• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Burenlawaai - hoe best isoleren?

Lid geworden
22 mei 2010
Waarderingsscore
2
Punten
18
We hebben 10 jaar geleden een HOB gekocht (toen 20 jaar oud), deze is op het zelfde moment met de buren gebouwd en er werd slechts één plateau gegoten, gescheiden door 1 enkele tussenmuur (zonder spouw).

We gaan ons huis nu verbouwen (veranda afgebroken en een degelijk stuk aanbouwen) en dat is het moment om iets te doen aan de geluidsoverlast, want ik kan er stilaan niet meer tegen.

Had ik destijds beter geweten (jong en onwetend), ik had het nooit gekocht, de voorbije 2 jaar regelmatig de mogelijkheden voor verhuizen bekeken, maar dat bleek financieel niet haalbaar.

Ik ben dus op zoek naar de meest efficiënte geluidsisolatie (wij hebben zowel last van lucht (stemmen, radio, hondengeblaf) als contactgeluid (trap, slaande deuren, schuifraam).

Aan contactgeluid kan je naar het schijnt weinig verhelpen, maar daar valt nog min of meer mee te leven, maar het luchtgeluid, daar word ik enorm gestresseerd van.

De buren zijn op zijn zachtsgezegd luidruchtig, maar vooral de blaffende honden in huis maken me gek :x

Ik heb 2 vragen:

1) Hoe kan ik (of beter mijn man :wink: ) op de meest doeltreffende manier geluidsisolatie plaatsen zodat we het lawaai (luchtgeluid) van de buren niet meer (zo hard) horen?

Ik weet dat je luchtgeluid kan verminderen door een voorzetwand te plaatsen met isolatie ertussen. Wij dachten aan een gyprocwand (massa – veer – massa), met metal studs, opgevuld met glaswol of rotswol en in de spouw zou mijn man nog partywall (platen van 2cm dik) stoppen.

Volgens mijn man zijn we zo’n 10cm van onze al smalle living kwijt als we dit systeem nemen met 5cm rotswol.

Nu, dat heb ik er voor over, als dat ook effectief de geluiden een heel stuk minder maakt.

Is het dan ook zo dat we best geen enkel stopcontact in de geïsoleerde binnenmuren voorzien, zodat er geen ‘lekken’ zijn?

Heeft iemand ervaren met het isoleren van deze hinderlijke burengeluiden die minder plaats kwijt is dan 10cm?

2) Contactgeluid kan je naar het schijnt weinig aan verhelpen, maar de chape gaat er op de benedenverdieping sowieso volledig uit (er komt vloerverwarming).

Ik heb nu iets gelezen over een zwevende chape.

Zou Insulit akoestische vloerisolatie de contactgeluiden van de buren een beetje kunnen verminderen of doe ik alleen hen daarmee een plezier? (dan laat ik het zo hoor)

Ik kreeg heel graag wat advies van ervaringsdeskundigen want ik ben ten einde raad en er moet een oplossing komen, want de buren hebben geen begrip.

Dank, Bart. Ik was er al bang voor :-(

@ Paso: Ja, ik huur en het was net gerenoveerd toen ik er in kwam. Nieuwe laminaatvloer (maar kennelijk zonder isolatielaag)

Ik denk dat je buiten een groot tapijt leggen weinig gaat kunnen doen.

Tapijt zal niets helpen tegen burengeluid (geluid door de wand/vloer), enkel de akoestiek van de kamer zelf beïnvloeden (minder weerkaatsing).

Zowel voor het geluid tegen te houden als voor de akoestiek te veranderen.

Ik bedoel wel iets dikker dan een schuimrubber tapijtje.

Nog een vraagje dan mbt vloerkleed: welk materiaal is beter dempend: polypropeen of wol? (er van uitgaande dat beiden hoogpolig zijn). Dank weer!

PS: Het vreemde is wel dat het lijkt of het geluid meer dan door de vloer, via de zijkanten (muren?) komt en dan wel de wand tegenover van waar hun TV staat, dus andere kant vd kamer?!

Salsoul72 wrote:
PS: Het vreemde is wel dat het lijkt of het geluid meer dan door de vloer, via de zijkanten (muren?) komt en dan wel de wand tegenover van waar hun TV staat, dus andere kant vd kamer?!

Dat is logisch. Het gelijk wordt naar de kijker toe gestuurd, dus van de TV weg. Daar weerkaatst het tegen de muur achter de kijker, maar het is via deze muur dat de trillingen naar boven worden doorgegeven, en zo tot bij jou.

paso wrote:
Zowel voor het geluid tegen te houden als voor de akoestiek te veranderen.

Ik bedoel wel iets dikker dan een schuimrubber tapijtje.

Zelfs met een dik tapijt ga je amper geluid tegenhouden, want daarvoor heb je massa nodig, en dat heeft een tapijt niet. Isolatiematerialen werken tegen geluid pas echt als er ook massa aangebracht wordt (massa-veer-massa).

Ik vrees dat het enige dat (zou kunnen helpen een zwevende vloer met voldoende massa creëren, maar dat lijkt me niet echt haalbaar in een huurwoning. En dan nog heb je het flankerend gelui via de muren.

Geluid kun je ook in structuren kapot krijgen, denk maar aan die schuimpakketten van Dox, wegen geen drol en het geluid loopt zich dood in die holle ruimtes.

Vandaar tapijt op jute of actionback ondergrond .

@ Bart DG

"Dat is logisch. Het gelijk wordt naar de kijker toe gestuurd, dus van de TV weg. Daar weerkaatst het tegen de muur achter de kijker, maar het is via deze muur dat de trillingen naar boven worden doorgegeven, en zo tot bij jou."

Dit geldt voor geluid gaat naar BOVEN? Of zouden benedenburen ook hetzelfde probleem hebben met mijn TV naar beneden? Gezien hoe gehorig het dus is, vraag ik het me af. Geluid is maar een vreemd fenomeen, hoor

;-)

Dank, Paso! Als eerste zal ik proberen met een groot tapijt (hoewel ik zie dat anderen hier in het forum sceptisch zijn). Wat is het Dox schuimpakket waar je het over had? Evt. website?

Salsoul72 wrote:
Dit geldt voor geluid gaat naar BOVEN? Of zouden benedenburen ook hetzelfde probleem hebben met mijn TV naar beneden? Gezien hoe gehorig het dus is, vraag ik het me af. Geluid is maar een vreemd fenomeen, hoor

;-)

Ja, dat klopt. De benedenburen zouden hier ook last van kunnen hebben, tenzij ze misschien hiertegen geïsoleerd hebben. Trillingen worden doorgegeven in alle richtingen, boven, beneden, maakt niet uit. Dit hangt vooral af van hoe het geluid weerkaatst en uit welke materie de 'ontvangende wand' bestaat. Als het een materie is die luchttrillingen (hetgeen geluid in essentie is) absorbeert, dan geen probleem. Is het een materiaal die het doorgeeft of mogelijks zelfs nog iets versterkt omwille van de aard van de materie (gewoonlijk harde, gladde oppervlakten) dan krijg je het effect dat jij nu dagelijks ervaart.

paso wrote:
Geluid kun je ook in structuren kapot krijgen, denk maar aan die schuimpakketten van Dox, wegen geen drol en het geluid loopt zich dood in die holle ruimtes.

Vandaar tapijt op jute of actionback ondergrond .

Kijk wel eens naar de tabellen met frequenties: bij de lage tonen isoleren die matten nagenoeg niet (10x minder dan hoogfrequent), terwijl die vaak het storendst zijn.

Intussen zijn de verbouwingswerken in die fase dat we binnen een week of 3 de gemeenschappelijke muur gaan isoleren en zo hopelijk een heel stuk minder last hebben van burengeluiden.

Nu kwam ik via google terecht bij de firma Isolblow uit Aalter en heb daar eens naar gebeld.

Volgens de persoon aan de lijn is het na-isoleren van de spouw van de gemeenschappelijke muur door akoestische isolatie in te blazen (vlokken of wol) efficiënter en zal dit meer uitdoen dan isolatie op de binnenmuur en een gyproc voorzetwand te plaatsen.

Prijs is ongeveer 20 euro/m².

Iemand ervaring mee?

Ik weet dat het na-isoleren van spouwmuren vooral aan buitenmuren gedaan wordt en dan meer als thermische isolatie dan akoestische, maar hier moet het dus specifiek dienen voor een binnenspouw als akoestische isolatie.

Twijfelaartje wrote:
We hebben 10 jaar geleden een HOB gekocht (toen 20 jaar oud), deze is op het zelfde moment met de buren gebouwd en er werd slechts één plateau gegoten, gescheiden door 1 enkele tussenmuur (zonder spouw).

Een stukje uit je eerste post.

Dus die vlokken, dat gaat niet.

Nu we al heel wat breekwerk gedaan hebben, ben ik bijna zeker dat er wel een spouw zit. We hebben nu de achtergevel uitgebroken en ook aan de zijgevel, waar de lege spouw goed te zien is.

Ook de scheidingsmuur buiten, waar onze aanbouw naast staat en die nu opgehoogd is, heeft een spouw.

Ik denk dus dat de gemene muur binnen, net als alle andere muren een lege spouw heeft van 4 à 5 cm.

Is het in dat geval dan aan te raden om deze te laten volspuiten met wol (geluidsisolatie), of toch eerder te kiezen voor de voorzetwand?

Ik heb wel gezien dat de muren hier en daar door middel van ankers met elkaar verbonden zijn.

paso wrote:
Twijfelaartje wrote:

30 cm boren en wat erachter ligt opvullen met vlokken. Zal burenlawaai ook flink verminderen :mrgreen:

koebeest wrote:
paso wrote:
Twijfelaartje wrote:

30 cm boren en wat erachter ligt opvullen met vlokken. Zal burenlawaai ook flink verminderen :mrgreen:

Gaan wel veel vlokken zijn dan :twisted: ...

Quote:
koebeest schreef:

paso schreef:

Twijfelaartje schreef:

30 cm boren en wat erachter ligt opvullen met vlokken. Zal burenlawaai ook flink verminderen

Gaan wel veel vlokken zijn dan ...

Wordt een duur grapje ook dan.

Ik weet dus niet 100% zeker of er al dan niet een spouw is, kan ik dat op een of andere manier zelf te weten komen? Als al de andere muren een spouw hebben, zal de scheidingsmuur er volgens mij ook wel een hebben.

Het zou natuurlijk wel belachelijk zijn dat ik iemand van Isolblow laat komen om te kijken en een offerte op te maken, als dan blijkt dat er helemaal geen spouw is :oops:

Los daarvan wou ik gewoon graag weten, wat het beste isoleert. In de spouw of een voorzetwand.

Als er een spouw was had je niet zoveel lawaai, dus er is geen spouw.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan