bobdeprutser
Nieuw Lid
- Lid geworden
- 16 jun 2014
- Waarderingsscore
- 1
- Punten
- 8
Hallo iedereen,
Ik ben aan het kijken om een betonnen zwembad te bouwen. Dit zonder gebruik van liner. Andere bouwmethodes heb ik reeds bekeken maar ik betonbouw lijkt me hoe dan ook zeer duurzaam.
10m op 3,5m 1,5m diep.
De eenvoudigste oplossing lijkt me:
Ofwel:
- een soort prefab kelder te gebruiken (mits die maar 1,5m diep is)
- een betonplaat gieten en daarop met prefab betonwanden werken
"Prefab kelder"
- ik denk dat de maten en het gewicht hier al gauw deze optie onmogelijk zullen maken door moeilijker vervoer, speciale kraan, ...).
- voordeel is wel dat alles af fabriek reeds waterdicht is
- de kuip is volledig te maken en plaatsen door een firma
Betonplaat + prefab wanden
Dit kan ofwel met holle prefab beton wand of met een volle wand.
De afwerking
De betonlook vind ik wel wat hebben dus dat heeft mijn voorkeur en "polyesteren" hoeft dan ook niet. Maar waarom kom je dit zo weinig tegen? Is dit meer vatbaar voor lekken of andere problemen? Wat is het nadeel van niet polyesteren (meer kans op algenafzetting/...)?
Aan de buitenkant zou ik isoleren met XPS/EPS/... panelen en de geulen opvullen met gestabiliseerd zand of chape.
Iemand die iets soortgelijks heeft gedaan en je ervaringen, kostprijs, ...?
Ik ben aan het kijken om een betonnen zwembad te bouwen. Dit zonder gebruik van liner. Andere bouwmethodes heb ik reeds bekeken maar ik betonbouw lijkt me hoe dan ook zeer duurzaam.
10m op 3,5m 1,5m diep.
De eenvoudigste oplossing lijkt me:
Ofwel:
- een soort prefab kelder te gebruiken (mits die maar 1,5m diep is)
- een betonplaat gieten en daarop met prefab betonwanden werken
"Prefab kelder"
- ik denk dat de maten en het gewicht hier al gauw deze optie onmogelijk zullen maken door moeilijker vervoer, speciale kraan, ...).
- voordeel is wel dat alles af fabriek reeds waterdicht is
- de kuip is volledig te maken en plaatsen door een firma
Betonplaat + prefab wanden
Dit kan ofwel met holle prefab beton wand of met een volle wand.
- De holle prefab wanden
- Lijkt me "ideaal" aangezien je hier de delen gemakkelijk aan elkaar kan verankeren (ik ben niet zeker of dit de juiste term is dus corrigeer me gerust
) en door vol te storten krijg je 1 aan elkaar gegoten geheel.
- Is het in dit geval altijd nodig de wanden aan de betonplaat te verankeren? Of kan ik er van uitgaan dat beide delen niet bewegen tov elkaar?
- Is dit voldoende om het geheel waterdicht te krijgen? Het idee is 4 wanden te gebruiken om zo min mogelijk verbindingen te hebben.
- Volle prefab wanden
- Hier snap ik niet helemaal hoe die wanden aan de betonplaat kunnen verankerd worden en de wanden aan elkaar. Wat zijn technieken hiervoor die ik mss eens kan opzoeken?
- Ik neem aan dat dit waterdicht te maken is door het gebruik van chemisch anker of iets dergelijks?
De afwerking
De betonlook vind ik wel wat hebben dus dat heeft mijn voorkeur en "polyesteren" hoeft dan ook niet. Maar waarom kom je dit zo weinig tegen? Is dit meer vatbaar voor lekken of andere problemen? Wat is het nadeel van niet polyesteren (meer kans op algenafzetting/...)?
Aan de buitenkant zou ik isoleren met XPS/EPS/... panelen en de geulen opvullen met gestabiliseerd zand of chape.
Iemand die iets soortgelijks heeft gedaan en je ervaringen, kostprijs, ...?