• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

buitensteen voegen of lijmen

JuSa

Lid
Lid geworden
9 sep 2010
Berichten
112
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo,



We zitten met een probleempje: we zijn een buitensteen aan het kiezen en waarschijnlijk gaan we voor iets donker gaan van steen (antraciet of zelfs zwart -achtig). Maar nu komt de grote vraag: Hoe gaan we deze plaatsen? Gaan we hem laten metsen en dan voegen of gaan we hem laten verlijmen? We zouden eerder voor het verlijmen gaan omdat we dat mooier vinden MAAR.... wat is zo de gemiddelde prijs voor het verlijmen van een m² gevelsteen en wat is de gemiddelde prijs voor het mesten + voegen (van in dezelfde kleur) van een m² van dezelfde gevelsteen?



Btw, heeft iemand al negatieve ervaringen met het verlijmen van steen (sterkte, stabiliteit van de gevel) of is dit te vergelijken met klassiek metselwerk?



Alvast bedankt voor de reacties!!
 
Lid geworden
23 jan 2009
Berichten
222
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je kan je gevelstenen ook pointeren, dwz metsen en voegen op 1 dag. Op onze werf in Tienen gebruiken we de VDS Leto module 65 deze wordt gemetst met een kleurmortel die je dan gelijk kunt "doorstrijken", ik vind dat een mooi resultaat! Pointeren is stukken goedkoper dan lijmen of achteraf voegen. Stuur maar een pb als je foto s wilt zien, ik krijg ze hier namelijk niet geplaatst ;)



mvg



Kevin
 
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij gaan kortelings bouwen en zitten ook met de vraag .... buitensteen voegen of lijmen. Lijmen vinden we enorm mooi, maar we gaan alles zelf doen. Met lijmen hebben we totaal geen ervaring, met metselen wel. Daarom schrikt lijmen ons een beetje af.

Zijn er mensen die zelf hun gevelstenen gelijmd hebben en wat is jullie ervaring hiermee?



mvg
 
Lid geworden
10 jul 2009
Berichten
150
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hadden ook schrik voor lijmen omdat onze metser dat nog nooit gedaan had.

Maar uiteindelijk is het heel goed meegevallen.

We zouden het direct terug doen, maar bedenk dat het veeeel langer duurt, en dus ook een stuk meer kost.
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij gaan ook lijmen. Mij is verteld dat het quasi even lang duurt als metsen, dus dat verschil verwaarloosbaar is. Wij gaan wel een klisoorverband nemen (of driekwartverband) en dat zou wel een hoop extra werk zijn.



Zoiets dus, maar dan bruinzwart & gelijmd:

klezoorverband.jpg




(op die site staan trouwens veel verbanden, best wel handig)



Nu moet ik de oudere generatie nog overtuigen dat lijmen even goed (of slecht) isoleert als mortelen en dat het niet uitmaakt dat die kopse kanten niet verlijmd worden. Dat we daarom isolatie steken.
 
Lid geworden
8 sep 2010
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik hoop voor jou dat wat ZE vertellen ook waar is. Onze ervaring en bij vele andere is dat het langer duurt.

Wat de kopse kanten betreft : je moet dan wel opletten dat je de isolatie niet door de voegen ziet. Vooral als de zon er op staat heb je dat risico. Ergens op het forum staat er een foto van dit fenomeen.
 
Lid geworden
26 jan 2010
Berichten
79
Waarderingsscore
0
Punten
0
dentweedekeer wrote:
Ik hoop voor jou dat wat ZE vertellen ook waar is. Onze ervaring en bij vele andere is dat het langer duurt.

Wat de kopse kanten betreft : je moet dan wel opletten dat je de isolatie niet door de voegen ziet. Vooral als de zon er op staat heb je dat risico. Ergens op het forum staat er een foto van dit fenomeen.



Ik zou ook de kopvoegen laten dichtlijmen, kwestie van geen nesten voor ongedierte te maken en discobar recticell uit je huis te weren.



Dunmetselen lijkt me hier praktischer voor, maakt ook weinig verschil in uitzicht vind ikzelf.
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ja, ik weet het: van horen zeggen, hoor je veel liegen ...

De aannemer moet de uren nog uittellen, dus we zullen wel zien.



Van discobar heb ik ook al gehoord. Daar moet ik het met de aannemer ook nog eens over hebben. Ik weet nog wel niet welke isolatie ik ga nemen, dus daar kan ik eventueel ook nog iets aan doen.
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
bucbvba wrote:
Je kan je gevelstenen ook pointeren, dwz metsen en voegen op 1 dag. Op onze werf in Tienen gebruiken we de VDS Leto module 65 deze wordt gemetst met een kleurmortel die je dan gelijk kunt "doorstrijken", ik vind dat een mooi resultaat! Pointeren is stukken goedkoper dan lijmen of achteraf voegen. Stuur maar een pb als je foto s wilt zien, ik krijg ze hier namelijk niet geplaatst ;)



mvg



Kevin

Ziet er op het filmpje goed uit, maar zou je dat ook niet met een voegijzer kunnen? Bedoel in 1 keer.
 
Lid geworden
23 jan 2009
Berichten
222
Waarderingsscore
0
Punten
0
paso wrote:
bucbvba wrote:
Je kan je gevelstenen ook pointeren, dwz metsen en voegen op 1 dag. Op onze werf in Tienen gebruiken we de VDS Leto module 65 deze wordt gemetst met een kleurmortel die je dan gelijk kunt "doorstrijken", ik vind dat een mooi resultaat! Pointeren is stukken goedkoper dan lijmen of achteraf voegen. Stuur maar een pb als je foto s wilt zien, ik krijg ze hier namelijk niet geplaatst ;)



mvg



Kevin

Ziet er op het filmpje goed uit, maar zou je dat ook niet met een voegijzer kunnen? Bedoel in 1 keer.



Met een "voegijzer" zou dat inderdaad ook kunnen, maar dan gaat de snelheid er wel vanaf. De "easypointer" is nou ook niet zo duur. Rond de 60 euro heb je er 1tje met verschillende voegdiktes.



mvg



kevin
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het is inderdaad snel en 60€ is dan 2 keer niks. :D
 

JuSa

Lid
Lid geworden
9 sep 2010
Berichten
112
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ja... we zijn er nog niet volledig uit, integendeel. Pointeren en dunvoegen vinden we ook iets hebben... the story continues maar we houden jullie op de hoogte. Alvast bedankt voor de reacties!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan