• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Buffervat voor installatie L/W warmtepomp?

Quik

Nieuw Lid
Lid geworden
2 sep 2008
Waarderingsscore
1
Punten
8
Ik ben momenteel offertes aan het opvragen voor de verwarming en SWW voor een nieuwbouwwoning in aanbouw.
Dit zal naar alle waarschijnlijkheid gebeuren met een Daikin L/W warmtepomp, die ik zal aansturen via KNX.

Om er voor te zorgen dat de badkamer in het tussenseizoen niet te koud wordt zou ik deze apart willen aansturen van de rest van het huis.
De rest zou als één geheel worden aangestuurd, hoewel ik flexibel ben wanneer ik KNX drukknoppen met temperatuursensoren voorzie.
De badkamer is een 10,1m² groot, waarvan er 5,6m² vloerverwarming kan worden gelegd.

Nu zegt de ene installateur me om te werken met een buffervat, omdat anders het debiet om enkel de badkamer te verwarmen te klein zal zijn.
Ook wordt er aangegeven dat het goed zou zijn om nog een extra bijverwarming te voorzien, dit zou ik eventueel met een geschakeld stopcontact en een infaroodpaneel kunnen doen.

Een andere installateur wil ook wandverwarming voorzien, waardoor de oppervlakte waarin verwarming zit oploopt tot een 11,6m².
Volgens die installateur zou er dan geen buffervat moeten worden voorzien en zou dit efficiënter zijn omdat er dan geen onnodig volume water moet worden verwarmd en er geen extra pomp moet komen.

Aangezien ik zelf over te weinig kennis beschik wil ik hier eens polsen wat jullie als de beste oplossing zien.

ga je al die moeite/kosten doen om die paar extra m² apart te verwarmen ?
ik neem aan dat de isolatieschil op hedendaags peil gaat zijn van die badkamer/aanbouw. Het gaat dus zo al een beperkt wwarmteverlies zijn.

KNX komt er sowieso, en ik programmeer het zelf dus dat kan je eerder zien als een hobby-project :).
S-peil is berekend op 27, de badkamer is aan de Noord-kant en krijgt dus nooit zon binnen.
In een vorige woning had ik ook een badkamer met vloerverwarming aan de Noord-kant en daar werd in het tussen-seizoen toch regelmatig elektrisch bijverwarmd. Vandaar dat ik nu met het idee speelde om de badkamer apart te sturen qua thermostaat.

@Mario_, jij zou niets extra voorzien, gewoon aansturen met de rest van de woning en een extra bijverwarming voorzien?

Ik zou zelfs geen extra bijverwarming voorzien.

Als je één kleine kring apart zet, heb je een klein buffervatje (max enkele 10-tallen l) op de retour nodig om de warmtepomp toe te laten te ontdooien. Anders heeft die daar mogelijk te weinig energie voor beschikbaar.

Die moeite zou ik niet doen. Voorzie een stopcontact voor een eventuele bijverwarming.
Wat zou je winst ook zijn? Op momenten dat je die kring afzonderlijk aanzet zit je in koude periodes of tussenseizoen. Dan draai je aan een cop 2-3 hooguit?
Waarschijnlijk voldoende momenten dat de zon schijnt en je dus rechtstreeks je pv energie in een elektrische radiator kan steken.

Het zou echt puur voor het extra comfort zijn maar aangezien we van het punt zijn uitgegaan dat we op deze manier zouden werken ken ik het prijsverschil niet tussen het werken met één sturing voor het hele huis of een aparte sturing voor de badkamer.
Ik heb alvast nog even het prijsverschil opgevraagd want als dit een groot verschil zou zijn is het inderdaad misschien de moeite niet.

Het zou echt puur voor het extra comfort zijn maar aangezien we van het punt zijn uitgegaan dat we op deze manier zouden werken ken ik het prijsverschil niet tussen het werken met één sturing voor het hele huis of een aparte sturing voor de badkamer.
Ik heb alvast nog even het prijsverschil opgevraagd want als dit een groot verschil zou zijn is het inderdaad misschien de moeite niet.
Extra comfort ? Als je het gewoon mee warm houdt met de rest van de woning, hoe ga je dat comfort nog verbeteren ?

KNX komt er sowieso, en ik programmeer het zelf dus dat kan je eerder zien als een hobby-project :).
S-peil is berekend op 27, de badkamer is aan de Noord-kant en krijgt dus nooit zon binnen.
In een vorige woning had ik ook een badkamer met vloerverwarming aan de Noord-kant en daar werd in het tussen-seizoen toch regelmatig elektrisch bijverwarmd. Vandaar dat ik nu met het idee speelde om de badkamer apart te sturen qua thermostaat.

@Mario_, jij zou niets extra voorzien, gewoon aansturen met de rest van de woning en een extra bijverwarming voorzien?
Hobby-project programmeren : 24/24 aan, leuke hobby 😬😇

Extra comfort ? Als je het gewoon mee warm houdt met de rest van de woning, hoe ga je dat comfort nog verbeteren ?
Door ervoor te zorgen dat het toch nog warm blijft wanneer er wel warmtevraag is in de badkamer maar niet meer op het gelijkvloers (in het tussenseizoen dus). Maar zoals er eerder al werd aangegeven moet ik nog eens navragen of het de extra kost wel waard is.

Hobby-project programmeren : 24/24 aan, leuke hobby 😬😇
Natuurlijk is het niet alleen de verwarming die met KNX zal worden aangestuurd ;)

Laatst bewerkt:
Door ervoor te zorgen dat het toch nog warm blijft wanneer er wel warmtevraag is in de badkamer maar niet meer op het gelijkvloers (in het tussenseizoen dus). Maar zoals er eerder al werd aangegeven moet ik nog eens navragen of het de extra kost wel waard is.
huis naar hedendaagse normen , temperatuur gaat niet veel verschillen. Hier is het ook niet warmer in de badkamer dan elders. velen willen dat door ervaringen in het verleden, waar je steed sin een kille badkamer kwam omdat die pas verwarmd werd bij gebruik, maar de massa is dan niet op temperatuur en geeft dat kil gevoel.

Wij hebben ook een badkamer aan de Noordkant, goed geisoleerde woning (vorig jaar gebouwd). We hebben op de hele bovenverdieping vloerverwarming. De thermostaat staat op de badkamer en daar is ook de legafstand het kleinst, en staat de kring volledig open (op slaapkamers bijna dicht). Maar toch is de badkamer even koel als de rest van het verdiep. We denken dat dit ook komt omdat de afzuiging van het ventilatiesysteem op de badkamer staat, dus alle warmte wordt meteen afgezogen en er komt 'koude' lucht van de gang binnen. Als we de deur van de badkamer sluiten, wordt het er wel warmer, vermoedelijk omwille van minder lucht doorstroom.
Dus ik zou je aanraden om niet te vertrouwen op vloerverwarming om de badkamer aangenaam warm te krijgen. Je kan dan beter bijverwarming voorzien, of toch de voorbereiding voorzien zodat je het later nog kan installeren. Valt ook te zien hoe warm je de badkamer wilt hebben. Bij ons werd het 21 graden op de badkamer in de winter. Voor ons voldoende om te douchen, maar als je een bad neemt is dat toch koud.

Wij hebben ook een badkamer aan de Noordkant, goed geisoleerde woning (vorig jaar gebouwd). We hebben op de hele bovenverdieping vloerverwarming. De thermostaat staat op de badkamer en daar is ook de legafstand het kleinst, en staat de kring volledig open (op slaapkamers bijna dicht). Maar toch is de badkamer even koel als de rest van het verdiep. We denken dat dit ook komt omdat de afzuiging van het ventilatiesysteem op de badkamer staat, dus alle warmte wordt meteen afgezogen en er komt 'koude' lucht van de gang binnen. Als we de deur van de badkamer sluiten, wordt het er wel warmer, vermoedelijk omwille van minder lucht doorstroom.
Dus ik zou je aanraden om niet te vertrouwen op vloerverwarming om de badkamer aangenaam warm te krijgen. Je kan dan beter bijverwarming voorzien, of toch de voorbereiding voorzien zodat je het later nog kan installeren. Valt ook te zien hoe warm je de badkamer wilt hebben. Bij ons werd het 21 graden op de badkamer in de winter. Voor ons voldoende om te douchen, maar als je een bad neemt is dat toch koud.
Uiteraard in VV beperkt, de reden hiervoor is dat vloeroppervlakte heel beperkt is in de meeste badkamers
wie deed de warmteverlies berekening?

Uiteraard in VV beperkt, de reden hiervoor is dat vloeroppervlakte heel beperkt is in de meeste badkamers
wie deed de warmteverlies berekening?
Is via sleutel-op-de-deur gegaan, warmteverliesberekening hebben we zelf nooit gezien. Ze hebben ons wel aangeraden om bijverwarming (handdoekradiator) te voorzien als we het op de badkamer warm wouden hebben (vb 24 graden).
De vloeroppervlakte in onze badkamer is toch 9 m2 van de 11m2 (enkel in de douche geen vloer).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan