• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Buitenmuur isoleren

johand

Lid
Lid geworden
10 jul 2007
Berichten
306
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij hebben een keuken waaraan een schuur is aangebouwd. De muur tussen de keuken en de schuur is een volle muur. Aan de keukenzijde staan er kasten tegen. Wanneer we de kasten openen, komt er echt een koude uit. Ik denk er dus aan om de muur met latten en isolatie te bekleden langs de schuurkant.

Wat moet daar allemaal tussen en in welke volgorde? De schuur is droog / niet vochtig.

dampscherm, plastiek tegen blote muur?
isolatie 10cm
terug dampscherm
houten planchetten.

of mag er een dampscherm weg?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Nergens een dampscherm of een folie ! Een houtskelet met daartussen uw isolatie en op het skelet de beplanking
 

johand

Lid
Lid geworden
10 jul 2007
Berichten
306
Waarderingsscore
0
Punten
16
ah geen extra folie. Das goedkoop :)
Wanneer moet dat dan wel?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
ah geen extra folie. Das goedkoop :)
Wanneer moet dat dan wel?
Wanneer wel en wanneer niet een dampscherm, daar zou je een boek over kunnen schrijven, maar in principe is het zo dat bij isoleren aan de binnenkant van een woning er een dampscherm moet worden voorzien aan de warme kant van de isolatie, dus tussen de isolatie en de binnenafwerking.
Bij het isoleren aan de buitenkant van een woning is dat vrijwel nooit nodig.
 

johand

Lid
Lid geworden
10 jul 2007
Berichten
306
Waarderingsscore
0
Punten
16
nog een klein vraagje. ik ga dus met voligeplanken een frame maken op de muur, isoleren en daarna afwerken met houten blokhutprofiel van 29x145 (dat is vrij dikke plank denk ik)
Mijn isolatiepanelen zijn 600x1200 (100 dik) zou ik kiezen om de voligeplanken 600mm of 1200mm uit elkaar te zetten?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
In dit geval is 60 cm aangewezen. Je moet wel voor dampdoorlatende halfzachte isolatieplaten kiezen zoals bijvoorbeeld glas- of rotswol, dus geen pir of pur platen ! Zorg er dan ook voor dat de tussenruimtes enkele cm smaller zijn dan de breedte van de platen. Dus bij een breedte van 60 cm voorzie je tussenruimtes van 58 cm.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Liefst wel een luchtdichtende folie (is niet hetzelfde als dampdichtend).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan