• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Buren maken bezwaar vanwege schaduw op hun zonnepanelen.

Lid geworden
27 jul 2023
Waarderingsscore
8
Punten
3
Wij hebben een bouwaanvraag ingediend, die inmiddels ontvankelijk is verklaard en verder in behandeling wordt genomen.

Tijdens het openbaar onderzoek is er echter een bezwaar ingediend door onze buren, omdat onze nieuwbouw hun zonnepanelen mogelijk in de schaduw zou leggen. De gemeente heeft ons nu gevraagd het dossier in te trekken en in overleg te gaan met de technische dienst om verdere bouwmogelijkheden te bespreken, maar ik zie geen andere mogelijkheid om anders te bouwen zodat de zonnepanelen gevrijwaard zouden zijn van schaduw.

Onze architect had ons nochtans verzekerd dat schaduwvorming op zonnepanelen geen geldig argument is om een bouwaanvraag tegen te houden, maar we zitten nu toch met dit probleem.

In dezelfde straat zijn al woningen gebouwd met dezelfde stijl en hoogte als wat wij willen realiseren. Dit bevestigt dat een dergelijke bouwstijl en hoogte op deze locatie toegestaan en mogelijk is binnen de geldende bouwvoorschriften.

Zijn er andere leden die iets soortgelijks hebben meegemaakt?
Alle tips en adviezen zijn zeer welkom!

Maar bon.. er zijn nog zoveel open vragen dat het lastig is om hierover te discussiëren. TS weet niet wie er bezwaar indiende en weet niet wat er in dat bezwaar staat. Wie weet gaat het wel om iets helemaal anders… en komen de zonnepanelen effectief in de schaduw te liggen? Daar is ook nog geen duidelijkheid over

How wacht, we moeten de zaventem polemiek niet aan de verkeerde persoon toeschrijven he.
Als ik er vanuit mag gaan dat de grond al als bouwgrond bestemd was en er al bouwvoorschriften met bouwlijnen en hoogtes gekend waren, vóór de buren hun zonnepanelen gezet hebben, dan zijn het de buren die spreekwoordelijk "in zaventem gaan wonen zijn wetende dat..."

Zoals gezegd: anders kan elke wiilekeurige persoon zijn tuin volleggen met panelen zodat er niemand langs hun kan bouwen.

Tenandere als de gemeente vergunning weigert omwille van schaduw op panelen, moeten ze ook staven welk normatief kader gebruikt werd om te oordelen of de hoeveelheid schaduw nog binnen toegelaten limietwaarden ligt of niet. Indien dat ontbreekt, heb je al je argument voor beroep. Anders kan je nooit voldoen als je niet weet waar je aan moet voldoen. Als huis A zonnepanelen heeft, en huis B dat 500m verder ligt komt een verdiep hoger uit, dan heeft A nog heel kortstondig schaduw van B... hoe ver wordt dat gedreven?

Het gaat niet om een bouwgrond maar om 2 bestaande woningen naast elkaar… dat vind ik wel een belangrijk verschil..
wat moest de buurman dan doen vooraleer hij zonnepanelen plaatste? Eerst een verdieping bijzetten omdat de buurman ooit zijn dak zou draaien.
Dus als het een bouwgrond was, vind je het wel ok dat de buurman eerst een verdiep moet bijzetten?
Dan kan bijna niemand ooit nog zonnepanelen leggen..
En invers: dan kan bijna niemand ooit nog bouwen, ook al is dat volgens vooropgestelde volumes, bouwlijnen en maximale hoogtes.
(Zonnepanelen kunnen even goed op nog lagere hoogte of zelfs de grond geplaatst worden)

Er zijn duidelijk 2 tegengestelde belangen.
1) het belang voor TS om een woning te bouwen
2) het belang van de buur om een schaduwvrij dak (of in uitbreiding: tuin) te hebben voor de panelen

Voor beide belangen heb ik begrip. Maar in de basis en onder voorbehoud van hele gekke of extreme situaties, lijkt mij belang 1) toch wel voorrang te hebben op belang 2)
en opeens ligt uw volledige installatie in de schaduw..
"volledige installatie" is voorbarig.
Dat is dus exact wat ik bedoelde hierboven met
"Wat meer concrete info, kan wat speculatie in dit topic wegnemen"
We weten nog niks. Niet of er überhaupt schaduw gaat zijn. Niet hoeveel. Niet hoe lang,...
in zijn plaats zou je dat ook proberen tegen te houden, niet?
Ik zou misschien ook bezwaar indienen ja.
Vind ik ook niks mis mee dat de buur dat probeert.
Maar ik zou me er wel bewust van zijn dat belang 2) waarschijnlijk niet gaat doorwegen op belang 1) en dat ik een bouw potentieel aan het tegenhouden ben...
Ik zou dan ook trachten in dialoog te gaan op zoek naar een win-win... (dat vind ik een belangrijk onderscheid met wat TS over de buren beschrijft)
Verder ben ik vooral getriggerd door het gedreig (nog een vraagteken in welke mate) en het aandringen op intrekken van de aanvraag.

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Post eens een foto van de bestaande en nieuwe situatie!

Vroeger stond het er letterlijk in wat wie en vooral hoe het bezwaar was geformuleerd. Dit was altijd leuke proza om te lezen hoe de buren uw project neer probeerde sabelen. Nu met gdpr enz weet ik niet meer hoe het zit. Heb sinds gdpr geen bezwaren meer gehad. Nu ik bouw ook te weinig;)

Van wie het bezwaar is staat ook in de beslissing niet, maar qua formulering wordt inderdaad nog dikwijls het bezwaar letterlijk gekopieerd en dan de weerlegging van de gemeente.

Vind het een beetje een Zaventem-ik-heb-last-van-het-lawaai verhaal.

Iedereen verdedigt hier de TS.
TS wist voor dat hij ging bouwen dat de buur zonnepanelen had. Dat hij zijn dak richting ging draaien tov het origineel (of las ik verkeerd?)
Hoe dikwijls lees ik hier: je had beter eerst even overleg gepleegd met je buur inzake dit of dat. Dat de TS met voorbedachte rade toch zijn zin doordrijft, vindt iedereen normaal?

Spreek even met je buur, doe een schaduw simulatie. Ideaal moment, we gaan richting Winter.

En je spreekt van een vermoeden, je bent dus aan het gokken!

Nee ik ben niet je buur! 😬. Speel even advocaat van de duivel 🤪😁
Dat is hoe iedereen het uit zijn perspectief bekijkt.
Je kan ook gewoon stellen dat iemand die bouwt tussen andere bouwgronden ook wel weet dat er op een dag daar een woning gaat komen. Als je dan bijvoorbeeld kiest om niet de maximale hoogte te bouwen, weet je dat de kans bestaat dat de toekomstige buren dat wel doen

Laatst bewerkt:
Het kan bijna niet anders dan over die zonnepanelen gaan
Dan onderschat je schromelijk de mensheid.
Je kan niet geloven hoe ver sommige mensen willen/durven gaan voor de meest onnozele redenen (voor de anciens: Harley).

Het kan evengoed een buur zijn van 100m verder.
Maar naar mijn gevoel is het eerder iemand met connecties met een stomme niet ter zake doende reden zoals ‘Het draaien van het huis zorgt dat ik minder mooi uitzicht heb tijdens mijn dagelijkse wandeling met de hind’.

We hebben hier ook eens ene gehad die kwam klagen over een nieuwe buur die ging bouwen en inkijk in zijn tuin en hoe hij daartegen bezwaar kon indienen en veel vijven en zessen. Na een paar pagina’s gepalaver bleek het nieuwe huis 100m van zijn huis te zullen staan, met twee aansluitende tuinen van elk 50m diep.

• Leuk
Waarderingen: BnB2
How wacht, we moeten de zaventem polemiek niet aan de verkeerde persoon toeschrijven he.
Als ik er vanuit mag gaan dat de grond al als bouwgrond bestemd was en er al bouwvoorschriften met bouwlijnen en hoogtes gekend waren, vóór de buren hun zonnepanelen gezet hebben, dan zijn het de buren die spreekwoordelijk "in zaventem gaan wonen zijn wetende dat..."

Zoals gezegd: anders kan elke wiilekeurige persoon zijn tuin volleggen met panelen zodat er niemand langs hun kan bouwen.

Tenandere als de gemeente vergunning weigert omwille van schaduw op panelen, moeten ze ook staven welk normatief kader gebruikt werd om te oordelen of de hoeveelheid schaduw nog binnen toegelaten limietwaarden ligt of niet. Indien dat ontbreekt, heb je al je argument voor beroep. Anders kan je nooit voldoen als je niet weet waar je aan moet voldoen. Als huis A zonnepanelen heeft, en huis B dat 500m verder ligt komt een verdiep hoger uit, dan heeft A nog heel kortstondig schaduw van B... hoe ver wordt dat gedreven?

Het gaat niet om een bouwgrond maar om 2 bestaande woningen naast elkaar… dat vind ik wel een belangrijk verschil..
wat moest de buurman dan doen vooraleer hij zonnepanelen plaatste? Eerst een verdieping bijzetten omdat de buurman ooit zijn dak zou draaien. Dan kan bijna niemand ooit nog zonnepanelen leggen.. en als ge die investering doet en opeens ligt uw volledige installatie in de schaduw.. in zijn plaats zou je dat ook proberen tegen te houden, niet?
En denk je nu echt dat die woning de PV van de buur voor 100% in de schaduw gaat zetten?

wat moest de buurman dan doen vooraleer hij zonnepanelen plaatste? Eerst een verdieping bijzetten omdat de buurman ooit zijn dak zou draaien. Dan kan bijna niemand ooit nog zonnepanelen leggen.. en als ge die investering doet en opeens ligt uw volledige installatie in de schaduw.. in zijn plaats zou je dat ook proberen tegen te houden, niet?
En denk je nu echt dat die woning de PV van de buur voor 100% in de schaduw gaat zetten?
Wie zal het zeggen.. 🤷‍♂️ verschillende mensen vroegen hier al om extra info hierover maar we krijgen geen antwoord 😊 niemand kent de situatie dus we kunnen hier voorlopig alleen maar gissen

Vind het een beetje een Zaventem-ik-heb-last-van-het-lawaai verhaal.

Iedereen verdedigt hier de TS.
TS wist voor dat hij ging bouwen dat de buur zonnepanelen had. Dat hij zijn dak richting ging draaien tov het origineel (of las ik verkeerd?)
Hoe dikwijls lees ik hier: je had beter eerst even overleg gepleegd met je buur inzake dit of dat. Dat de TS met voorbedachte rade toch zijn zin doordrijft, vindt iedereen normaal?

Spreek even met je buur, doe een schaduw simulatie. Ideaal moment, we gaan richting Winter.

En je spreekt van een vermoeden, je bent dus aan het gokken!

Nee ik ben niet je buur! 😬. Speel even advocaat van de duivel 🤪😁
Dat is hoe iedereen het uit zijn perspectief bekijkt.
Je kan ook gewoon stellen dat iemand die bouwt tussen andere bouwgronden ook wel weet dat er op een dag daar een woning gaat komen. Als je dan bijvoorbeeld kiest om niet de maximale hoogte te bouwen, weet je dat de kans bestaat dat de toekomstige buren dat wel doen
Correct als het om nieuwbouw gaat.
Ik vermoed dat het hier 2 bestaande woningen betrof, waar er 1 van werd afgebroken en dan opnieuw werd gezet.
De huidige buur van TS was misschien ook niet de bouwheer van de woning.
Maar allemaal speculaties vermits we geen bijkomende info te zien krijgen.

Ik wil iedereen bedanken voor jullie reacties.

Update van dit topic met kleine samenvatting

Wij zijn een jong koppel, en dit is voor ons de eerste keer dat we bouwen. We wilden het meteen goed aanpakken. Daarom hebben we, nog voor we het huis kochten, samen met de dienst Stedenbouw overlegd. Tijdens dit gesprek hebben we besproken wat mogelijk was en wat niet. Vervolgens heeft onze architect op basis hiervan de plannen opgesteld.

Omdat de ruimte beperkt is en we onze twee kinderen elk een eigen kamer willen geven, hebben we ervoor gekozen ons huidige puntdak te vervangen door een zadeldak met dakkapellen of Velux-ramen. Aangezien er in de straat al dergelijke huizen staan en de stedenbouwkundige voorschriften dit toelaten, gingen we ervan uit dat dit geen problemen zou opleveren.

Beide buren hebben inzage gekregen in de plannen. Ik wil benadrukken dat er geen onenigheid met hen is. Als er een probleem was geweest en zij dit met ons hadden besproken, zouden we zeker bereid zijn geweest om samen naar een oplossing te zoeken, nog voordat we de plannen indienden. Er is echter nooit een opmerking of bezwaar geuit.

Uiteindelijk werd er toch een bezwaar ingediend. Stedenbouw deed aanvankelijk moeilijk en wilde dat we het dossier zouden intrekken, wat we niet deden. In eerste instantie was er veel onduidelijkheid, en het was niet meteen duidelijk of het bezwaar betrekking had op de zonnepanelen. Uiteindelijk bleek stedenbouw wel bereid om toelichting te geven. Toen werd duidelijk dat het bezwaar inderdaad ging over de zonnepanelen van de buren.

Bij Stedenbouw gaf men toe dat we pech hebben met de zonnepanelen van de buren. Zonder die panelen zouden onze plannen goedgekeurd zijn. Helaas moeten we nu op zoek naar een oplossing. Onze architect moet opnieuw aan de slag, maar jammer genoeg zullen we hierdoor veel ruimte verliezen. Andere opties lijken er niet te zijn.

De wetgeving hierover is nogal onduidelijk. Blijkbaar – al weet ik niet zeker of dit klopt – zou de buurman aan de hand van een studie moeten aantonen dat hij daadwerkelijk schade zal lijden door het gebrek aan zonlicht. Ik betwijfel echter of zo’n studie ook daadwerkelijk is uitgevoerd. Bovendien kan de overheid, in geval van een geschil, het bezwaar van de buren naast zich neerleggen indien kan worden aangetoond dat de bouwplannen in hun huidige vorm noodzakelijk zijn om de kinderkamers te realiseren.

Alle tips welkom

Ik wil iedereen bedanken voor jullie reacties.

Update van dit topic met kleine samenvatting

Wij zijn een jong koppel, en dit is voor ons de eerste keer dat we bouwen. We wilden het meteen goed aanpakken. Daarom hebben we, nog voor we het huis kochten, samen met de dienst Stedenbouw overlegd. Tijdens dit gesprek hebben we besproken wat mogelijk was en wat niet. Vervolgens heeft onze architect op basis hiervan de plannen opgesteld.

Omdat de ruimte beperkt is en we onze twee kinderen elk een eigen kamer willen geven, hebben we ervoor gekozen ons huidige puntdak te vervangen door een zadeldak met dakkapellen of Velux-ramen. Aangezien er in de straat al dergelijke huizen staan en de stedenbouwkundige voorschriften dit toelaten, gingen we ervan uit dat dit geen problemen zou opleveren.

Beide buren hebben inzage gekregen in de plannen. Ik wil benadrukken dat er geen onenigheid met hen is. Als er een probleem was geweest en zij dit met ons hadden besproken, zouden we zeker bereid zijn geweest om samen naar een oplossing te zoeken, nog voordat we de plannen indienden. Er is echter nooit een opmerking of bezwaar geuit.

Uiteindelijk werd er toch een bezwaar ingediend. Stedenbouw deed aanvankelijk moeilijk en wilde dat we het dossier zouden intrekken, wat we niet deden. In eerste instantie was er veel onduidelijkheid, en het was niet meteen duidelijk of het bezwaar betrekking had op de zonnepanelen. Uiteindelijk bleek stedenbouw wel bereid om toelichting te geven. Toen werd duidelijk dat het bezwaar inderdaad ging over de zonnepanelen van de buren.

Bij Stedenbouw gaf men toe dat we pech hebben met de zonnepanelen van de buren. Zonder die panelen zouden onze plannen goedgekeurd zijn. Helaas moeten we nu op zoek naar een oplossing. Onze architect moet opnieuw aan de slag, maar jammer genoeg zullen we hierdoor veel ruimte verliezen. Andere opties lijken er niet te zijn.

De wetgeving hierover is nogal onduidelijk. Blijkbaar – al weet ik niet zeker of dit klopt – zou de buurman aan de hand van een studie moeten aantonen dat hij daadwerkelijk schade zal lijden door het gebrek aan zonlicht. Ik betwijfel echter of zo’n studie ook daadwerkelijk is uitgevoerd. Bovendien kan de overheid, in geval van een geschil, het bezwaar van de buren naast zich neerleggen indien kan worden aangetoond dat de bouwplannen in hun huidige vorm noodzakelijk zijn om de kinderkamers te realiseren.

Alle tips welkom
Hebben ze de vergunning effectief geweigerd?

De wetgeving is hierover wel duidelijk: jullie moeten daar geen rekening mee houden. De buur mag bezwaar indienen maar de gemeente hoeft daar niet in mee te gaan. Als ze dat wel doen dan hoeven jullie dat niet te aanvaarden en kunnen jullie bezwaar indienen bij de hogere overheid (deputatie of zo heet dat) en daar tellen dat soort van bezwaren niet: daar is het enkel maar: is het plan volgens de voorschriften van ter plaatse. Punt.

Weeral onduidelijk... je houdt het verhaal weer vaag...

Is de vergunning nu geweigerd?
Heb je de onderbouwing van de beslissing? Heb je het advies van de gemeentelijke ongevingsambtenaar?

zonnepanelen lijken me idd een no-brainer...
Als de gemeente effectief afkeurt? -> hogerop gaan. Veel kans dat je het haalt.
Je kan, op wat tijd na, niet veel verliezen.

maar wat zegt je architect ervan?

Ik geloof niet meer in dit topic. Onzinverhaal, geen foto’s, bizarre kronkels die bijna niet te geloven zijn. Je bouwgrond kan niet zomaar virtueel waardeloos gemaakt worden omdat een buur een paar kWh gaat missen.

Voor mij is het nu : pic’s and plans, or it did not happen.

Ik zou gewoon verder doen met wat je bezig was. Een bezwaar is geen weigering van de vergunning lijkt mij... De gemeente moet nu kiezen hé, en als zij weigeren kan je in beroep gaan bij de provincie, en heeft de gemeente geen recht van spreken meer. (allée, die kunnen daarna volgens mij op hun beurt in beroep gaan dacht ik, maar veel gemeentes doen dat niet)

Ik geloof niet meer in dit topic. Onzinverhaal, geen foto’s, bizarre kronkels die bijna niet te geloven zijn. Je bouwgrond kan niet zomaar virtueel waardeloos gemaakt worden omdat een buur een paar kWh gaat missen.

daar dacht ik ook aan.
En ik weet dat een nickname niet alles zegt. Maar Jan-1964 en een jong beginnend koppel...

daar dacht ik ook aan.
En ik weet dat een nickname niet alles zegt. Maar Jan-1964 en een jong beginnend koppel...
Misschien heeft de Jan wel zonnepanelen liggen???

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan