Buitenzwembad prefab beton

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo iedereen,

Ik ben aan het kijken om een betonnen zwembad te bouwen. Dit zonder gebruik van liner. Andere bouwmethodes heb ik reeds bekeken maar ik betonbouw lijkt me hoe dan ook zeer duurzaam.
10m op 3,5m 1,5m diep.

De eenvoudigste oplossing lijkt me:

Ofwel:
- een soort prefab kelder te gebruiken (mits die maar 1,5m diep is)
- een betonplaat gieten en daarop met prefab betonwanden werken

"Prefab kelder"
- ik denk dat de maten en het gewicht hier al gauw deze optie onmogelijk zullen maken door moeilijker vervoer, speciale kraan, ...).
- voordeel is wel dat alles af fabriek reeds waterdicht is
- de kuip is volledig te maken en plaatsen door een firma

Betonplaat + prefab wanden
Dit kan ofwel met holle prefab beton wand of met een volle wand.
  • De holle prefab wanden
    • Lijkt me "ideaal" aangezien je hier de delen gemakkelijk aan elkaar kan verankeren (ik ben niet zeker of dit de juiste term is dus corrigeer me gerust :) ) en door vol te storten krijg je 1 aan elkaar gegoten geheel.​
    • Is het in dit geval altijd nodig de wanden aan de betonplaat te verankeren? Of kan ik er van uitgaan dat beide delen niet bewegen tov elkaar?​
    • Is dit voldoende om het geheel waterdicht te krijgen? Het idee is 4 wanden te gebruiken om zo min mogelijk verbindingen te hebben.​
  • Volle prefab wanden
    • Hier snap ik niet helemaal hoe die wanden aan de betonplaat kunnen verankerd worden en de wanden aan elkaar. Wat zijn technieken hiervoor die ik mss eens kan opzoeken?
    • Ik neem aan dat dit waterdicht te maken is door het gebruik van chemisch anker of iets dergelijks?

De afwerking
De betonlook vind ik wel wat hebben dus dat heeft mijn voorkeur en "polyesteren" hoeft dan ook niet. Maar waarom kom je dit zo weinig tegen? Is dit meer vatbaar voor lekken of andere problemen? Wat is het nadeel van niet polyesteren (meer kans op algenafzetting/...)?
Aan de buitenkant zou ik isoleren met XPS/EPS/... panelen en de geulen opvullen met gestabiliseerd zand of chape.

Iemand die iets soortgelijks heeft gedaan en je ervaringen, kostprijs, ...?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.538
Punten
113
Volle prefabwanden worden in praktijk niet gedaan

holle wanden, 4 of 6 delen, kan wel
maar naden gaan minder mooi zijn
hoe krijg je deze op hun plaats?

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8

Ik zou deze door een kraan op plaats laten zetten.
De naden zijn de reden dat ik hoop een 4 delige structuur te kunnen maken. Er zijn er dan natuurlijk nog in elke hoek maar dat lijkt me ofwel redelijk subtiel of nog weg te werken.
Enig idee of het volstorten voldoende zal zijn om die naden waterdicht te maken?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.625
Punten
113
De afwerking
De betonlook vind ik wel wat hebben dus dat heeft mijn voorkeur en "polyesteren" hoeft dan ook niet. Maar waarom kom je dit zo weinig tegen? Is dit meer vatbaar voor lekken of andere problemen? Wat is het nadeel van niet polyesteren (meer kans op algenafzetting/...)?
Aan de buitenkant zou ik isoleren met XPS/EPS/... panelen en de geulen opvullen met gestabiliseerd zand of chape.

Polyesteren, liner of folie's in een betonkuip hebben maar 1 doel. Er voor zorgen dat na zetting van de kuip er toch geen waterlekken ontstaan.
Dubbele garantie dus. Scheurke of grindnest in je beton dan zal de liner of ander vijvermateriaal de dichting wel verzekeren.

Bijkomend, sommige betons geven in contact met chloor of andere toevoegstoffen in het zwembadwater problemen... je beton moet dus geschikt zijn voor deze toevoegstoffen.

Beton is ook niet zacht... daarom wordt er tussen liner en of folie steeds een mat voorzien.

En eigenlijk is beton heel beperkt in zijn gebruiksmogelijkheden en vormgeving als particulier.
Als zwembadbouwer kan je je bekisting voor wanden, kuip, rolgordijn wel regelmatig hergebruiken.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.538
Punten
113

Ik zou deze door een kraan op plaats laten zetten.
De naden zijn de reden dat ik hoop een 4 delige structuur te kunnen maken. Er zijn er dan natuurlijk nog in elke hoek maar dat lijkt me ofwel redelijk subtiel of nog weg te werken.
Enig idee of het volstorten voldoende zal zijn om die naden waterdicht te maken?
Naden worden voorzien van klimplaat en of zwelband natuurlijk

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
De afwerking

Polyesteren, liner of folie's in een betonkuip hebben maar 1 doel. Er voor zorgen dat na zetting van de kuip er toch geen waterlekken ontstaan.
Dubbele garantie dus. Scheurke of grindnest in je beton dan zal de liner of ander vijvermateriaal de dichting wel verzekeren.

Bijkomend, sommige betons geven in contact met chloor of andere toevoegstoffen in het zwembadwater problemen... je beton moet dus geschikt zijn voor deze toevoegstoffen.

Beton is ook niet zacht... daarom wordt er tussen liner en of folie steeds een mat voorzien.

En eigenlijk is beton heel beperkt in zijn gebruiksmogelijkheden en vormgeving als particulier.
Als zwembadbouwer kan je je bekisting voor wanden, kuip, rolgordijn wel regelmatig hergebruiken.
Dank voor je reactie! Heb je weet of een betonnen wand moeilijker is qua onderhoud ? Eventueel dat er sneller algen zetten en die minder gemakkelijk te verwijderen zijn?

Het is natuurlijk 1 ding dat het er mooi uit ziet wanneer het geplaatst is maar mss na enkele jaren groene afzetting krijgt die je niet meer weg krijgt. Of zal dit niet echt het geval zijn met gladde wanden?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.625
Punten
113
Als er algen in zitten is er iets mis met het biologisch evenwicht van je bacteriën, planten, vissen en microôrganisme...

haja , just, zwembad dus zo dood als een pier. Geen bacteriën gewenst, geen planten , geen vissen en zeker geen microörganisme die het water zuiveren.

Je zal dus een deftige waterzuivering moeten uitbouwen met regelmatige controle en toevoegen van chloor en of zuur of basen om je ph op peil te houden + de rest.
Kan natuurlijk volledig computergestuurd via de bouwfirma of door jezelf maar eender hoe: een zwembad is dagdagelijks werk.

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Waarderingsscore
155
Punten
43
De afwerking

Dank voor je reactie! Heb je weet of een betonnen wand moeilijker is qua onderhoud ? Eventueel dat er sneller algen zetten en die minder gemakkelijk te verwijderen zijn?

Het is natuurlijk 1 ding dat het er mooi uit ziet wanneer het geplaatst is maar mss na enkele jaren groene afzetting krijgt die je niet meer weg krijgt. Of zal dit niet echt het geval zijn met gladde wanden?

Als je wat Googeld op Betonnen Zwembaden raden ze allemaal Liners etc aan omdat er anders teveel algen opbouw is.

Lijkt me dus geen slim idee :)

Bovenaan