Buitenverlichting - differentieel

• Tags aarding elektriciteit elektriciteitsbord elektriciteitskeuring elektriciteitswerken
  • Lid geworden
    20 jun 2006
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    De buitenverlichting dient deze te worden beveiligd door een 30mA differentieel of is de 300mA voldoende?

Best (maar is niet verplicht) zet je ALLES van elektriciteit wat je buiten je huis gebruikt op een appart differentieel met waarde lager dan 300mA.

Bv een appart differentieel van 30mA voor alles buitenverlichting + stopcontact tuin / achterdeur / etc ...

Bij een eventuele breuk van kabels of vochtindringing in verliching gaat dit differentieel uitspringen maar tenminste niet je volledige installatie.

Waarom?

- Wel stel je bent op vakantie als zich dit voordoet dan zal je diepvriezer volledig ontdooit zijn als je terug bent.

- Ideaal voor inbrekers: Ik kan de stroom van je hele huis makkelijk uitschakelen van buitenuit ... paar dagen wahcten want je bent toch op vakantie ... batterij allarmsysteem = leeg ...

Groeten Ghole

Ghole zegt hier de voornaamste feiten waarom een buitenverlichting best op de 30mA differentieel staat !

In principe zijn het de kringen die met vocht te maken hebben die je best beveiligd met de gevoelige (30mA) differentieel. (badkamer, wasplaats en alle elektriciteit buiten) zowel licht als stopcontacten !

Niemand gaat u scheef bezien als je het niet doet maar voor u en andere hun veiligheid is het toch aan te raden.

Genius

Zo zou ik het ook doen, alles op een apparte diff. van 30 mA (kleine meerkost) maar dit steekt niet af tegen de veiligheid

Indien ik een apparte diff. van 30 mA zou steken, mag dit dan een zijn van bv 40A? Ik heb immers een aansluiting van 63A en de 300mA en 30mA die ik al zitten heb zijn van type 63A.

Domme vraag: een automaat van 40A voor zetten, is dat tussen de 300mA(63A) en de diff 30mA(40A), of tussen de diff 30mA(40A) en de verbruikers die door deze diff worden beveiligd?

het eerste.

Kijk, er kan na je hoofddiff een max stroom van 63A vloeien naar je diff tuin. Maar als je hier een diff insteekt van 40A is deze dus daarop niet berekend vandaar dat je deze gaat beveiligen met 40A.

Op die manier kan er dan max 40A door die diff gaan

pieterke wrote:
    het eerste.

Kijk, er kan na je hoofddiff een max stroom van 63A vloeien naar je diff tuin. Maar als je hier een diff insteekt van 40A is deze dus daarop niet berekend vandaar dat je deze gaat beveiligen met 40A.

Op die manier kan er dan max 40A door die diff gaan

En dus ben je goedkoper af met een diff van 63A....

een dif gaat je stroom niet beperken. als je een net hebt van 63A en je zet er een 40A op dan is de kans groot als je meer dan 40A verbruikt u difke naar de boem is.

Dappe,

Kijk eerst wat je binnenkrijgt van Electrabel !

In een gewone huisinstallatie is 40 A een normale stroom.

In somige gevallen en indien je het aangevraagd hebt natuurlijk brengen ze 63A binnen eventueel verdeelt over 3 fases (voor mensen met zware machinerie, hobbyisten enz)

Een diff. van 40A is sowieso goedkoper dan een van 63A , 40A is een courante maat en veelvoorkomend, 63A is dat niet dus uwe diff van 40A is steeds goedkoper.

Kan u morgen weten te zeggen wat het verschil is !

Genius

Mag je droogkast,wasmachine, vaatwas, badkamer/douche samen met tuinverlichting op dezelfde 30mA diff zetten ?

Of dien je voor tuin een aparte 30mA diff te voorzien ?

an.kris wrote:
    Mag je droogkast,wasmachine, vaatwas, badkamer/douche samen met tuinverlichting op dezelfde 30mA diff zetten ?

Alles mag op één en dezelfde diff.

an.kris wrote:

tuin vaatwas badkamer mag allemaal op dezelfde 30ma diff???? word die dan niet overbelast of heb ik dat mis?

an.kris wrote:

tuin vaatwas badkamer mag allemaal op dezelfde 30ma diff???? word die dan niet overbelast of heb ik dat mis?
    40 of 63A, overbelast? Dan gaat je teller ook uitvallen
    ik vraag dit omdat iemand mij prive stuurde dat een 30mA diff met daarop aangesloten dus de badkamer wasmachine en droogkast appart moet van de tuin. dus een nieuwe differentieel 32mA plaatsen en vandaar naar buiten.

an.kris wrote:

40 of 63A, overbelast? Dan gaat je teller ook uitvallen
    die 32mA moest dus 30mA zijn in mijn vorig bericht. sorry voor de schrijffout 😆

Een 30mA voor buiten is niet per definitie veiliger.

Vroeger zou ik gezegd hebben dat buiten gewoon op 300mA moet omdat je dan minder problemen hebt en de 30mA toch niet veiliger is.

Nu moet ik zeggen dat de buiten op 30mA (of misschien ook 100mA) moet, omdat de regels veranderen vanaf 1 juni en je dat daarvoor waarschijnlijk toch niet meer gekeurd krijgt. Nu moeten alle stroombanen van licht en vrije stopcontacten (dus geen vaste toestellen) achter een secundaire 30mA of 100mA diff, met maximaal 8 stroombanen per diff. De badkamer en natte toestellen moeten niet op een aparte diff van de rest (wel nog altijd 30mA).

Voor de nieuwe stroombaan naar buiten zal je dus aan deze nieuwe regels moeten voldoen want dit moet nadien ook gekeurd worden. De oude -reeds gekeurde- installatie mag blijven zoals ze was.

Ik heb een vraag in dezelfde lijn:
    er komt 3 fase+N binnen, 25 A
    in de zekeringkast in de woning heb ik een 4polige automaat 32A zitten waarna de stroom naar de tuin vertrekt(ooit eens ergens gekregen)
    In de tuin zou ik nieuwe kast hangen. Ik heb hier nog een differentieelautomaar van 63A 0.3A Liggen. KAn ik die gebruikten om daarachter verder te bouwen met 20A en 16A voor licht en stopcontacten?
    0.03A had beter geweest als ik het hier zo lees, maar het gaat me hier vooral over het feit dat die 63A groter is dan de 25A die ik eigelijk binnenkrijg.

Kan in principe geen kwaad toch?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan