• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

Businessfinanciering en banken

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
Het is niet makkelijk dezer dagen om bij een financiële instelling steun te vinden voor je nieuwe zaak. Een zeer onderbouwd businessplan is onontbeerlijk - en dat is natuurlijk maar juist ook.

Nu mijn vraag aan jullie:

Ik heb weinig ervaring met banken. Ik probeer ze zoveel mogelijk te vermijden, noem het een kleine fobie van mij. ;) Maar ja, zonder gaat nu eenmaal niet, dus we hebben ons goed voorbereid en maken er het beste van. We hebben dan ook een aanvraag gedaan bij onze eigen bank, waar we ook met onze lening zitten en onze rekening hebben.

Is het eigenlijk verstandig om ook andere banken te contacteren en hen ook naar een voorstel te vragen? Of blijf je beter bij de bank die je (een beetje) kent. Zijn er banken die beter zijn voor startende ondernemers dan andere? Wij zitten nu bij ING. Zijn er banken die jullie aan- of afraden? Waarom?

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Waarderingsscore
23
Punten
18
Wij hebben anderhalf jaar terug onze toer gedaan bij KBC/ING/Fortis. Mijn vrouw wou een zaak opstarten (winkel) en had geld nodig. Geen écht businessplan want eenmanszaak (geen vennootschap dus). Toch alles op papier de nodige berekeningen uiteengezet (werkelijke berekeningen/resultaten van andere winkels). We hebben diensten bij elk van die banken. ING en Fortis was op 2 dagen in kannen en kruiken met een akkoord voor de financiering. KBC was een écht kruisverhoor waarbij de contactpersoon de berekeningen van onze boekhouder van de tafel wierp en zelf nieuwe berekeningen voorlegde waaruit zou blijken dat onze zaak niet haalbaar zou zijn. Die man heeft nadien nog 5 keer geprobeerd ons toch te overhalen met hem samen te werken (oops, foutje?!)

Ik zou zeggen, it depends: te ontlenen bedrag, wat moet ge betalen, risico, wie zit er aan de tafel. Maar al dat getouwtrek, wachten etc, ik word er ook kierewiet van. Je hebt gelijk als ge zegt dat ge u van de banken zoveel mogelijk wil mijden. Als je het geld niet hebt, of je hebt niemand bij wie je het kan ontlenen, dan is dat een noodzakelijk kwaad natuurlijk.

Bv, de fabrikant waar wij produkten afhalen werkt enkel met Fortis, ze wijzen er daar ook op om met hen te werken. Fortis kent de fabrikant, weet wat er 'binnenkomt/buitengaat' etc, kent de risico's. Als dat allemaal positief is, is dat een streep voor in het bekomen van een financiering. Maar elke situatie is anders natuurlijk.

En zeker niet inzitten met het feit dat jullie in bank X gevestigd zijn, 'dus we zullen best daar blijven'. Uitspelen tegen mekaar moet ge doen, want uiteindelijk zitten ze er ook om centen te verdienen, 't zijn geen liefdadigheidsinstellingen! Dus, naar uw geldbeugel zien én naar uw gemak ;)

Anyhow, succes!

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
0
pin U niet vast op 1 bank, heb je geld nodig, dan moet je zien dat je het zo goedkoop mogelijk kan krijgen.

Doordat K** onze huisbank altijd was, heb ik alle kredieten indertijd ook genomen bij K** (ook renting bestelwagen enz). En nog iets, je moet echt geen medelijden hebben met Uw bank, op het einde van de rit is het toch maar hun commissie en resultaat dat telt voor hen, of jij nu mooi lacht of niet.

Zoals Dim zegt: ga gerust ook eens praten bij anderen.

Je moet bv. ook BA beroep en dergelijke hebben, betrek het allemaal in Uw betoog/plan.

Lid geworden
7 okt 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hoewel ik altijd voorstander ben geweest van zo weinig mogelijk overheid en het initiatief aan de privé ben ik daar de laatste jaren serieus in gaan twijfelen meer nog de balans is zelfs omgeslagen. Het initiatief zou idd nog bij de privé moeten blijven maar er zouden veel meer en strengere maatregelen moeten komen.

Of China daar een goed voorbeeld van is blijft te betwijfelen.

In eerste instantie ga ik er vanuit dat je als klein startend bedrijf beter af bent via de diverse maatregelen van de overheid en dat je onder alle beding beter af bent bij de kleinere echte zaken banken zoals het OBK.

Waarheid is dat de traditionele banken destijds makkelijker waren maar zie tot waar het ons heeft gebracht.

De groten steken wel alles op de diverse kredieten die niet meer konden terugbetaald maat wie heeft dit risico zelf door verkocht omdat ze wisten daar grote winsten mee te kunnen maken. Kredieten van de traditionelen werden dus te losjes toegekend. In eerste plaats uit winstbejag en waarschijnlijk omdat z eniet beter wisten. Mijn ervaring bij OBK is in ieder geval dat ze steeds streng zijn geweest maar ook wel wisten waar ze mee bezig zijn en waren. Ze begrijpen de mechanismen en verkopen hun risico op de juiste manier. Niet aan een ander maar wel aan diegene die geld van hen wil lenen. De grote banken denken vooral nog steeds aan zakken vullen maar geen risico nemen. Dat risico willen ze alleen genomen zien door diegene die

van hen geld leent.

Laat de groten maar terzijde liggen en ga eens langs bij de kleinere zakenbanken zoals argenta, obk, enz

Zij zullen u de nodige waarborgen vragen op een faire manier en zullen uw diverse plannen ook beter onder de loup nemen.

Als je zoals jij Mr Aertgeerts ook iets alternatiever bezig bent met je bakkerij ga je misschien wel een grotere weerklank vinden bij de TRIOS bank.

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
Dank alvast voor de adviezen.

We gebruiken zowel de commerciële financiële instellingen als het Startersfonds. Zo proberen we de risico's zoveel mogelijk te beperken en tegelijk soepel te kunnen werken.

Met KBC (verzekeringen) heb ik een heel slechte ervaring gehad in het verleden, voldoende voor mij om niet direct langs de bank te gaan. En Belfius... vroeger Fortis... ze geven me een raar gevoel.

Ik wist niet dat Argenta dit ook deed, ik vond in eerste instantie niets op hun site (slecht gekeken waarschijnlijk). OBK ken ik niet. Ik wist ook niet dat je daar als starter bij zo'n zakenbank direct terecht kan, dat ietwat vermogen zowat een verplichting was. Weer iets geleerd. In de buurt is er een Axa. Doen zij dat ook?

Ik heb inderdaad gisteravond ook een volledig dossier bezorgd aan Triodos en vandaag een antwoordt gekregen dat we met onze zaak binnen hun financieringscriteria kunnen vallen. Ze zullen begin volgend jaar contact opnemen...

De bank sluit idd aan bij ons profiel, en onze dochter van 2,5 heeft daar haar rekening. ;)

We'll see.

Lid geworden
19 feb 2007
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ik ben een paar banken afgegaan, en uiteindelijk gekozen voor ING. Ze hadden een startersbegeleiding, 't is te zeggen, er is iemand die je bijstaat en tips geeft. Was er heel tevreden over, nog steeds. Natuurlijk, het blijft een bank, ze zullen je dingen proberen te verkopen. Maar het is best dat je je ook een goede verzekeringsmakelaar zoekt, die kan dikwijls betere prijzen afdwingen.

Lid geworden
7 okt 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
OBK is het Onderlinge BeroepsKrediet als ik mij niet vergis onderdeel van één of andere Franse groep. Fintro zit daar ook ergens tussen. Ook goed is het Landbouwkrediet.

Het zijn allemaal kleinere zakenbanken die zich minder hebben bezondigt aan graaierij.

Citybank en dergelijke zou ik links laten liggen wegens je weet waarom

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan