• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Buisisolatie voor cv in "niet - leefruimtes"

Lid geworden
4 jul 2008
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben al te weten gekomen dat men buisisolatie moet gebruiken die de dikte heeft van 2 keer de diameter van de buis..Maar moet ik alle leidingen isoleren (daarmee bedoel ik ook die buizen die in de woonruimtes lopen) of enkel die op de zolder??



Welke isolatie is de beste, Je hebt die grijze (goedkope) of is die groene (dure) beter?



Het gaat hier om een oud circuit (nog in degelijke staat wel te verstaan)



Alvast Bedankt !
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Basically: beste kwaliteit prijs voor DHZ is naar hun mening glaswol wikkelen en aftapen. Wanneer je naar de echte schalen kijkt, haalt volgens de test Isover de beste score, gevolgd door Armaflex 24mm. Puur energetisch bekeken haalt Armaflex en DHZ mineraalwol het meest uit, zeer nipt gevolgd door Isover (4% minder besparing).
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Probleem is dat de buizen vaak te dicht bij elkaar lopen om er iets deftigs rond te doen...
 

W1

Lid geworden
15 feb 2007
Berichten
886
Waarderingsscore
1
Punten
0
zou het veel uitmaken als je met gewone rotswol 2 buizen tegelijk omwikkeld. (dus mret een beetje lucht tussen de 2 buizen, maar wel volledig omcirkeld met isolatie)



Bij ons ook moeilijk te doen met al die bochten en verbindingen + ophanghaken die in de muur zitten.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
W1 wrote:
zou het veel uitmaken als je met gewone rotswol 2 buizen tegelijk omwikkeld. (dus mret een beetje lucht tussen de 2 buizen, maar wel volledig omcirkeld met isolatie)



Bij ons ook moeilijk te doen met al die bochten en verbindingen + ophanghaken die in de muur zitten.



Zo heb ik het ook gedaan (stalen buizen langs elkaar). Ik nam een rol glaswol en stak die met één langse zijde tussen de twee buizen, zodat er toch een scheiding is tussen aanvoer en retour, dan de ganse rol in de lengte erover wikkelen en naden aftapen. Met buis-in-buis systemen lijkt me het minder noodzakelijk om tussen de buizen te isoleren aangezien de lucht in de beschermmantel al een zekere isolerende functie heeft.
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoe kun je glaswol aftapen? Of gebruiken jullie nog een folie er rond?

Vb onze ventilatie buizen zijn geissoleerd met een soort glaswol en aluminiumfolie aan de buitenkant.



Iemand foto's?
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
koop isolatie met 'spijkerflenzen'. Die kan je mooi ergens ronddoen en aftapen.
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
janvanlandeghem wrote:
koop isolatie met 'spijkerflenzen'. Die kan je mooi ergens ronddoen en aftapen.





Dank u voor de tip!! Dat is een mooi alternatief. Zo kunnen we de buizen toch stofvrij isoleren en alles mooi aftapen.

Hoe dik mag ik de spijkerflens nemen voor een goede isolatie van:

-sanitair warm water (60°?)

-leiding CV - boiler (80°)

-leiding CV - collectoren vloerverwarming (max 35°)



Aftapen met Alu tape?



Mijn 2de handsboiler ECO130 van ACV ga dan ook met dergelijke isolatie bij isoleren aangezien de huidige isolatie bijna "verdwenen" is.

Waarom 2de hands: binnen 3 jaar als ons huis 6% BTW geldig is, plaats ik een zonneboiler.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Griet en Stefan wrote:
Dank u voor de tip!! Dat is een mooi alternatief. Zo kunnen we de buizen toch stofvrij isoleren en alles mooi aftapen.

Hoe dik mag ik de spijkerflens nemen voor een goede isolatie van:

-sanitair warm water (60°?)

-leiding CV - boiler (80°)

-leiding CV - collectoren vloerverwarming (max 35°)



Aftapen met Alu tape?



Het is misschien een flauw antwoord, maar: hoe dikker hoe beter natuurlijk. Uit de metingen van test aankoop bleek dat 6 cm mineraalwol even effectief was (kwa besparing) als de duurdere schalen die je kan kopen. Het lijkt me dan ook dat 6 cm het minimum is.



Mijn buikgevoel zegt me dat het weinig zin heeft om een buisje van pakweg diameter 26mm in te pakken met meer dan 10 cm mineraalwol. Ik zou eigenlijk straks of morgen eens voor de gein de berekening moeten maken van de mogelijke besparing van 6 cm glaswol versus 10 cm glaswol, maar ik zou intuitief denken dat dat niet de moeite zal zijn.



Alu-tape: klopt, dezelfde tape waarmee je een dampscherm afplakt (dampdichte tape dus).
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
ja alutape werkt het beste, ik heb ducttape al geprobeerd maar dat komt los na een paar maand.



Dikte denk ik aan ergens 5cm of zo. Een of andere promotie nemen en rekening houden met hoeveel plaats je hebt.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Griet en Stefan wrote:
Hoe dik mag ik de spijkerflens nemen voor een goede isolatie van:

-sanitair warm water (60°?)

-leiding CV - boiler (80°)

-leiding CV - collectoren vloerverwarming (max 35°)



Aftapen met Alu tape?



Mijn 2de handsboiler ECO130 van ACV ga dan ook met dergelijke isolatie bij isoleren aangezien de huidige isolatie bijna "verdwenen" is.

Waarom 2de hands: binnen 3 jaar als ons huis 6% BTW geldig is, plaats ik een zonneboiler.



Ik bedoelde boven uiteraard ook spijkerflensdekens. Ik heb dekens met een dikte van 6 cm gebruikt, is al een pak meer dan een standaard buisisolatie. 12 cm is al veel moeilijker. En inderdaad aftapen met alu tape.



Betreffende jouw boiler: dat is een ideale boiler om een zonneboiler mee te maken! Ik heb die boiler gebruikt om er zelf één met leegloopsysteem te maken: tank-in-tank uit inox, groot warmtewisselend oppervlak en grote inhoud dubbele mantel (geen opvangtank nodig). Als je een beetje handig bent, ben je zo gesteld voor geen geld!

Ik heb bij mijn alle isolatie erafgehaald, en er spijkerflensdekens van 12 cm rondgewikkeld + boven en onder, nadien goed afgetaped. De boiler heb ik dan nog eens koudebrugvrij opgehangen tegen een plaat XPS. Resultaat is een boiler die amper warmte verliest.
 

poing

Lid
Lid geworden
5 feb 2010
Berichten
621
Waarderingsscore
7
Punten
18
Glaswol is interessant, maar is het ook goed in een kruipkelder (vocht)?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan