Bovengrondse mazouttank

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Waarderingsscore
5
Punten
8
Hallo,

Ik verkoop mijn woning. 
De bovengrondse mazouttank is afgekeurd door roestvorming. Er zit nu nog 1.500L in van de 2.500L.
Ik heb enorm veel schrik dat dit kan beginnen lekken.
Kan ik iets doen als er een lek ontstaat? Bv. zand of tape tegen lekkage?
Wat is de kans dat dit begint te lekken?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.893
Punten
113
Kan je de mazout niet verkopen/leeg maken? De toekomstige eigenaar gaat hier ook niet echt blij van worden om dit te zien. Eventueel de tank op jouw kosten nog laten afvoeren. 

Misschien zet je best direct een nieuwe tank? Maar dat hangt ook van de toestand van de binnen installatie af. 

Als jij bang hebt, heeft de koper dat ook en je zal het niet verkocht krijgen. En dan duurt het nog langer dus wordt het risico groter... 

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Waarderingsscore
5
Punten
8
Ik zou inderdaad de tank laten legen, en het daar bij laten (er nog zand onder gooien voor het slib dat eventueel kan lekken).

Een nieuwe tank lijkt mij overkill, nieuwe kopers (moeten) renoveren, een nieuwe gasinstallatie is nefast (of warmtepomp). Dit kan van de verkoopprijs, eerlijk is eerlijk.

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
520
Punten
113
Als een stookolietank niet meer in gebruik is (en als ze afgekeurd is, is ze niet meer in gebruik), ben je verplicht om ze te laten ledigen en verwijderen, of grondig te laten reinigen en te laten opvullen met inert materiaal. Bij verkoop moet je daarvan een saneringsattest kunnen voorleggen.

De verkoper blijft tot 30 jaar verantwoordelijk voor verborgen gebreken, dus open kaart spelen naar de kopers en met hen overeenkomen wie de sanering betaalt, is de beste optie. Je zou perfect met de koper kunnen afspreken dat hij de sanering zelf opneemt (in ruil voor een korting of zo), zodat hij dat kan combineren met andere werken, kan beslissen om meer te laten weghalen dan de tank alleen (bv als hij naar warmtepomp wil overschakelen) enz... De koper heeft dan de correcte informatie en kan zijn bod en zijn aankoopbeslissing dus goed geïnformeerd nemen. In sommige gevallen ben je wel verplicht om de afkeuring bij de gemeente te melden en de tank binnen een bepaalde periode te laten verwijderen (vooral voor grotere tanks).

Gezien ook het weghalen van de tank wat risico op vervuiling meebrengt, zou ik er zelf als koper op staan dat de tank weggehaald wordt en dat een saneringsattest voorgelegd wordt.

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Waarderingsscore
5
Punten
8
rdr2180 zei:
Als een stookolietank niet meer in gebruik is (en als ze afgekeurd is, is ze niet meer in gebruik), ben je verplicht om ze te laten ledigen en verwijderen, of grondig te laten reinigen en te laten opvullen met inert materiaal. Bij verkoop moet je daarvan een saneringsattest kunnen voorleggen.

De verkoper blijft tot 30 jaar verantwoordelijk voor verborgen gebreken, dus open kaart spelen naar de kopers en met hen overeenkomen wie de sanering betaalt, is de beste optie. Je zou perfect met de koper kunnen afspreken dat hij de sanering zelf opneemt (in ruil voor een korting of zo), zodat hij dat kan combineren met andere werken, kan beslissen om meer te laten weghalen dan de tank alleen (bv als hij naar warmtepomp wil overschakelen) enz... De koper heeft dan de correcte informatie en kan zijn bod en zijn aankoopbeslissing dus goed geïnformeerd nemen. In sommige gevallen ben je wel verplicht om de afkeuring bij de gemeente te melden en de tank binnen een bepaalde periode te laten verwijderen (vooral voor grotere tanks).

Gezien ook het weghalen van de tank wat risico op vervuiling meebrengt, zou ik er zelf als koper op staan dat de tank weggehaald wordt en dat een saneringsattest voorgelegd wordt.

Kan u het verplichte saneringsattest staven door wetgeving Vlaanderen?
Ik vind het niet meteen terug.

Heeft u een idee van kostprijs om zo'n tank te laten weghalen?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.893
Punten
113
Voor 700-800 euro moet die tank wel weg zijn. Zeker bovengronds. Met de waarde van de inhoud kom je op nul uit! 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.303
Punten
113
Ik heb onlangs een paar prijzen gevraagd voor leegmaken, verwijderen (alles met attesten) van een bovengrondse tank.  Met jou restinhoud van mazout zal je toch al snel een minimum van 1000 euro betalen, en bij de duurdere tot 1500 euro.  Bij de 3 officiele saneerders die ik vroeg, betaal je per liter af te voeren materiaal een meerkost, dus als je ze zelf kan (laten) leegpompen door iemand die zo een resten wil gebruiken kan je wel wat geld besparen. Zoveel mensen die dat willen leegpompen (zelfs gratis) zijn er niet meer, al heb ik wel iemand gevonden.

Als je mazouttank niet meer in gebruik is, zou ik ze zeker laten verwijderen voor je de woning te koop stelt. Anders ga je heel wat mensen onnodig afschrikken.  En als renovatie een noodzaak is, en dus een nieuwe CV installatie gaat geinstalleerd moeten worden, gaat de verwijdering ervan een meerwaarde zijn.

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
520
Punten
113
Mikailz schreef:

Kan u het verplichte saneringsattest staven door wetgeving Vlaanderen?
Ik vind het niet meteen terug.

gebaseerd op onze eigen ervaring bij de aankoop van ons bouwperceel een jaar of zeven geleden, maar bij het departement omgeving (specifiek bij verkoop van een huis en voor als een tank buiten gebruik gesteld moet worden) vind je wel veel informatie en links naar de Vlarem II documenten
Heeft u een idee van kostprijs om zo'n tank te laten weghalen?

niks recents, maar ik heb destijds een paar telefoontjes gedaan naar firma's die zoiets doen in de omgeving en had op een goed half uur drie (heel vergelijkbare) offertes

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.266
Punten
113
Stookolie verkopen

tank gebruiken als reuze rookoven of bbq

( uitfikken en dan bijslijpen met luik en rooster en reuze spit

Die engelsen Dick en Angela in hun kasteel in frankrijk hebben dat toch zo ?

Zalige reeks, die meid is net zo knetter als ik. 

En die vent kookt net zo gere als ik.

Ik wil ook zo'n ton voor mijne paling te roken en de meervallen en forellekes. Alleen   de rivierkreeftjes zijn me te duur.

biggrin.gif

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Waarderingsscore
5
Punten
8
Ik ga de mazouttank laten weghalen, saneringsattest behalen. Nieuwe dubbelwandige kunstof mazouttank laten plaatsen, nieuwe mazout erin en klaar. Gewoon bidden dat mijn mazoutketel blijft branden! 

Geen miserie later zowel niet voor mij, als voor de kopers. Eerlijk is eerlijk! Zou wel beetje jammer zijn dat ze het na de koop weer afbreken, maar goed. Er is een saneringsattest en geen discussie.

Kan iemand mij bevestigen dat een bovengrondse dubbelwandige kunstof mazouttank niet moet ingekuipt worden? Vermoed van niet, maar vind niet direct wetgeving terug.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.303
Punten
113
Dat lijkt me dan de juiste beslissing.  Er zijn enorm veel mensen die afhaken zodra ze nog maar een vermoeden hebben dat er iets mis zou kunnen zijn met een mazoutinstallatie.  Dus zo ga je de koopmarkt al niet te hard inperken.

https://informazout.be/nl/installatie/onderdelen/mazouttank : geen inkuiping nodig bij dubbelwandige, wel bij enkelwandige.

Verder is voor zover ik weet een vervanging van mazouttank onderhavig aan 6% BTW, en als alles in een keer gebeurt, dan is ook het weghalen en saneren aan 6% BTW. Wel op voorhand goed af te spreken met je erkend stookolietechnicus.  Vraag ook voldoende offertes op voor alle werken samen, ik heb de indruk dat er veel verschil zit op prijzen. En wie weet kan je je oude mazout wel in de nieuwe tank doen ;-)

@lukanar. Hoeveel geef je voor 900 liter mazout? BBQ tank krijg je er gratis bij. 
thumbs_up.png

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Waarderingsscore
5
Punten
8
Even topic updaten voor mensen in een soortgelijk geval:
Bovengrondse tank laten weghalen (reinigen, openslijpen, afvoeren) = €850.
Is dus zonder het wegpompen van de mazout (wij gaan dit deze winter nog opbranden).

Bovenaan