• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

C+ / D

Lid geworden
19 feb 2007
Waarderingsscore
2
Punten
0
Wij gaan stilaan de knoop moeten doorhakken. Een paar maanden terug waren we overtuigd om systeem D te nemen; op dit moment zijn we eerder geneigd om C+ te nemen.

De reden is dat we graag eens de ramen openzetten; en bij systeem D mag dat niet. De prijs van C+ is meteen mooi meegenomen.

Goede redenering?

(PS - Onze aannemer zei dat er minder en minder systeem D gekozen wordt (onderhoud, brengt warmte in het huis in de zomer, prijs...))

Waarom zou je de ramen niet open mogen zetten bij D? Aannemers zijn niet de meest ideale voorlichters. Ze zullen alles doen om jouw droomhuis zo goedkoop mogelijk (voor zichzelf) te realiseren. En dan kun je de grootste onzin verwachten, zolang de klant maar om gaat.

Ook die extra warmte in de zomer is zo'n bangmakertje, vrijwel elk systeem D heeft een bypass om warmtewisseling in de zomer uit te schakelen.

ik denk dat je voor jezelf moet uitmaken wat het beste past bij jullie huis en levensstijl.

Over systeem D gaan verschillende verhalen de ronde: problemen met dampkap, open haard,...

Wat er van aan is weet ik ook niet precies, maar het is wel een feit dat een systeem het beste rendeert in een zo goed als luchtdicht gebouwd huis. van af het moment dat je een raam of zo open zet dient je systeem D tot niets meer. ok, het is daarom niets slecht, maar je haalt er ook geen winst meer uit.

systeem C+ heeft volgens mij als grote nadeel dat er tijdens de nacht te weinig verlucht wordt omdat er geen beweging is in de woning. Vermits je 's nachts veel vocht produceert kan dit tot problemen leiden. Bijkomend nadeel voor mij persoonlijk is dat je over dit systeem weinig controle hebt. alles wordt geregeld via sensoren. als je bv. een douche gaat nemen gaat het vochtig worden in de badkamer en gaat de vochtsensor het systeem hoger laten draaien. Dit is eigenlijk te laat want om het vocht goed weg te leiden zou je al een tiental minuutjes voordat je in de douche gaat op een hoger debiet moeten draaien.

Daarom hebben wij voor een systeem C gekozen met een gelijkstroom motor en 5 verschillende standen (afwezig, aanwezig, nachtstand, party en maximum). bovendien kunnen deze standen nog eens via schakelaars binnen apart geregeld worden adh de capaciteit van je woning. Bijkomend heb ik hierop een draadloze slavecontroller genomen die ik in de nachthall hang. deze laat toe het systeem voor een bepaalde tijd op maximum te laten draaien. Hiermee kan ik zelf voordat ik bv. een douche ga nemen het systeem al hoger laten draaien.

Sinds deze winter heb ik een D-systeem werkend en ben er tevreden van. Ik zou nu niet meer voor een andere ventilatie systeem kiezen. In het begin stond de ventilatie verkeerd afgesteld waardoor de ingeblazen lucht bij vriesweer maar 15°c was. Hierdoor voelde we een onaangename tocht waardoor we de ventilatie lager zetten, of zelfs uit. Na de afstelling hadden we ongeveer 20°C en geen tochtgevoel meer. Ik vraag me af hoe het zou zijn indien we via roosters de vrieslucht rechtstreeks zouden binnenhalen (c-systeem): nog meer tochtgevoel?

Ramen openzetten is geen probleem, het enige dat je dan doet is nog meer ventileren en daar is toch niets op tegen. ..

JeroenB wrote:
Sinds deze winter heb ik een D-systeem werkend en ben er tevreden van. Ik zou nu niet meer voor een andere ventilatie systeem kiezen. In het begin stond de ventilatie verkeerd afgesteld waardoor de ingeblazen lucht bij vriesweer maar 15°c was. Hierdoor voelde we een onaangename tocht waardoor we de ventilatie lager zetten, of zelfs uit. Na de afstelling hadden we ongeveer 20°C en geen tochtgevoel meer. Ik vraag me af hoe het zou zijn indien we via roosters de vrieslucht rechtstreeks zouden binnenhalen (c-systeem): nog meer tochtgevoel?

Ramen openzetten is geen probleem, het enige dat je dan doet is nog meer ventileren en daar is toch niets op tegen. ..

wij slapen winter en zomer met het raam ten minste op klikstand en eerlijk gezegd hebben wij daar nog nooit last van gehad. integendeel zelfs,door de verse frisse lucht zijn wij zijn zelden of nooit ziek...

zoals ik al zei: het hangt allemaal een beetje van je eigen levensstijl af. als je sowieso nooit een raam openzet ben je mss beter af met een systeem D, maar in ons geval dus zeker niet.

andy666 wrote:
...systeem C+ heeft volgens mij als grote nadeel dat er tijdens de nacht te weinig verlucht wordt omdat er geen beweging is in de woning. Vermits je 's nachts veel vocht produceert kan dit tot problemen leiden...

Niet erg waarschijnlijk. C werkt net als D continue, met de deuren open en dicht, dat maakt niet uit. En al zou je ventilatie (C en D) uitzetten én een flinke partij vocht produceren, dan nog zal dit niet direct tot problemen leiden. C en D zijn hierin vergelijkbaar.

Systeem D is ideaal als je langs een drukke verkeersweg woont (lawaai en luchtvervuiling). Je kunt de geluidsbelaste gevel dan desnoods potdicht maken (geen ventilatieroosters, geen draai/kiep/klepramen) en de luchtverontreiniging wordt gefilterd voor de lucht in huis geblazen wordt.

mijn redenering: Als je middelmatig isoleert en niet zo wakker ligt van het energie verhaal ga je beter voor de C.

Investeer je bewust in isolatie en luchtdichtheid ga dan resoluut voor D. Het systeem zal hier het beste renderen.

andy666 wrote:
wij slapen winter en zomer met het raam ten minste op klikstand en eerlijk gezegd hebben wij daar nog nooit last van gehad. integendeel zelfs,door de verse frisse lucht zijn wij zijn zelden of nooit ziek...

Denk je echt dat dit dé reden is waarom je zelden of nooit ziek bent? Ik zou wel een statistieken willen zien met het verband tussen mensen die winter en zomer met raam open slapen en het aantal ziektedagen per jaar.

Ik weet het ook niet maar vermoedelijk is er geen al te sterke correlatie tussen die twee zaken.

Ernieken wrote:
andy666 wrote:

Denk je echt dat dit dé reden is waarom je zelden of nooit ziek bent? Ik zou wel een statistieken willen zien met het verband tussen mensen die winter en zomer met raam open slapen en het aantal ziektedagen per jaar.

Ik weet het ook niet maar vermoedelijk is er geen al te sterke correlatie tussen die twee zaken.

er zal zeker een sterke correlatie zijn omdat bij een open raam de kamer verlucht wordt en anders niet. Dat heeft niks met temperatuur te maken.

archiklusser wrote:
Waarom zou je de ramen niet open mogen zetten bij D? Aannemers zijn niet de meest ideale voorlichters. Ze zullen alles doen om jouw droomhuis zo goedkoop mogelijk (voor zichzelf) te realiseren. En dan kun je de grootste onzin verwachten, zolang de klant maar om gaat.

Ook die extra warmte in de zomer is zo'n bangmakertje, vrijwel elk systeem D heeft een bypass om warmtewisseling in de zomer uit te schakelen.

Als je de ramen openzet, is heel het systeem ontregelt? Als je dat dikwijls doet, wat is dat de meerwaarde nog van D tov C(+)?

Welke zijn eigenlijk de parameters die bepalend zijn voor de keuze van ventilatiesysteem?

In ons geval denk ik aan:

- Qua isolatie denk ik dat we redelijk zitten, niet overdreven maar beter dan gemiddeld (K35).

- Wij wonen in een zeer kalme buurt.

- Wij zetten graag de ramen + schuiframen open als het buiten mooi weer is.

- We gaan beneden 1 grote ruimte hebben (keuken, living, eetplaats, bureau) mét open haard

Zijn er nog parameters? Wie kan ons overtuigen om C(+) of D te nemen, rekening houdende met onze gewoontes?

Waarom zou je met balansventilatie geen ramen mogen openzetten in de zomer? De essentie is dat je ventileert én dat je daarbij niet teveel energie verbruikt. In de winter zet je normaal geen ramen open en dan zal het systeem je huis energiezuinig ventileren. In de zomer doe je daarmee je zin, maar probeer natuurlijk wel de warmte buiten te houden.

Als je de ramen open zet dan zet je toch gewoon effe de ventilatie af? Dat spel zelf is niet ontregeld zene, je gaat gewoon niet meer efficient via een warmtewisselaar gaan ventileren.

Een systeem D dient om energie te besparen, meer niet.

Ernieken wrote:
Waarom zou je met balansventilatie geen ramen mogen openzetten in de zomer? De essentie is dat je ventileert én dat je daarbij niet teveel energie verbruikt. In de winter zet je normaal geen ramen open en dan zal het systeem je huis energiezuinig ventileren. In de zomer doe je daarmee je zin, maar probeer natuurlijk wel de warmte buiten te houden.

Ok, laat ik even samenvatten wat ik de laatste weken verzameld heb aan info:

- Systeem D werkt enkel in luchtdichte woning. Raam openzetten betekent waarde van het systeem verspillen.

- Systeem D afzetten als je raam opent betekent geen maximaal rendement halen

- System D moet perfect geinstalleerd zijn, anders kost het meer dan het opbrengt

- D is duurder

- filters moeten regelmatig vervangen worden en dat kan aardig oplopen

- kosten ander onderhoud??

- op epb2006 website:

* E-peil waardering: C+ (10); D ( 18 ), D+ is ongeveer gelijk

* besparing per jaar: C+ (150€), D (240€), D+ zou hier rond de 300€ liggen

* investering: C+ (2000€), D (5000€) en D+ (rond de 8000€)

---> terugverdientijd is bij alle drie ongeveer gelijkwaardig, maar meer filters te vervangen bij D/D+

Feedback welkom!

lustuyck wrote:
Ernieken wrote:

Ok, laat ik even samenvatten wat ik de laatste weken verzameld heb aan info:

- Systeem D werkt enkel in luchtdichte woning. Raam openzetten betekent waarde van het systeem verspillen.

Dat geldt altijd. Je raam openzetten is zowiezo warme lucht afvoeren naar buiten en dus energie verbruiken.

lustuyck wrote:
- Systeem D afzetten als je raam opent betekent geen maximaal rendement halen

Raam gewoon niet open zetten. In princiepe is het ook niet nodig. En als je perse in de winter ramen wilt open zetten neem dan een systeem A.

lustuyck wrote:
- System D moet perfect geinstalleerd zijn, anders kost het meer dan het opbrengt

Zoals met alle prijsschattingen: reken het uit. En zoek gewoon nen deftige installateur ipv perse de goedkoopste.

lustuyck wrote:
- D is duurder

Meer werk, meer materiaal. De vraag is of de meerprijs te verantwoorden is. Persoonlijk vind ik van wel.

lustuyck wrote:
- filters moeten regelmatig vervangen worden en dat kan aardig oplopen

http://www.filtermarkt.nl/page.php?m_id=3&cat=31

pakweg 3 a 4 eur per filterke...

lustuyck wrote:
- kosten ander onderhoud??

jaarlijks ne keer de filter uitwassen of geheel laten nazien. Een hoop kan je zelf.

Allez, ik wil hier niet zeggen dat een D HET systeem is. Ik wil enkel je stellingen wat ontkrachten en nuanceren. Komen klagen dat je in een mechanisch ventilatiesysteem niet de ramen mag open zetten is nogal dwaas want dan moet je geen enkel ventilatiesysteem gaan gebruiken. Da's 't zelfde als komen zagen dat je bij een CV circuit nie ne keer es in een leiding een gaatje mag boren om een kaderke op te hangen.

Een Daalderop-ketel met warmteterugwinning uit afgevoerde ventilatielucht maakt een systeem C net zo energiebesparend als een systeem D tegen een meerkost van slechts 1200 euro i.p.v. 3000.

archiklusser wrote:
Een Daalderop-ketel met warmteterugwinning uit afgevoerde ventilatielucht maakt een systeem C net zo energiebesparend als een systeem D tegen een meerkost van slechts 1200 euro i.p.v. 3000.

Heb je hier dan nie het probleem dat je enkel aan WTW gaat doen als die ketel brandt?

lustuyck wrote:

Een beetje genuanceerder: Systeem D haalt enkel zijn volle rendement in een luchtdichte woning.

archiklusser wrote:

bovenop een ventilatiesysteem + afvoerroosters wat je ook al tss de 2 & 3000 euro kost... Dus dan doe je niks niemandal winst meer...

jandc wrote:
archiklusser wrote:

Heb je hier dan nie het probleem dat je enkel aan WTW gaat doen als die ketel brandt?

Nee, de Daalderop-ketel is een 'gewone HR-ketel' uitgebreid met een kleine warmtepomp. De warmtepomp draait als er geventileerd wordt (vrijwel altijd). De teruggewonnen warmte wordt gebruikt om de warmwatervoorraad op temperatuur te krijgen/houden, eventueel bijgestaan door de CV-ketel.

De combinatie van deze ketel met een C-systeem is nog altijd goedkoper dan een D-systeem maar wel met WTW, de voordelen van C en D gecombineerd.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan