• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Capaciteitstarief en zonnepanelen

stafke

Lid
Lid geworden
19 feb 2011
Berichten
156
Waarderingsscore
4
Punten
18
Hallo iedereen,

Zou iemand aub zo vriendelijk willen zijn om op eenvoudige manier uit te leggen of het nu wel of niet een verstandige investering is om alsnog zonnepanelen te plaatsen nu het capaciteitstarief er aankomt.

Ik lees heel wat meningen waar men zegt dat degenen die sinds kort hebben geïnvesteerd (of gaan investeren) in zonnepanelen, eraan zijn voor de moeite. De

Klopt de stelling:
Combinatie capaciteitstarief + digitale meter = slecht voor zonnepaneel eigenaars die geen terugdraaiende maar digitale meter hebben?

Ik overweeg zonnepanelen te leggen maar weet niet of het een verstandige beslissing is?

Stel dat ik tijdens de zomerdagen met veel om 17u.thuiskom. Ik begin te koken met mijn inductiekookplaat, zet mijn wasmachine aan, en ondertussen ga ik nog snel even stofzuigen zodat het huis er proper bijligt tegen dat mijn lief komt...dat allemaal terwijl er muziek uit de radio speelt. Ga ik dan energie van mijn zonnepanelen halen of gaat het capaciteitstarief (hoogste piek/15min.) beginnen lopen?

Komt misschien een beetje dom over maar als leek en simpele werkman snap ik er allemaal niets van. Mocht iemand het in eenvoudige mensentaal willen uitleggen dan zou ik dit ten zeerste appreciëren.

Alvast bedankt!
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
zonnepanelen en capaciteitstarief staan los van elkaar

of je in jouw voorbeeld nog stroom afneemt of niet is niet zo simpel als je zou willen

er spelen namelijk wel enkele factoren mee in het verhaal

1 hoeveel kw kunnen je panelen geven
2 geven ze dit ook effectief op dat moment (een wolk en je opbrengst zakt ineen )
3 hoeveel stroom trek je effectief


pv blijft zeker wel intressant ook zonder terugdraaiende teller

enkel batterijen zijn niet economisch rendabel op dit moment
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Het klopt dat het voor terugdraaiende tellers gunstiger is om zonnepanelen te hebben dan met digitale meter, al betalen zij natuurlijk ook prosumententarief.
Maar dat betekent niet dat het met een digitale meter ongunstig is.
Minder gunstig is niet ongunstig.

Elke situatie vraagt zijn eigen berekening, maar een ongunstige PV-installatie zal niet vaak voorkomen. Dat was al niet met ‘lage’ stroomprijzen dus al helemaal nu niet.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
PV is absoluut rendabel. Zeker met huidige terugleververgoedingen, die liggen hoger dan de kost per kWh van de energie die je opwekt. Je gaat dus gegarandeerd minder betalen aan elec.
Terugverdientijd ligt momenteel heel laag door hoge prijzen. Ook met DM

Capaciteitstarief staat hier los van.
Die moet je betalen met of zonder PV.
Een batterij kan daar wel invloed op hebben, naar dat is momenteel kosten/baten nog een te hoge investering. Vooral omdat onze seizoenen daar niet ideaal voor zijn.
Maar prijzen, technologie kunnen nogal snel veranderen
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
PV kan jouw capaciteitstarief naar beneden halen ALS je de grootste verbruikers (wasmachine, droogkast, …) laat draaien op momenten dat er veel zon is. Dat kan via een slimme sturing automatisch of eenvoudig zelf.

Vb: Je kijkt buiten, het is zonnig, je steekt ‘s ochtends een machine was in en laat die met startuitstel overdag draaien.

Zonder PV moet je nog meer spreiden en rekening houden met wat je allemaal hebt aanstaan.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Hallo iedereen,

Zou iemand aub zo vriendelijk willen zijn om op eenvoudige manier uit te leggen of het nu wel of niet een verstandige investering is om alsnog zonnepanelen te plaatsen nu het capaciteitstarief er aankomt.

Ik lees heel wat meningen waar men zegt dat degenen die sinds kort hebben geïnvesteerd (of gaan investeren) in zonnepanelen, eraan zijn voor de moeite. De

Klopt de stelling:
Combinatie capaciteitstarief + digitale meter = slecht voor zonnepaneel eigenaars die geen terugdraaiende maar digitale meter hebben?
Dat capaciteitstarief maakt geen verschil. Het rendement dat je zou gehad hebben had je 15 jaar terug zonnepanelen geplaatst had ga je nooit meer kunnen krijgen omdat je dan die groenstroomcertificaten had alsook de simpele terugdraaiende teller, maar als je nu niets hebt is het nog altijd te overwegen om te kijken voor zonnepanelen. De reden waarom er nu veel hogere nettarieven zijn is ook door de onrealistische subsidies die toen werden gegeven.

Zoals aangehaald maar met huidige tarieven is het injectietarief (wat jij krijgt van leverancier) en digitale meter niet te onderschatten.

Ik betaal 0,5 €/kWh voor wat ik uit het net haal (zoals iedere andere), maar mijn injectie krijg ik 0,3 €/kWh voor wat ik niet gebruik van mijn zonnepanelen en in het net stop. Dat maakt wel een verschil, want zonder zonnepanelen ga je nog altijd die 0,5€/kWh betalen maar krijg je nooit ergens geld terug, dus zelf als je "nooit" iets zelf zou gebruiken gaan je zonnepanelen nu opbrengen.

Stels als je een gemiddeld verbruik hebt van 4,000 kWh per jaar betaal je nu zonder 2,000 € per jaar enkel aan elektriciteit (dan nog taxen en net tarief erbij). Als je 10 zonnepannelen van 3,000 Wpiek gaat plaatsen kan je per jaar iets van 2,600 kWh opbrengst verwachten. Stel dat je maar 600 kWh daarvan gaat zelf verbruiken (in het weekend), kom je dan op:
  • Verbruik (4,000 kWh min 600 kWh) = 3,400 kWh = 1,700 euro verbruik
  • Injectie (2,600 kWh min 600 kWh) = 2,000 kWh @ 0,3 €/kWh eraf voor injectie = 600 euro terug
Totaal is 1,100 euro versus 2,000 euro per jaar (aan de huidige tarieven), dus je hebt nog altijd een voordeel. Verder, tegen binnen 2 jaar heeft reeds 80% van huishoudens een digitale meter, dus er echt van onderuit raken kunnen we nog moeilijk.


Ik overweeg zonnepanelen te leggen maar weet niet of het een verstandige beslissing is?

Stel dat ik tijdens de zomerdagen met veel om 17u.thuiskom. Ik begin te koken met mijn inductiekookplaat, zet mijn wasmachine aan, en ondertussen ga ik nog snel even stofzuigen zodat het huis er proper bijligt tegen dat mijn lief komt...dat allemaal terwijl er muziek uit de radio speelt. Ga ik dan energie van mijn zonnepanelen halen of gaat het capaciteitstarief (hoogste piek/15min.) beginnen lopen?

Als dat uw normaal gedrag is, ga je wel hetzelfde capaciteitstarief betalen, met of zonder zonnepanelen. Integendeel als ik het goed begreep gaat er per maand een waarde voor je capaciteit bepaald worden en dan kan het zijn dat je in de zomermaanden een iets lager zal hebben omdat er dan nog licht is om 17u en uw zonnepanelen dus nog opbrengen.
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Zonnepanelen kunnen het capaciteitstarief enkel maar verlagen.
Zonder batterij is dit maar beperkt, maar met batterij is dit effect zeer groot.
Dit zijn mijn piekvermogens. (de grootste pieken komen van de inductiekoopplaat)
1669190197323.png
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Capaciteitstarief in mensentaal uitgelegd... Allée, hoe ik het begrepen heb ;).
Voor mensen met een digitale meter
  • Ieder kwartier wordt geregistreerd hoeveel je verbruik op dat moment was
  • Bekeken over gans de maand wordt het hoogste getal (verbruik) genomen van die "kwartier piekwaarden"
  • Dan wordt er berekend wat het gemiddelde is van de afgelopen 12 maanden, dus het gemiddelde van de afgelopen 12 "kwartier piekwaarden".
  • Op basis daarvan wordt dan bepaald wat het bedrag is dat je moet betalen als capaciteitstarief.
Voor mensen met een analoge meter
  • Je betaald standaard de laagste piek, namelijk die van 2,5 kWh.
Het bedrag wordt bepaald per kWh, en ligt rond de 3€20 excl. btw maand. Dit is blijkbaar afhankelijk van het netgebied waar je in woont.
Dus voor die 2,5kWh betaal je 8€ per maand excl. btw of 96€ per jaar.

Stel dat je piek stijgt naar 4kWh, dan nog ga je "maar" 12,8€ per maand of 153.6 euro betalen (excl. btw). Dus om dure dingen te gaan doen om dat tarief naar beneden te krijgen, dat ga je niet terug verdienen.

Over de zonnepanelen is hierboven al veel gezegd... Maar uiteindelijk, het moment dat jij wil beginnen koken, wassen en plassen... Dat wordt het duurste moment van de dag om energie aan te schaffen, en dan ga jij ook nog eens die piek trekken. Dat is de reden waarom dat capaciteitstarief er nu net gekomen is... Om mensen te doen nadenken om niet meer alles tegelijk te doen.
Plan je wasmachine in om te laten draaien op het middag uur (of 's nachts) met startuitstel, zelfde met je droogkast, stofzuig op het moment dat je niet aan het koken bent, laad die wagen op, op momenten dat je niks anders aan het doen bent (makkelijk te sturen met slimme laadpaal, dat kan bijna iedereen), enz. enz.

op een gegeven moment gaat het interessant worden om die sturingen per uur te bekijken. Voor gisteren bijvoorbeeld was de uurprijs per MWh in deze verhouding:
UurVerhouding bedragUurVerhouding bedrag
0 - 1112 - 131,8625
1 - 21,010613 - 141,8719
2 - 31,080614 - 151,9200
3 - 41,046315 - 162,0250
4 - 51,120716 - 172,0265
5 - 61,197817 - 182,2383
6 - 71,907218 - 192,2526
7 - 82,033019 - 201,9792
8 - 92,310420 - 211,7997
9 - 102,138921 - 221,5685
10 - 112,018322 - 231,4254
11 - 121,994823 - 001,1032
BRON: op basis van MWh waarden van YUSO, een leverancier van energie voor bedrijven.
Als ik dit doe voor een aantal dagen zullen de verhoudingen altijd wel min of meer hetzelfde liggen, waar je duidelijk ziet dat de eerste piek begint rond 6u 's ochtends, dan een heel klein beetje zakt, om terug te pieken richten "avondeten" om vanaf 20u geleidelijk terug te zakken.

Deze tabel heeft niet de bedoeling om iedereen naar "een uurtarief" te gaan duwen, maar toont wel duidelijk aan: Als je er in slaagt om je verbruik tss 21u & 6u te doen, dan je dan "winst kunt maken... Meer winst dan wanneer je je pieken gaat proberen te beperken.

Hierboven was het verschil tss een piek van 2,5 kWh & 4 kWh ongeveer 60€.
Puur naar energieprijs toe, stel dat we rekenen met een gemiddelde prijs van 40 cent per kWh die je normaal zou betalen op dit moment, die je nu betaald als energieprijs zonder nettarieven enz.

Het gemiddelde van de cijfers hierboven is 1,705, dus laten we er van uitgaan dat je op dat moment 40 cent betaald. dan worden de tarieven binnen die uren de volgende:
UurTariefUur
0 - 1€ 0,234512 - 13€ 0,4368
1 - 2€ 0,237013 - 14€ 0,4390
2 - 3€ 0,253414 - 15€ 0,4503
3 - 4€ 0,245415 - 16€ 0,4749
4 - 5€ 0,262816 - 17€ 0,4753
5 - 6€ 0,280917 - 18€ 0,5250
6 - 7€ 0,447318 - 19€ 0,5283
7 - 8€ 0,476819 - 20€ 0,4642
8 - 9€ 0,541920 - 21€ 0,4221
9 - 10€ 0,501721 - 22€ 0,3679
10 - 11€ 0,473422 - 23€ 0,3343
11 - 12€ 0,467923 - 00€ 0,2587

Met een verbruik van 3.500 kWh op een jaar... Stel dat je 500 kWh kunt verschuiven van 7-9 en 17-19 naar uren tussen 22 & 6u.
Dan doe je een besparing van:
Gemiddelde 7-9 & 17-19 = 51,9cent/kWh => dit maal 500kWh = 259,5€
Gemiddelde 22-6 = 26,34cnet/kWh => dit maal 500kWh = 131,7 €
En dan heb je direct een besparing van 128 euro...

En als surplus ga je er dan ook voor zorgen dat je piek in de piekuren, die voor quasi alle belgen hetzelfde is, gaat verlagen in de echte piekmomenten, dus eigenlijk een dubbele win :).

Moraal van het verhaal:
Het Capaciteitstarief gaat niet de grote invloed hebben op de prijs die je betaald als je bereidt bent om je verbruik wat te spreiden... En dat kan met kleine ingrepen soms al veel doen...

Zonnepanelen kunnen het capaciteitstarief enkel maar verlagen.
Zonder batterij is dit maar beperkt, maar met batterij is dit effect zeer groot.
Dit zijn mijn piekvermogens. (de grootste pieken komen van de inductiekoopplaat)
Bekijk bijlage 91131
met een batterij ga je die pieken idd kunnen laten zakken, maar dan moet je batterij natuurlijk gevuld geraken... November tot februari ga je daar niet te veel van moeten verwachten... OF je zou 's nachts moeten bijladen aan goedkopere tarieven... Maar dan wordt het een héél ingewikkeld proces.

Wat is dan de gemiddelde piek die je hier trekt over die 10 maanden... Dat zal rond de 4kWh draaien zeker?
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Voor mensen met een analoge meter
  • Je betaald standaard de laagste piek, namelijk die van 2,5 kWh
Plus een bijdrage bepaald obv je totale jaarverbruik om te compenseren voor de ongekende capaciteitspiek
 

stafke

Lid
Lid geworden
19 feb 2011
Berichten
156
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ik heb vorige week melding gekregen dat men digitale meters komt plaatsen zoel voor gas als elektriciteit...heb vorige maand de offerte voor de zonnepanelen getekend ter goedkeuring (zonder batterij). Vandaar de bezorgdheid of ik er eigenlijk wel goed aan heb gedaan om in zonnepanelen te investeren. (al begrijp ik dat men vroeg of laat toch niet aan de digitale meter onderuit kan).

Had trouwens ook gelezen dat er de optie was om een digitale meter bekabeld aan te vragen en niet draadloos i.v.m. de hoge stralingswaarden? Moet men hiervoor eigenlijk een doktersattest hebben? (Misschien een vraag die ik hier niet moet stellen maar aan de plaatsers zelf :-D)

Even terug on-topic:
Het is me al wat duidelijker al gaat de technische post van c00kie mijn petje te boven.

Men heeft het hier over het verbruik spreiden, maar hoe doe je dat wanneer je overdag werkt. In mijn situatie, ik ben om 6u30u. de deur uit en thuis rond ongeveer 17u.30. Koken, ...lichten aan (winter), douchen, ...zal allemaal s'avonds gebeuren met grote pieken als gevolg - resultaat een veel hogere rekening ook al probeer ik zo zuinig mogelijk om te springen met mijn energie verbruik.

Ik kan er niet onderuit dat de conclusie te trekken dat de werkende mensen hiervan de dupe zal zijn. Ik kan overdag niet even mijn wasmachine of mijn droogkast komen aanzetten. Hoe absurd kan het worden...degoutant.

Men heeft het hier over 'een slimme sturing' - moet men dan toestelen hebben die over deze functie beschikken of is dat een extra toevoeging in de meterkast? Meeste van mijn toestellen zoals wasmachine, droogkast, afwasmachine...hebben best wel wat leeftijd maar doen het verder prima - deze toestellen zijn niet draadloos dus ik veronderstel of ben eigenlijk zeker dat ik die niet rond een bepaalde tijd in werking kan laten gaan.

Is zo'n slimme sturing een dure investering?
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Valt wel mee lijkt me, mijn vaatwas (goedkoop model van 3j oud) is bijvoorbeeld voorzien van een soort timer om hem vertraagd te laten starten met 3/6/9u vertraging. Slim sturen bij mij zou dus zijn hem vlak voor ik naar mijn werk vertrek om 7u aan te zetten met 6u vertraging zodat hij rond 13u effectief start met afwassen, op het moment dat zonnepanelen normaal gezien het best renderen.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Valt wel mee lijkt me, mijn vaatwas (goedkoop model van 3j oud) is bijvoorbeeld voorzien van een soort timer om hem vertraagd te laten starten met 3/6/9u vertraging. Slim sturen bij mij zou dus zijn hem vlak voor ik naar mijn werk vertrek om 7u aan te zetten met 6u vertraging zodat hij rond 13u effectief start met afwassen, op het moment dat zonnepanelen normaal gezien het best renderen.
Dit konden de wasmachines, droogkasten en vaatwasmachine van 2010 ook al... Tis echt niet moeilijker dan dat, en het werkt.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ik kan er niet onderuit dat de conclusie te trekken dat de werkende mensen hiervan de dupe zal zijn. Ik kan overdag niet even mijn wasmachine of mijn droogkast komen aanzetten. Hoe absurd kan het worden...degoutant.
Eeuh, ik vind dat je hier wat kort door de bocht gaat. Ik behoor ook tot de werkende klasse, maar mijn diensten beginnen vanaf 03u00 in de ochtend en mijn laatste einduur dat ik stop is 01u30.... ik kan mijn wasmachine aanzetten naargelang ik wil (lees: diensturen) maar ik heb niet voor een nine-to-five-job gekozen in combinatie met naar het werk pendelen of rijden.

Is zo'n slimme sturing een dure investering?
SMA heeft bijvoorbeeld een homemanager en die kost je niet-geïnstalleerd een 700€ maar dan moet wasmachine, droogkast, afwasmachine er compatibel (lees: geschikt) voor zijn en die zijn nog maar recent op de markt.
Die daarvoor hebben dikwijls een timer of klok waarmee het toestel vertraagd of op het ingestelde uur zijn programma begint af te werken.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Mijn bericht is misschien wel wat ver gegaan :), maar uiteindelijk is het héél eenvoudig. Probeer je toestellen aan te zetten met startuitstel... daar ga je al héél ver mee komen. Maar dan moeten je aanwezige toestellen die optie hebben natuurlijk. Niet iedereen koop dat.

Wat iedereen wel kan doen is zorgen dat wasmachine en droogkast apart draaien, dat wanneer er gekookt wordt er geen enkele zware verbruiker wordt ingeschakeld enz. enz. Dat heeft niks met werkende mens te maken, dat is "houding". En ja, die is moeilijk te veranderen, ne mens is een gewoontebeestje :). En hou er rekening mee het gaat om het hoogste piekverbruik. Dus eens voor enkele seconden een piek trekken van 10kW is niet erg, maar gedurende een kwartier EN kookplaat vollenbak EN oven vollenbak EN wasmachine EN droogkast... Dat gaat je geld kosten ;).

Dus als je startuitstel hebt, plan die dingen allemaal achter elkaar, buiten de momenten dat je gaat koken, sauna gaat pakken, een cake gaat bakken, enz. enz...


Zowieso, je zonnepanelen zijn een goeie investering, zelfs met die digitale teller maak je daar dus maar geen zorgen om ;).
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Men heeft het hier over 'een slimme sturing' - moet men dan toestelen hebben die over deze functie beschikken of is dat een extra toevoeging in de meterkast? Meeste van mijn toestellen zoals wasmachine, droogkast, afwasmachine...hebben best wel wat leeftijd maar doen het verder prima - deze toestellen zijn niet draadloos dus ik veronderstel of ben eigenlijk zeker dat ik die niet rond een bepaalde tijd in werking kan laten gaan.
Zoek op je toestel eens naar de knop "Uitgesteld einde" of "uitgestelde start".
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
En als je echt een oud of simpel toestel hebt met mechanische knoppen en zonder vertraagde start, probeer dan eens wat er gebeurt als je alles instelt zonder dat stopcontact in zit, en dan stopcontact insteken. Als machine dan gewoon aan zijn programma begint, dan kan je een simpele timer in het stopcontact steken.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Sinds Augustus een digitale meter hier.

Zonder veel aandacht te besteden aan het sequentieel gebruiken van toestellen is mijn hoogste piek nu 1kWh in 15 min, dus ik zou betalen voor 4 kW.
Nu gaat er een electrische auto komen, dus dan gaat dat zeker omhoog.
Laden met 2 kW gaat het niet worden, dan heb je te veel verliezen.
Ik denk te gaan laden met 4-5kW, en dan zo veel mogelijk gedurende de nacht of als de zon volop schijnt.
Maar ja, als je dan eens de power nodig hebt, dan kan ik nog altijd 11kW uit de paal trekken.
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
Sinds Augustus een digitale meter hier.

Zonder veel aandacht te besteden aan het sequentieel gebruiken van toestellen is mijn hoogste piek nu 1kWh in 15 min, dus ik zou betalen voor 4 kW.
Nu gaat er een electrische auto komen, dus dan gaat dat zeker omhoog.
Laden met 2 kW gaat het niet worden, dan heb je te veel verliezen.
Ik denk te gaan laden met 4-5kW, en dan zo veel mogelijk gedurende de nacht of als de zon volop schijnt.

Maar ja, als je dan eens de power nodig hebt, dan kan ik nog altijd 11kW uit de paal trekken.
en betalen


worden openbare laadpalen dan intressant ??
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan