• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

brandhout

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wie verwarmt hier allemaal met brandhout?

Welk soort hout gebruiken jullie en hoeveel is jullie jaarlijks verbruik?

Zelf verwarm ik momenteel met paletten die ik verzaag en met hout die ik hier en daar gratis kan krijgen. Dat het hout er vlug doorvliegt neem ik er hier wel bij, tenslotte is het "gratis" verwarming voor mij.

Maar nu zou ik omwille van plaatsgebrek m'n kotje voor een stuk willen vullen met aangekocht droog hout. Welk hout kan ik dan prijs/kwaliteit het beste kopen.

bvb wilg is maar half zo duur als eik, maar zal eik dan werkelijk 2x langer branden?

Ik heb een inbouwcassette van crown, die brand normaal gezien de hele dag door (er is hier altijd wel iemand thuis)

Waar kopen jullie dan je hout aan? iemand goede adressen regio oost vlaanderen?

alvast bedankt voor de reacties!

Eik brand inderdaad veel langer dan wilg of populier. Ik prefereer echter beuk, dit moet niet eerst twee jaar in de regen liggen vooraleer te drogen in tegenstelling tot eik. Beuk droogt ook vlugger en is makkelijker aan te steken. Ik laat het twee jaar drogen. Verleden jaar betaalde ik 65 euro voor een handgestapelde sterre. Dit jaar ben ik er nog geen gaan halen. (pas volgende maand als het weer wat beter is)

Ik denk dat ik dit jaar zo'n 8 a 9 sterres verstookt heb als bijverwarming, ik heb echter zeer weinig mazout verbruikt (zo'n 800 liter op een jaar).

Nog te vermelden, ik heb een open bebouwing, (nog) niet al te veel geïsoleerd, grotendeels enkel glas...

Ik ben gestopt met paletten.

Dat neemt veel te veel ruimte in en vraagt veel te veel werk. Met het halen, verzagen en stapelen was ik een heel weekend bezig.

Nu laten we een 6 tal m³ brengen of halen we dat zelf af, dan is dat grotendeels beuk, een beetje eik, padouk,...

Dat brandt veel rustiger dan de zachte houtsoorten.

wij gaan onze verwarming vernieuwen. Gaan alles overschakelen op gas. Maar nu zou ik graag de haard op hout laten branden ipv ook een gashaard.

Aan te raden? Of net niet. Heb er geen flauw idee van. Kostprijs brandhout? Hoe lang kom je daarmee toe?

De prijs hangt sterk af van het moment, nat/droog, regio, soort...

Ik raad je aan enkel nat hout te kopen en het zelf te laten drogen, het hout dat als droog verkocht wordt is zelden droog.

Ik hoor prijzen van €50 tot €90 per m³.

Hout is een stuk goedkoper dan gas, maar je hebt er wel werk aan, je hebt een serieuze stapelplaats nodig en het is een heel stuk vuiler dan gas.

Dekker wrote:
wij gaan onze verwarming vernieuwen. Gaan alles overschakelen op gas. Maar nu zou ik graag de haard op hout laten branden ipv ook een gashaard.

Aan te raden? Of net niet. Heb er geen flauw idee van. Kostprijs brandhout? Hoe lang kom je daarmee toe?

Haard zou ik niet gerbuiken, grootste deel van de warmte verdwijnt door de schouw.

Wij stoken hier met een tegelkachel alles warm, vloeropp. beneden een klein 100m2 en altijd 20°C, opp boven idem en constant 16°C. Wij wonen hier momenteel nog op de bloten beton met wat matten, dus isolatie ed nog niet degelijk afgwerkt, enkel het dak is al geïssoleerd.

Houtverbruik dit jaar ongeveer 4 kuub, alles dooreen en hoe minder eik hoe liever. Hout kopen we niet aan, ga ik zelf afdoen.

Verbruik gaat van veel factoren afhangen: hoofdverwarming/bijverwarming - isolatie - ed.

Beste is inderdaad zoals julien zegt nat hout te kopen.

Hier ook hoofdzakelijk houtverwarming. We kopen enkel eik/beuk en berk aan. Normaal gebruiken we per jaar rond de 7 steren. Wil je hout goedkoper hebben, dan kan je best halfdroog hout in het begin van de zomer aankopen. Dat kan dan de zomer en herfst verder drogen. Wij kopen ook op lengte van 2 meter. Zelf nog te zagen en te klieven. Komt een stuk goedkoper uit en je kan er u tot drie maal aan warmen.

1* zagen

2* klieven en stapelen

3* in de houtkachel!

Populier of canada is af te raden als je het als hoofdverwarming gebruikt. Brandt heel gemakkelijk, geeft veel hitte op zeer korte tijd. Wel ideaal als bijverwarming. Bij ons brandt de kachel dag en nacht met eik/beuk. S'avonds nog een blokje op het vuur dat gedurende de nacht ligt te smeulen. Smorgens de luchtklep open en het begint weer te branden. met populier is dit niet mogelijk.

Vanaf vijf steren is het vervoer meestal gratis, zeker navragen!!!

ik heb het hier al eens gezegd, het beste hout om te branden is gemengd hout, hard en zacht, dus eik/beuk/populier/wilg/berk dan kun je zelf een beetje bepalen hoe je vuur brandt , om je vuur goed op gang te trekken ben je beter af met populier/wilg , eik en beuk voor tussenin en af en toe eens een blokje zachter hout erbij voor de fik erin te steken :twisted:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan