• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Buitengevelisolatie met behoud van ramen: afbreken gevelsteen of crepi ertegen

Reaction score
0
Wij wonen in een viergevelwoning (bungalow) uit 1970. De binnenkant van het huis onderging 3 jaar geleden een totaalrenovatie onder de vorige eigenaar. Er werd vloerisolatie en vloerverwarming geplaatst, en het buitenschrijnwerk werd vernieuwd (HR++ glas, PVC kozijnen).

Wij willen nu prioritair dak (asbestleien) en muren aanpakken. Hiervoor zal een nieuwe spantendakconstructie geplaatst worden, later ook zonnepanelen.

Voor de buitenmuurisolatie twijfelen we. Er is nu een niet-opgevulde spouw van 5 cm. De nieuwe ramen zijn echter op dezelfde diepte geplaatst als de oorspronkelijke uit 1970.

We overwegen 2 opties:

1. De spouw opvullen (tegen de luchtcirculatie), de dagkanten rond het schrijnwerk afkappen, en een EPS-isolatie aanbrengen tegen de buitenmuur + dagkanten, en afwerken met crepi.
  2. De buitenmuur afbreken, de ramen onderstutten, een nieuwe fundering plaatsen, PIR-platen en dan een nieuwe gevelsteen.
De eerste optie met crepi wordt geschat op +- 50.000, de tweede met gevelsteen op +- 80.000.

De reden waarom we twijfelen is dat de aannemer schrik heeft dat de ramen (deels) steunen op de buitenmuur. Er zitten ramen tussen van 4 en 5 meter breedte en 1.5 hoog. De aannemer denkt ook dat naast de veel hogere kostprijs, er hier een groter risico is dat er zich onderweg andere problemen voordoen (problemen fundering, schade aan de ramen …)

Iemand ervaring met het afbreken van een buitengevelsteen met behoud van reeds nieuwe ramen ?

En de optie: spouw vullen en dagkanten niet afkappen maar (dun) isoleren op de dagkanten.

Je profielen zullen toch wel enkele cm breed zijn dus je kan mss wel 2 à 3cm isoleren op de dagkanten en dan meer dikte voorzien op de huidige gevelsteen?

En waarom niet optie 3 ?
Gevelsteen eraf, isolatie en afwerken met crepi

En waarom niet optie 3 ?
Mag ik eerlijk zijn? Crepi wordt hier dikwijls aangehaald maar persoonlijk vind ik een huis met crepi niet mooi, zeg maar lelijk. Toch dikwijls bij van die gerenoveerde woningen. En zo zullen er nog mensen zijn.

Opletten met gevelsteen wegkappen; vraag is hoe mooi de binnenmuren gemetst zijn. Bij mijn onmogelijk om daar een isolatieplaat op te zetten.

Ikzelf ben bezig met behoud van gevelsteen. PIR plaat ervoor, spouw en dan nieuwe gevelsteen. Mijn bestaande spouw is reeds gevuld met EPS korrels.

Funderingen heb ik deze zomer zelf uitgebreid. Volledige ringfundering 40cm breed, 75cm diep. Ongeveer 25ton afgedraaid met molentje, dit weekend laatste 2 Kuub gieten. Ga een kleine 30 ton gedaan hebben. Je moet dit in stukken van anderhalve, twee meter doen om de stabiliteit van je woning niet in gevaar te brengen.

Hier een voorbeeldje (hier kon ik iets langer dan twee meter werken):
PXL_20230829_072430012~2.jpg

Last edited:
En waarom niet optie 3 ?
Mag ik eerlijk zijn? Crepi wordt hier dikwijls aangehaald maar persoonlijk vind ik een huis met crepi niet mooi, zeg maar lelijk. Toch dikwijls bij van die gerenoveerde woningen. En zo zullen er nog mensen zijn.
ik ben ook niet voor Crepi.
Maar TS haalt dat aan als optie 1 en gevel afbreken als optie 2

dus lijkt optie 3 voor hem wel een oplossing, die ook financieel pak lager zal liggen

We wonen in een zeer bosrijke omgeving, waardoor we liever geen crepi zouden plaatsen. Ik vind dat zeker ook niet de mooiste oplossing. Als we dan de bijkomende kost/risico nemen om de gevel af te breken, zal het een nieuwe gevelsteen worden.

Optie 4: gevelsteen eraf, isolatie, steenstrips.

Bosrijke omgeving. Dan denk ik aan hout als gevelbekleding?

Spijtig dat je nu de gevel wil aanpakken terwijl de ramen recent zijn vernieuwd.
ik weet ook niet hoe ja dat nu best gaat doen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief