• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

came antenne stuk?

Reaction score
2
Wij hebben een automatisch hek met came motors, came sturingskast, ...
Sinds vandaag werken opeens onze handzenders niet meer, enkel als we deze vlak bij de kast houden werken ze wel. Ik heb al eens een nieuwe coax kabel getest tussen de antenne en de sturings kast, maar dat maakt geen verschil.

Kan zo een antenne stuk gaan? want veel zit er volgens mij niet in wat stuk kan gaan.

Alvast bedankt voor de reacties.

stom misschien maar heb je in je handzenders al eens nieuwe batterijen geprobeerd

We hebben 4 handzenders, en ze hebben allemaal hetzelfde probleem, ik zal straks eens proberen met nieuwe batterijen, maar zou wel heel toevallig zijn dat ze alle 4 opeens lege batterijen hebben.

We hebben 4 handzenders, en ze hebben allemaal hetzelfde probleem, ik zal straks eens proberen met nieuwe batterijen, maar zou wel heel toevallig zijn dat ze alle 4 opeens lege batterijen hebben.
daarom ook dat ik "stom" erbij gezet had ;). Als je het met 4 hebt... tja, dan lijkt mij dat wel onwaarschijnlijk ;)

Ja, maar het verschijnsel "dicht bij de kast houden dan werken ze wel", is wel typisch voor een zwak signaal, wat kan wijzen op een lege batterij, of, op z'n minst op een slechte ontvangst. Is er wat gebeurd in de buurt, tussen de normale plaats van bediening en de ontvangers?
Bvb. is er een nieuwe poort, hek, muur ... gezet.
Bvb. Is er een stoorzender in de buurt gekomen? (Heeft de buur ook iets geplaatst?)
En dan toch eens het contact tussen de antenne en de print nakijken (vuil, losgekomen draad, losgekomen klem, oxidatie).
Zo'n antenne is idd. eenvoudig. Kan weinig (niks) aan gebeuren.
Beginnen met de batterijtjes van één zender.

De ontvanger, is dan in de stuurkast, of de antenne? want als we vlak bij de kast/antenne staan, dan werkt het wel.

In een Came stuurkast zit normaal gezien een afzonderlijke frequentieprint. Daar zit meestal een stukje draad op dat de antenne is, of waar de coax antenne op zit. Je kan daar eens een nieuw stukje op zetten, maar de kans is klein dat het dat gaat zijn. De print wel enkel verwijderen als je de spanning hebt afgezet.
Wat ik wel al voorgehad heb is dat er storing was van een nieuwe wagen. De frequentieprint en afstandsbedieningen vervangen door een model met andere frequentie en het was opgelost.
Dus het kan zijn dat er ergens een stoorzender staat.

De ontvanger, is dan in de stuurkast, of de antenne? want als we vlak bij de kast/antenne staan, dan werkt het wel.
Bij mij zit die apart, direct naast de stuurkast en het is uiteraard daar dat de antenne is op aangesloten, niet de stuurkast. Die ontvanger stuurt dan een puls naar de stuurkast om de poort te sluiten of openen. Of dit bij alle Came systemen zo is opgebouwd weet ik echter niet, misschien zijn er ook stuurkasten met ingebouwde ontvanger. Zal je zelf moeten uitvissen. Kan je ook simpelweg zien, datgene waar de antenne is op aangesloten, dat is de ontvanger.

Er moet hier in de buurt toch iets geweest zijn dat het signaal stoorde. Vandaag werkt alles opeens terug normaal. Ik vind het wel heel bizar, want zie hier in de buurt niet dadelijk iets wat veranderd is.

Er moet hier in de buurt toch iets geweest zijn dat het signaal stoorde. Vandaag werkt alles opeens terug normaal. Ik vind het wel heel bizar, want zie hier in de buurt niet dadelijk iets wat veranderd is.
Dat hoeft niet noodzakelijk te verbazen. Die dingen werken in de zogenaamde ISM band (433MHz en heel oude op 27MHz) waar geen licentie voor nodig is. Enige vereiste is dat je onder een bepaald vermogen blijft. Dat was het goede nieuws. Het slechte is dat iedereen dat mag en dus ook naar hartelust mag storen, volledig legaal. Toevallig iemand die met een draadloze camera aan het hobbyen was of iets dergelijks. Zit van alles op, speelgoed, draadloze schakelaars, babyphones, afstandsbedieningen, camera’s,

Welk model is het eigenlijk juist?
433 MHz, dat is de "prostitutieband": daar mag iedereen op, zonder regeltjes. 868 MHz heeft regels i.v.m. het gebruik van de band.
Misschien is er in de buurt "een knopke blijven hangen" en is diens batterij nu plat :)

ja het is de 433 MHz versie. Moest het probleem zich vaker voordoen, kan ik dan eventueel dat veranderen naar 868 MHz? door dat printje te vervangen? of moet dan de hele stuurkast vervangen worden?

Vraag je best aan een installateur van dit merk. Kans lijkt mij klein.

Wat waarschijnlijk wel kan is een externe ontvanger met nieuwe afstandsbedieningen installeren en die die op vrije ingangen van de sturing aansluiten. Die dingen hebben meestal meerdere stuuringangen (codeklavier, sleutelschakelaar,…)

Last edited:
Als het een losse print is kan je die vervangen. Hangt af van het model print.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief