Capaciteitstarief en zonnepanelen

stafke

Lid
Lid geworden
19 feb 2011
Waarderingsscore
5
Punten
18
Hallo iedereen,

Zou iemand aub zo vriendelijk willen zijn om op eenvoudige manier uit te leggen of het nu wel of niet een verstandige investering is om alsnog zonnepanelen te plaatsen nu het capaciteitstarief er aankomt.

Ik lees heel wat meningen waar men zegt dat degenen die sinds kort hebben geïnvesteerd (of gaan investeren) in zonnepanelen, eraan zijn voor de moeite. De

Klopt de stelling:
Combinatie capaciteitstarief + digitale meter = slecht voor zonnepaneel eigenaars die geen terugdraaiende maar digitale meter hebben?

Ik overweeg zonnepanelen te leggen maar weet niet of het een verstandige beslissing is?

Stel dat ik tijdens de zomerdagen met veel om 17u.thuiskom. Ik begin te koken met mijn inductiekookplaat, zet mijn wasmachine aan, en ondertussen ga ik nog snel even stofzuigen zodat het huis er proper bijligt tegen dat mijn lief komt...dat allemaal terwijl er muziek uit de radio speelt. Ga ik dan energie van mijn zonnepanelen halen of gaat het capaciteitstarief (hoogste piek/15min.) beginnen lopen?

Komt misschien een beetje dom over maar als leek en simpele werkman snap ik er allemaal niets van. Mocht iemand het in eenvoudige mensentaal willen uitleggen dan zou ik dit ten zeerste appreciëren.

Alvast bedankt!

Hoi,
Begrijp ik het goed dat je min 2.5kw als piek gaat aangerekend worden? Als je zou overwinteren en eigenlijk zo goed als niets verbruikt gaat het piekverbruik sowieso aangerekend worden op basis van 2.5kw?

Persoonlijk denk ik dat het nog zal meevallen. Ik heb zelf nog geen digitale meter, zonnepanelen liggen er zaterdag op, met thuisbatterij. Ik heb het even nagekeken en ik denk dat ik in november nog geen enkele keer boven de 2kWh gegaan ben.
En we letten er eigenlijk momenteel niet op of we de kookplaten, oven, vaatwas, wasmachine,... tergelijkertijd gebruiken.

1669233296267.png

1669233596739.png
Echte cijfers, we letten er niet op.
Maar gasketel, inductievuur en recente toestellen (diepvries, wasmachine, vaatwas, droogkast)
We doen veel overdag ipv 's avonds dus wij hebben nooit een situatie dat we tussen 17 en 22u alles inschakelen.

Persoonlijk denk ik dat het nog zal meevallen. Ik heb zelf nog geen digitale meter, zonnepanelen liggen er zaterdag op, met thuisbatterij. Ik heb het even nagekeken en ik denk dat ik in november nog geen enkele keer boven de 2kWh gegaan ben.
En we letten er eigenlijk momenteel niet op of we de kookplaten, oven, vaatwas, wasmachine,... tergelijkertijd gebruiken.

Bekijk bijlage 91142
Ik weet niet welke tijdsperiode dit is, maar deze cijfers moet je dus x4 doen.
Als dit 1 maand is, dan heb je dus een piek van bijna 8kw...

Bekijk bijlage 91142
Zo begrijp ik het niet : uitleg van website engie:

Om de netwerkkosten met capaciteitstarief te berekenen meet je digitale meter elke 15 minuten je verbruik. Uit alle kwartiermetingen in een maand selecteert je digitale meter vervolgens automatisch je hoogste verbruik (in kWh) in een kwartier in een maand. Dat verbruik in kWh wordt omgezet naar kW om je maandpiek te kennen.

Als je in één kwartier bijvoorbeeld tegelijk je strijkijzer, airco en wasmachine inschakelt en je elektrische auto oplaadt, dan piekt je verbruik en zou dat wel eens je maandpiek kunnen zijn.

Om te vermijden dat één hoge maandpiek je elektriciteitsfactuur de hoogte zal doen inschieten, vertrekt de VREG voor de berekening van de netwerkkosten met capaciteitstarief elke maand van je gemiddelde maandpiek. Dat is het gemiddelde van de 12 voorafgaande gemeten maandpieken.

Je maandpiek is de hoogste piek x 4
Er wordt inderdaad een gemiddelde van de afgelopen 12 maanden genomen.
Maar dus 15min per maand een foutje maken en je volledige maand is om zeep.

Wanneer is het piekvermogen gemeten?​

De digitale meter zal automatisch je verbruik en je piekvermogen per maand bijhouden. Wil je weten wanneer je piekvermogen gemeten werd, dan kan je best eerst je verbruik in kwartierwaarden activeren in Mijn Fluvius. Het grootste verbruik per kwartier zal je piekvermogen zijn. Wanneer je die verbruikswaarde in kWh maal 4 doet, krijg je het piekvermogen uitgedrukt in kW.

Bekijk bijlage 91142
Dit was de periode 1 nov tot vandaag. Toch benieuwd wat het verschil in kost zou zijn in mijn geval.

Nu, bij mijn zonnepanelen/thuisbatterij heb ik ook slimme batterijaansturing erbij genomen die dan energie aankoopt/verkoopt volgens mijn profiel, weersvoorspelling, uurprijs energie. Hopelijk werkt dit effectief.

Bekijk bijlage 91142
En WP en/of EV ?

Bekijk bijlage 91142
En WP en/of EV ?
Momenteel heb ik deze nog niet.
Ik plan eind dit jaar/begin volgend jaar zelf een warmtepompboiler te installeren (geen subsidies mogelijk voor mij), eind volgend jaar warmtepomp voor verwarming (verbouwingen waar ik radiators zou vervangen door vloerverwarming). Eind volgend jaar komt er EV bij.

Die laatste zal zowiezo los staan van thuisbatterij uiteraard.
Hopelijk kan thuis batterij de rest genoeg afvlakken zeg maar.

Maar het blijft wat verwarrend uiteraard voor iemand die niet goed thuis is in de materie.

Stel ik leg een last aan van 4000W gedurende 15min en dan niks. Dan wordt een kwartier piek gemeten van 1000Wh. Herrekenen naar een uur terug maal 4 dus een piek van 4000Wh wordt mee gerekend.

Ik vond deze link van VREG wel handig om meer uitleg te hebben met rekenvoorbeeld. Toont dat de impact ook relatief is van een piek, stel een gezin met gemiddelde maandpieken van 4kW, die betalen voor netkosten dan 4 x 39 = 154.3 euro + BTW. Dan één maand piek van 6 kW, hun netkosten stijgen met 6,4 euro dat jaar, is natuurlijk altijd meer maar nu ook niet de wereld gaat vergaan veel. Zeker als je kijkt hoe de energiekost is gestegen over de laatste 2 jaar dan gaat dit nog niet de grote impact hebben.

Voor ons zitten we gemiddeld rond de 6,2 kW sinds juli (alles elektrisch met WP), eens uitzoeken wanneer het voornamelijk gaat voorkomen.

Een piek van 2,5kW is redelijk onrealistisch. Je ontdooit eten in de diepvries (duurt vaak 20-25minuten aan ongeveer 600W) en je bent er al. Dan mag er gedurende die tijd geen enkel andere verbruiker zijn of je gaat boven die 2,5kW. Behalve als je dat doet wanneer de zon schijnt én je PV hebt. Maar dat slim sturen is niet mogelijk. Dus dan moet je al ‘s ochtends beslissen wat je wil eten en dat in de koelkast laten ontdooien (verbruik van koelkast ineens wat minder als bonus)

Een piek van 2,5kW is redelijk onrealistisch. Je ontdooit eten in de diepvries (duurt vaak 20-25minuten aan ongeveer 600W) en je bent er al. Dan mag er gedurende die tijd geen enkel andere verbruiker zijn of je gaat boven die 2,5kW. Behalve als je dat doet wanneer de zon schijnt én je PV hebt. Maar dat slim sturen is niet mogelijk. Dus dan moet je al ‘s ochtends beslissen wat je wil eten en dat in de koelkast laten ontdooien (verbruik van koelkast ineens wat minder als bonus)
Kijk, ik ben onrealistisch :p
Piekvermogen.jpg
Ter info: verwarming/SWW op gas, geen EV, koken met inductie en ventilatie D. Voor de rest vrij recente elektrische toestellen (niks ouder dan 10j en de meeste keukentoestellen 3j)

Bekijk bijlage 91147
Ter info: verwarming/SWW op gas, geen EV, koken met inductie en ventilatie D. Voor de rest vrij recente elektrische toestellen (niks ouder dan 10j en de meeste keukentoestellen 3j)
Het kan dus toch! :D blijft wel echt de vraag: “hoe?”.

Akkoord, gas als tweede bron is een handige. Maar koken op inductie en kleine pieken: dat is oven, microgolf en kookplaat om de beurt gebruiken dan? Of heel kort?

Bekijk bijlage 91147
Het kan dus toch! :D blijft wel echt de vraag: “hoe?”.

Akkoord, gas als tweede bron is een handige. Maar koken op inductie en kleine pieken: dat is oven, microgolf en kookplaat om de beurt gebruiken dan? Of heel kort?
Onbewust spreid ik mijn verbruik wel bij het koken door zaken pas aan te zetten zodanig dat alles gelijktijdig klaar is. Dus pattatten worden een half uur op voorhand opgezet, vlees pas 10/15min ,microgolf 5min,... Wat ook helpt is dat bij het koken er bij mij enkel een radio op staat, mijn pc (gaming desktop) zet ik dan altijd uit, net als tv. Dingen ontdooien doe ik altijd op voorhand. 's morgens haal ik mijn gerief uit de diepvries en steek het in de frigo, tegen de avond is dat ontdooit.

De belangrijkste bron van pieken zijn bij mij de vaatwas/wasmachine/stofzuiger. Dat is het enige waar ik op let dat die nooit samen opstaan. Die 'piek' van 2,8kW in juli is veroorzaakt doordat ik wat knutselwerk aan het doen was waarbij zaagtafel, boormachine bouwstofzuiger,... gelijktijdig opstonden.

Ik ben wel benieuwd wat dat gaat geven zodra ze deze maand zonnepanelen/batterij gaan installeren.

Of spreiden over de grenzen van het kwartier.

ontdooien in de diepvries lukt hier nooit

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan