Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Buitensensor 230V combineren met drukknop 24V

• Tags drukknop
  • Gielleke

Lid
    Lid geworden
    30 jun 2009
    Waarderingsscore
    7
    Punten
    18
    Hallo iedereen,

Kan iemand helpen aub?

Situatie:
    Voor mijn bijgebouw heb ik 1 buitenverlichting hangen, deze wil ik graag aan laten gaan met een bewegingssensor op 230V.
    Echter wanneer ik werkzaamheden wil doen buiten, wil ik gebruik maken van mijn drukknop 24V in mijn bijgebouw om de lamp continue te laten branden. Wanneer ik terug op de drukknop druk moet de lamp overschakelen terug op sensor werking...
    Is dit mogelijk?

Als basis heb ik een voorbeeld gemaakt maar ik twijfel of dit wel correct is...
    Mocht de tekening juist zijn, dan denk ik dat de sensor ga blijven "klikken" omdat deze niet volledig "onderbroken wordt van stroom" tijdens de werking op de drukknop 24V

De keuze voor 24V drukknop is omdat de volledige woning zo is afgewerkt in de elektrische kast.

Alvast bedankt!
    Mvg

Schermafbeelding 2026-09-01 165310.png

Dat ziet er OK uit, die N moet je niet per se mee over die teleruptor laten gaan.
    Enige nadeel: je hebt er geen zicht op of je lamp op "melder" of "permanent" staat.

Betere optie (vind ik): gebruik een schakelaar in plaats van een drukknop. Zet een 24V-led tussen "groen" en "zwart" op jouw schema (er van uitgaande dat zwart ook bij de schakelaar toekomt), dan zie je aan die led als de "permanent aan" stand gekozen is.

Zou dit je de juiste aansluiting zijn voor het 24V controle lampje?

Schermafbeelding 2026-09-01 191444.png

Ja, maar je moet je drukknop wel door een schakelaar vervangen en je teleruptor door een relais! Anders gaat dat lampje alleen kort even pinken als je op de drukknop drukt ;-)

Stefaan, ik heb gisteren nog even bezig geweest met de schakeling...
    Ik denk dat de schakeling volledig in orde is.
    De keuze is gevallen op het relais contact van Eltako (Schakelrelais 1 wissel contact ER12-001-UC) en het controlelampje ga ik nemen op 230V.

Schermafbeelding 2026-09-02 112922.png

Dat klopt niet: dat controlelampje gaat ook branden als je lamp door de bewegingsmelder ingeschakeld is.
    De oplossing is dan: een tweepolige teleruptor nemen, en het tweede contact gebruiken voor je controlelampje.

Waarom neem je de L van je melder op de teleruptor?

L melder en uw 2 "com"-contacten van 't relais moeten op de L van de zekering.
    1 NO contact naar uw controleled
    ander NO contact naar uw lamp, alsook de L' van de melder.

En is die Eltako op dat schema nu een relais of een teleruptor?

Gaat je dit wel lukken om dit uit te voeren? Zou je het niet beter vragen aan iemand die weet waar hij mee bezig is?

De Eltako op het schema is een relais (Eltako - Schakelrelais 2 wissel contacten ER12-002-UC)
    Ik zou graag de L gebruiken van de relais voor de melder, om te vermijden dat deze een schakelgeluid blijft geven ook wanneer de lamp continu brand op de drukknop...

Met drukknop moet je een teleruptor gebruiken. Ken je het verschil tussen beiden?

De meeste types bewegingsmelders gaan na het uit- en weer inschakelen van de stroom in een testmodus waardoor ze kort op beweging gaan reageren ook als er veel licht is, en dit afhankelijk van het merk gedurende 5 tot 20 minuten... Dus om allerhande raar geknipper nà het uitschakelen van de manuele override te vermijden zou ik de L van die melder niet onderbreken. Dat geknipper gaat veel irritanter zijn dat die occasionele tik van een relais.

Terug
Bovenaan