Graag zoek ik wat info of raad omtrent fenomeen met nieuw gekocht gesloten bebouwing (bouwjaar 2014). Aangesloten aan het huis hebben we een opslagruimte die aangrenst met buitenmuur aan de tuin. Na wat ontdekkingswerk ben ik gevallen op een zeer domme handeling van een van vorige eigenaars nl. Klinkers zijn gelegd op stabilise/chappe , deze ligt boven de waterkering en stootvoegen. Dit zou aangebracht geweest zijn door de persoon van wie vorige eigenaars gekocht hebben. Ik heb zo snel mogelijk de klinkers en onderlaag ter hoogte van stootvoegen en onder waterkering uitgegraven. Pitje herfst zal deze muur niet snel drogen maar heb we hebben ook ontdekt dat op meeste plekken op gelijksvloers de ytong onder waterkering grondwater optrekt en in de ruimte aansluitend aan de muur (spouw en isolatie aanwezig) staat voegwerk van tegels pas en te onpas op sommige plaatsen donker met soms een toetsje zout.
Kan het jaren nat staan van muur hier een reden voor geweest zijn voor beide fenomenen dat water is beginnen sijpelen op betonplateau? En kan ik meer doen dan de uitgevoerde acties om te voorkomen dat insijpeling of verder nat staan van muur kan vermeden worden?
Alvast bedankt voor het lezend oog
Kan het jaren nat staan van muur hier een reden voor geweest zijn voor beide fenomenen dat water is beginnen sijpelen op betonplateau? En kan ik meer doen dan de uitgevoerde acties om te voorkomen dat insijpeling of verder nat staan van muur kan vermeden worden?
Alvast bedankt voor het lezend oog