• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

BTW grondslag bij korting op materiaal

Lid geworden
28 mrt 2007
Berichten
360
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een bouwmaterialen-handelaar komt weer met een verhaal waarvan ik niet kan geloven dat het zelfs maar ongeveer klopt. Ik zal maandag naar de belasting bellen, maar ik wilde toch alvast vragen of iemand hier ooit iets van gehoord heeft, of dat er iemand weet van speciale regelingen mbt btw voor bouwers. De brochure 'de bouwheer en de btw' heb ik al gelezen.



Ik heb met de handelaar een globale korting van 2% afgesproken (op de prijzen die in zijn eerste offerte stonden). Nu zegt hij dat die korting alleen geldt op het 'gedeelte excl. btw' en dat hij 'geen korting op de btw kan geven'. Dat slaat natuurlijk nergens op, hij hoeft helemaal geen 'korting op de btw' te geven, hij moet gewoon btw tellen over het bedrag wat hij mij aanrekent. Hij zegt ook nog dat de belastingdienst anders bij het nagaan van de btw dat bedrag er weer bij zal tellen. Het zou maar raar zijn als de belastingen zelf de grondslag voor de btw mogen bepalen, of als die ergens genormeerd zou zijn op een bedrag in een offerte.



Voor de duidelijkheid, als ik voor 100 aankoop, dan zegt hij dat ik (100 * 0.21 (btw)) + (100 * 0.98 (korting)) moet betalen, terwijl dat volgens mij gewoon 100 * 0.98 * 1.21 moet zijn.



Iemand een gedacht hierover?
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
Korting zal altijd gegeven worden op het bedrag zonder BTW.

Anders zou dit betekenen dat je handelaar ook 2% korting geeft op het BTW-bedrag en dat mag dus niet.



Het verhaal van je handelaar klopt dus.
 
Lid geworden
28 mrt 2007
Berichten
360
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nee, dat is wat ik al aanhaalde. 'Korting op het btw bedrag' is betekenisloos. BTW werkt toch als volgt: je rekent iemand een bedrag aan, en over *dat* bedrag tel je dan btw. Als iemand minder betaalt als wat eerder afgesproken was, doen hoeft ook maar btw afgedragen te worden over dat mindere bedrag, dat kan toch niet anders? Er is geen 'btw-bedrag' wat los staat van de effectief betaalde prijs. De grondslag voor het berekenen van de btw is toch de werkelijk betaalde prijs, niet een andere prijs die ooit ergens in de onderhandelingen door een der partijen is voorgesteld.



Anders zo: als er iemand mijn winkel binnenkomt en zijn gezicht staat me niet aan, en ik zeg 'eerst kostte dat ding daar 100, en nu voor u is het 150', dat gaat die persoon toch 150 * 1.21 moeten betalen als hij dat ding toch koopt, en niet 150 + 100 * 0.21. Dat zou mooi zijn als dat zo ging.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Neen, het probleem ligt bij uw interpretatie van prijs en korting.



Indien de 'prijs' van het goed 100 euro was en de BTW 21% betaal je 121 euro.

Indien de 'prijs' van het goed 98 euro was en de BTW 21% betaal je 118,5 euro.



Echter, de prijs van het goed is 100 euro en de handelaar geeft u 2 euro korting, dat is NIET hetzelfde als de prijs is 98 euro.

In dit geval betaal je 98 + 21 = 119 euro.
 
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
443
Waarderingsscore
1
Punten
0
De bouwmaterialenhandelaar is fout. De BTW dient berekend te worden zoals je zelf aangeeft.



BTW wetboek Artikel 28:



Tot de maatstaf van heffing behoren niet :



2°: de prijsverminderingen die door de leverancier of de dienstverrichter aan de afnemer toegekend worden en die door deze laatste zijn verkregen op het tijdstip waarop de belasting opeisbaar wordt.
 
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
443
Waarderingsscore
1
Punten
0
Marburg wrote:
Echter, de prijs van het goed is 100 euro en de handelaar geeft u 2 euro korting, dat is NIET hetzelfde als de prijs is 98 euro.

De BTW dient dus in beide gevallen berekend te worden op 98 Euro.
 
Lid geworden
28 mrt 2007
Berichten
360
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt stellingske, dat is precies waar ik naar op zoek was.



Na verdere discussie blijkt er een misverstand te zijn, de 2% waar het over gaat is namelijk de korting voor contante betaling. Lid 1 van bovengenoemd artikel 28 stelt zulk een korting echter ook vrij van btw, mijns inziens. (http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted voor de kijkers die thuis meevolgen ;) ) Dus dit onderscheid heeft verder geen gevolgen die materieel zijn voor de discussie.



De 2% 'globale' korting daar bovenop waar ik het eerst over had worden op het eind van de werken verrekend als credit nota, en ook daar moet ik volgens mij 2% van de dan al betaalde btw terug krijgen aangezien de korting al afgesproken was op faktuurdatum. Ik verwacht dat dat ook weer een punt van discussie zal worden :)



Soit, ik voel mij gesterkt in mijn telefoon naar de belastingen, to be continued :)
 

Dako

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2010
Berichten
633
Waarderingsscore
27
Punten
28
Korting voor contant is ook vrij van BTW (Word aanvaard door fiscus, onder bepaalde voorwaarden (%, termijn,...)) Bij een korting voor contant trekt men de korting af van de Mvh (Maatstaf van heffing = totaal factuurbedrag excl BTW) Hierop berekent men de BTW, en deze telt men op bij de MVH. Dit is dan het bedrag wat men moet betalen zonder dat je van de korting voor contant gebruik maakt.



VB: Goederen 100, korting contant 2%, BTW 21%

100-2%= 98

98*21%= 20,58

Te betalen zonder korting voor contant = 100+20,58=120,58

Te betalen binnen de termijn voor korting contant = 118,58



Wat er normaal te betalen zou zijn zonder dat er iets van korting voor contant op de factuur staat =100+21%=121



Je ziet, dat korting voor contant altijd wat voordeliger is, en beetje nadeliger voor de BTW, maar deze aanvaard dit omdat dit anders veel te veel werk/formaliteiten vraagt voor zo'n kleine bedragen/opbrengst.



Gewone kortingen altijd zonder BTW, je betaald altijd maar BTW op het totaalbedrag(excl BTW) dat je zelf effectief moet betalen.



VB

5kopen +1gratis (5€/stuk)

je betaalt "slechts" 5 stuks, dus ook BTW op 5stuks (25€, en niet op 30€)



100€, 10% korting

je betaalt 90€ excl BTW dus ook maar op deze 90€ moet je BTW betalen.





joske_vermeulen wrote:
De 2% 'globale' korting daar bovenop waar ik het eerst over had worden op het eind van de werken verrekend als credit nota, en ook daar moet ik volgens mij 2% van de dan al betaalde btw terug krijgen aangezien de korting al afgesproken was op faktuurdatum. Ik verwacht dat dat ook weer een punt van discussie zal worden



Hier wel zorgen dat jijzelf/bouwhandelaar voldoende onderbouwing/detail heeft voor deze CN (afspraken op papier!!!, gedetailleerde berekening waarop de 2% is genomen, ...) Als er enkel als omschrijving "2% korting zoals besproken" of zo zou staan, kan de fiscus(BTW) hier moeilijk over doen en vb zeggen dat het deel is wat "minder officieel" betaald zou zijn,...



Wat betreft de BTW, hier weer dezelfde regel, je krijft vb 100€ terug, dan moet je ook de 21% op die 100 terugkrijgen =121€
 
Lid geworden
28 mrt 2007
Berichten
360
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt Dako, het eerste deel van je antwoord vind ik tegenintuitief maar het klopt inderdaad wel met de letter van de wet, en de fiscaliste die ik daar gisteren over gebeld heb legde dit ook zo uit. Goed om te weten. Ook bedankt voor de tip van de afspraak van de CN, want dat staat inderdaad niet op papier, ik zal daar maar eens een opdrachtbevestiging van maken met dat allemaal in...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan