Capaciteitstarief en zonnepanelen

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
326
Punten
83
Als ik die tabellen lees dan is het dag/nacht tarief veel logisher, simpeler en gebruiksvriendelijker. Desondanks minder verfijnd.

Dat capaciteitstarief is een draak van een systeem waarschijnlijk doordat het in te veel vergaderingen aan bod is gekomen. En uiteindelijk een vermomde belastingsverhoging gekoppeld aan een gebrek aan net-en energie langetermijn beheer/visie.
Dan vergeet je maar alle tabellen en uitleg en behoud je het bij de essentie.
"Probeer je verbruik meer te spreiden"
Zo ingewikkeld is dat toch niet?
De berekeningsmethode is maar relevant als je er echt sturingen wilt op ontwerpen, wat 99.9% van de Belgen niet mee bezig is.

En wat de vermomde belastingsverhoging betreft, er zijn hier op dit forum al genoeg mensen die komen zeggen dat ze er beter uitkomen om te betwijfelen of het platte belastingsverhoging is.
Er zal zeker over een jaar wel weer één of andere analyse gemaakt worden om te zien in hoeverre de totale nettarieven van alle belgen samen nu gestegen of gedaald zijn. Dan kan je zeggen of het een belastingsverhoging of -verlaging is.

Persoonlijk vind ik het weer een zwaktebod en Belgisch Compromis.
Het moet een ander gedrag stimuleren, maar "we gaan het toch niet te fors aanpassen tov vandaag", dus het is maar deeltje van de nettarieven en "we gaan het allemaal niet te duur maken".
Conclusie, iedereen klaagt dat het complex is, en het gaat uiteindelijk voor meeste mensen over 100€ meer of minder op jaarbasis. Daarvoor passen weinig mensen hun gewoontes aan.

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
233
Punten
63
Gebruik gewoon de eerste tabel voor volgend jaar. En ook de tweede als je wilt vergelijken met dit jaar.

Bijlagen

• elek_res_vanaf_01.01.2023.pdf
    619,5 KB · Weergaven: 10
  • elek_res_vanaf_01.01.20223.pdf
    621,1 KB · Weergaven: 2

Aguynguerran

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
225
Punten
43
Wasmachine met startuitstel klinkt mooi maar na het einde van het programma natte was die nog een uur of 5 in de trommel moet liggen meuren is ook niet goed denk ik.

En een droogkast - die hier sowieso niet binnenkomt - is een van de grootste brandoorzaken in woningen, dus die zonder toezicht z'n ding laten doen terwijl je niet thuis bent is voor mij ook een no-go.

Zolang je deze twee toestellen niet gebruikt tijdens het koken is dat ook al veel denk ik. Ofwel overdag tijdens thuiswerk eventueel. EV opladen zou ik 's nachts laten doen op minimum vermogen (6A op 3F is 4kW). Als je 's avonds doucht en de WP moet nog SWW opwarmen kan de EV opladen vanaf 1u 's nachts ofzo. Oftewel met load balancing moet dat redelijk automatisch kunnen gaan.

Wel spijtig dat een 3F laadpaal minimum 4kW trekt. Een 1F laadpaal trekt maar 1,4kW, maar heeft wel minder maximum vermogen. Valt te zien, maar als we meer en meer aan het laadschema van de EV gewend zijn geraakt gaan we die gewoon allemaal op 1F opladen denk ik. Dan hebben we niet echt het grote vermogen nodig, maar laden we vaker op het werk, thuis, bij de winkel, ...

Tom DV

Gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
214
Punten
63
Wasmachine met startuitstel klinkt mooi maar na het einde van het programma natte was die nog een uur of 5 in de trommel moet liggen meuren is ook niet goed denk ik.
Eu? Daar dient toch net startuitstel voor. Dan kan je instellen dat de was klaar is net voor je thuis komt.

Aguynguerran

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
225
Punten
43
Eu? Daar dient toch net startuitstel voor. Dan kan je instellen dat de was klaar is net voor je thuis komt.
Ik heb het over startuitstel zodanig dat de was om bvb 13u begint, wanneer je het meeste zon verwacht.

getmixedup

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
825
Punten
113
Conclusie, iedereen klaagt dat het complex is, en het gaat uiteindelijk voor meeste mensen over 100€ meer of minder op jaarbasis. Daarvoor passen weinig mensen hun gewoontes aan.
Het zijn net de mensen met de grote budgetten en dus vaak (onnodige/luxe) grote verbruikers (zwembad, sauna, airco, EV, …) die wel kunnen spreiden en slimme sturingen kunnen kopen en de minder begoedigden betalen de rekening (en zitten meestal niet op dit forum)
Wel spijtig dat een 3F laadpaal minimum 4kW trekt. Een 1F laadpaal trekt maar 1,4kW, maar heeft wel minder maximum vermogen. Valt te zien, maar als we meer en meer aan het laadschema van de EV gewend zijn geraakt gaan we die gewoon allemaal op 1F opladen denk ik. Dan hebben we niet echt het grote vermogen nodig, maar laden we vaker op het werk, thuis, bij de winkel, ...
Er bestaan 3-fase wallboxen (ken er toch minstens 1) die moduleren naar 1 fase en een bereik hebben van 1,37kW tot 11kW ;)

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
34
Punten
48
We zijn er klaar voor ;-)
Geen idee of die 2.5kW nu voor analoge-teller eigenaars vast ligt ?

Screenshot from 2022-11-25 12-58-04.png

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
233
Punten
63
Ha, inderdaad, nog niet op gelet, maar de tarieven/kWh liggen inderdaad hoger voor een klassieke meter dan voor een DM.
In mijn voorbeeld zou een DM daardoor, voor die gegevens, ± 11,5 € goedkoper zijn.

getmixedup

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
825
Punten
113
Ha, inderdaad, nog niet op gelet, maar de tarieven/kWh liggen inderdaad hoger voor een klassieke meter dan voor een DM.
In mijn voorbeeld zou een DM daardoor, voor die gegevens, ± 11,5 € goedkoper zijn.
zo moet een DM terug een interessant aanbod worden ipv iets waar mensen excuses voor verzinnen om het niet te hebben

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
721
Punten
113
Raar dat niemand spreekt over het prosumententarief. Daar komt bijna 50% bij...

En een droogkast - die hier sowieso niet binnenkomt - is een van de grootste brandoorzaken in woningen, dus die zonder toezicht z'n ding laten doen terwijl je niet thuis bent is voor mij ook een no-go.

Zolang je deze twee toestellen niet gebruikt tijdens het koken is dat ook al veel denk ik. Ofwel overdag tijdens thuiswerk eventueel. EV opladen zou ik 's nachts laten doen op minimum vermogen (6A op 3F is 4kW). Als je 's avonds doucht en de WP moet nog SWW opwarmen kan de EV opladen vanaf 1u 's nachts ofzo. Oftewel met load balancing moet dat redelijk automatisch kunnen gaan.

Brand van een droogkast was een ding, maar dan enkel bij de klassieke droogkasten met weerstand. Als die weerstand vol stof komt te hangen, en niet beveiligd is tegen overspanninig....

De WP kasten hebben geen onderdelen die warm genoeg worden om stof in brand te steken.

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
34
Punten
48

Bekijk bijlage 91172
je kwartierpiek moet je dus nog maar 4 doen

En bij analoge eigenaars gaan ze naast de 2,5kWp als basis ook een extra rekenen op basis van het totale verbruik
Ik krijg de data binnen als "Watt-minute" , dus "per grouping" van 15 minuten converteer eerst naar kWh (60.000 watt-minute = 1kWh)
kW = som van Watt-minutewaardes over 15 minuten / 60.000 * 4

Ik zou denken dat dit klopt, doe ik dingen anders schieten de waarden ineens erg naar boven, wat niet realistisch is aangezien de woning "doorheen" de dag helemaal niet zoveel verbruik heeft (met draaiend warmtepomp/airco verwarming dezer dagen) , vb continue 800W , dan kan die piek gewoon niet boven de 2.5kW komen hé.
Enkel in de ochtend "effe" waterkokertje van 3.2kW erbij die 1 of 2 minuutjes aan gaat.

getmixedup

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
825
Punten
113

Bekijk bijlage 91172
je kwartierpiek moet je dus nog maar 4 doen

En bij analoge eigenaars gaan ze naast de 2,5kWp als basis ook een extra rekenen op basis van het totale verbruik
Ik krijg de data binnen als "Watt-minute" , dus "per grouping" van 15 minuten converteer eerst naar kWh (60.000 watt-minute = 1kWh)
kW = som van Watt-minutewaardes over 15 minuten / 60.000 * 4

Ik zou denken dat dit klopt, doe ik dingen anders schieten de waarden ineens erg naar boven, wat niet realistisch is aangezien de woning "doorheen" de dag helemaal niet zoveel verbruik heeft (met draaiend warmtepomp/airco verwarming dezer dagen) , vb continue 800W , dan kan die piek gewoon niet boven de 2.5kW komen hé.
Enkel in de ochtend "effe" waterkokertje van 3.2kW erbij die 1 of 2 minuutjes aan gaat.
Ze doen het kwartierverbruik (kWh) maal 4 voor de piek (kW) om naar een uur om te zetten (maar ik haal mijn kwartierverbruik gewoon van mijn.fluvius)

Lid geworden
12 jun 2018
Waarderingsscore
0
Punten
1
Een piek van 2,5kW is redelijk onrealistisch. Je ontdooit eten in de diepvries (duurt vaak 20-25minuten aan ongeveer 600W) en je bent er al. Dan mag er gedurende die tijd geen enkel andere verbruiker zijn of je gaat boven die 2,5kW. Behalve als je dat doet wanneer de zon schijnt én je PV hebt. Maar dat slim sturen is niet mogelijk. Dus dan moet je al ‘s ochtends beslissen wat je wil eten en dat in de koelkast laten ontdooien (verbruik van koelkast ineens wat minder als bonus)
ontdooien in de diepvries lukt hier nooit
Microgolf uiteraard 😅
Zelf ontdooi ik nooit iets in de Microgolf, maar ik neem aan dat het vermogen een pak lager staat als je iets 25min erin steekt.
25min op 600w, dan is de buitenkant al zeker meteen om te consumeren
Het was dan ook maar een fictief voorbeeld. Feit is dat 15minuten ongeveer 600W verbruiken echt wel vaak voorkomt in een groter huishouden
Net even gecontroleerd: ik ben TV aan het kijken en de twee kids zijn bezig op hun PC. Voor de rest geen ovens/kookplaten/... of grote verbruikers actief: 830W verbruik gedurende een uur reeds. Verbruik bijvoorbeeld 's nachts met alles uit (enkel met keuken apparaten die ingeplugd blijven, alle laders of zo uit, Telenet en TV uit stopcontact, internet(router+1 switch) en 1 raspberry pi aan): 210W.

Dus je zit er heel sneel aan.

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
34
Punten
48
Een piek van 2,5kW is redelijk onrealistisch. Je ontdooit eten in de diepvries (duurt vaak 20-25minuten aan ongeveer 600W) en je bent er al. Dan mag er gedurende die tijd geen enkel andere verbruiker zijn of je gaat boven die 2,5kW. Behalve als je dat doet wanneer de zon schijnt én je PV hebt. Maar dat slim sturen is niet mogelijk. Dus dan moet je al ‘s ochtends beslissen wat je wil eten en dat in de koelkast laten ontdooien (verbruik van koelkast ineens wat minder als bonus)
ontdooien in de diepvries lukt hier nooit
Microgolf uiteraard 😅
Zelf ontdooi ik nooit iets in de Microgolf, maar ik neem aan dat het vermogen een pak lager staat als je iets 25min erin steekt.
25min op 600w, dan is de buitenkant al zeker meteen om te consumeren
Het was dan ook maar een fictief voorbeeld. Feit is dat 15minuten ongeveer 600W verbruiken echt wel vaak voorkomt in een groter huishouden
Net even gecontroleerd: ik ben TV aan het kijken en de twee kids zijn bezig op hun PC. Voor de rest geen ovens/kookplaten/... of grote verbruikers actief: 830W verbruik gedurende een uur reeds. Verbruik bijvoorbeeld 's nachts met alles uit (enkel met keuken apparaten die ingeplugd blijven, alle laders of zo uit, Telenet en TV uit stopcontact, internet(router+1 switch) en 1 raspberry pi aan): 210W.

Dus je zit er heel sneel aan.
Als test deze avond voor het eten ;

- oven gebruikt (opwarmen 180°C en wat spulletjes erin daarna (na 180°C bereik te hebben) zo'n 5 minuten erin moeten
- tegelijk microgolf om wat dingen op te warmen (geen idee qua vermogen die AEG, maar neem zeker 1000W)
- airco/warmtepompt ongeveer 600W electrisch aan het verstoken voor verwarming
- en natuurlijk de basisdingen die werken zoals 65" TV die aan staat, dampkap aan het blazen en van die kleine dingen

Screenshot from 2022-11-25 23-22-26.png

...en dan bingo ... toch precies die 2.5kW kwartier-piek bereikt.

Dus ja, toch enigzins oppassen.
Nu als het echt koud begint te worden zal ik de eigenlijk verwarming van woning opstarten (vloerverwarming op héél duur gas ;-) dus dan heb je weer wat meer marge.

Bovenaan