• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

buitendouche - vorm bak in verse beton duwen

Lid geworden
27 nov 2013
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Ik ga een betonplaat gieten voor ons poolhouse. Deze wordt dan glad gepolierd door een vakman.
Nu willen we ook een buitendouche. Ons idee was om in de verse beton een gladde houten plaat te duwen
van +- een centimeter dik. In het midden maak ik een gat van 110mm, waardoor ik de afvoer PVC buis
laat steken. Als alles droog is, de plaat uit de beton halen. De buis kan ik achteraf afzagen en er een dun rooster op plaatsen.

Sterk plan of niet ?
 

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Berichten
537
Waarderingsscore
443
Punten
63
Als je die plaat er gaat uitnemen zal dat niet strak zijn vrees ik
 
Lid geworden
27 nov 2013
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Als je die plaat er gaat uitnemen zal dat niet strak zijn vrees ik
In theorie moet dat toch dezelfde vorm zijn ? Had ook al gedacht aan een plastieken plaat. Of plastiek rond het hout...
De bodem moet dan ook gepolierd worden ...
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Eeuuuuuh, sifon?

Waarom plaats je geen doucheputje / afvoergoot onderaan vast met mortel en laat je de beton er op aansluiten?

Denk er ook aan dat het niet te glad mag zijn..
 
Lid geworden
27 nov 2013
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Eeuuuuuh, sifon?

Waarom plaats je geen doucheputje / afvoergoot onderaan vast met mortel en laat je de beton er op aansluiten?

Denk er ook aan dat het niet te glad mag zijn..
Water moet wel opgevangen worden in een 'bak' misschien ? Gewoon een afvoerputje en het water stroomt over heel de vloer.
In het midden van de plaat komt een gat met diameter PVC doorsteek
 
Laatst bewerkt:

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Als er een vakman komt kan die die douche misschien wel handmatig vorm geven?
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Eeuuuuuh, sifon?

Waaro.......d mag zijn..
Water moet wel opgevangen worden in een 'bak' misschien ? Gewoon een afvoerputje en het water stroomt over heel de vloer.
In het midden van de plaat komt een gat met diameter PVC doorsteek
In een douche laat je de vloer altijd afhellen naar de afvoer. Wanneer de ondergrond gewoon vlak is zal hier altijd water blijven staan. Als je gewoon een plaat vlak wat lager dan de beton gaat plaatsen en deze weg haalt ziet deze beton er na een maand gebruik echt niet meer uit (zeep / vuil resten overal).
Gewoon een afvoer uit de grond laten komen is geen goed idee. Al eens gedacht aan de geur die daar uit komt?
 
Lid geworden
27 nov 2013
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Eeuuuuuh, sifon?

Waaro.......d mag zijn..
Water moet wel opgevangen worden in een 'bak' misschien ? Gewoon een afvoerputje en het water stroomt over heel de vloer.
In het midden van de plaat komt een gat met diameter PVC doorsteek
In een douche laat je de vloer altijd afhellen naar de afvoer. Wanneer de ondergrond gewoon vlak is zal hier altijd water blijven staan. Als je gewoon een plaat vlak wat lager dan de beton gaat plaatsen en deze weg haalt ziet deze beton er na een maand gebruik echt niet meer uit (zeep / vuil resten overal).
Gewoon een afvoer uit de grond laten komen is geen goed idee. Al eens gedacht aan de geur die daar uit komt?
Afhellen naar waar ? Er is nergens een doucheruimte he... Vrijstaande buitendouche.
Dus er moet een soort 'bak' / 'verzonken vloer zijn'. Bekijk het als een plaat van 5m x 5m meter, met pal in het midden een douchesproeier. Al het water in uw 'bak' loopt sowieso weg in siffon / laagste punt. Dus snap niet waar jij het probleem ziet.
 

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Berichten
537
Waarderingsscore
443
Punten
63
Ter hoogte van de douche de beton lichtjes in een kleine envelop storten. En je afvoer steekt in het midden van die envelop
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Eeuuuuuh, sifon?

Waarom plaats je geen doucheputje / afvoergoot onderaan vast met mortel en laat je de beton er op aansluiten?

Denk er ook aan dat het niet te glad mag zijn..
Water moet wel opgevangen worden in een 'bak' misschien ? Gewoon een afvoerputje en het water stroomt over heel de vloer.
In het midden van de plaat komt een gat met diameter PVC doorsteek
Neen neen, niet knoeien met het indrukken van een betonplexplaat, dat gaat niet lukken, tijdens het bewerken van de beton zal die altijd met geweld terug naar boven willen drijven, die hou je dus niet op zijn plaats.
Die verlaging is trouwens ook helemaal niet nodig ! Ik heb hetzelfde gedaan in mijn atelier waar ik een (werk)douche heb voorzien.
Vooraleer de beton te storten was er een klokputje voorzien dat een tweetal cm lager stak dan dat de afgewerkte gepolierde beton gepland was.
Bij het beton storten en polieren moest er dan op gelet worden dat rondom dat putje de beton geleidelijk afwaterde naar dat putje. Geen scherpe kantjes, geen onderhoudsproblemen, gewoon na het douchen de vloer aftrekken naar het putje.
Een zogenaamde bak is voor niets nodig !
Je moet trouwens eens verder denken over de opmerking van @m1chaelm : in geval het je op één of andere manier toch zou lukken om die plaat perfect op zijn plaats te houden dan zit je in het beste geval met een bodem die perfect waterpas ligt (vrijwel onmogelijk) en dan zal daar altijd water blijven staan dat je alsnog met een aftrekker naar het putje moet zien te krijgen. Daarom dat douchekuipen altijd een bodem in een lichte helling naar de uitloop hebben.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
27 nov 2013
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Eeuuuuuh, sifon?

Waarom plaats je geen doucheputje / afvoergoot onderaan vast met mortel en laat je de beton er op aansluiten?

Denk er ook aan dat het niet te glad mag zijn..
Water moet wel opgevangen worden in een 'bak' misschien ? Gewoon een afvoerputje en het water stroomt over heel de vloer.
In het midden van de plaat komt een gat met diameter PVC doorsteek
Neen neen, niet knoeien met het indrukken van een betonplexplaat, dat gaat niet lukken, tijdens het bewerken van de beton zal die altijd met geweld terug naar boven willen drijven, die hou je dus niet op zijn plaats.
Die verlaging is trouwens ook helemaal niet nodig ! Ik heb hetzelfde gedaan in mijn atelier waar ik een (werk)douche heb voorzien.
Vooraleer de beton te storten was er een klokputje voorzien dat een tweetal cm lager stak dan dat de afgewerkte gepolierde beton gepland was.
Bij het beton storten en polieren moest er dan op gelet worden dat rondom dat putje de beton geleidelijk afwaterde naar dat putje. Geen scherpe kantjes, geen onderhoudsproblemen, gewoon na het douchen de vloer aftrekken naar het putje.
Een zogenaamde bak is voor niets nodig !
Je moet trouwens eens verder denken over de opmerking van @m1chaelm : in geval het je op één of andere manier toch zou lukken om die plaat perfect op zijn plaats te houden dan zit je in het beste geval met een bodem die perfect waterpas ligt (vrijwel onmogelijk) en dan zal daar altijd water blijven staan dat je alsnog met een aftrekker naar het putje moet zien te krijgen. Daarom dat douchekuipen altijd een bodem in een lichte helling naar de uitloop hebben.

Ok.. dit is het meest overtuigende antwoord :) ... lijkt mij eigenlijk ook wel de eenvoudigste oplossing. Ik ga dit voorleggen aan de polybeton man, en eens horen of hij dit ziet zitten
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
wij doen dit ook zoals charel het zegt.
Alleen gebruiken we voor buiten een Inox buisje van diameter 30 mm en daarop een inox stop met perforatie's
Iets mooier dan zo'n klokput uit aluminium van 20x20 cm .
 
Lid geworden
27 nov 2013
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Alleen is de plaats in mijn geval beperkt. De 'trechter' naar het putje moet dan in principe verwezelijkt worden op maximaal 1 vierkante meter.
 

Bijlagen

  • Screen Shot 2021-04-07 at 23.02.54.png
    Screen Shot 2021-04-07 at 23.02.54.png
    33,5 KB · Weergaven: 16
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Volgens mij kan dat gemakkelijk op 1 m² maar dan zal het plaatselijk wat meer handwerk vragen van de polierder, net zoals hij dat in hoeken ook moet doen. Dit kan je best overleggen met de man die het moet maken, desnoods maak je het verval wat kleiner.
@lukanar : die inox is een goed idee, maar je hebt ook klokputjes in inox.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Het maximum dat we ooit zo hol laten uitwerken is 50x50 cm. 1 op 1 kan ook maar vind ik persoonlijker veel te groot. Je brengt meer hemelwater in het afloopsysteem.

Zeker als je dan nog eens rekening houdt dat douchewater (buitendouche incl ) moet verbonden zijn met afvalwaters en het terras mag afwateren in opvang hemelwater .
Wij geven er dan de voorkeur aan om minder hemelwater ( 50x50 ) in de doucheafloop te laten gaan .

Nu , we gebruiken die inox klokputjes ook hoor .
Maar als je een volledige gepolierde betonvloer hebt dan is zo'n alu of inox of plastiek klokputje nu niet het meest knappe en esthetische beeld dat ik voor ogen heb als daar een schone haar lange haren effe zit uit te spoelen.
Dus wij steken daar dan een inoxbuisje van 30 of 40 of 50 mm ( hoeveel keer gebruik je debuitendouche) en dan een inoxstop die we perforeren .

Zitten we met een terras in natuursteen dan wordt alles opgebouwd tot en met het klokputje maar wordt er een geperforeerde tegel in natuursteen er over gelegd (principe van klinkerdeksel) bij keramische is dat wat lastiger omdat die naar mijn ervaring bij het x keer doorboren van zo'n tegel bij het voorlaatste boorgat altijd precies breken ( zuiver gevoelsmatig dat we dit in onze groep opmerken hoor )

Bij een houten terras wordt de stabilisé convex uitgewerkt met een simpele tapopening. Het houten terras wordt met een toezicht luik blind er over gelegd. Wat we wel meestal doen is een bladvang over de tap zetten.

Maar elke situatie vraagt zijn oplossing.
Ook al buitendouches gezet met een line - goot.
Of waar de afvoer in een metselkuip zat , doorgezaagd zodat we enkel een 5 cm opstaande rand hadden en dan siergrind erin met een hoogte van 7/8 cm .
 

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Berichten
537
Waarderingsscore
443
Punten
63
Maar hier toont zich de expertise van de polierder... want dit is handwerk in de afwerking en aandacht en meetwerk tijdens het storten
 
Lid geworden
27 nov 2013
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Die inox stop perforeren is wel een goed idee. Als ik het goed begrijp, dan bevestig je een inoxbuis dan 1-2cm lager.
Bovenkant afplakken met tape, en dan storten maar ? Achteraf geperforeerde stop er gewoon op draaien.

1617867450537.png
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Prima idee als je verder nog ergens een sifon kunt voorzien, zo niet dan krijg je constant rioolgeur uit die geperforeerde stop.
Gaat dat niet dan neem je beter een inox klok- of doucheputje.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Euh wij plakken dat gat niet af.
We plaatsen en de buis en de stop.
De schroefdraad wordt met kopervet ingesmeerd zodat deze niet kan vast komen ( ook daarna) maar zeker dat er geen beton tussenkruipt. Rondom de stop zetten we ook wat vet. Je weet nooit dat die er nog eens uit moet.
Deksel aftapen en dan storten.
Diepte moet je zien wat e neemt in functie van de totale helling en het profiel dat er wordt getrokken
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Een sifon steken onder een klinker- beton-tegel- enof houten verharding is niet slim. Je geraakt daar nooit aan zonder breekwerk.
Steek als je moet een sifonneke ( 4 ellebogen of een terugslagklepke BUITEN het werk.

Ook even kijken naar waar dit water gaat. Als dit wordt opgevangen in een bezinkput of infiltratiekoffer is een sifon niet nodig.
Als dit loopt naar de regenput is dit ook niet nodig .... of er zou iets mis moeten zijn met de regenput.
Als dit loopt naar afvoerwaters dan is het dan weer wel aan te raden.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan