• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Boven carport isoleren - spouw aanhouden?

Lid geworden
28 mrt 2007
Berichten
360
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben een carport waar welfselfs bovenuit steken; boven de carport ligt een slaapkamer. Het 'plafond' van de carport wil ik afwerken met kunststof schrootjes, maar tussen de schrootjes en de welfsels moet nog 12 cm rotswol komen. De totale hoogte tussen de schrootjes en de welfsels is 20 cm (schrootjes moeten zo laag komen om een poutrel te bedekken). Nu is mijn vraag, kan ik de rotswol best vlak tegen de welfsels aan plaatsen zodat er ruimte zit tussen de rotswol en de schrootjes, of beter de rotswol op de schrootjes leggen zodat er ruimte zit tussen de welfsels en de rotswol? Aangezien PUR platen in muren ook tegen het binnenspouwblad worden gezet, neem ik aan dat een eventuele 'spouw' aan de koude kant moet zitten; dus dat ik in dit geval de rotswol tegen de welfsels aan moet plaatsen? Tekening ter illustratie:




XXXXXXXXXXXXXX <- Welfsels
ooooooooooooo <- Isolatie
<- 'spouw' (lege opening)
U U U <- Houten lattenwerk
------------- <- Schrootjes
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
aansluiten tegen het te isoleren volume

tegen het plafond dus.



anders krijg je een luchtlaag tussen iso en plafond en luchtlagen isoleren niet (stilstaande lucht wel, maar dat is niet het geval in zo'n spleet)
 
Lid geworden
26 jan 2010
Berichten
79
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoow wrote:
aansluiten tegen het te isoleren volume

tegen het plafond dus.



anders krijg je een luchtlaag tussen iso en plafond en luchtlagen isoleren niet (stilstaande lucht wel, maar dat is niet het geval in zo'n spleet)



Volgens mij sluit zijn isolatie aan tegen zijn 'te isoleren volume' (welfsels) en is er dus geen probleem. Die spouw kan hij dan ook gebruiken voor verlichting, ...
 

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Berichten
584
Waarderingsscore
4
Punten
18
Bij ons ook een gelijkaardige constructie boven de carport. Sommige zeggen van een dampscherm te plaatsen, andere weer niet.



Ik heb zelf 2 opties in gedachten:



1) met kepers in 2 lagen opvullen met rotswol, en dan afwerken op die kepers met wat je wil (ceder, of zo)

2) harde isolatieplaten boren tegenaan de gewelven, en daarbovenop kepers zetten met afwerking.
 
Lid geworden
4 dec 2008
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wat heb je nu gedaan? Dampscherm geplaatst.



En indien je een dampscherm plaatst, moet dit dampscherm aan de onderkant in een carport? Men zegt dat het dampscherm aan de warme kant moet maar ik vermoed dat dit enkel geldt als je aan de binnenkant isoleert?
 
Lid geworden
4 dec 2008
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Horpmaal;1977812 wrote:
Wat heb je nu gedaan? Dampscherm geplaatst.



En indien je een dampscherm plaatst, moet dit dampscherm aan de onderkant in een carport? Men zegt dat het dampscherm aan de warme kant moet maar ik vermoed dat dit enkel geldt als je aan de binnenkant isoleert?





Note: boven de carport is de badkamer en een slaapkamer!!!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan