?

Normaal gezien mag je daar niets bouwen. Want het is dan ook een bouwvrije zone.

Komt erbij dat je dan tegen de perceelsgrens bezig zijt ...

Wijziging of afwijking kan je aanvragen, maar die zal waarschijnlijk niet toegekend worden.

Mocht je op die plek bijvoorbeeld wel een garage zetten (dan is het niet bouwvrij natuurlijk) dan had je daar ook een carport kunnen zetten.

op de meeste plaatsen (langs hier toch) mag je daar geen huis bouwen, maar wel tuinhuis of carport, kleiner dan 12m² en tot op max 1m van de perceelgrens

Bedankt voor de info. Ik zie toch geregeld carports langs het huis, in wat dan de bouwvrije zone zou zijn (de strook vlak langs het huis waar normaliter een oprit zou komen). Ik kan me moeilijk inbeelden dat al die carports daar niet zouden mogen staan.

Hoe kan ik dit nu zeker te weten komen? Best eens langsgaan op de gemeente of aan de architect vragen?

whomm wrote:
    Bedankt voor de info. Ik zie toch geregeld carports langs het huis, in wat dan de bouwvrije zone zou zijn (de strook vlak langs het huis waar normaliter een oprit zou komen). Ik kan me moeilijk inbeelden dat al die carports daar niet zouden mogen staan.

Hoe kan ik dit nu zeker te weten komen? Best eens langsgaan op de gemeente of aan de architect vragen?

Let op: het kan zijn dat die carports staan op een plek waar je een garage mag zetten.

Anderzijds: vaak vragen mensen daar geen vergunning voor en smijten ze dat gewoon neer.

ga ns langs bij de dienst stedenbouw

je moet toch sinds kort geen vergunning meer hebben voor bijbouwtjes onder de 12m². En alles zou in de omschrijving van de verkaveling moeten staan. Hier waren carports niet toegelaten, maar na 5 jaar hebben er hier buren blijkbaar aanvraag tot verandering verkavelingsvoorwaarden aangevraagd en beginnen de carports uit de grond te schieten.

Hallo

Waar vind je de juiste voorwaarden voor die 'kleine gebouwtjes waar je niet langer vergunning voor nodig hebt'.? Kan iemand mij helpen?

Bedankt!

Beroepsamateur wrote:
    je moet toch sinds kort geen vergunning meer hebben voor bijbouwtjes onder de 12m². En alles zou in de omschrijving van de verkaveling moeten staan. Hier waren carports niet toegelaten, maar na 5 jaar hebben er hier buren blijkbaar aanvraag tot verandering verkavelingsvoorwaarden aangevraagd en beginnen de carports uit de grond te schieten.

Ja maar, let op: dit geldt niet voor bijbouwen op de perceelgrens! Hiervoor blijft een vergunning noodzakelijk.

luukske wrote:
    Beroepsamateur wrote:

Ja maar, let op: dit geldt niet voor bijbouwen op de perceelgrens! Hiervoor blijft een vergunning noodzakelijk.

Geen vergunning is ook een groot woord.

Je moet nog altijd een simpele aanvraag indienen op de gemeente, die hebben dan 30 dagen de tijd om het te weigeren.

Hoor je niks binnen die 30 dagen => dan is het in orde.

Ik zou ook sowieso eens polsen bij je gebuur.

Die zal waarschijnlijk er niet mee opgezet zijn, indien je op de perseel grens plots afkomt met een carport.

Zo te horen zijn het toch open bebouwingen hé als je spreekt over 3 meter van de scheiding.

Je zou bij mij nogal vliegen in zo'n geval, mijn gedacht. :evil:

Dat doet maar op tegenwoordig ;-)

En soms mag je idd. een carport in de tuin zetten, maar mag je geen verharde weg tot daar doortrekken.

Lansgaan bij gemeente, al de rest is speculatie ;-)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan