Brede ramen draai kip 1 vleugel: nadelen?

• Tags buitenschrijnwerk raam renovatie schrijnwerk
  • Flame

Nieuw Lid
    Lid geworden
    3 jan 2018
    Waarderingsscore
    8
    Punten
    8
    Hallo iedereen,

Wij gaan deze zomer al onze ramen laten vervangen.

Momenteel is dit nog oude dubbele beglazing in houten profielen van bouwjaar 1978. Gezien de stijl van het huis gaan we kiezen voor aluminium of steellook profielen.

Nu hebben we een eerste gedetailleerde offerte ontvangen voor steellook ramen. De firma heeft voorgesteld om veel van de huidige ramen die bestaan uit 2 vleugels, te vervangen door een raam met 1 vleugel (draai kip). Deze ramen zijn +/- 123 cm breed op 130 cm hoog. Op het eerste zicht lijkt dit beter, omdat je dan een groter zicht hebt naar buiten toe. Toch heb ik enkele bedenkingen.

Voordelen :
    - meer zicht naar buiten, geen middenstijl
    - (iets?) goedkoper

(Mogelijke) nadelen:
    - Je gaat niet zomaar meer even je raam openzetten (draaistand) want dit zal wel wat gewicht inhouden (lompe beweging)? Kip zal nog wel meevallen, maar we zetten ze graag nog eens wagewijd open in de zomer.
    - Waar ik me het meest zorgen om maak: gewicht van het raam bij opendraaien of kip op de scharnieren? Het is een oudere woning van '78 met een binnenmuur, spouw en gevelsteen. Ik kan mij inbeelden dat bij het opendraaien van zo een groot raam, bestaande uit één vleugel, wel wat gewicht komt te staan op één zijde van de muur? Kan dit geen schade opleveren aan die binnenmuren (ik ga ervanuit dat deze hieraan bevestigd worden, ben geen kenner)
    - We nemen bij nogal veel van die ramen een vliegenraam --> gevolg is dat het volledige raam uit vliegenraam bestaat en dit is dan weer eerder nadelig voor het zicht naar buiten. Indien gewoon 2 vleugels, voorzie je een hor aan één vleugel en heb je nog het (onverhinderde) zicht naar buiten via de andere vleugel.

Zijn er nog mogelijke nadelen (of voordelen) waar jullie aan denken? Meningen? Ik hoor ze graag!

Het glas dat voorzien is is standaard 1.0 HR dubbel glas.

120 cm is breed maar nu ook niet enorm breed.
    Wil je prijs drukken, neem waar kan vaste ramen. Want welke ramen zet je effectief eens open. In de zomer best alles toehouden, want warmte buiten houden wordt de laatste jaren belangrijker in de zomers.

120 cm is breed maar nu ook niet enorm breed.
    Wil je prijs drukken, neem waar kan vaste ramen. Want welke ramen zet je effectief eens open. In de zomer best alles toehouden, want warmte buiten houden wordt de laatste jaren belangrijker in de zomers.

Bedankt voor de snelle reactie. Dit is iets wat we nu al gedaan hebben. Bijv. in de woonkamer zijn er drie ramen naast elkaar, enkel de middelste is een die we zullen kunnen opendoen. Idem met de keuken (3 ramen, vanwaar maar 1 open te doen), enz.

Ik heb nu eens gemeten; stel dat we zo één raam volledig openzetten (dus 120 cm) komt dit wel breed in onze living uit. Maar de vraag is inderdaad hoe vaak je die wagenwijd zal openzetten, meestal zal het toch in kiep zijn of in draaidstand gedeeltelijk open en niet helemaal.

Om eerlijk te zijn is waar ik mij nog het meeste zorgen in maak het gewicht dat op een beperkt deel van de binnenmuur zal terechtkomen. Onterecht of niet?

Gaat inderdaad een klein beetje goedkoper zijn. Voor werking van gewicht op die oude muren moet je helemaal geen schrik hebben, ook niet voor het openzetten zelf, bij nieuwe ramen gaat dat probleemloos. En ja je ramen worden doorgaans mechanisch gemonteerd op die binnenmuren. Grootste punt waar je rekening mee moet houden is denk ik de ruimte die een opendraaiend raam naar binnen gaat innemen. Staan er geen kasten in de weg? draait het niet boven een bureau?, 1 meter naar binnen draaien kan een groot verschil zijn ten opzichte van aan 2 kanten telkens 50cm.

Hier ervaring met ramen van 1m20 breed en 2m30 hoog. Geen enkel probleem om die open te zetten, gaat erg vlot.
    Omwille van die reden werd ons wel aluminium aangeraden i.p.v. PVC. Niet dat dit bij jou een issue is, ik geef het maar mee.

Naar gewicht toe denk ik niet dat dit problemen zal geven op uw muren. Maar uw ramenplaatser weet dit het beste omdat hij de staat van deze muren kent.

Gaat inderdaad een klein beetje goedkoper zijn. Voor werking van gewicht op die oude muren moet je helemaal geen schrik hebben, ook niet voor het openzetten zelf, bij nieuwe ramen gaat dat probleemloos. En ja je ramen worden doorgaans mechanisch gemonteerd op die binnenmuren. Grootste punt waar je rekening mee moet houden is denk ik de ruimte die een opendraaiend raam naar binnen gaat innemen. Staan er geen kasten in de weg? draait het niet boven een bureau?, 1 meter naar binnen draaien kan een groot verschil zijn ten opzichte van aan 2 kanten telkens 50cm.
    Bedankt voor je reactie. Ik heb even de ramen afgelopen in huis en op zich is dit geen probleem. Buiten het feit dat het wat lomp kan overkomen om een raam van 1.2 breed helemaal open te zetten in die ruimtes, staat er niets in de weg wat dit tegenhoudt. Daarnaast zal toch meestal de kiepstand gebruikt worden of in geval van draai gedeeltelijk en niet helemaal open. In onze vorige woning waren de ramen 90 breed en bij volledig openzetten deden wij dit ook nooit volledig maar gedeeltelijk (met een raamstop om die vast te zetten in die stand).

Hier ervaring met ramen van 1m20 breed en 2m30 hoog. Geen enkel probleem om die open te zetten, gaat erg vlot.
    Omwille van die reden werd ons wel aluminium aangeraden i.p.v. PVC. Niet dat dit bij jou een issue is, ik geef het maar mee.

Naar gewicht toe denk ik niet dat dit problemen zal geven op uw muren. Maar uw ramenplaatser weet dit het beste omdat hij de staat van deze muren kent.

Bedankt voor je reactie. Zal inderdaad sowieso aluminium worden en dit is al lichter dan PVC, dus zal inderdaad goed meevallen dan.

Heb je toevallig vliegenramen voor die ramen? Stoort dit niet qua zicht?

Die ramen , komen die tot op de grond ?
    Als die volledig openstaan , ga je die dan ook gebruiken om naar buiten te stappen ?

Het vervangen van een 2 vleugelraam door een 1vleugelraam heeft voor mij een enorme impact op mijn woonbeleving.
    In onze slaapkamer hebben we een 2 vleugelraam tot op de grond waarvan 1 deel in kip kan gezet worden. Ik kan je verzekeren het effect dat je voelt als je smorgens op sta en met beide handen die 2 vleugels opengooit ..... GOEJEMORGEN !

De kwaliteit van bv snelbouw vroeger is wat anders dan die van vandaag. Die konden ze (bij wijze van spreken)nog met een vrachtwagen los uikieperen op de werf.
    Verder ben jij het die de keuze maakt, niet jou ramenboer.
    Wil.je 2 vleugels, dan vraag je er 2

wij hebben een paar ramen van 120 cm hoog op 100cm breedte. die gaan eigenlijk enkel open een week of 2 in de zomer bij een hittegolf. Anders soms eens op kipstand. Bij veel zit er een vliegenraam, afhankelijk van welke kleur en maasgrootte en persoonlijke voorkeur, stoor je er u aan of niet natuurlijk. Bij ons is dat op de badkamer en een paar slaapkamers, en daar zitten toch altijd gordijnen of iets dergelijks voor. Ik sta nooit te kijken op de slaapkamer naar de straat hoe schoon het uitzicht is :p

Als dat natuurlijk op een bureau is, of aan een keuken waar je een fabuleus zicht hebt waar je elke dag eens bij wil wegdromen, kan dat misschien nog iets anders zijn, maar ik stoor me hoegenaamd nooit aan die vliegenramen.

Laatst bewerkt:
    Als die volledig openstaan , ga je die dan ook gebruiken om naar buiten te stappen ?

Het vervangen van een 2 vleugelraam door een 1vleugelraam heeft voor mij een enorme impact op mijn woonbeleving.
    In onze slaapkamer hebben we een 2 vleugelraam tot op de grond waarvan 1 deel in kip kan gezet worden. Ik kan je verzekeren het effect dat je voelt als je smorgens op sta en met beide handen die 2 vleugels opengooit ..... GOEJEMORGEN !

Dag Lukanar, in het geval van deze ramen is er geen enkel raam tot op de grond.

Zijn ramen zijn 130cm hoog Lukanar, als meneer geen dwerg is (niets verkeerd mee he) dan gaat hij 's morgens vroeg al door zijn deuren moeten kruipen :p

wij hebben een paar ramen van 120 cm hoog op 100cm breedte. die gaan eigenlijk enkel open een week of 2 in de zomer bij een hittegolf.
    Net de moment om ze niet te openen

BSK
    :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
    Ben Stom Kieken
    stomweg overheen gelezen

Heb je toevallig vliegenramen voor die ramen? Stoort dit niet qua zicht?
    Neen, geen vliegenramen. Onze ramen staan ook zelden open, omdat we een ventilatiesysteem D hebben.

Bedankt voor ieders meningen en ervaringen, hier kunnen we mee verder!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan