• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bronbemaling nodig of drainage rond fundering zwembad voldoende.

Lid geworden
28 dec 2015
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hoi iedereen

Situatie:
Midden februari komen ze de put graven voor ons zwembad. (ik weet dat het najaar beter is, maar andere verbouwingen hebben ervoor gezorgd dat dit niet vroeger kan) Wij dachten absoluut geen probleem te hebben met hoog grondwater gezien onze zandgrond. Dom natuurlijk. Gelukkig heb ik vorige week een putje gegraven om toch ff te kijken hoe diep het echt zit... 1m35 onder maaiveld. We moeten 1m22 graven (zwembad steekt deels boven de grond uit aan 1 kant) . Op dit moment dus 13cm marge, maar gezien er pas binnen 6 weken gegraven wordt, bestaat de kans dat het grondwater nog wat hoger staat.

Vraag 1 : Als het 'kantje boord' is of net 2-3cm water, zou het helpen om na het graven van de put, drainage aan te leggen (waren we sowieso van plan naast de fundering van het zwembad) naar een verticale put (gemaakt met pvc buis van diameter 40cm) waar we het water met dompelpomp kunnen uit zuigen zodat het droog genoeg blijft om de fundering (20cm dubbel gewapend beton) te maken? Of nemen we het zekere voor het onzekere en nemen we die kost van bronbemaling nog maar bij?
Vraag 2 : Die pvc buis voor de verticale put : hoe diep moeten we die minimum steken tov de funderingsplaat?
Vraag 3: Is die fundering (afmeting 8,5 mx 4 x 0,20)zwaar genoeg om grondwater tegen te houden (omhoog stuwen van plaat). Of speelt dat risico enkel bij polyester zwembaden? Uiteraard er van uit gaan dat het grondwater niet boven de fundering zal uitkomen. Deze vraag stel ik om te kunnen inschatten hoe lang we die dompelpomp moeten laten draaien. Uiteraard zullen we kort na het gieten van de betonplaat beginnen metsen wat voor extra gewicht zorgt, maar heb dus geen idee hoeveel druk water kan geven.

Sorry voor heel de uitleg, maar ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn ;)

Alvast bedankt op voorhand!

Groetjes,

Sarah

Op dit moment dus 13cm marge, maar gezien er pas binnen 6 weken gegraven wordt, bestaat de kans dat het grondwater nog wat hoger staat.
De kans dat het lager of gelijk staat is groter.

Waarom bouw je geen natuurlijke zwemvijver? Geen gedoe met beton en toestanden...

Als je gaat droogzuigen in zandgrond ben je de hele buurt aan het droogzuigen... met een simpele dompelpomp zal het dus niet lukken.

Daarbij heb voor dat droogzuigen tegenwoordig een omgevingsvergunning nodig.

In een "natuurlijke vijver" die gij aanhaalt wordt ook beton gebruikt. Eerste filmke wat ik aanklik zie ik een betonpomp een betonnen dek gieten en daarna betonblokken opmetsen.
Als ge zonder die betonblokken opmetsen wilt werken gaat ge uw zijkanten onder 45° moeten afgraven en dan nog verstevigen met stabilise om er voor te zorgen dat ze niet wegspoelen. Zeker in zandgrond kunt ge geen gat graven van 1,5m diep met loodrechte kanten, dan zakt u in bij den eerste die op de rand komt pissen. ?

In een "natuurlijke vijver" die gij aanhaalt wordt ook beton gebruikt. Eerste filmke wat ik aanklik zie ik een betonpomp een betonnen dek gieten en daarna betonblokken opmetsen.
Als ge zonder die betonblokken opmetsen wilt werken gaat ge uw zijkanten onder 45° moeten afgraven en dan nog verstevigen met stabilise om er voor te zorgen dat ze niet wegspoelen. Zeker in zandgrond kunt ge geen gat graven van 1,5m diep met loodrechte kanten, dan zakt u in bij den eerste die op de rand komt pissen. ?
Dan moet ge het tweede of het derde filmpke bekijken ;-)

Wanden verstevigen kan je ook met zandzakjes (!) of houten balken...

Maar er wordt quasi nooit een betonnen dek gegoten... af en toe zie je wel een betonnen ringbalk waarop dan betonnen muren komen (maar dat is niet de eigenlijke werkwijze van David Pagan Butler).

Laatst bewerkt:
Een natuurlijke vijver in zandgrond? Dat kom je niet vaak tegen...
Zonder kunstmatige waterdichte laag gaat dat een droge put zijn.

Een natuurlijke vijver in zandgrond? Dat kom je niet vaak tegen...
Zonder kunstmatige waterdichte laag gaat dat een droge put zijn.
Ja zo natuurlijk is het ook weer niet bedoeld... een folie is idd. het minimum. Natuurlijk slaat meer op de beplanting en wijze van filtering en waterzuivering.

Op dit moment dus 13cm marge, maar gezien er pas binnen 6 weken gegraven wordt, bestaat de kans dat het grondwater nog wat hoger staat.
De kans dat het lager of gelijk staat is groter.
Hoezo? Als ik op DOV verkenner ga kijken naar de historische grondwaterstanden, stijgen die vanaf begin november tot midden maart ongeveer, vandaar dat ik dacht dat dit hoger zou worden.

Als richtdata voor de grondwaterstanden ben ik ooit eens 10 april - hoogste grondwaterpeil - en 10 oktober - laagste grondwaterpeil - tegengekomen (in de literatuur).

Topic starter vraagt advies betreffende de plaatsing van een zwembad, dan zie ik niet waarom hier wordt gehamerd op een natuurlijke vijver. Dit zijn 2 totaal verschillende opbouw en gebruikstoepassingen.

Antwoordend op de vraag :
Als je 6 weken geen neerslag hebt zou je het kunnen riskeren zonder droogzuiging. Maar ik zou daar niet op gokken.
Een ringdrainage rondom een bad in zandgrond gaat weinig uithalen of het zou moeten zijn dat je met een harde laag zit in de bodem of het reliëf zou aflopen naar de funderingssleuven. De kostprijs echter van een ringdrainage is nu zeker niet overdreven.

Vraag 1 : Als het 'kantje boord' is of net 2-3cm water, zou het helpen om na het graven van de put, drainage aan te leggen (waren we sowieso van plan naast de fundering van het zwembad) naar een verticale put (gemaakt met pvc buis van diameter 40cm) waar we het water met dompelpomp kunnen uit zuigen zodat het droog genoeg blijft om de fundering (20cm dubbel gewapend beton) te maken? Of nemen we het zekere voor het onzekere en nemen we die kost van bronbemaling nog maar bij?
Kan je zeker doen maar als er een hoge grondwaterstand is gaat dit weinig uithalen. Je drain gaat niet dadelijk werken omdat d e bodemstructuur is verbroken door de uitgraving. Je moet rekenen dat een drain pas effectief werkt na enkele maanden tot een jaar. Daardoor kun je beter een droogzuiging zetten die op regelmatige afstand ( cc2-5 meter ) het waterpeil plaatselijk verlaagd. Circa 40-100 m² rondom een aanzuigbuis.
Zo'n buis van 40 cm is ook niet goedkoop en je moet daar dan nog die gaten inbrengen , dan die drainstrengen ...

Vraag 2 : Die pvc buis voor de verticale put : hoe diep moeten we die minimum steken tov de funderingsplaat?
Buis moet dieper steken dan onderkant funderingsplaat
Vraag 3: Is die fundering (afmeting 8,5 mx 4 x 0,20)zwaar genoeg om grondwater tegen te houden (omhoog stuwen van plaat). Of speelt dat risico enkel bij polyester zwembaden? Uiteraard er van uit gaan dat het grondwater niet boven de fundering zal uitkomen. Deze vraag stel ik om te kunnen inschatten hoe lang we die dompelpomp moeten laten draaien. Uiteraard zullen we kort na het gieten van de betonplaat beginnen metsen wat voor extra gewicht zorgt, maar heb dus geen idee hoeveel druk water kan geven.
Die plaat is niet zwaar genoeg om het stijgend grondwater tegen te houden. Wij halen de bemaling weg na vullen zwembad.

Als richtdata voor de grondwaterstanden ben ik ooit eens 10 april - hoogste grondwaterpeil - en 10 oktober - laagste grondwaterpeil - tegengekomen (in de literatuur).
Dus mijn stelling dat het grondwater alleen nog maar zal stijgen tot minimum half maart klopt dan hé ;) Het verbaast me dat Janus Wago zegt dat het zal zakken, dat zou me straf lijken. Ofwel heb ik hem verkeerd begrepen ;)

• Leuk
Waarderingen: Keon
Dus mijn stelling dat het grondwater alleen nog maar zal stijgen tot minimum half maart klopt dan hé ;) Het verbaast me dat Janus Wago zegt dat het zal zakken, dat zou me straf lijken. Ofwel heb ik hem verkeerd begrepen ;)
Uw stelling klopt...
Janus woont in Spanje... die is ondertussen vergeten hoe vaak het hier regent ;-)

Lukanar, dank je wel voor de duidelijke uitleg!
Drainage wouden we steken om, als het bad ooit leeg moet voor werkzaamheden tijdens hoge grondwaterstand, de liner niet naar binnen wordt gedrukt door het grondwater dat tussen muren en liner komt te zitten. Normaal zouden we eind februari metsen, maar de liner kunnen ze pas plaatsen eind april. Beetje zonde van al het grondwater dat in tussentijd verspild zal worden (en het geld voor de huur van die installatie) Dus denk dat we beter de metselwerken uit stellen dan... pfff. Onze metser kan enkel tijdens schoolvakanties, en 1e week paasvakantie metsen, dan wordt het wel heel kort dag om alles klaar te krijgen tegen eind april (doen al de rest zelf) Had zo gehoopt dat het anders kon, maar het is niet anders.

Lukanar, dank je wel voor de duidelijke uitleg!
Drainage wouden we steken om, als het bad ooit leeg moet voor werkzaamheden tijdens hoge grondwaterstand, de liner niet naar binnen wordt gedrukt door het grondwater dat tussen muren en liner komt te zitten. Normaal zouden we eind februari metsen, maar de liner kunnen ze pas plaatsen eind april. Beetje zonde van al het grondwater dat in tussentijd verspild zal worden (en het geld voor de huur van die installatie) Dus denk dat we beter de metselwerken uit stellen dan... pfff. Onze metser kan enkel tijdens schoolvakanties, en 1e week paasvakantie metsen, dan wordt het wel heel kort dag om alles klaar te krijgen tegen eind april (doen al de rest zelf) Had zo gehoopt dat het anders kon, maar het is niet anders.
Graag gedaan.
Laat alles metsen ( vol en zat) en pomp dan het weggetrokken grondwater IN de kuip.
Vlak voor je start met de liner pomp je de kuip terug leeg.

Ik heb niet gezegt dat het gaat zakken, alleen dat de kans dat het stijgt kleiner is.
Het klimaat is al een tijdje van slag dus nu bepalen het het water over 6 weken staat is niet mogelijk, wacht het rustig af en neem maatregelen als het nodig is (over 5 weken)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan