Buur eist afbraak van een oud bijgebouw op de perceel-grens.

Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Situatie:

Jaren geleden komt een oude boerderij met wat grond er rond te koop.

De eigendom wordt vòòr de verkoop verdeeld in 3 percelen: 1 perceel met de hoeve en wat grond en links en rechts daarvan ook 1 perceel als bouwgrond.

De te restaureren hoeve bestaat uit een groot hoofdgebouw met stallingen, een losstaand vervallen bakhuis en een grote aparte schuur.

Vrienden van ons kopen de hoeve en bijgebouwen. Iemand anders koopt 1 bouwgrond en 1 bouwgrond blijft in handen van de verkopende familie.

Probleem:

Nu, zoveel jaren later, is de ene bouwgrond bebouwd, de hoeve langzaam gerestaureerd en de andere bouwgrond, die is nog steeds bouwgrond. De originele eigenaar wil die nu plots gaan verkopen.

Geen probleem, ware het niet dat het oude bakhuis met 1 zijmuur op de grond van dat derde perceel staat. Het staat daar al wel een paar 100 jaar...

In het totaal gaat het hier om een muurlengte van 9m en een muurdikte van 0,5m, dus een 4,5m2.

De eigenaar van de bouwgrond eist nu dat het oude bakhuis afgebroken wordt, omdat het een hapje neemt uit de rechtse perceelgrens - wel pas vanaf 35m achter de rooilijn.

De eigenaars van de hoeve hebben het voorstel gedaan om een meter over de hele diepte van het perceel over te kopen, maar dat is onbespreekbaar. Voor de eigenaar zijn er maar 2 mogelijkheden: ofwel het hele perceel kopen (duur) ofwel het bakhuis afbreken.

Omdat de eigenaars van het bakhuis er erg aan gehecht zijn én omdat ze eigenlijk geen tijd willen steken in ruzie, laat staan een proces, denken ze er nu over om een aannemer te contacteren om de muur van dat bakhuis weg te halen en een meter naar binnen op te schuiven. Dat gaat natuurlijk ten koste aan de originaliteit van het gebouw (zeker omdat de muur niet volledig parallel loopt met de perceel-grens).

Maar kan de buur de afbraak eigenlijk wel eisen?

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
667
Punten
113
Dat is voer voor notarissen.

Als dat bakhuis op de scheiding staat, en het staat er al zo lang, dan zou het mij verwonderen dat men nu ineens kan verplichten dat af te breken.

Het kan er zeker niet illegaal staan, want dan is het zeker verjaard.

Als je een HOB grond koopt waartegen al gebouwd is, dan staat er dikwijls ook al een muur. Daarvan kan je ook niet ineens eisen dat die afgebroken wordt hé.

Lid geworden
9 jan 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat staat er op het landmetersplan? Want als het verkaveld is zal er wel zo'n plan opgesteld geweest zijn. Lijkt me straf dat dit bij de originele verkaveling niet voorzien kon worden.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
21
Punten
38
Hrmmm... is het niet zo dat na 30 jaar de bestaande situatie bestendigd wordt? Dus zelfs als er een overschrijding van de perceelsgrens is, dat deze na 30 jaar eigendom wordt van de eigenaar van het pand? Als die hoeve er al honderd jaar staat, heeft de buurman volgens dat principe niets te eisen...

Lid geworden
9 jan 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk dat die verjarende verkrijging waar hierboven naar verwezen wordt enkel geldt indien iemand al 30 jaar gebruik maakt van het goed zonder dat hier een haan naar gekraaid heeft. Aangezien het betreffende koppel pas enkele jaren geleden de hoeve en het bakhuis heeft gekocht, kunnen zij hier volgens mij geen beroep op doen. Maar dit weet ik niet 100% zeker, dat is voer voor notarissen die in deze situatie zoals reeds gezegd het enige juiste antwoord kunnen geven.

Lid geworden
3 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het lijkt mij dat de huidige situatie pas ontstaan is bij de verkaveling van het perceel. Dus nog geen 30 jaar.

Zoals hierboven gezegd: landmeter/stadsbestuur even contacteren waarom er precies een grens getrokken werd midden in een muur.

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
2
Punten
38
Ik vind het ook straf ... ofwel heeft de landmeter fout uitgemeten of fout in de akte ... ofwel heeft degene die het verkavelde (oorspronkelijke familie - eigenaar) het nagelaten af te breken.

Dus eerst informeren bij de gemeente en eventueel de notaris.

Voor een landmeter kan je es contact opnemen - maar daar zou ik eerder voor durven afwachten.

De eiser gaat moeten bewijzen dat die muur er fout staat => laat hem maar eerst een landmeter betalen.

(desnoods kan je er samen 1 nemen -> dan is die zijn besluit wel definitief dacht ik, omdat hij dan als expert voor beide partijden geldt - iets wat positief kan uitvallen voor jou of negatief)

Let ook op dat voor afbraak / verplaatsing muur je een bouwvergunning moet kunnen krijgen: dat is niet noodzakelijk zeker.

Het kan ook zijn dat een rechter instemt met opkopen strook grond van 1 meter ... of zelfs alleen het stukje grond waarop het gebouw staat.

Dit omdat het reeds een situatie is van bij ontstaan verkaveling en eis tot afbraak wel es als te zwaar beschouwd kan worden voor de overtreding.

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
9
Punten
0
Inderdaad, de rets is gespeculeer. Kijk gewoon op het verkavelingsplan dat bij de opsplitsing gemaakt werd toch?

Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dankjewel.

Ik ga ze naar deze thread doorverwijzen.

Bovenaan