• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Brandgevaar bij zonnepanelen Scheuten Solar

Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ter informatie:



DEN HAAG - Bepaalde zonnepanelen van het merk Scheuten Solar kunnen een dakbrand veroorzaken. Daarvoor waarschuwt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) dinsdag.



Het betreft panelen van het model Multisol met typenummers P6-48, P6-54, P6-60 en P6-66. Tussen augustus 2009 en februari 2012 heeft het inmiddels failliete Scheuten Solar in totaal 650.000 van die panelen geleverd door heel Europa. Daarvan kwamen zeker 15.000 terecht bij woningen en bedrijven in Nederland.

Zeker 15 branden in Duitsland, Frankrijk en Italië worden toegeschreven aan de panelen. In Nederland zijn nog geen gevallen bekend. De curator heeft de incidenten vorig jaar gemeld bij de NVWA.

De zogeheten 'junction box' op de achterzijde van het paneel is gebrekkig aangesloten, wat tot elektrische vonken kan leiden. Daardoor kunnen andere elementen smelten of in brand vliegen. Het risico wordt groter naarmate de zon sterker wordt in de lente en zomer en wanneer de zonnepanelen ouder worden.

De NVWA adviseert eigenaren van de zonnepanelen direct contact op te nemen met de leverancier of installateur die de panelen heeft geleverd of geïnstalleerd. Mensen moeten absoluut niet zelf de zonnepanelen verwijderen, omdat dat gevaarlijk is.

Panelen kunnen wel op een op een veilige manier buiten werking worden gesteld. Dat kan door de schakelaar van de speciale groep in de meterkast uit te schakelen, de zekering te verwijderen en de zekeringkap terug te plaatsen. Als de installatie via een converter en een stekker met het elektriciteitsnet verbonden is, kan dat door de stekkerverbinding los te maken volgens de gebruiksaanwijzing. Bij installaties die op een andere manier zijn aangesloten, kan alleen een installateur het systeem uitschakelen.





http://www.telegraaf.nl/feed/21306843/__Brandgevaar_bij_zonnepanelen__.html
 
Lid geworden
10 feb 2007
Berichten
518
Waarderingsscore
0
Punten
0
Scheuten heeft 'gelukkig' in BE vooral panelen geplaatst bij bedrijven. O.a. het dak van de nieuwe veilinghal in Mechelen staat er vol van.
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
Alvorens te hard te beginnen panikeren...zo'n 15 staat er, ik vind dat dat eigenlijk wel mee valt. Zou dat in verhouding niet hetzelfde zijn als problemen met diepvriezers, tv's, gasketels etc...
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
macfall;1808668 wrote:
Alvorens te hard te beginnen panikeren...zo'n 15 staat er, ik vind dat dat eigenlijk wel mee valt. Zou dat in verhouding niet hetzelfde zijn als problemen met diepvriezers, tv's, gasketels etc...



Gezien dat die dingen nog maar 3 jaar oud zijn en die 15 effectieve branden zijn vind ik dat toch niet zo weinig zulle.



Komt erbij dat die 15 zeker zijn ... er zullen er mogelijk nog een paar zijn waar ze niet zeker van zijn.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
XXL66;1808637 wrote:
Scheuten heeft 'gelukkig' in BE vooral panelen geplaatst bij bedrijven. O.a. het dak van de nieuwe veilinghal in Mechelen staat er vol van.



Lol, de vorige is afgefikt :p
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
chime;1808673 wrote:
macfall;1808668 wrote:
Alvorens te hard te beginnen panikeren...zo'n 15 staat er, ik vind dat dat eigenlijk wel mee valt. Zou dat in verhouding niet hetzelfde zijn als problemen met diepvriezers, tv's, gasketels etc...



Gezien dat die dingen nog maar 3 jaar oud zijn en die 15 effectieve branden zijn vind ik dat toch niet zo weinig zulle.



Komt erbij dat die 15 zeker zijn ... er zullen er mogelijk nog een paar zijn waar ze niet zeker van zijn.



alé pakt dan 30 :)



Ik wil het nu ook niet onderschatten maar ik zou dan graag de vergelijking zien met andere elektrische toestellen die op de markt verschijnen. vb. het aantal branden veroorzaakt door laders.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
macfall;1808917 wrote:
chime;1808673 wrote:
macfall;1808668 wrote:
Alvorens te hard te beginnen panikeren...zo'n 15 staat er, ik vind dat dat eigenlijk wel mee valt. Zou dat in verhouding niet hetzelfde zijn als problemen met diepvriezers, tv's, gasketels etc...



Gezien dat die dingen nog maar 3 jaar oud zijn en die 15 effectieve branden zijn vind ik dat toch niet zo weinig zulle.



Komt erbij dat die 15 zeker zijn ... er zullen er mogelijk nog een paar zijn waar ze niet zeker van zijn.



alé pakt dan 30 :)



Ik wil het nu ook niet onderschatten maar ik zou dan graag de vergelijking zien met andere elektrische toestellen die op de markt verschijnen. vb. het aantal branden veroorzaakt door laders.



In heel Amerika spreken ze van 75 000 toestellen die door fouten brand veroorzaken.



Maar de vergelijking is lastig hé ... wat gaat nu het meeste van die branden veroorzaken?

Nieuwe toestellen met een defect of dingen van 15 jaar oud.
 

Dortje

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
1.446
Waarderingsscore
2
Punten
38
Nu nog wat buizen erlangs leggen en je hebt PV en zonnenboiler in 1.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan