• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Bruine plekken op Facade door eiken gevelbekleding

Lid geworden
14 mrt 2018
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bouwers,

Wie heeft ervaring met onderstaande, ik heb verschillende bruine plekken gekregen op de facade van mijn eiken tuinhuis wat ik aan het plaatsen ben, iemand hier ervaring mee? wat kan je ertegen doen en hoe kan ik mijn facade terug zuiver krijgen?

542747d2-8590-4eff-9965-40c431ee1809.JPG

Dacht looizuur dat uit hout komt. Ik had dit om mijn arduin en is eigenlijk gewoon weggetrokken na een tijdje.

Inderdaad dit zijn de looizuren die uit het eikenhout komen. Wordt dan ook gebruik om leer te looien... :) vroeger toch en bij dure merken zal het nog wel steeds gebruikt worden (zoals Bentley zijn eigen koeien kweekt zonder prikkeldraad in de wei).

Om het te verwijderen heb ik geen idee, tijd, producten van HG misschien...

Hier hadden we dat ook voor. Trekt vanzelf weg. Zeker op steen. Op lood blijft het wel wat bruinig. Maar op onze paepesteen / tegelpannekes / voegen allemaal perfect weggetrokken van zijn eigen

Ja dat trekt weg.
Maar begot dat looizuur wil eigenlijk wel zeggen dat daar hout in steekt dat niet voldoende lang in de wind heeft gelegen en/of onvoldoende geïmpregneerd is.

Om hout te verduurzamen , inheems hardhout wel te verstaan , moet dat ofwel jarenlang onder kap liggen drogen en gelucht worden.
Eik , beuk, olm, taxus en ... alle er zijn er nog een paar en dus voor cc 3-5 jaar.

Of bij sommige zachtere inheemse houtsoorten wordt daarvoor onder hoge druk een impregnatiemiddel tegen insecten vraat in het hout geblazen dat de plaats inneemt van deze boomsappen. Bij dat inpregneren wordt het out gedroogd.

Eender hoe, er zijn houtsoorten die blijven bloeden, merbo gegarandeerd, tali soms.

Ja dat trekt weg.
Maar begot dat looizuur wil eigenlijk wel zeggen dat daar hout in steekt dat niet voldoende lang in de wind heeft gelegen en/of onvoldoende geïmpregneerd is.

Om hout te verduurzamen , inheems hardhout wel te verstaan , moet dat ofwel jarenlang onder kap liggen drogen en gelucht worden.
Eik , beuk, olm, taxus en ... alle er zijn er nog een paar en dus voor cc 3-5 jaar.

Of bij sommige zachtere inheemse houtsoorten wordt daarvoor onder hoge druk een impregnatiemiddel tegen insecten vraat in het hout geblazen dat de plaats inneemt van deze boomsappen. Bij dat inpregneren wordt het out gedroogd.

Eender hoe, er zijn houtsoorten die blijven bloeden, merbo gegarandeerd, tali soms.
Klopt,

De houtzagerij waar ik dit eik hout heb gehaald hier worden eiken stammen geleverd en vervolgens in eiken balken gezaagd. De eiken balken worden voor zover ik weet ook direct verwerkt op de CNC. De tandgroefplanken die dient als gevelbekleding koopt hij ook in van extern dus geen idee hoelang dit gedroogd is geweest, geïmpregneerd zijn ze niet.

Bedankt alle voor jullie antwoorden.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan