Capaciteitstarief en zonnepanelen

stafke

Lid
Lid geworden
19 feb 2011
Waarderingsscore
5
Punten
18
Hallo iedereen,

Zou iemand aub zo vriendelijk willen zijn om op eenvoudige manier uit te leggen of het nu wel of niet een verstandige investering is om alsnog zonnepanelen te plaatsen nu het capaciteitstarief er aankomt.

Ik lees heel wat meningen waar men zegt dat degenen die sinds kort hebben geïnvesteerd (of gaan investeren) in zonnepanelen, eraan zijn voor de moeite. De

Klopt de stelling:
Combinatie capaciteitstarief + digitale meter = slecht voor zonnepaneel eigenaars die geen terugdraaiende maar digitale meter hebben?

Ik overweeg zonnepanelen te leggen maar weet niet of het een verstandige beslissing is?

Stel dat ik tijdens de zomerdagen met veel om 17u.thuiskom. Ik begin te koken met mijn inductiekookplaat, zet mijn wasmachine aan, en ondertussen ga ik nog snel even stofzuigen zodat het huis er proper bijligt tegen dat mijn lief komt...dat allemaal terwijl er muziek uit de radio speelt. Ga ik dan energie van mijn zonnepanelen halen of gaat het capaciteitstarief (hoogste piek/15min.) beginnen lopen?

Komt misschien een beetje dom over maar als leek en simpele werkman snap ik er allemaal niets van. Mocht iemand het in eenvoudige mensentaal willen uitleggen dan zou ik dit ten zeerste appreciëren.

Alvast bedankt!

Ja, mits wat plannen en laadvermogen terugsnoeren langs auto kant denk ik ook dat ik de piek nog wat zal kunnen doen zakken ondanks de domme laadpaal. Maar dat is voor na 2025 wanneer men "domme" teller er uit gaat.
Volgend jaar hier nog een hybride erbij (van mij, de elektrische is van mijn vrouw). Daar zal het ook wat plannen zijn, maar niet echt extra impact qua piek (die kan max 3.75 trekken).

Nu je moet alles wel in perspectief zien. Verschil tussen digitaal hoge piek en digitaal lage piek is bij mij dus een 150 euro (41 euro per KW dat de piek hoger is). Ik was vandaag alleen thuis aan het werken en heb wat experimenten gedaan met sluipverbruik.
Mijn TV/digibox/home cinema/apple TV/... opstelling staat allemaal achter een stekkerblok die ik normaal enkel voor vakanties uitschakelde. Ondanks dat ik de nieuwste digibox heb kom ik aan een 50 a 60 watt sluipverbruik voor alles samen. Stel ik kan dat 20 uur per dag uitschakelen (ah ja die 4 andere staat den tv op) en dit 365 dagen per jaar aan een prijs van 0.5 euo/kwh kom ik aan een besparing van 182 euro. Dat is precies nog wel de moeite om de vrouw en de dochters op te leren, of misschien eens achter een programeerbare stekker te steken

Dat is een goede. Blijkbaar toch een relatief laag verbruik. Ik ben trouwens aan het kijken naar die van Solar edge die gaan komen zodat ik ook meteen wat integratie heb richting de panelen en daar op een andere manier mee kan experimenteren.
Alleen moet ik nu nog van die domme laadpaal van blue corner af.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan