• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Buitengewone kinderen: welke school?

  • buitengewone school

    Stemmen: 0 0,0%
  • integratie in het reguliere onderwijs

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    0

Buitengewone kinderen: welke school?

Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
6.580
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik kwam net op Facebook, in de status van iemand die ik ken, de vraag tegen om een petitie te tekenen op de website www.autiouders.be. Dit is hun doelstelling:



"Met deze nieuwe petitie willen wij bereiken dat vanaf 1 september 2009, elk kind met autisme in het reguliere onderwijs onbeperkt in tijd recht krijgt op minimaal 2 uur GON-begeleiding per week. Elk kind met autisme moet gedurende zijn of haar hele studiecarrière ondersteuning krijgen, en dit niet enkel in het buitengewoon onderwijs. Graag uw steun door een handtekening! Van harte dank!"



Ik heb meteen hierop gereageerd dat ik het een prachtig initiatief vind. Maar dan ben ik erover beginnen nadenken en ik heb vooralsnog de petitie niet getekend. Niet omdat ik vind dat ze verkeerde dingen nastreeft, maar omdat ik simpelweg niet weet welke mening hierover te moeten aangedaan zijn.



Zelf ben ik, zoals velen weten, leerkracht in het secundaire onderwijs. Ik moet vaststellen dat leerlingen die bij ons GON-begeleiding krijgen, heel vaak daarmee niet adequaat geholpen zijn in het reguliere onderwijs. Bovendien worden die leerlingen voor die 2 uren begeleiding, 2 lesuren per week uit de klas gehaald. 2 lesuren die ze dus zelfstandig moeten inhalen.



Mijn oudste zoon is, zoals velen ook weten, hoogbegaafd. Mijn man en ik houden ons hart vast omdat hij na 2 schooljaren versneld te zijn, nu in het eerste leerjaar de primus van de klas blijkt te zijn en zijn juf reeds voorzichtig over nogmaals versnellen heeft gepraat. Je zou voor minder op de duur beginnen twijfelen of het reguliere onderwijs, zelfs in een school waar men kangoeroeklasjes heeft en differentieert, voor hem uiteindelijk nog wel de juiste plaats zal zijn.



Een aantal argumenten dus die zouden leunen naar de opvatting dat het helemaal niet zo slecht is om voor buitengewone kinderen ook buitengewone scholen in te richten en hen daar adequaat te begeleiden. Argumenten tegen zijn echter ook niet moeilijk te vinden. Zo denk ik o.a. meteen aan de vraag of kinderen die naar een buitengewone school gaan, sociaal goed geïntegreerd zullen zijn.



Wat vinden jullie?
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
Jouw laatste bedenking is meteen wat er bij mij opkwam toen ik de titel van dit onderwerp las... Er bestaat voor hen later ook geen "buitengewone maatschappij". Willens nillens zullen ze zich ooit op de één of andere manier moeten integreren. Ieder mens is uniek, iedereen heeft sterktes en zwaktes (of dat nu fysiek, mentaal, sociaal of wat dan ook is) en iedereen moet roeien met de riemen die hij/zij heeft. 't Is ook net zo moeilijk roeien met 3 of 4 spanen dan met maar 1 (of zelfs een halve)...



Maar dan bekijk ik het puur vanuit het standpunt van het kind. Vanuit het standpunt van hulpverleners, begeleiders, ouders, leerkrachten... heb ik het nog niet bekeken. Dat ligt denk ik, de opmerkingen in 't topic over TB indachtig, iets moeilijker... Hoeveel rek zit er nog op al die special treatments (om het nu heel oneerbiedig te benoemen)?
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
Nog effe eraan toevoegen... De benaming buitengewoon kind wringt bij mij (al is 't mss enkel een allusie op "buitengewoon onderwijs"). Mijn kind is óók buitengewoon... Elk kind is op de keper beschouwd buitengewoon. Men zegt vaak "er zit geen handleiding bij" en dat is ook zo. Sommige kinderen zijn plooizamer (hoe je 't ook bekijkt) en dan gaat men mss voorbij aan de specifieke noden van zo'n kind.



Enerzijds vind ik: een slechthorend kind geef je een hoorapparaat, een slechtziend een bril, een mank krukken of een rolstoel... dus is 't logisch dat een autist, een adhd'er, een huppeldepup ook hulpmiddelen krijgt. Langs de andere kant...
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Moeilijk, heel moeilijk.

Aan de ene kant ben ik ook geneigd te zeggen: volledig integreren met extra hulp en zeker niet in een hokje duwen, aan de andere kant vind ik dat je vooral rekening moet houden met het kind: is het 'andere' kind gelukkig in een omgeving waar alles om prestatie draait en er vaak weinig individuele aandacht is?

Ik denk dat er wel een tussenoplossing mogelijk is, in de vorm van Steinerschool. Als ik het goed heb wordt er daar uitgegaan van de capaciteiten van het kind en hoe ze die verder kunnen ontwikkelen. Tenzij je natuurlijk helemaal niks hebt met de onderliggende filosofie.

Heb nu geen tijd om hier verder op in te gaan, maar ben wel benieuwd naar eventuele andere reacties.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Autisten krijgen in het BUSO les door gespecialiseerde leerkrachten in groepen van een 6-tal leerlingen. Steek die gasten in een klas van 30 met de bijhorende chaos en je krijgt zowat gegarandeerd miserie.



BTW, er bestaat wel een 'buitengewone maatschappij', denk maar aan begeleid wonen, beschutte werkplaats,...
 
Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
6.580
Waarderingsscore
0
Punten
0
Antje wrote:
Nog effe eraan toevoegen... De benaming buitengewoon kind wringt bij mij (al is 't mss enkel een allusie op "buitengewoon onderwijs"). Mijn kind is óók buitengewoon... Elk kind is op de keper beschouwd buitengewoon. Men zegt vaak "er zit geen handleiding bij" en dat is ook zo. Sommige kinderen zijn plooizamer (hoe je 't ook bekijkt) en dan gaat men mss voorbij aan de specifieke noden van zo'n kind.



Enerzijds vind ik: een slechthorend kind geef je een hoorapparaat, een slechtziend een bril, een mank krukken of een rolstoel... dus is 't logisch dat een autist, een adhd'er, een huppeldepup ook hulpmiddelen krijgt. Langs de andere kant...



Benamingen is inderdaad iets waar bij dit soort onderwerpen veel om draait. Ik was me net, erg simplistisch moet ik toegeven, aan het afvragen waarom het toch zo'n sociaal stigma is als je kind naar het buitengewoon onderwijs gaat. Zou daar al niet veel aan de benaming liggen? Ter vergelijking zijn er toch ook zogenaamde 'vakscholen' waar vooral BSO ingericht wordt en 'colleges' (hier in 't dorp worden die benamingen vaak gebruikt) waar voornamelijk ASO wordt ingericht. Eigenlijk hebben verschillende kinderen met verschillende interesses en mogelijkheden dus ook binnen het reguliere onderwijs vaak een 'stempel' vanwege de school waar ze zitten. Zou het dan effectief aan die naam 'buitengewoon vs. regulier' kunnen liggen?
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
4.307
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik heb het door tijdsgebrek maar schuin gelezen, maar ik dacht dat dat al bezig was.

VDB wil toch dat alle kinderen in het reguliere onderwijs moeten kunnen?

(Misschien wat kort door de bocht, maar weinig tijd).



Enfin, als ik hoor hoe leerkrachten in regulier al onder druk staan, vind ik het in theorie een mooi initiatief, maar in de praktijk net niet vrees ik.
 
Lid geworden
29 mrt 2006
Berichten
257
Waarderingsscore
0
Punten
0
eindelijk eens een zinnig antwoord seh. Ik heb zelf autistische kinderen in de klas gehad. Daarna gingen ze meestal naar het buso en de kinderen fleurden helemaal op minder drukte om hen kwamen meer los waren veel ontvankelijker voor info en dergelijke. Pas op er zijn wel serieuze verschillen in autisme. Sommige autistische kinderen kunnen zeer goed functioneren in het reguliere onderwijs anderen niet.

In het BO zijn de leerkrachten gespecialiseerd, weten hoe ze welk kind met welke stoornis juist moeten aanpakken, dit komt alleen het kind te goede.[/quote]
 
Lid geworden
30 mei 2008
Berichten
1.873
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het onderwijs in België is gemaakt voor de “gemiddelde leerling”



Ik vergelijk het altijd met een intercity – trein, dat zijn de gewone scholen en je hebt scholen voor kinderen met een zichtbare handicap.



En daar wringt het schoentje: ons onderwijssysteem heeft voor kinderen die een niet-zichtbare handicap hebben zoals ADHD, ADD, Autisme spectrum stoornissen, Asperger weinig of niets te bieden.



Een kind met een ASS-problematiek is geen autist, dat is een wereld van verschil. Soms weten de ouders niet eens dat hun kind ASS heeft… en denken ze dat het gewoon een moeilijk opvoedbaar kind is !

Een kind met Asperger moet je niet behandelen als een kind dat “gewoon” autisme heeft, dat kan niet !!!



@ Dieke: ik heb al gehoord van ouders die een hoogbegaafd kind hebben, dat ze het in de school “gewoon” laten meedraaien ivm de sociale contacten maar dat het kind naast de gewone school-activiteiten nog een cursus spaans ofzo volgt… misschien iets voor jouw kind? Er is in Leuven een school voor “hoogbegaafden”, ik geloof dat die school Eureka heet, misschien iets voor je zoon?



Een vis kan niet vliegen

En een olifant niet hoogspringen….
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
en kunnen ze in grotere scholen (vb in de steden) geen een of meer buitengewone klasjes van een man of zes (zoals in de buitengewone scholen) naast de gewone klasjes maken?

De buitengewone kinderen krijgen de juiste begeleiding en door sommige activiteiten toch samen te doen kunnen ze wel integreren.



tis maar een idee.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
hoow, dat idee lijkt me even goed als het modulaire onderwijs systeem.

Heel leuk op papier, maar door de te kleine scholen in Vlaanderen zo goed als ondoenbaar om het deftig uit te werken.
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
julien wrote:
BTW, er bestaat wel een 'buitengewone maatschappij', denk maar aan begeleid wonen, beschutte werkplaats,...

Voor mij is dat slechts schijn... but maybe it's just me...



Tijdens mijn dagelijkse busritten van en naar d'unief bedacht ik het me soms (zaten dagelijks 2 mentaal gehandicapte werknemers van een beschutte werkplaats op dezelfde bus)... Hun rit van thuis naar hun werk verloopt exact hetzelfde als die van mij, met dezelfde problemen (slecht weer, bus te laat, bus vol en rijdt door, eventueel te laat op werk, ambetante medereizigers, abonnement kwijt)...



Je hoort me niet vertellen dat het geen goed idee is, maar de maatschappij is nét iets meer dan wonen en werken... denk ik hè
 
Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
6.580
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het lijkt er inderdaad op dat een derde keuze bij deze poll zich opdringt. Ook wij persoonlijk hebben inderdaad al overwogen om onze oudste te laten meedraaien in zijn school, maar hem bv. op woensdag naar een andere les te sturen of zo. Buiten de schooluren om hem ook nog eens schoolse dingen laten doen, vind ik persoonlijk dan weer wat ver gaan. Op die momenten wil ik hem zien buiten spelen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. En goh, Leuven is hier nu niet meteen bij de deur, maar bovendien ben ik er zoals in mijn eerste bericht gesteld, ook helemaal nog niet uit of speciale scholen de juiste oplossing zijn.



Hoows voorstel vind ik er zeker eentje om over na te denken. Op die manier zouden die kleine klasjes hun eigen specifiek benodigde begeleiding kunnen krijgen, maar verder zouden die leerlingen dan wel kunnen deelnemen aan het schoolse gebeuren zoals het voor iedereen is.



(Meisje: bedankt om even VDB aan te halen. Ik heb meteen eens die mail aan hem verstuurd die ik al lang wilde sturen. Ik begrijp niet meteen waar die wet vandaan komt dat een kind minimum 5 moet zijn op 1 januari van het jaar waarin het start in het eerste leerjaar. Mij lijkt dat althans een discriminerende regel die in strijd is met al de pogingen van VDB om zoveel mogelijk kinderen te integreren.)
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik denk dat je er gewoon niet echt in thuis bent.

Jij bent zelf gaan kijken waar je welke bus moet nemen. Die gasten die jij gezien hebt hebben die busrit waarschijnlijk verschillende dagen geoefend met begeleiders. Die mensen hebben geoordeeld dat ze op een bepaald moment met de bus konden rijden op dat bepaalde traject. Als ze dat niet kunnen wordt er een andere oplossing gezocht, een busje van de beschutte werkplaats tot soms zelfs taxi.
 
Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
6.580
Waarderingsscore
0
Punten
0
julien wrote:
Ik denk dat je er gewoon niet echt in thuis bent.

Jij bent zelf gaan kijken waar je welke bus moet nemen. Die gasten die jij gezien hebt hebben die busrit waarschijnlijk verschillende dagen geoefend met begeleiders. Die mensen hebben geoordeeld dat ze op een bepaald moment met de bus konden rijden op dat bepaalde traject. Als ze dat niet kunnen wordt er een andere oplossing gezocht, een busje van de beschutte werkplaats tot soms zelfs taxi.



Die hulp bestaat inderdaad wel degelijk. Alleen vraag ik me af of ook bij zulk aanbod van hulp weer niet hetzelfde geldt als met zovele dingen: komt die hulp wel altijd bij de juiste mensen 'terecht' én is er eigenlijk wel genoeg hulp voor ieder die het kan gebruiken? Mijn gok is: nee.
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
julien wrote:
Ik denk dat je er gewoon niet echt in thuis bent.

Jij bent zelf gaan kijken waar je welke bus moet nemen. Die gasten die jij gezien hebt hebben die busrit waarschijnlijk verschillende dagen geoefend met begeleiders. Die mensen hebben geoordeeld dat ze op een bepaald moment met de bus konden rijden op dat bepaalde traject. Als ze dat niet kunnen wordt er een andere oplossing gezocht, een busje van de beschutte werkplaats tot soms zelfs taxi.

Oh ja, wil ik absoluut erbij vermelden: ik heb niks-noppes ervaring met dergelijke hulpverlening, noch als begeleider noch als euhm... gebruiker (weet niet meteen een beter woord, sorry) noch als ouder. Ik maak me gewoon, enkel en alleen met mijn gezond boerenverstand, een bedenking. Dat is alles. Excuus als ik iemand voor de borst heb gestoten, was niet de bedoeling.



Wat onderwijs betreft, ben ik zowiezo zelf ook nog zoekende. Mijn dochter mag 1 september voor 't eerst gaan en we hebben niet gekozen voor regulier onderwijs, maar voor een FOPEM-school. Afwachten wat dat gaat geven...
 
Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
6.580
Waarderingsscore
0
Punten
0
Antje: een FOPEM-school, daar had ik nu echt nog eens nooit van gehoord. Even via google gespiekt en nu zie ik wel wat bekendere dingen zoals Steiner en co. Als ik het zo lees, klinkt dat inderdaad interessant.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Antje wrote:
Ik maak me gewoon, enkel en alleen met mijn gezond boerenverstand, een bedenking. Dat is alles. Excuus als ik iemand voor de borst heb gestoten, was niet de bedoeling.

Ik zou niet weten waar je ergens iemand op de tenen zou kunnen gestapt hebben. Je maakt een normale bedenking uit onwetendheid en staat open voor een antwoord.

Ik noem dat eerder een normale conversatie. :wink:
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
julien wrote:
Antje wrote:
Ik maak me gewoon, enkel en alleen met mijn gezond boerenverstand, een bedenking. Dat is alles. Excuus als ik iemand voor de borst heb gestoten, was niet de bedoeling.

Ik zou niet weten waar je ergens iemand op de tenen zou kunnen gestapt hebben. Je maakt een normale bedenking uit onwetendheid en staat open voor een antwoord.

Ik noem dat eerder een normale conversatie. :wink:

Ja ok, maar 't onderwerp ligt gevoelig hè. En ik wil allesbehalve de indruk wekken da'k de wijsheid in pacht denk te hebben.



Heb jij meer ervaring met zulke initiatieven (ik gok op yes aan je posts te zien)? En zo ja, vanuit welk standpunt? En ben je er écht van overtuigd dat het mogelijk is een compleet parallelle samenleving te creëren voor "bijzondere mensen" (om het nu maar zo te blijven noemen)? Vind je het vreemd dat ik daar zo mijn bedenkingen bij heb?



Ik denk dan altijd terug aan mijn ma die ons nooit hielp met huiswerk ("op 't exaam kan ik er ook nie naast komen zitten")... Niet dat ik daar ooit behoefte aan had, maar ik vroeg het haar eens omdat bij het grootste deel van de klas de ouders (meestal mama) wél meehielpen (of toch minstens begeleidden, toekeken...). En dat was dus haar antwoord... Pas op, ik heb de beste - liefste - slimste mama van de héle wereld (en dat meen ik écht)... En ik moet er ook nog bijvertellen dat ze leerkracht secundair onderwijs was met een bijzondere aandacht voor en interesse in "bijzonder leerlingen" (van haar komt ook de uitspraak "een slechtziende krijgt een bril, een manke krukken...").



Zij was ook degene die ons de FOPEM-school heeft voorgesteld. We zijn samen naar een opendeurdag geweest en alleen al de bezieling, de goesting die van die mensen afdruipt... Zàlig! Voorlopig ben ik blij met onze keuze, afwachten hoe dat in 't écht gaat...
 
Lid geworden
6 mei 2006
Berichten
300
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk niet dat het opportuun is om de kinderen die men in ons klassiek onderwijssysteem als hoogbegaafd bestempelt te begeleiden in een aparte onderwijsstructuur.



Ik zou er eerder voor pleiten het bijzonder talent van deze kinderen te stimuleren door middel van activiteiten buiten de school.



De reden hiervoor ligt in het feit dat nagenoeg alle kinderen hoogbegaafd zijn.



Ons onderwijssysteem meet echter slechts bepaalde types van intelligentie. Wanneer een kind als hoogbegaafd wordt bestempeld, heeft men meestal enkel oog voor de "logische-mathematische" intelligentie" (logica en deductief redeneren) en in mindere mate "taalkundige" intelligentie (talen verstaan en beheersen, goed spreken, gevoelens, gedachten en ideeën uitdrukken).



Er zijn echter nog vele andere vormen van intelligentie zoals muzikale intelligentie, ruimtelijke intelligentie, lichamelijk-kinetische intelligentie, intrapersonele intelligentie, interpersonele intelligentie en ecologische intelligentie.



Ieder kind is meestal wel een genie in één of twee van die domeinen, alleen wordt dit niet echt gemeten in ons onderwijssysteem.



Einstein kon pas spreken op zijn 4 jaar en lezen op zijn 7 jaar. Zijn onderwijzers beschreven hem als mentaal traag, a-sociaal en dromerig. Hij kreeg geen toegang tot de Zurich Polytechnic School. Dit belette hem niet om zich een lichtbundel in beweging voor te stellen en dit met tijd in verband te brengen om uiteindelijk te komen tot de welbekende formule E = mc². Dat is ruimtelijke intelligentie op zijn best !



Dus aparte onderwijssytemen voor selectief hoogbegaafde kinderen lijken me niet aan de orde. Zie de notie "intelligentie" breder, ontdek in welk domein je kind hooggegaafd is en stimuleer het hierin verder te ontwikkelen via buitenschoolse initiatieven.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan