Ik kwam net op Facebook, in de status van iemand die ik ken, de vraag tegen om een petitie te tekenen op de website www.autiouders.be. Dit is hun doelstelling:
"Met deze nieuwe petitie willen wij bereiken dat vanaf 1 september 2009, elk kind met autisme in het reguliere onderwijs onbeperkt in tijd recht krijgt op minimaal 2 uur GON-begeleiding per week. Elk kind met autisme moet gedurende zijn of haar hele studiecarrière ondersteuning krijgen, en dit niet enkel in het buitengewoon onderwijs. Graag uw steun door een handtekening! Van harte dank!"
Ik heb meteen hierop gereageerd dat ik het een prachtig initiatief vind. Maar dan ben ik erover beginnen nadenken en ik heb vooralsnog de petitie niet getekend. Niet omdat ik vind dat ze verkeerde dingen nastreeft, maar omdat ik simpelweg niet weet welke mening hierover te moeten aangedaan zijn.
Zelf ben ik, zoals velen weten, leerkracht in het secundaire onderwijs. Ik moet vaststellen dat leerlingen die bij ons GON-begeleiding krijgen, heel vaak daarmee niet adequaat geholpen zijn in het reguliere onderwijs. Bovendien worden die leerlingen voor die 2 uren begeleiding, 2 lesuren per week uit de klas gehaald. 2 lesuren die ze dus zelfstandig moeten inhalen.
Mijn oudste zoon is, zoals velen ook weten, hoogbegaafd. Mijn man en ik houden ons hart vast omdat hij na 2 schooljaren versneld te zijn, nu in het eerste leerjaar de primus van de klas blijkt te zijn en zijn juf reeds voorzichtig over nogmaals versnellen heeft gepraat. Je zou voor minder op de duur beginnen twijfelen of het reguliere onderwijs, zelfs in een school waar men kangoeroeklasjes heeft en differentieert, voor hem uiteindelijk nog wel de juiste plaats zal zijn.
Een aantal argumenten dus die zouden leunen naar de opvatting dat het helemaal niet zo slecht is om voor buitengewone kinderen ook buitengewone scholen in te richten en hen daar adequaat te begeleiden. Argumenten tegen zijn echter ook niet moeilijk te vinden. Zo denk ik o.a. meteen aan de vraag of kinderen die naar een buitengewone school gaan, sociaal goed geïntegreerd zullen zijn.
Wat vinden jullie?
"Met deze nieuwe petitie willen wij bereiken dat vanaf 1 september 2009, elk kind met autisme in het reguliere onderwijs onbeperkt in tijd recht krijgt op minimaal 2 uur GON-begeleiding per week. Elk kind met autisme moet gedurende zijn of haar hele studiecarrière ondersteuning krijgen, en dit niet enkel in het buitengewoon onderwijs. Graag uw steun door een handtekening! Van harte dank!"
Ik heb meteen hierop gereageerd dat ik het een prachtig initiatief vind. Maar dan ben ik erover beginnen nadenken en ik heb vooralsnog de petitie niet getekend. Niet omdat ik vind dat ze verkeerde dingen nastreeft, maar omdat ik simpelweg niet weet welke mening hierover te moeten aangedaan zijn.
Zelf ben ik, zoals velen weten, leerkracht in het secundaire onderwijs. Ik moet vaststellen dat leerlingen die bij ons GON-begeleiding krijgen, heel vaak daarmee niet adequaat geholpen zijn in het reguliere onderwijs. Bovendien worden die leerlingen voor die 2 uren begeleiding, 2 lesuren per week uit de klas gehaald. 2 lesuren die ze dus zelfstandig moeten inhalen.
Mijn oudste zoon is, zoals velen ook weten, hoogbegaafd. Mijn man en ik houden ons hart vast omdat hij na 2 schooljaren versneld te zijn, nu in het eerste leerjaar de primus van de klas blijkt te zijn en zijn juf reeds voorzichtig over nogmaals versnellen heeft gepraat. Je zou voor minder op de duur beginnen twijfelen of het reguliere onderwijs, zelfs in een school waar men kangoeroeklasjes heeft en differentieert, voor hem uiteindelijk nog wel de juiste plaats zal zijn.
Een aantal argumenten dus die zouden leunen naar de opvatting dat het helemaal niet zo slecht is om voor buitengewone kinderen ook buitengewone scholen in te richten en hen daar adequaat te begeleiden. Argumenten tegen zijn echter ook niet moeilijk te vinden. Zo denk ik o.a. meteen aan de vraag of kinderen die naar een buitengewone school gaan, sociaal goed geïntegreerd zullen zijn.
Wat vinden jullie?