• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Capaciteitstarief en zonnepanelen

stafke

Lid
Lid geworden
19 feb 2011
Waarderingsscore
4
Punten
18
Hallo iedereen,

Zou iemand aub zo vriendelijk willen zijn om op eenvoudige manier uit te leggen of het nu wel of niet een verstandige investering is om alsnog zonnepanelen te plaatsen nu het capaciteitstarief er aankomt.

Ik lees heel wat meningen waar men zegt dat degenen die sinds kort hebben geïnvesteerd (of gaan investeren) in zonnepanelen, eraan zijn voor de moeite. De

Klopt de stelling:
Combinatie capaciteitstarief + digitale meter = slecht voor zonnepaneel eigenaars die geen terugdraaiende maar digitale meter hebben?

Ik overweeg zonnepanelen te leggen maar weet niet of het een verstandige beslissing is?

Stel dat ik tijdens de zomerdagen met veel om 17u.thuiskom. Ik begin te koken met mijn inductiekookplaat, zet mijn wasmachine aan, en ondertussen ga ik nog snel even stofzuigen zodat het huis er proper bijligt tegen dat mijn lief komt...dat allemaal terwijl er muziek uit de radio speelt. Ga ik dan energie van mijn zonnepanelen halen of gaat het capaciteitstarief (hoogste piek/15min.) beginnen lopen?

Komt misschien een beetje dom over maar als leek en simpele werkman snap ik er allemaal niets van. Mocht iemand het in eenvoudige mensentaal willen uitleggen dan zou ik dit ten zeerste appreciëren.

Alvast bedankt!

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.073
Punten
113
Een piek van 2,5kW is redelijk onrealistisch. Je ontdooit eten in de diepvries (duurt vaak 20-25minuten aan ongeveer 600W) en je bent er al. Dan mag er gedurende die tijd geen enkel andere verbruiker zijn of je gaat boven die 2,5kW. Behalve als je dat doet wanneer de zon schijnt én je PV hebt. Maar dat slim sturen is niet mogelijk. Dus dan moet je al ‘s ochtends beslissen wat je wil eten en dat in de koelkast laten ontdooien (verbruik van koelkast ineens wat minder als bonus)
ontdooien in de diepvries lukt hier nooit
Microgolf uiteraard ?
Zelf ontdooi ik nooit iets in de Microgolf, maar ik neem aan dat het vermogen een pak lager staat als je iets 25min erin steekt.
25min op 600w, dan is de buitenkant al zeker meteen om te consumeren
Het was dan ook maar een fictief voorbeeld. Feit is dat 15minuten ongeveer 600W verbruiken echt wel vaak voorkomt in een groter huishouden
Net even gecontroleerd: ik ben TV aan het kijken en de twee kids zijn bezig op hun PC. Voor de rest geen ovens/kookplaten/... of grote verbruikers actief: 830W verbruik gedurende een uur reeds. Verbruik bijvoorbeeld 's nachts met alles uit (enkel met keuken apparaten die ingeplugd blijven, alle laders of zo uit, Telenet en TV uit stopcontact, internet(router+1 switch) en 1 raspberry pi aan): 210W.

Dus je zit er heel sneel aan.
Als test deze avond voor het eten ;

- oven gebruikt (opwarmen 180°C en wat spulletjes erin daarna (na 180°C bereik te hebben) zo'n 5 minuten erin moeten
- tegelijk microgolf om wat dingen op te warmen (geen idee qua vermogen die AEG, maar neem zeker 1000W)
- airco/warmtepompt ongeveer 600W electrisch aan het verstoken voor verwarming
- en natuurlijk de basisdingen die werken zoals 65" TV die aan staat, dampkap aan het blazen en van die kleine dingen

Bekijk bijlage 91178

...en dan bingo ... toch precies die 2.5kW kwartier-piek bereikt.

Dus ja, toch enigzins oppassen.
Nu als het echt koud begint te worden zal ik de eigenlijk verwarming van woning opstarten (vloerverwarming op héél duur gas ;-) dus dan heb je weer wat meer marge.
Je gemiddeld verbruik op een kwartier wordt MAAL 4 gedaan voor de piek te berekenen. Doe je dat ook daar?

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
43
Punten
48
@getmixedup , jawel, ; ik converteer van Watt-minuut > Kwh en kijk dan over 15 minuten "window" en vervolgens doe ik een "x 4" van de value.
Ik ben er zeker van dat dit klopt zoals ik het doe.

Vb op https://nl.wikibooks.org/wiki/Energietransitie/Capaciteitstarief zie je een reken voorbeeld met grafische voorstelling
"Heb je constant 1 kW verbruik over 15minuten dan is de kwartierpiek dus ook 1kW"

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.073
Punten
113
De reden dat ik het vraag is de volgende:

Als ik kijk naar mijn piekvermogen (zie afbeelding) dan zie ik dat augustus een piek heeft van ongeveer 3,8kW
Schermafbeelding 2022-11-26 om 09.00.11.png
Als ik daarna ga zoeken in de maand augustus naar mijn reëel kwartierverbruik. Dan krijg ik maximale kwartiervermogens van ongeveer 0,8-0,9kWh.
Schermafbeelding 2022-11-26 om 09.00.06.png

Een kwartier lang ongeveer 800W verbruiken (je ziet duidelijk een patroon van 's avonds koken) komt overeen met een piekvermogen van bijna 4kW... Dus om dan aan 2,5kWp te komen mag je maximaal 625W verbruiken. Je ziet dat wij een "sluimerverbruik" hebben van ongeveer 125W (de nachtelijke verbruiken: alle lichten uit, geen verbruikers, enkel zaken die blijven aanstaan zoals koelkast, diepvries, telecom, ...).
Indien we dus tijdens het koken een kookplaat van 500W een kwartier aanzetten of een (microgolf)oven een kwartier gemiddeld 500W laten verbruiken. Gaan we over de piek van 2,5kW.

Een oven van 3kW die 5 minuten draait, geeft een kwartiergemiddelde van bijna 1kW.. Dus zelfs een diepvriespizza opwarmen in een elektrische oven geeft een piek van meer dan 2,5kW.

Vandaar mijn verbazing!

Als test deze avond voor het eten ;

- oven gebruikt (opwarmen 180°C en wat spulletjes erin daarna (na 180°C bereik te hebben) zo'n 5 minuten erin moeten
- tegelijk microgolf om wat dingen op te warmen (geen idee qua vermogen die AEG, maar neem zeker 1000W)
- airco/warmtepompt ongeveer 600W electrisch aan het verstoken voor verwarming
- en natuurlijk de basisdingen die werken zoals 65" TV die aan staat, dampkap aan het blazen en van die kleine dingen
Dat komt toch niet overeen met de informatie zoals ik ze op Fluvius zie staan. Een oven die moet opwarmen naar 180°C verbruikt toch zo goed als zijn vol vermogen voor minimaal 5-10 minuten. Dat op zich geeft dan al een piekvermogen hoger dan 2,5kW. Daarbij doe je dan nog de microgolf, WP en sluimerverbruik ..

Ik ga er in elk geval van uit dat de informatie op mijn.fluvius de juiste is en dat ik dus (zelfs in volle zomer) nooit aan 2,5kWp ga geraken. We hebben géén zware verbruikers (WP, EV, airco, etc..) en wel PV-installatie. Onze pieken zijn puur van het koken 's avonds... en we letten erop om vlees op voorhand in de koelkast te ontdooien en toestellen om de beurt te gebruiken...

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.073
Punten
113
@getmixedup , jawel, ; ik converteer van Watt-minuut > Kwh en kijk dan over 15 minuten "window" en vervolgens doe ik een "x 4" van de value.
Ik ben er zeker van dat dit klopt zoals ik het doe.

Vb op https://nl.wikibooks.org/wiki/Energietransitie/Capaciteitstarief zie je een reken voorbeeld met grafische voorstelling
"Heb je constant 1 kW verbruik over 15minuten dan is de kwartierpiek dus ook 1kW"
Ooh wacht.. jouw grafiek toont al de kwartierpieken ipv de kwartierverbruiken.. dus totaal andere grafiek.

Blijft de vraag.. hoe geraak ik aan kleinere pieken ?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.798
Punten
113
Het telt snel op hoor, en aan 500w zit je enorm snel.
Hier staat een Amerikaanse koelkast die 200w trekt als die aanspringt, maar die draait al snel 5-10min.
Diepvries idem, kleine koelkast in berging voor drank idem.
Quooker die aanspringt is 2kw voor 1-2 min maar natuurlijk als je aan het koken bent want dan gebruik je warm water.
15w continue voor ventilatie D
50W laptop
Een gsm/tablet oplader van hoeveel watt?
Loxone voeding?
5m led strip die brand buiten, daar komt een sensor op te staan
Wat led verlichting, maar 30W heb je snel bij elkaar
Netwerk moet ik eens monitoren: route, switch, controller, poe voor camera's,... Ik gok 30-50w continue?
Server van 30w is hier al uitgeschakeld ondertussen

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
418
Punten
83
Jullie rekenen fout. Verbruik je gedurende een kwartier lang 500W, dan komt dat overeen met een verbruik van 125Wh voor dat kwartier. Maal 4 voor de piek geeft dus weer 500Wh en niet 2 kWh.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.028
Punten
113
Raar dat niemand spreekt over het prosumententarief. Daar komt bijna 50% bij...
Dat is alleen maar naar beneden gegaan...
En als de tarieven van 2023 bekijk, gaat het nog eens een 18€ minder zijn dan dit jaar /kw

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.242
Punten
113
Het telt snel op hoor, en aan 500w zit je enorm snel.
Hier staat een Amerikaanse koelkast die 200w trekt als die aanspringt, maar die draait al snel 5-10min.
Diepvries idem, kleine koelkast in berging voor drank idem.
Quooker die aanspringt is 2kw voor 1-2 min maar natuurlijk als je aan het koken bent want dan gebruik je warm water.
15w continue voor ventilatie D
50W laptop
Een gsm/tablet oplader van hoeveel watt?
Loxone voeding?
5m led strip die brand buiten, daar komt een sensor op te staan
Wat led verlichting, maar 30W heb je snel bij elkaar
Netwerk moet ik eens monitoren: route, switch, controller, poe voor camera's,... Ik gok 30-50w continue?
Server van 30w is hier al uitgeschakeld ondertussen
Die verbruiken gaan NOOIT een piek geven
koken, wassen, drogen, WP, zijn de grote verbruikers

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
283
Punten
83
@jvanhambelgium
ik veronderstel dus dat jij een klassieke terugdraaiende meter hebt ?
Welke DNB ?
Hoeveel afname/jaar ?

Laatst bewerkt:

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
43
Punten
48
ik veronderstel dus dat jij een klassieke terugdraaiende meter hebt ?
Welke DNB ?
Hoeveel afname/jaar ?
Klopt, hier hangt nog zo'n analoge draaistroommeter.
DNB=Iveka
Tja afname per jaar is niet zoveel. We hebben slechts een kleine 3.18kWp installatie (2012) door over de jaren heen kunnen we alles "net" niet afdekken en verbruiken we mischien 100-200kWh van het net. (extra diepvriezer, NAS die nu 24/7 actief staat etc,etc)

Van de moment dat de digitale-meter hier hangt zal ik nog bijkomende panels leggen (nog plek op hellend + plat dak)

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
283
Punten
83
en het vermogen van je omvormer ?

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
43
Punten
48
Als ik terug naar gisterenavond kijk zie je duidelijk oven opwarmen en dus bijna 4kW trekken maar voor relatief korte duur.
Die blauwe lijn/fase L3 doet continue 840Watt en dat was dus oa de airco/invertor
In dat geel zit precies ook de magnetron aangesloten, die heeft ook effe z'n bijdrage gedaan.
Maar dit alles samen maakt idd dat je "kwartier-piek" toch iets boven de 2.5kW kruipt.
Nu voor eigenaars met analoge meter is dit niet zo relevant, want betalen doe je toch via andere wegen. Er valt immers toch niks te meten vanuit de DNB.
Dus dit soort dingen is leuk & aardig en met hoog nerdgehalte maar echt geld besparen....;-)

Screenshot from 2022-11-26 16-34-33.png

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
283
Punten
83
OK, dan kom ik met een klassieke meter volgend jaar op 276€ aan nettarief (incl. prosumententarief). Met een DM en een gemiddeld piekverbruik van 4,16 kW op 224€.

wawadadakawa

Actief Lid
Lid geworden
15 jul 2011
Waarderingsscore
86
Punten
28
Even een simulatie voor mijn situatie:

Huis met 5 personen, 1 fase, terugdraaiende teller, zonnepanelen, 7740 WP panelen, 4.4KWP omvormer, elektrische auto waar veel mee gereden wordt, domme laadpaal. Totaal verbruik van 9450 KWH waarvan 3850 voor het huis en 5600 voor de wagen. Opbrengst ongeveer 6850 per jaar waardoor de netto afname 2600 KWH uur is.

1670508385950.png

Als ik even de situatie annaloog 2022 met annaloog 2023 (kader 1 vs kader 2) vergelijk kom ik tot de volgende conclusies:

*Ik ben een 125 euro beter af. Distributietarrief zelf is een 3 tal euro duurder maar dit wordt ruim gecompenseerd door minder prosumenten tarrief
*Zelfs al zou ik een 0 verbruik hebben is het nog voordelig, niet in distributietarrief maar door de gedaalde prosumententarrief
*kleine verbruikers (<2600KWH) met een annaloge teller en geen zonnepanelen zijn iets slechter af

Stel ik zou in 2023 overgaan naar digitaal. Het verbruik waarop ik nettarrieven moet betalen zal stijgen naar 6700KWH (want niet terugdraaiend). Hier houd ik rekening mee dat ik 40% van mijn opwekking direct zelf verbruik. Ik maak 2 scenario's, 1 met een piek van 8KW (wagen aan mijn max capaciteit aan het laden want domme laadpaal) en 1 waar ik de kosten probeer gelijk te krijgen als in een annaloog geval. De conclusies (kader 2 vergelijken met kader 3 en 4):

*Als ik niks aan de piek doe ben ik slechter af met een digitale meter vs een annaloge in het capaciteitstarrief, dit ondanks het wegvallen van het procumententarrief
*Als ik mijn piek kan beperken tot 4.4KW dan ben ik hetzelfde af als het annaloge tarrief

Laatse simulatie. Stel ik zou al een digitale meter hebben (kader 5). Is de introductie van het capaciteitstarrief nu een probleem of niet. Ik vergelijk dus kader 5 met kader 3 en 4. De conclusies:

*Zelfs met mijn piek van 8KW ben ik 70 euro beter af.
*Indien ik mijn piek weet te beperken tot 4.4KW win ik zelfs 220 euro.
*Vanaf dat ik hoger ga dan 9.7KW ga als piek ben ik slechter af met het capaciteitstarrief (niet in het voorbeeld uitgerekend).

Algemene conclusie:

*Heb je nog een terugdraaiende teller met zonnepanelen ben je zo goed als altijd beter af met deze nieuwe tarrieven, vooral dankzij de verlaging van het procumenten tarrief.
*Heb je geen zonnepanelen en een zeer laag verbruik (<2600 KWH) betaal je meer. Vooral dus voor 2de verblijvers, maar ik denk dat dit op zich niet slecht is gezien deze verblijven wel wat kosten (net en aansluiting), maar tot nu toe weinig betaalden (verbruik). Dit wordt door het vast deel wat rechtgetrokken
*Los van de energiekosten zelf is het niet aangewezen over te schakelen naar een digitale meter voor de personen die het geluk hebben zonnepanelen te hebben en nog een terugdraaiende teller te hebben. Uitzonderingen zijn mogelijk indien je een overschot aan productie hebt of de mogelijkheid hebt tot een zeer hoog zelfverbruik. Dan best goed rekenen
*Heb je reeds een digitale meter dan ga je in de meeste gevallen niet achteruit als je een beetje je piek weet te beperken. Je moet niet zoals heel veel mensen beweren echt alles uit de kan halen. Enkele grote ingrepen volstaan om de factuur neutraal of licht positief te houden (niet op volle 11KW laden bij een domme 3 fase laadpaal, niet en laden en koken en wassen, ...

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
931
Punten
113
@wawadadakawa
Mooie simulatie!

Nu denk ik dat je een piek van 8kW met een electrische auto moeilijk kan vermijden. (laden op 7 kW gedurende de nacht)
Die terugbrengen naar 4.4 kW gaat echt niet lukken, tenzij je aan 3 kW gaat laden, en dan kom je waarschijnlijk niet toe met enkel 's nachts of als de zon schijnt ('domme paal')

Wat je ook moet incalculeren is dat je bij te traag laden een lager laadrenment krijgt omdat je de electronica van de auto moet wakker houden.

wawadadakawa

Actief Lid
Lid geworden
15 jul 2011
Waarderingsscore
86
Punten
28
@Tommie1

klopt helemaal. Momenteel heb ik nog terugdraaiend en ik ga alles doen om dit ook zo lang mogelijk te houden. Initieel wilde ik het zo plannen dat ik in November of December 2024 een digitale meter zou krijgen (want dan kreeg ik nog de compensatie die voor mij 929 euro was). Echter afhankelijk van hoe vlot de uitrol gaat en of ze bij ons in de buurt al bezig zijn denk ik er aan om het nog een jaar extra te proberen rekken en die compensatie te vergeten (afhankelijk van de elek prijs en andere factoren).

Domme laadpaal is inderdaad een issue. Deze is momenteel via de werkgever van mijn vrouw, kan interessant worden om dit in de toekomst aan te pakken.

Te bekijken

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.172
Punten
113
@wawadadakawa
Mooie simulatie!

Nu denk ik dat je een piek van 8kW met een electrische auto moeilijk kan vermijden. (laden op 7 kW gedurende de nacht)
Die terugbrengen naar 4.4 kW gaat echt niet lukken, tenzij je aan 3 kW gaat laden, en dan kom je waarschijnlijk niet toe met enkel 's nachts of als de zon schijnt ('domme paal')

Wat je ook moet incalculeren is dat je bij te traag laden een lager laadrenment krijgt omdat je de electronica van de auto moet wakker houden.
ik denk dat je die piek wel kunt mijden hoor. Ik denk dat het eerder een "accident de parcours" zal zijn... Wij hebben sinds mei 1 keer een piek van 11kWh gehaald omdat ik weg moest met mijn wagen, en mijn vrouw ook weg moest met haar EV en ze "vergeten" opladen was. Normaal staat het laden bij ons altijd ingesteld op max vermogen van 4kWh... dus als je dan een beetje plant, kun je wel onder de 6kWh blijven denk ik.

Binnenkort als de 2e EV hier staat, dan wordt het wel wat anders, dan zal het echt plannen worden wie wanneer mag & kan laden :).

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
931
Punten
113
@wawadadakawa
Mooie simulatie!

ik denk dat je die piek wel kunt mijden hoor. Ik denk dat het eerder een "accident de parcours" zal zijn... Wij hebben sinds mei 1 keer een piek van 11kWh gehaald omdat ik weg moest met mijn wagen, en mijn vrouw ook weg moest met haar EV en ze "vergeten" opladen was. Normaal staat het laden bij ons altijd ingesteld op max vermogen van 4kWh... dus als je dan een beetje plant, kun je wel onder de 6kWh blijven denk ik.

Binnenkort als de 2e EV hier staat, dan wordt het wel wat anders, dan zal het echt plannen worden wie wanneer mag & kan laden :).
Maar dan gaat uw totaal verbruik ook een pak hoger zijn, en dan kan je je wel een hogere piek permitteren.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.172
Punten
113
@wawadadakawa
Mooie simulatie!

Maar dan gaat uw totaal verbruik ook een pak hoger zijn, en dan kan je je wel een hogere piek permitteren.
idd, reken maar 5.000kWh erbij :(.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan