• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Brandgedrag van isolatiematerialen

Lid geworden
24 feb 2013
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tot nu toe vind ik op verschillende plaatsen terug dat men zoveel mogelijk moet kiezen voor isolatiematerialen met een lage brandklasse. Voor het dak lijkt me dit logisch: als het brand wil je niet dat het dak snel opbrand en ook niet dat de brand snel verspreid wordt doordat het materiaal zeer brandbaar is en bijv. druppels begint te vormen.

Voor de muurisolatie en de vloer lijkt dit echter irrelevant, of heb ik het fout?



PUR, EPS en XPS scoren hierop slecht, maar de meeste biologische producten ook. Daarnaast zit er in veel minerale wol ook hard, dat kan branden of toch minstens door de hitte kan ontbinden.



De vraag is dus: hoeveel belang moet je er aan hechten?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
voor gemetselde muren : maakt weinig uit als de platen in spouw al zouden gaan branden, de giftige rook zit dan toch buiten

vloer gelijkvloers : lijkt mij onwaarschijnlijk dat deze gaat branden



dak : terecht opgemerkt, daarom hier ook geen PUR boven het hoofd

rotswol en glaswol zijn stabiel tot op hoge temp
 
Lid geworden
24 feb 2013
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt Stefan.



Hierbij nog een video van VIBE:

http://www.vibe.be/downloads/12.Multimedia/brandvideo_dae_16_9_2009Nov04_720x480.wmv



Ik heb trouwens deze post nog gevonden op een andere vraagstaart:

http://bouwinfo.be/forum/threads/151024-PUR-versus-XPS



EvaQ8;1500552 wrote:
PUR

PUR is in principe brandwerend, maar niet brandvast. Dit houdt in dat het bij aanwezigheid van voldoende zuurstof en warmte na verloop van tijd vlam kan vatten. Bij het branden van PUR komt er een dikke en giftige rook vrij.

Brandklasse: B, S2, d0



XPS

XPS is echter brandbaar en mag niet worden blootgesteld aan een open vuur of brandhaard. Als het product brandt komt er veel rook vrij.

Brandklasse: E



Materialen worden ingedeeld in brandklasse A1 (niet brandbaar), A2 (practisch niet brandbaar), B (heel moeilijk brandbaar), C (brandbaar), D (goed brandbaar) en E (zeer brandbaar). Verder indexeren we ook rookontwikkeling als S1 (geringe rookproductie), S2 (gemiddeld) en S3 (groot). Druppelvorming wordt ingedeeld in d1 (geen productie van brandende delen), d2 (delen branden < 10sec) en d3 (delen branden > 10sec).



XPS is dus meer brandbaar, maar de rook minder giftig...



Groeten,



E.
 
Lid geworden
15 mei 2010
Berichten
138
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het moet idd al goed branden om de isolatie in de spouw te bereiken maar de schade zal bij pur, pir, xps,.. veel groter zijn dan bij materialen met een betere brandweerstand.

vb: PIR geeft een enorme hoeveelheid giftige zwarte rook wat blussen kan bemoeilijken en maakt ook een zeer hoge tempeatuur, dus als het in de spouw brand (en dit komt niet vaak voor) zal het er wel hevig aan toe gaan.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan