- Reaction score
- 0
Wij overwegen een HOB (bijzonder) grondig te renoveren, maar ik vind het bijzonder moeilijk om het budget in te schatten.
Alvast mijn oprechte dank bij voorbaat aan eenieder die de tijd neemt om er zijn licht op te laten schijnen.
Huis = het laatste rijhuis, in een reeks rijhuizen, dus technisch gezien een HOB. Kleine kelder (maar ruimschoots voldoende om technieken in kwijt te kunnen) en met 1 verdiep op.
Gelijkvloers 5m40 (binnen)breedte x 12m diep, 1ste verdieping 5m40 x 12m diep enerzijds en 8m anderzijds (L vorm).
Wij zullen zelf quasi niets doen, buiten de opvolging en coördinatie van aannemers, voor zoveel als nodig (ik heb destijds de afwerking gecoördineerd van een casco loft met veel te veel afzonderlijke aannemers en dat ging prima; maar ditmaal komt er vanzelfsprekend een architect aan te pas, hetwelk toen niet het geval was).
Durft iemand daar een gooi naar doen wat voor budget ik bijeen dien te harken?
Ik besef uiteraard dat veel afhangt van hoe luxueus de keuken, badkamer, vloerafwerking etc. zal zijn, doch in hoeverre is volgende schatting er compleet naast? ;D
- €12.500,00 Architect & EPB verslaggeving
- €55.000,00 Ruwbouw (uitbreken GV - 1ste V / uitbouw + poutrells GV - 1ste V / Hemelwaterput / nieuwe gevelbekleding (crepi) achteraan en eventueel isoleren 'blote' zijgevel + gevelbekleding (crepi).
- € 40.000,00 Zadeldak
- € 25.000,00 Ramen (schuifraam achteraan, hetwelk een grote hap zal nemen, wegens dunne profielen, 2 ramen in zijgevel + ramen achterkant 1ste verdieping)
- € 5.000,00 Trappen (2x)
- € 40.000,00 Technieken (Zonnepanelen - 10k; WP - 15k; VVW GV - 3k; radiatoren 1ste + 2de verd. - 4k; ventilatie D - 8.5k)
- € 10.000,00 Sanitair (leidingen; wastafel + kast badkamer; douche; WC's (2x), etc.)
- € 20.000,00 Elektriciteit (Loxone)
- € 10.000,00 Isolatie & Chape
- € 15.000,00 Bezetten & Gyproc
- € 20.000,00 Vloeren
- € 30.000,00 Keuken
- € 20.000,00 Schrijnwerkerij (ingemaakte kasten)
- € 5.000,00 Raamdecoratie
= € 307.500,00 EUR (incl. BTW, excl. eventuele premies)
+ 10% voor onvoorziene omstandigheden
= € 338.250,00 EUR
Iemand een idee of dat enigszins realistisch is? Vergeet ik iets van essentieel belang? Overschat of onderschat ik bepaalde posten?
Volgende week zitten we samen met een architecte, doch het zou natuurlijk fijn zijn om niet helemaal afhankelijk te zijn van haar inschattingen/berekeningen.
Alvast bedankt aan iedereen die de tijd neemt om dit onsamenhangend geheel te lezen en input te geven.
Alvast mijn oprechte dank bij voorbaat aan eenieder die de tijd neemt om er zijn licht op te laten schijnen.
Huis = het laatste rijhuis, in een reeks rijhuizen, dus technisch gezien een HOB. Kleine kelder (maar ruimschoots voldoende om technieken in kwijt te kunnen) en met 1 verdiep op.
Gelijkvloers 5m40 (binnen)breedte x 12m diep, 1ste verdieping 5m40 x 12m diep enerzijds en 8m anderzijds (L vorm).
- Renovatie: Gelijkvloers + 1ste verdieping uitbouwen tot 2 x 13m50 diep + zadeldak erop (met eventueel dakkapel langs één kant, doch we twijfelen nog) van +- 43m² grondoppervlakte (5m40 breed x 8m diep).
- Uitbreken vloer gelijkvloers (ik begrijp dat de dekvloer nog op zavel ligt, dus er ligt geen gegoten betonplaat of iets dergelijks onder, tenzij misschien over dat stuk van de (kleine) kelder); uitbreken vloer 1ste verdieping (planché, ik vermoed dat de steunbalken zelf nog OK zijn, maar dat is dus nog niet zeker) en grotendeels strippen van de muren.
- 3-tal poutrells op het gelijkvloers om er 1 grote open ruimte van te maken. 1ste verdieping dient alles te worden uitgebroken wegens volledig nieuwe indeling van de ruimtes. 2 poutrells in zijgevel voor 2 nieuwe vaste ramen.
- De "blote" zijgevel is nu langs binnen geïsoleerd, met dan een (niet opgespoten) spouwmuur en dan gemetste gevelsteen, mogelijks zal dit langs buiten geïsoleerd worden (indien aan te raden, geen idee of dat moet/nuttig is).
- Ramen (PVC, dubbel hoogrendementsglas) die er nu vooraan inzitten zijn prima (denk ik), aangezien deze nieuw gestoken zijn een jaar geleden, en kunnen aan de voorkant dus behouden blijven. Enkel nieuwe schuifraam over de gehele breedte achteraan (5mb x 2m80h) + nieuwe ramen uitbouw 1ste verdieping achteraan + veluxen in het dak + 2 (vaste) ramen in de zijgevel.
- Technieken: L/L of L/W warmtepomp + VVW gelijkvloers; lage temperatuur radiatoren op 1ste en 2de verd. (VVW ook op 1ste verd. als dat technisch kan, maar ik zou niet weten hoe, gelet op de houten vloer; maar ik ken er dus niets van ;D); ventilatie systeem D; domotica systeem Loxone; zonnepanelen etc.
- En dan uiteraard de hele afwerking (opnieuw bezetten, vloeren [grotendeels visgraat parket], binnendeuren [8-tal], 2 nieuwe trappen, badkamer, keuken, enz.).
Wij zullen zelf quasi niets doen, buiten de opvolging en coördinatie van aannemers, voor zoveel als nodig (ik heb destijds de afwerking gecoördineerd van een casco loft met veel te veel afzonderlijke aannemers en dat ging prima; maar ditmaal komt er vanzelfsprekend een architect aan te pas, hetwelk toen niet het geval was).
Durft iemand daar een gooi naar doen wat voor budget ik bijeen dien te harken?
Ik besef uiteraard dat veel afhangt van hoe luxueus de keuken, badkamer, vloerafwerking etc. zal zijn, doch in hoeverre is volgende schatting er compleet naast? ;D
- €12.500,00 Architect & EPB verslaggeving
- €55.000,00 Ruwbouw (uitbreken GV - 1ste V / uitbouw + poutrells GV - 1ste V / Hemelwaterput / nieuwe gevelbekleding (crepi) achteraan en eventueel isoleren 'blote' zijgevel + gevelbekleding (crepi).
- € 40.000,00 Zadeldak
- € 25.000,00 Ramen (schuifraam achteraan, hetwelk een grote hap zal nemen, wegens dunne profielen, 2 ramen in zijgevel + ramen achterkant 1ste verdieping)
- € 5.000,00 Trappen (2x)
- € 40.000,00 Technieken (Zonnepanelen - 10k; WP - 15k; VVW GV - 3k; radiatoren 1ste + 2de verd. - 4k; ventilatie D - 8.5k)
- € 10.000,00 Sanitair (leidingen; wastafel + kast badkamer; douche; WC's (2x), etc.)
- € 20.000,00 Elektriciteit (Loxone)
- € 10.000,00 Isolatie & Chape
- € 15.000,00 Bezetten & Gyproc
- € 20.000,00 Vloeren
- € 30.000,00 Keuken
- € 20.000,00 Schrijnwerkerij (ingemaakte kasten)
- € 5.000,00 Raamdecoratie
= € 307.500,00 EUR (incl. BTW, excl. eventuele premies)
+ 10% voor onvoorziene omstandigheden
= € 338.250,00 EUR
Iemand een idee of dat enigszins realistisch is? Vergeet ik iets van essentieel belang? Overschat of onderschat ik bepaalde posten?
Volgende week zitten we samen met een architecte, doch het zou natuurlijk fijn zijn om niet helemaal afhankelijk te zijn van haar inschattingen/berekeningen.
Alvast bedankt aan iedereen die de tijd neemt om dit onsamenhangend geheel te lezen en input te geven.