• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Buren maken bezwaar vanwege schaduw op hun zonnepanelen.

Lid geworden
27 jul 2023
Waarderingsscore
8
Punten
3
Wij hebben een bouwaanvraag ingediend, die inmiddels ontvankelijk is verklaard en verder in behandeling wordt genomen.

Tijdens het openbaar onderzoek is er echter een bezwaar ingediend door onze buren, omdat onze nieuwbouw hun zonnepanelen mogelijk in de schaduw zou leggen. De gemeente heeft ons nu gevraagd het dossier in te trekken en in overleg te gaan met de technische dienst om verdere bouwmogelijkheden te bespreken, maar ik zie geen andere mogelijkheid om anders te bouwen zodat de zonnepanelen gevrijwaard zouden zijn van schaduw.

Onze architect had ons nochtans verzekerd dat schaduwvorming op zonnepanelen geen geldig argument is om een bouwaanvraag tegen te houden, maar we zitten nu toch met dit probleem.

In dezelfde straat zijn al woningen gebouwd met dezelfde stijl en hoogte als wat wij willen realiseren. Dit bevestigt dat een dergelijke bouwstijl en hoogte op deze locatie toegestaan en mogelijk is binnen de geldende bouwvoorschriften.

Zijn er andere leden die iets soortgelijks hebben meegemaakt?
Alle tips en adviezen zijn zeer welkom!

Kan je eens schetsen hoe jou woning komt tov de buren en hun panelen ?
Want dan moeten die toch al een stuk lager zitten dan jullie

Persoonlijk zou ik dit niet intrekken. Dit is naar mijn inziens geen geldige reden om een bouwvergunning te weigeren.

Laat ze die weigering maar op papier zetten mocht die er komen...
Idem. Je kan zo je hele tuin vol leggen om te voorkomen dat er nog iemand kan bouwen.

Ik zou je architect ook laten communiceren met de gemeente door bvb. extra argumenten toe te voegen. Ik zou ook niet op eenvoudige vraag van de gemeente het dossier intrekken.

Onderzoek eerst eens of die zonnepanelen effectief schaduw gaan hebben of niet. En in welke mate.

Fotos en een satelliet foto van google maps kunnen helpen...

Ten tweede kan je stellen dat de buren de zonnepanelen hebben geplaatst, met voorkennis en goed wetende dat er op het perceel naast hun vroeg of laat zou gebouwd worden binnen de vooropgestelde bouwvoorschriften.
Ze hadden daar toen dus rekening mee kunnen houden en hebben ervoor gekozen om dat niet te doen... dan lijkt het me fair dat ze zelf maar op de blaren moeten zitten.

Niet intrekken. Als de gemeente de vergunning niet verleent, ga je in beroep bij de Deputatie. Intrekken is alleen maar tijdverlies.

Bij de oude situatie waren beide eigendommen tot aan de nok even hoog. In de nieuwe situatie kiezen wij voor een zadeldak. Daarbij zal de dakconstructie van het nieuwe huis worden gedraaid, voorzien van dakkapellen, en zal de zijgevel worden opgetrokken.

Persoonlijk zou ik dit niet intrekken. Dit is naar mijn inziens geen geldige reden om een bouwvergunning te weigeren.

Laat ze die weigering maar op papier zetten mocht die er komen...
Idem. Je kan zo je hele tuin vol leggen om te voorkomen dat er nog iemand kan bouwen.
Idem

Bij de oude situatie waren beide eigendommen tot aan de nok even hoog. In de nieuwe situatie kiezen wij voor een zadeldak. Daarbij zal de dakconstructie van het nieuwe huis worden gedraaid, voorzien van dakkapellen, en zal de zijgevel worden opgetrokken.
Maak eens een tekening, en zet er de windrichtingen bij.
Verlies zal normaal zeer beperkt zijn en kun je misschien beter afkopen bij de buren, dat zal heel veel ergernis en vertragingen voorkomen.

De gemeente heeft ons nu gevraagd het dossier in te trekken en in overleg te gaan met de technische dienst om verdere bouwmogelijkheden te bespreken,
Wat is dat nu weer voor onzin?
Die van de technische dienst gaan u graag zien komen. Die zijn waarschijnlijk nu al onderbemand en als die dan nog alle inwoners moeten helpen met hun gebouw vergunbaar te krijgen, is het hek helemaal van de dam.

Ik zie ook niet direct wat de technische dienst met een bouwaanvraag te maken heeft.

Met de info die je te horen gekregen hebt zou je gaan denken dat uw buren mensen kennen die op de gemeente werken....

Klinkt inderdaad zo. Wat een onzin, maar bon je zit er wel mee.

Ik begrijp dat de bouwvergunning nog in aanvraag is.
Er zijn blijkbaar bezwaren ingediend. Maar... niet elk bezwaar is ontvankelijk.
Als jij je huis mooi binnen de regels bouwt, dan kan er 100 man bezwaar in dienen, dan wordt dat gewoon goed gekeurd.

Het is enkel als je licht buiten de regels gaat die mogelijk een buur hinderen, maar aanvaardbaar zouden kunnen zijn voor de gemeente dat ze met een openbaar onderzoek starten, en dikwijls ook als je tegen de buren aan bouwt.
Maar als in de straat normaal 2 bouwlagen plus een schuin dak toegelaten zijn, dan gaan ze jou niet kunnen opleggen om dat schuin dak weg te laten.

Als uw plan volgens de verkavelingsvoorschriften is, dan kan de gemeente helemaal niks afkeuren. Ook zij dienen gewoon de regeltjes te volgen.
Keuren ze toch af, dan moeten ze dat motiveren. Als dit strookt met de voorschriften, moet jij aanpassen. Als ze er lariekoek verkopen ga je in beroep bij de deputatie.
De deputatie onderzoekt enkel de afgekeurde motivatie en uw plan op dat bepaald punt. Niks meer of minder. De rest is dan al goedgekeurd.

Als uw plan volgens de verkavelingsvoorschriften is, dan kan de gemeente helemaal niks afkeuren. Ook zij dienen gewoon de regeltjes te volgen.
Keuren ze toch af, dan moeten ze dat motiveren. Als dit strookt met de voorschriften, moet jij aanpassen. Als ze er lariekoek verkopen ga je in beroep bij de deputatie.
De deputatie onderzoekt enkel de afgekeurde motivatie en uw plan op dat bepaald punt. Niks meer of minder. De rest is dan al goedgekeurd.
In de straat waar wij willen bouwen, is er geen RUP of BPA van toepassing, waardoor het gewestplan gevolgd moet worden. Daarom hebben wij, voordat we de bouwaanvraag indienden, eerst overleg gehad met de afdeling Stedenbouw om duidelijkheid te krijgen over wat wel en niet toegestaan was. Op basis van deze informatie hebben we de plannen opgesteld en vervolgens ingediend. Na de indiening waren er geen opmerkingen en mochten we de gele affiche ophalen.

Echter, ongeveer een week voor het einde van de bezwaartermijn ontvingen we toch een bezwaar. Sindsdien gedraagt de ambtenaar die het dossier behandelt zich moeilijk en geheimzinnig. Wanneer we vragen naar de inhoud van het bezwaar, geeft hij aan dat het gegrond is, maar hij wil niet toelichten waar het precies over gaat. Ineens verwijst hij naar de daktopologie, iets wat in ons eerste overleg nooit ter sprake kwam. Toen wij aangaven dat verderop in de straat al woningen staan met vergelijkbare kenmerken als die van ons ontwerp, had hij hierop geen duidelijk antwoord.

Sindsdien gedraagt de ambtenaar die het dossier behandelt zich moeilijk en geheimzinnig. Wanneer we vragen naar de inhoud van het bezwaar, geeft hij aan dat het gegrond is, maar hij wil niet toelichten waar het precies over gaat. Ineens verwijst hij naar de daktopologie, iets wat in ons eerste overleg nooit ter sprake kwam. Toen wij aangaven dat verderop in de straat al woningen staan met vergelijkbare kenmerken als die van ons ontwerp, had hij hierop geen duidelijk antwoord.
Heeft jouw (toekomstige) buur politieke connecties? Want daar ruikt het wel naar...

Sindsdien gedraagt de ambtenaar die het dossier behandelt zich moeilijk en geheimzinnig. Wanneer we vragen naar de inhoud van het bezwaar, geeft hij aan dat het gegrond is, maar hij wil niet toelichten waar het precies over gaat. Ineens verwijst hij naar de daktopologie, iets wat in ons eerste overleg nooit ter sprake kwam. Toen wij aangaven dat verderop in de straat al woningen staan met vergelijkbare kenmerken als die van ons ontwerp, had hij hierop geen duidelijk antwoord.
Heeft jouw (toekomstige) buur politieke connecties? Want daar ruikt het wel naar...
Was ook al in die richting aan het denken.

Vraag me ook af wat in godsnaam technische dienst daar nu mee te maken zou hebben

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan