• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Brontemperatuur geothermie zakt te snel.

Lid geworden
15 nov 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag Allemaal,

Bij het opstarten van onze Vaillant warmtepomp van 14,5 kw hebben we gemerkt dat de brontemperatuur heel snel zakte en wij maken ons hier toch een beetje zorgen om.
Wij hebben 3 boringen van elk 120m en een Vaillant warmtepomp van 14,5 kw, de boringen dateren van de maand juni.
De brontemperatuur bij het opstarten ging van 11,7graden binnen het kwartier naar 8,4 graden. En 24u later gezakt naar 4,6 graden inlaat en een retour van 1,8 graden.
Nu, op dag 5 van ons vloerdroogprogramma waarbij er een warmtevraag is van 45 graden (water van vv) is de brontemperatuur gezakt naar 3,4 en 0,9 graden retour. Mijn installateur vermoed dat er iets mis is gelopen met de boringen of met de lus, en het probleem is dat de firma die de boringen heeft gedaan (Energie Verbeke) in vereffening is gegaan. De communicatie gebeurt via de curator en dat is alles behalve evident.
Ik heb een boorverslag opgevraagd om te zien of ze de vooropgestelde diepte wel gehaald hebben en welke grondtype ze hebben tegen gekomen maar daar heb ik nog geen antwoord op.
Heeft iemand nog zoiets meegemaakt, want van hetgeen ik begrepen heb zou de aanvoertemperatuur uit de bron toch ergens rond de 8 a 10 graden moeten liggen aan het begin van het seizoen.
Wat zou er eventueel verkeerd kunnen zijn, en wat kan ik hiertegen inbrengen.
Ik luister graag naar advies van kenners of iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt?
Groetjes Adam

Dat blijft hoog voor een WP, normaal regime gaat pak lager liggen en niet 100% op vol vermogen draaien (is dat bij jou het geval, kan je dat checken?)

Hieronder ter vergelijking onze brontemperaturen tijdens eenzelfde 45°C vloerdroogprogramma van eind augustus dit jaar. Dit is een WP van 8kW met 2x put van 108m diep met beide dubbele kring (dus 2x (boorgaten) 2x (dubbele leiding) 2x (toevoer en retour) 108m buis in de grond.

Je ziet dat hij niet aan zijn gevraagde 45°C aanvoertemperatuur geraakt. Hij stond toen 100% te draaien gedurende paar dagen. Bij lagere temperaturen pendelde hij en geraakte wel aan zijn gevraagde leidingtemperatuur.

1700149210022.png
1700149284907.png
1700149246130.png

Curve die je ziet is door het verschil tussen dag/nacht, veel zon + veel glas.

Het komt uitzonderlijk voor dat ze een fout maken en de leidingen verkeerd aansluiten, slechtste geval de aanvoer rechtstreeks op de retour aangesloten, maar dan gaat de WP meteen in fout omdat er nul vermogen uit de grondlus komt. Als je 100% zekerheid wilt, had je foto's moeten nemen tijdens installatie of kan je het nu terug opgraven. Soms brengen ze alle leidingen naar één collectorput, maar meestal sluiten ze het volgens Tichelman principe aan bij elk gat afzonderlijk, dat wordt dan 3x graven en zien dat je niets raakt.

Boorverslag kan helpen bij het bevestigen van vereiste diepte, of een foto ook al van de haspel buis die in de grond is verdwenen.

Ik zou nog afwachten en uiteraard wel alle info van de boorfirma/curator proberen te krijgen wat betreft verslagen/rapporten. Veel zal die firma niet meer voor jou gaan doen als ze niet meer bestaat.

Als laatste nog onze brine temperatuur bij pendelen/opstart: dropt ook 10°C om dan langzaam verder te zakken tot de WP terug afslaat en de temperatuur terug stijgt (naar omgeving omdat brine-pomp niet draait (?)). Misschien zie jij ook zoiets? Dat de initiële temperatuur gewoon de omgevingstemperatuur is omdat er geen circulatie is vóór opstart.
1700149169494.png

Hier draait mijn warmtepomp nu een maand, en het brine circuit draait telkens op 9/12. Enkel vloerverwarming draait op 35. Enkele boring van 168m hier (in de stad) en Bosch 8kW WP.
Ik vrees dat er toch wel iets mis is met de boring.

Hier draait mijn warmtepomp nu een maand, en het brine circuit draait telkens op 9/12. Enkel vloerverwarming draait op 35. Enkele boring van 168m hier (in de stad) en Bosch 8kW WP.
Ik vrees dat er toch wel iets mis is met de boring.
168meter? Amai, welke stad is dit?

Dag Allemaal,

Bij het opstarten van onze Vaillant warmtepomp van 14,5 kw hebben we gemerkt dat de brontemperatuur heel snel zakte en wij maken ons hier toch een beetje zorgen om.
Wij hebben 3 boringen van elk 120m en een Vaillant warmtepomp van 14,5 kw, de boringen dateren van de maand juni.
De brontemperatuur bij het opstarten ging van 11,7graden binnen het kwartier naar 8,4 graden. En 24u later gezakt naar 4,6 graden inlaat en een retour van 1,8 graden.
Nu, op dag 5 van ons vloerdroogprogramma waarbij er een warmtevraag is van 45 graden (water van vv) is de brontemperatuur gezakt naar 3,4 en 0,9 graden retour. Mijn installateur vermoed dat er iets mis is gelopen met de boringen of met de lus, en het probleem is dat de firma die de boringen heeft gedaan (Energie Verbeke) in vereffening is gegaan. De communicatie gebeurt via de curator en dat is alles behalve evident.
Ik heb een boorverslag opgevraagd om te zien of ze de vooropgestelde diepte wel gehaald hebben en welke grondtype ze hebben tegen gekomen maar daar heb ik nog geen antwoord op.
Heeft iemand nog zoiets meegemaakt, want van hetgeen ik begrepen heb zou de aanvoertemperatuur uit de bron toch ergens rond de 8 a 10 graden moeten liggen aan het begin van het seizoen.
Wat zou er eventueel verkeerd kunnen zijn, en wat kan ik hiertegen inbrengen.
Ik luister graag naar advies van kenners of iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt?
Groetjes Adam
3x120m dubbele lus is niet al te veel voor een 14,5kW. Heb je ook bij andere bedrijven offerte opgevraagd? Hoeveel boormeters hebben die dan aangeboden?

Let wel op als je vloerdroog gebruikt, dat al je ramen en je deuren dicht zijn! Anders kan je voorhebben dat de bron bevriest en de WP in alarm gaat.
Een gebouw mag nooit uitgedroogd worden met een geothermische wamtepomp.

De COP van uw warmtepomp is bepaald op 0/35°. Dat wil zeggen dat de gemiddelde minimum bodemtemperatuur na 25jaar 0°C mag zijn, als je op 35° door uw vloerverwarmig steekt.
Dat je nu reeds aan 0°C zit is niet goed en gewoon het gevolg van te weinig boormeters.

Zijn de lussen goed aangesloten?
Ik had dit, ze hadden verkeerd aangesloten en ipv 3x105m had ik 1x3m (daarom dat WP direct in veiligheid ging).

Ik zou toch overwegen om eens voorzichtig weer vrij te graven waar het aangesloten is om te zien dat alles correct is doorgelust.

Heb je niet de "geotherm sheet" gekregen voor je boring? Anders zelf even berekenen op https://tool.smartgeotherm.be/geo/alg

Maar dan nog... je zit niet op nul graden na een week. Ik vrees dat je toch gaat moeten graven.
De geotherm sheet is inderdaad een indicatie. Echter is een EED berekening door een boorfirma of warmtepompspecialitst een pak nauwkeuriger.
Bij de dubbele lussen kan er wel degelijk 1 lus verkeerd aangekoppeld zijn aan de Y- stukken. Maar ik zou toch even wachten met zware graafwerken tot het opstartprogramma gedaan is en het systeem in verwarmingmodus gaat.
Nogmaals, als de ramen en deuren openstaan voor de vloerdroging, dan moet je niet verder zoeken! Voor vloerdroog moet de woning dicht zijn!
3x120 voor een 14,5kW is sowieso zeer krap. Dan haal je nooit een COP van 4,5 of meer!

Sorry voor mijn vertraging, ik heb eens alle andere offertes erbij gehaald en ik heb er 1 van 3x126 dubbele lus, een andere had 4x 105m enkele lus, nog een ander had 4x 110m enkele lus. En het meeste dat ze hebben voorgesteld was 4x 110 dubbele lus.
Ik wacht nog steeds op een boorverslag om te horen wat ze effectief hebben geboord bij mij. Maar ik vrees toch een beetje dat de dimensionering te laag gaat zijn!
In dat geval veronderstel ik dat ik een extra boring kan laten uitvoeren toch?

Kan er me iemand zeggen hoe ik de brontemperatuur kan uitlezen bij mn vaillant geothermische warmtepomp? Vaillant flexotherm vwf- 117/4 s1 11,2 kW. Multimatic 700 thermostaat

Kan er me iemand zeggen hoe ik de brontemperatuur kan uitlezen bij mn vaillant geothermische warmtepomp? Vaillant flexotherm vwf- 117/4 s1 11,2 kW. Multimatic 700 thermostaat
Niet helemaal zeker, maar voor een Vaillant moet je daarvoor in het installateurs menu zitten. Best eens met hen contact opnemen.
Ander alternatief is thermometers plaatsen op départ en retourleiding van de bron.

Niet helemaal zeker, maar voor een Vaillant moet je daarvoor in het installateurs menu zitten. Best eens met hen contact opnemen.
Ander alternatief is thermometers plaatsen op départ en retourleiding van de bron.
Daar kan ik in, code staat standaard

Hallo, bij my werd zopas een Vaillant VWF157/4 geplaatst en in werking gesteld. Nieuw en leek dus, maar wil graag eea opvolgen en mss ook slim gaan sturen . Waar kan ik de gegevens van brontemperatuur en opgenomen vermogen etc aflezen/vinden?
Is het wijs om de intenet module ook te laten plaatsen dan?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan