• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Buitenmuren langs binnen reeds geïsoleerd, maar goed?

papui

Lid
Lid geworden
16 jan 2013
Berichten
214
Waarderingsscore
5
Punten
18
Allen,

onlangs een nieuw huis gekocht en nu bij de verbouwingen zijn we de binnenmuren aan het strippen. Nu blijken bijna alle muren langs binnen geïsoleerd te zijn met glaswol. Bij sommige muren is de isolatie vlak tegen de muur geplaatst en bij sommige muren is een spouw aanwezig tussen de isolatie en de muur.

Als afwerking is er nergens een dampscherm geplaatst en tegen de metal studs is er rechtstreeks een gyproc plaat gezet.
De buitenmuren zijn volle stenen en het huis is langs de buitenkant met crepi bekleed.

Nu vind ik de metal studs wel handig om de nieuwe leidingen in weg te werken maar wat zou ik nu doen met de isolatie? Gewoon alles terugplaatsen zoals het was, dus zonder dampscherm en met gewoon gyproc als afwerking?
Of de isolatie plaatsen, dampscherm plaatsen en dan pas gyproc zetten?
Of de isolatie weglaten en alleen gyproc plaatsen?

En stel dat de isolatie toch terug geplaatst kan worden, vlak tegen de muur of is een spouw tussen de muur en de isolatie wel raadzaam?

Met vriendelijke groet.
 
Het betreft dus geen nieuw maar een huis dat meer dan 80 jaar oud is. (volle muren)
Het is uiteraard tegen de regels dat er geen dampscherm is gebruikt en het is te hopen dat die voorzetwand ook niet is geplaatst als camouflage voor vochtige muren.
Ik zou dus de naakte muren eerst goed inspecteren op vochtvlekken door doorslaand of door opstijgend vocht, en indien daar een probleem is dien je dit als eerste op te lossen.
Sowieso is binnenisolatie altijd een heikele zaak waar je nogal gemakkelijk fouten bij kunt maken. Perfectie bestaat hierbij niet !
Als de muren niet langs buiten kunnen geïsoleerd worden zou ik een ander systeem van binnenisolatie overwegen zoals bijvoorbeeld het systeem met bepleisterbare Multipor blokken die in vol contact met de muur worden geplaatst en waarbij geen dampscherm nodig is.
 
Het is inderdaad geen nieuw huis maar eentje van 1958.
De afwezigheid van het dampscherm is inderdaad al iets waar ik me zorgen om maakte. Maar de muren die ik reeds heb ontdaan van de gyproc en de isolatie vertonen geen tekenen van vocht, zelfs de isolatie zelf lijkt me nog prima in orde te zijn. Nu ben ik wel op het verdiep bezig, het gelijkvloers is pas iets voor binnen een jaartje ofzo.

Het multipor systeem lijkt best interessant en zelfs nog makkelijk te plaatsen maar het brengt me wel een pak meer werk mee dan waar ik op heb gehoopt. Zijn er nog andere betrouwbare alternatieven?
De buitengevel isoleren staat nog op het programma, bij de dakwerken die binnen 3 weken starten heb ik de oversteken al laten vergroten zodat achteraf de isolatie netjes tegen de dakisolatie aangewerkt kan worden. Maar wanneer dit juist gaat gebeuren, dat is nog wat koffiedik kijken.

Om eerlijk te zijn dacht ik de buitenmuren te isoleren tot tegen de muur en deze isolatie te laten aansluiten aan de dakisolatie. Dan het dampscherm te plaatsen van de vloer tot tegen de tip van het dak, zodat dit een volledig geheel vormt. Maar dit blijkt dus een slecht gedacht te zijn?
 
Ik heb zelf multiple gebruikt met leemstuc en ben heel tevreden van het resultaat.

Na een eerste stookseizoen is het een positieve balans, ook naar comfort.

Het nadeel is wel dat het relatief duur is en dat het moeilijker is om iets te bevestigen. Vanuit Xella hebben ze speciale pluggen (eerder gewoon een soort geribbel plaatje) voor gewichten tot 3kg. De zwaardere zaken moet je tot op steen boren. In het geval van 10-12cm multiple+ afwerking al redelijk diep. Nu ik heb daar bijvoorbeeld een Beugel voor de tv hangen die een 55inch tv tot een meter van de muur draagt. Geen probleem tot nu toe. Wel netten gebruiken in de pleister.
 
Het is inderdaad geen nieuw huis maar eentje van 1958.
De afwezigheid van het dampscherm is inderdaad al iets waar ik me zorgen om maakte. Maar de muren die ik reeds heb ontdaan van de gyproc en de isolatie vertonen geen tekenen van vocht, zelfs de isolatie zelf lijkt me nog prima in orde te zijn. Nu ben ik wel op het verdiep bezig, het gelijkvloers is pas iets voor binnen een jaartje ofzo.

Het multipor systeem lijkt best interessant en zelfs nog makkelijk te plaatsen maar het brengt me wel een pak meer werk mee dan waar ik op heb gehoopt. Zijn er nog andere betrouwbare alternatieven?
De buitengevel isoleren staat nog op het programma, bij de dakwerken die binnen 3 weken starten heb ik de oversteken al laten vergroten zodat achteraf de isolatie netjes tegen de dakisolatie aangewerkt kan worden. Maar wanneer dit juist gaat gebeuren, dat is nog wat koffiedik kijken.

Om eerlijk te zijn dacht ik de buitenmuren te isoleren tot tegen de muur en deze isolatie te laten aansluiten aan de dakisolatie. Dan het dampscherm te plaatsen van de vloer tot tegen de tip van het dak, zodat dit een volledig geheel vormt. Maar dit blijkt dus een slecht gedacht te zijn?
Hoe dik zijn die muren en hoe goed is het voegwerk aan de buitenkant?
 
De dikte van de muren moet ik momenteel schuldig blijven. Maar ik meet ze deze avond even na. Het voegwerk aan de buitenkant is niet te zien door de crepi die is aangebracht.
Het zijn een soort van gekleurde holle betonblokken waarmee het huis is opgebouwd. Want langs de binnenkant hebben ze wat sleuven proberen uit te slijpen en daardoor zijn duidelijk de kamers in de betonblokken te zien.
 
Als je toch van plan bent om de buitengevel te isoleren en er een nieuwe afwerking op te laten zetten, zou ik niet weten waarom je langs binnen nog isolatie of voorzetwanden zou willen. leidingen inslijpen en kappen, en laten bezetten. Als je echt niet wil laten bezetten kan je alsnog gyproc op je muren plaatsen, maar zou dat dan zonder metalstud of voorzetwand doen.
 
Het is inderdaad geen nieuw huis maar eentje van 1958.
De afwezigheid van het dampscherm is inderdaad al iets waar ik me zorgen om maakte. Maar de muren die ik reeds heb ontdaan van de gyproc en de isolatie vertonen geen tekenen van vocht, zelfs de isolatie zelf lijkt me nog prima in orde te zijn. Nu ben ik wel op het verdiep bezig, het gelijkvloers is pas iets voor binnen een jaartje ofzo.

Het multipor systeem lijkt best interessant en zelfs nog makkelijk te plaatsen maar het brengt me wel een pak meer werk mee dan waar ik op heb gehoopt. Zijn er nog andere betrouwbare alternatieven?
De buitengevel isoleren staat nog op het programma, bij de dakwerken die binnen 3 weken starten heb ik de oversteken al laten vergroten zodat achteraf de isolatie netjes tegen de dakisolatie aangewerkt kan worden. Maar wanneer dit juist gaat gebeuren, dat is nog wat koffiedik kijken.

Om eerlijk te zijn dacht ik de buitenmuren te isoleren tot tegen de muur en deze isolatie te laten aansluiten aan de dakisolatie. Dan het dampscherm te plaatsen van de vloer tot tegen de tip van het dak, zodat dit een volledig geheel vormt. Maar dit blijkt dus een slecht gedacht te zijn?
Ik zou die binnenisolatie met voorzetwand volledig weghalen en de muur terug in ere herstellen met het bestaande en/of nieuwe pleisterwerk. De buitenisolatie zoals je van plan was en die zo kort mogelijk bij de dakisolatie laten aansluiten.
 
De dikte van de muren moet ik momenteel schuldig blijven. Maar ik meet ze deze avond even na. Het voegwerk aan de buitenkant is niet te zien door de crepi die is aangebracht.
Het zijn een soort van gekleurde holle betonblokken waarmee het huis is opgebouwd. Want langs de binnenkant hebben ze wat sleuven proberen uit te slijpen en daardoor zijn duidelijk de kamers in de betonblokken te zien.
Je bent energetisch veel beter af met een droge muur, dan een geïsoleerde natte.
dus hydrofuge plaatsen op buitenkant.
 
Oke, de adviezen wijzen allemaal in dezelfde richting dus het is vrij duidelijk. De isolatie weghalen, eventueel zelfs de voorzetwand weghalen of nieuwe gyproc plaatsen op de voorzetwand en dan maar eens wat prijzen en adviezen inwinnen over het isoleren van de buitenmuren.

Is er isolatie die je kan plaatsen aan de buitenzijde en die een paar jaar onbekleed kan blijven? Op die manier kunnen de kosten wat gespreid worden en zo zou de buitenisolatie wat vlugger een feit kunnen worden.
 
Oke, de adviezen wijzen allemaal in dezelfde richting dus het is vrij duidelijk. De isolatie weghalen, eventueel zelfs de voorzetwand weghalen of nieuwe gyproc plaatsen op de voorzetwand en dan maar eens wat prijzen en adviezen inwinnen over het isoleren van de buitenmuren.

Is er isolatie die je kan plaatsen aan de buitenzijde en die een paar jaar onbekleed kan blijven? Op die manier kunnen de kosten wat gespreid worden en zo zou de buitenisolatie wat vlugger een feit kunnen worden.
Tijdelijk isoleren is zinloos en neen, isolatie dient altijd droog te blijven wilt ze isoleren.
een hydrofuge is zeer zinvol want kan je zelf doen en is thermisch zeer belangrijk.
 
Oke, de adviezen wijzen allemaal in dezelfde richting dus het is vrij duidelijk. De isolatie weghalen, eventueel zelfs de voorzetwand weghalen of nieuwe gyproc plaatsen op de voorzetwand en dan maar eens wat prijzen en adviezen inwinnen over het isoleren van de buitenmuren.

Is er isolatie die je kan plaatsen aan de buitenzijde en die een paar jaar onbekleed kan blijven? Op die manier kunnen de kosten wat gespreid worden en zo zou de buitenisolatie wat vlugger een feit kunnen worden.
Er van uitgaande dat je met de tijd buitenisolatie gaat steken, zou ik ondertussen niet enkel geen isolatie meer voorzien aan de binnenkant maar ook geen voorzetwand. Met of zonder isolatie is het risico te groot dat er in die spouw condensatie zal ontstaan tegen de oorspronkelijke muur.
Als alles aan de binnenkant verwijderd is kan je ook de oorspronkelijke muren goed nazien op eventueel doorslaand of opstijgend vocht. Zeker nagaan of er een waterkering aanwezig is in de muur of dat er ooit een waterkerende injectie is gebeurd. Dat laatste kan je merken aan de (dichtgemaakte) gaatjes op geregelde afstanden (10 tot 15 cm) op plinthoogte.
Een hydrofuge van de buitengevel is in geval van buitenisolatie niet nodig.
Ik ken geen buitenisolatie die een paar jaar onbeschermd kan blijven.
Wat je wel kan doen is de buitenisolatie tijdelijk beschermen met een dampopen onderdakfolie.
 
Oke, de adviezen wijzen allemaal in dezelfde richting dus het is vrij duidelijk. De isolatie weghalen, eventueel zelfs de voorzetwand weghalen of nieuwe gyproc plaatsen op de voorzetwand en dan maar eens wat prijzen en adviezen inwinnen over het isoleren van de buitenmuren.

Is er isolatie die je kan plaatsen aan de buitenzijde en die een paar jaar onbekleed kan blijven? Op die manier kunnen de kosten wat gespreid worden en zo zou de buitenisolatie wat vlugger een feit kunnen worden.
Er van uitgaande dat je met de tijd buitenisolatie gaat steken, zou ik ondertussen niet enkel geen isolatie meer voorzien aan de binnenkant maar ook geen voorzetwand. Met of zonder isolatie is het risico te groot dat er in die spouw condensatie zal ontstaan tegen de oorspronkelijke muur.
Als alles aan de binnenkant verwijderd is kan je ook de oorspronkelijke muren goed nazien op eventueel doorslaand of opstijgend vocht. Zeker nagaan of er een waterkering aanwezig is in de muur of dat er ooit een waterkerende injectie is gebeurd. Dat laatste kan je merken aan de (dichtgemaakte) gaatjes op geregelde afstanden (10 tot 15 cm) op plinthoogte.
Een hydrofuge van de buitengevel is in geval van buitenisolatie niet nodig.
Ik ken geen buitenisolatie die een paar jaar onbeschermd kan blijven.
Wat je wel kan doen is de buitenisolatie tijdelijk beschermen met een dampopen onderdakfolie.
Oh, het is vandaag blijkbaar weer ”ik weet het altijd beter dan de andere” -dag.

1) het dauwpunt ligt altijd IN de muur, of je nu een voorzetwand gebruikt of niet.
2) een niet-isolerende voorzetwand zal het dauwpunt echt niet doen opschuiven, laat staan tot helemaal binnen.
3) TS zoekt tijdelijke maatregelen, in die context heb ik gezegd dat het zeer zinvol is om dan de muur te hydrofoberen daar ie dan droog staat en zijn thermische prestatie sterk verbetert EN het is een goedkoop iets is dat men zelf kan doen.
4) een tijdelijke folie plaatsen is te gek voor woorden.
5) injecties is voor pussies omdat ze nog steeds niet doorhebben dat dat vocht van een slecht verdichte maaiveldzone komt. Je zit dus aan de verkeerde kant te kijken en enkel symptomatisch te werken.
6) wat als dit een volle muur is? Waarom spreek je dan van een waterkering?
 
Het probleem met later aangebrachte voorzetwanden in oude woningen is dat je niet weet wat de reden hiervan was. In zeer veel gevallen is dat gedaan om vochtproblemen met de volle muur te camoufleren.
Sowieso zal een voorzetwand, met of zonder isolatie, maken dat de achterliggende muur minder kan uitdrogen naar binnen toe en dat hij kouder blijft waardoor er weer meer kans op condensatie op die muur zal ontstaan.
 
Het probleem met later aangebrachte voorzetwanden in oude woningen is dat je niet weet wat de reden hiervan was. In zeer veel gevallen is dat gedaan om vochtproblemen met de volle muur te camoufleren.
Sowieso zal een voorzetwand, met of zonder isolatie, maken dat de achterliggende muur minder kan uitdrogen naar binnen toe en dat hij kouder blijft waardoor er weer meer kans op condensatie op die muur zal ontstaan.
zoek eens op wat de dampdiffusieweerstand is van een voorzetwand, en ook wat de thermische weerstand is van zo een gyproc wandje.
0+0=0

Dus als men nu al gaat beweren dat een gyprocwand (net zoals gipspleister op een binnenblad ) al condensatie gaat veroorzaken dan zijn we echt wel wereldvreemd.
TIP: maak eens een Glaser van een dergelijke opbouw. Dan zie je dat het dauwpunt niet opschuift.
 
Indien er buitenisolatie komt, moet dan eerst de volledige crepi laag weg? Of kan deze blijven en hiertegen de isolatie met afwerking?
 
Allen,

onlangs een nieuw huis gekocht en nu bij de verbouwingen zijn we de binnenmuren aan het strippen. Nu blijken bijna alle muren langs binnen geïsoleerd te zijn met glaswol. Bij sommige muren is de isolatie vlak tegen de muur geplaatst en bij sommige muren is een spouw aanwezig tussen de isolatie en de muur.

Als afwerking is er nergens een dampscherm geplaatst en tegen de metal studs is er rechtstreeks een gyproc plaat gezet.
De buitenmuren zijn volle stenen en het huis is langs de buitenkant met crepi bekleed.

Nu vind ik de metal studs wel handig om de nieuwe leidingen in weg te werken maar wat zou ik nu doen met de isolatie? Gewoon alles terugplaatsen zoals het was, dus zonder dampscherm en met gewoon gyproc als afwerking?
Of de isolatie plaatsen, dampscherm plaatsen en dan pas gyproc zetten?
Of de isolatie weglaten en alleen gyproc plaatsen?

En stel dat de isolatie toch terug geplaatst kan worden, vlak tegen de muur of is een spouw tussen de muur en de isolatie wel raadzaam?

Met vriendelijke groet.
Dampscherm goed en wel, maar jij steekt er overal kabels door
ga je deze allemaal dampdicht afwerken?
 
Indien er buitenisolatie komt, moet dan eerst de volledige crepi laag weg? Of kan deze blijven en hiertegen de isolatie met afwerking?
Als die crépi nog in goede staat is en goed gehecht is aan de ondergrond zie ik geen probleem om die te behouden om hierop de buitenisolatie met bekleding aan te brengen.
 
De crepi is nog in goede staat en voor zover ik de muren heb bekeken hecht hij nog steeds goed aan.
Online was is ik bijvoorbeeld Neopor EPS tegengekomen. Bij een dikte van 14cm zou ik op een mooie U-waarde uitkomen en het valt perfect zelf te zetten. Het nadeel is wel dat het geen tand en groef platen zijn, dan maak ik me wel wat zorgen over de naden.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan