• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Boven en beneden verwarmen met vloerverwarming?

Lid geworden
12 mei 2015
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Wij zouden werken met een warmtepomp lucht water.
Wij hadden graag vloerverwarming op de benedenverdieping gehad en in de badkamer boven. Op de slaapkamers zouden we graag een systeem hebben, dat als het koud is, je onmiddelijk de verwarming kan aanleggen. Nu werd ons ook meegegeven dat er ook vloerverwarming op de volledige bovenverdieping kan worden gelegd maar die je apart kan regelen van warmte.

Nu zijn we dus aan het twijfelen om op de volledige verdieping ook vloerverwarming te leggen of te werken met convectoren? Iemand ervaring of tips?

Groetjes

Stéphanie
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Wij hebben ook vloerverwarming boven.
Altijd aan in badkamer en gang, in de slaapkamers via thermostaat en die hebben nog nooit aangelegen. Dus beetje verspilde investering, maar enfin, zoveel extra zal dat wel niet gekost hebben.

We hebben boven wel parket gelegd. Moesten dat tegels zijn zouden we misschien wel de vvw meer aanleggen boven om geen koude voeten te hebben.
 
 

jan88

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
6
Oorspronkelijk bericht geplaatst door jonasv

enig idee van de K-waarde van je huis?

En heb je een systeem D (ventilatie)

Boven hebben we enkel vloerverwmg in de badkamers en in de gang(die enkel opstaat als het nodig is)

Normaal slaap je niet in een kamer met 21graden en je ventilatie zal waarschijnlijk een 18 graden in je slaapkamers blazen wat aangenaam is 

Vanaf wanneer spreek je dan van een gunstige k-waarde voor vvw beneden en boven (enkel gang en badkamer)? Wij scoren K 26 / E50 (geen warmtepomp/zonnepanelen voorlopig niet ingepland)

Over isolatie onder de vloerverwarming heb ik nog niet echt nagedacht. Normaal zal hier geen extra isolatie komen. Tenzij ik sommige dingen over het hoofd zie?

Indien de kinderkamer in de toekomst extra warmte nodig heeft in zeer koude winterdagen denk ik eraan elektrisch bij te warmen.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
-overal vvw nemen zal wss. zelfs goedkoper uitvallen dan combinatie met radiatoren. Buisjes kosten nu eenmaal amper iets.

als je die vvw dan nog eens zelf legt, nog goedkoper (een kind kan dat, collectoren plaatsen ook nog en de rest (ketel ophangen e.d. laat je doen).)

-snelle reactietijd is NIET nodig in een moderne woning.

Eerlijk, deze zelfde discussie blijft maar terugkomen op Bouwinfo en telkens wordt aan geraden gewoon overal vvw te nemen. De helft vd argumenten tegen overal vvw snijden niet eens hout (snelle reactietijd nodig, verschillende warmtebehoeftes in verschillende kamers, trage afkoeling, kostprrijs).

Vooral over die kostprijs: waarom denken julie dat vvw plaatsen op het gehele verdiep zoveel kostelijker is dan vvw en radiatoren combineren?

Al diegenen die overl vvw, beklagen zicht dat achteraf nooit. Stop maar met twijfelen en kies gewoon overal vvw. Je gaat je dat niet beklagen. Ik beklaag het mij al 5 jaar niet. ;-)

typ in google in "site:bouwinfo.be fvvw combinatie en je komt nog wat topics tegen

 

Zoals deze:

http://www.bouwinfo.be/forum/bouwen_en_verbouwen/energie/275570-elektrische_handdoekdroger_zlew

http://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/276626-bijkomende_verwarming_badkamer_electrische_radiator_dyson

 

http://www.bouwinfo.be/forum/technieken/verwarming/218548-vloerverwarming_en_radiators_combineren
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan