• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

CAB signalen en LED disco

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Reaction score
313
Wij hebben het "geluk" om in het Netegebied te wonen. Dat staat onder andere bekend om zijn zeer sterke CAB-signalen.

Zelfs de Niko dimmer modules, die voorzien zijn van CAB ontstoring, zijn niet opgewassen tegen de sterke CAB-signalen in de straat.

Nu we allemaal LED verlichting van de laatste (zuinigste) generatie hebben, zien we meermaals per dag bijna alle LED lampen pulseren op de cadans van de CAB signalen. Niet alleen de gedimde lichten, maar ook de gewone geschakelde lichten op 230V en de uitgeschakelde (!) slimme Ikea lampen. Dat is zeer storend. De gedimde lichten kan je trouwens heel goed gebruiken om de CAB pulstreinen op te schrijven...

Ik lees dat de CAB-signalen niet snel zullen verdwijnen, dus zou ik willen weten wat zou kunnen werken om lichtkringen (dus met een beperkt vermogen) tegen die CAB-storingen te beschermen.

extra netfilters installeren?

extra netfilters installeren?
Ik vind wel een resem "netfilters" maar daar staat nooit bij dat ze CAB-signalen tegenhouden (of reduceren).

Ideaal zou een 1-fasige netfilter zijn met een nominale stroom van 16-20A. Dan kan ik er 1 per lichtkring voorzien.

De CAB-module in de tellerkast geeft aan dat het CAB-signaal in de straat op 1350Hz wordt verzonden (Decabit RM 3).

Kan iemand me enkele geschikte filters aanbevelen?

Die filters schijnen heel erg duur te zijn. Hier vind ik iemand die beweert dat er voor 30 euro te vinden zouden zijn bij een bedrijf genaamd Safarra BV. Lijkt me sterk, maar het kan geen kwaad eens te proberen?

Niko vermeldt ook expliciet dat de cab-ontstoring de signalen niet tegenhoudt, maar er enkel voor zorgt dat de zero-crossing niet verkeerd geïnterpreteerd wordt door het gesuperponeerd signaal zodat de dimmer niet ontregeld raakt.
Dus op dat vlak moet je niet veel verwachten. Het is geen cab-filter maar cab-ontstoring.

Ze merken ook op dat ‘minder kwalitatieve’ verbruikers op deze signalen kunnen reageren en adviseren om die dus niet te gebruiken.
Maar hun dimmers laten zich alvast niet vangen aan de signalen, volgens hen althans, het ligt aan de achterliggende ‘minder kwalitatieve’ verbruiker.
De slimme Ikea lampen zullen dus wellicht niet cab-ontstoord zijn.
Heb je al eens met echte Philips Hue geprobeerd?

Niko vermeldt ook expliciet dat de cab-ontstoring de signalen niet tegenhoudt, maar er enkel voor zorgt dat de zero-crossing niet verkeerd geïnterpreteerd wordt door het gesuperponeerd signaal zodat de dimmer niet ontregeld raakt.
Dus op dat vlak moet je niet veel verwachten. Het is geen cab-filter maar cab-ontstoring.
De dimmer doet zijn werk, maar de laagfrequente CAB-signalen komen wel door op de gedimde lampen. En dat ongeacht het lamptype.
Ze merken ook op dat ‘minder kwalitatieve’ verbruikers op deze signalen kunnen reageren en adviseren om die dus niet te gebruiken.
Maar hun dimmers laten zich alvast niet vangen aan de signalen, volgens hen althans, het ligt aan de achterliggende ‘minder kwalitatieve’ verbruiker.
De slimme Ikea lampen zullen dus wellicht niet cab-ontstoord zijn.
Heb je al eens met echte Philips Hue geprobeerd?
Ik heb geen Philips Hue lampen in huis, maar het probleem stelt zich met alle LED-lampen (ongeacht merk of vast in armatuur), met uitzondering van de ingebouwde verlichting in de dampkap en de LED strip in de keuken (externe voeding).

Ik heb ondertussen de vraag gesteld aan de DNB.

Zo'n filter zou je in principe zelf moeten kunnen maken als sper-, zuig- of combifilter.
Het is dan een kwestie van de juiste inductanties en capaciteiten te kiezen, afgestemd op de exacte frequentie die je wilt wegfilteren.

Lees bijvoorbeeld hier eens voor een basisprincipe schema.
De kennis zit bij mij wat te ver weg, maar op het circuitsonline forum denk ik wel dat ze vrij snel kunnen helpen om de juiste componenten te bepalen i.f.v. de CAB frequentie.

Ondanks dat ik een soldeerbout niet schuw zou ik voor een dergelijke toepassing toch liever een degelijk ontworpen, getest en gekeurd apparaat aanschaffen.

Ondanks dat ik een soldeerbout niet schuw zou ik voor een dergelijke toepassing toch liever een degelijk ontworpen, getest en gekeurd apparaat aanschaffen.
Ik ook, al was het maar voor de aansprakelijkheid van mijn "kunde" in te perken.

Idealiter kan ik die ergens kwijt in mijn wandverdeler en moet ik er geen orgaan voor doneren...

Ik heb het advies gekregen om contact op te nemen met de defectenlijn van Fluvius.

Daar zal ik dan even mee wachten totdat onze vernieuwde elektrische installatie klaar is en gekeurd.

Er bestaan situaties waarbij de CAB-toonsignalen dermate hevig zijn, dus manifesteren met een grote amplitude van de rimpel op de netspanning. In deze situaties zijn zelfs kwalitatieve ledlampen onderhevig aan CAB waardoor ze knipperen. In deze gevallen kan je toonfrequentsperfilters monteren. Deze speciale filters verwijderen de CAB-toonsignalen volledig uit de netspanning. De technologie wordt geleverd door de firma die de CAB-toonsignalen op het elektriciteitsnetwerk plaatst en vergt een niet te onderschatten investering. Vraag professioneel advies aan je installateur.

Een alternatief is om de verlichtingskringen aan te sluiten op een noodstroomvoeding (UPS). De UPS vormt de 230Vac netspanning om naar batterijspanning om daarna de batterijspanning terug om te vormen naar een zuivere 230V wisselspanning. Gebruik een UPS van het type “true sine wave” die een echte sinusspanning aanbiedt. De UPS mag geen 230Vac blokgolf geven. Deze oplossing geeft adequate resultaten. Ook bij deze optie vraag je professioneel advies aan je installateur.

Dat is ook goed gevonden: goed luid de cab op het net zetten en dan dikke dollars vragen om het er weer af te halen. Is een win-win verdienmodel: ze winnen als ze betaald worden om het er op te zetten, en nog eens als ze betaald worden om het er af te halen.

De tweede oplossing is dus eigenlijk zoals een thuisbatterij met een off-grid-uitgang.

Last edited:

Er bestaan situaties waarbij de CAB-toonsignalen dermate hevig zijn, dus manifesteren met een grote amplitude van de rimpel op de netspanning. In deze situaties zijn zelfs kwalitatieve ledlampen onderhevig aan CAB waardoor ze knipperen. In deze gevallen kan je toonfrequentsperfilters monteren. Deze speciale filters verwijderen de CAB-toonsignalen volledig uit de netspanning. De technologie wordt geleverd door de firma die de CAB-toonsignalen op het elektriciteitsnetwerk plaatst en vergt een niet te onderschatten investering. Vraag professioneel advies aan je installateur.
Inderdaad, reken gemakkelijk op een 2000€ excl. BTW. Op de Niko website staat trouwens ook dat het gebied tussen Antwerpen en Mechelen berucht is voor de zeer sterke CAB-signalen. En moet het nu net lukken dat wij daar wonen...

De CAB-ontstoring staat machteloos tegenover de CAB-signalen die we hier op het net binnenkrijgen. Ik heb geen oscilloscoop maar zou het wel eens in kaart willen brengen.
Een alternatief is om de verlichtingskringen aan te sluiten op een noodstroomvoeding (UPS). De UPS vormt de 230Vac netspanning om naar batterijspanning om daarna de batterijspanning terug om te vormen naar een zuivere 230V wisselspanning. Gebruik een UPS van het type “true sine wave” die een echte sinusspanning aanbiedt. De UPS mag geen 230Vac blokgolf geven. Deze oplossing geeft adequate resultaten. Ook bij deze optie vraag je professioneel advies aan je installateur.

Dat is ook goed gevonden: goed luid de cab op het net zetten en dan dikke dollars vragen om het er weer af te halen. Is een win-win verdienmodel: ze winnen als ze betaald worden om het er op te zetten, en nog eens als ze betaald worden om het er af te halen.
Inderdaad. Ik begrijp alleen niet waarom die CAB-signalen zo sterk moeten worden verstuurd. Of gaan ze ervan uit dat veel grootverbruikers ondertussen "doof" zijn geworden voor die signalen? Het verbruik van die CAB-signaalzender is blijkbaar in de 100kW...
De tweede oplossing is dus eigenlijk zoals een thuisbatterij met een off-grid-uitgang.
Klopt. Ook niet goedkoop.

Als je eens een avond van iemand in de elektrotechniek een Fluke 435 II kan lenen, kan je op een moment van cab signaal de harmonische vervorming meten en loggen en wordt weergegeven of het wel of niet binnen de norm valt (ik dacht IEC 61000).
Indien niet binnen de norm: aan fluvius om op te lossen.

Ligt die hoge kostprijs van ontstoorders niet vooral aan het feit dat dat industriële toestellen zijn waar je bij wijze van spreken een halve fabriek achter kan hangen? Moest er nu eens iemand een meer consumentengericht toestel op de markt brengen, voldoende voor wat lichtkringen, dat moet wel kunnen voor max een paar honderd euro.

Bij een sperfilter is 1 van de dimensioneringsparameters hoeveel stroom er normaal door kan. Dus louter voor verlichting moet een filtertje van 10A monofasig volstaan.

Dat staat op zich eigenlijk los van industrieel versus consumentengericht.

Ik kan me wel inbeelden als je Fluvius een filter laat leveren, ze wel per type aansluiting een universeel type hebben, bijvoorbeeld 40A mono of 32A 3fasig, wat dus strict gezien mogelijks te zwaar (en dus te duur) is voor je specifieke situatie.

Hey shutterfreak, heb je dit probleem ondertussen al kunnen oplossen? Wij zitten met hetzelfde probleem (ook Netegebied) en zijn onze opties wat aan het bekijken.

Hey shutterfreak, heb je dit probleem ondertussen al kunnen oplossen? Wij zitten met hetzelfde probleem (ook Netegebied) en zijn onze opties wat aan het bekijken.
Nog niet. We hadden andere prioriteiten.

Nog niet. We hadden andere prioriteiten.
Hah, dat begrijp ik. Wij gaan eens bij een elektricien horen. We zullen het hier posten als het opgelost is geraakt.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief