Bouwvergunning: advies Monumenten en Landschappen!

Lid geworden
21 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
De wettelijke termijn van 30 dagen die Monumenten en Landschappen had om een bindend advies uit te brengen voor mijn bouwaanvraag (renovatie beeldbepalend gebouw), is gisteren verstreken.

Volgens mijn architect kan de gemeente nu zelf een bouwvergunning afleveren bij gebrek aan advies.

De Dienst Stedenbouw in mijn gemeente beweert echter dat ze geen vergunningen kunnen afleveren zonder advies!

Wie heeft gelijk :?:

Lid geworden
24 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bevindt het betreffende gebouw zich naast een gewestweg?

Lid geworden
21 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Shell wrote:
Bevindt het betreffende gebouw zich naast een gewestweg?

Nope, het bevindt zich niet naast een gewestweg! En er is een BPA waar mijn bouwaanvraag aan voldoet!

Lid geworden
25 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij mij was er ook advies nodig van monumenten en landschappen, omdat we bouwen naast (!!) een beschermd monument (kapel).

'k heb inderdaad moeten wachten tot M&L een advies gaf. 'k heb mijn plan ingediend op 19 september 2005. Goedkeuring op 18 januari 2006.

4 maanden dus, terwijl ze eerst hadden gezegd dat het max 6 weken zou duren.

Lid geworden
20 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
StevenF wrote:
Bij mij was er ook advies nodig van monumenten en landschappen, omdat we bouwen naast (!!) een beschermd monument (kapel).

Dit gaat tot 50 meter. Kameraad van mij heeft ook een bouwvergunning ingediend voor een ordinair rijhuis in kessel-lo. Moet ook op M&L wachten omdat op het einde van de straat een kapel staat.

Lid geworden
21 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
StevenF wrote:

'k heb inderdaad moeten wachten tot M&L een advies gaf. 'k heb mijn plan ingediend op 19 september 2005. Goedkeuring op 18 januari 2006.

4 maanden dus, terwijl ze eerst hadden gezegd dat het max 6 weken zou duren.

Typisch Belgisch dus???? Er is een wettelijke termijn van dertig dagen maar als die niet gerespecteerd wordt dan zijn er geen gevolgen voor de overheid????

Drie aannemers zouden kunnen starten eind maart maar als ‘t zo verder gaat…. :x

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
Ik denk dat zowel uw architect als de bouwdienst (een stukje van) het gelijk aan hun kant hebben :idea:

Op de volgende website vind je in detailde te volgen procedure voor een stedenbouwkundige vergunning :

procedure stedenbouwkundige vergunning

De Panne volgt het oud systeem, en daar staat oa :

Quote:
Adviezen inwinnen

Soms moet de gemeente adviezen inwinnen over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning.

De volgende adviezen zijn zelfs bindend, voorzover ze negatief zijn of voorwaarden opleggen:

1° aanvragen voor percelen langs gewestwegen worden voor advies voorgelegd aan de administratie Wegen en Verkeer;

2° aanvragen voor percelen langs provinciewegen worden voor advies voorgelegd aan de provinciale administratie die de weg beheert;

3° aanvragen met betrekking tot voorlopig of definitief beschermde monumenten of aanvragen gelegen in voorlopig of definitief beschermde stads- en dorpsgezichten of landschappen, worden voor advies voorgelegd aan Monumenten en Landschappen;

4° aanvragen voor percelen gelegen in voorlopig of definitief beschermde archeologische monumenten en zones, worden voor advies voorgelegd aan Monumenten en Landschappen.

Deze adviezen dienen steeds binnen dertig dagen na ontvangst van de adviesaanvraag verstuurd te zijn naar het college van burgemeester en schepenen. Als geen advies is verleend binnen die termijn, mag het college aan de adviesvereisten voorbijgaan.

Hoe ik dat lees : er staat niet dat er na die 30 dagen geen advies meer moet gegeven worden, er staat alleen dat het college dat advies dan mag (mag !) laten links liggen.

Subtiel verschil.

En wat bakt ge daar nu zelf van, als burger ?

Wel, ik zou alleszins de gemeente confronteren met de te volgen procedure, misschien kennen ze zelf de procedure niet zo goed :!: :evil: .

En dat is geen grap... de regels zijn talrijk en veranderen regelmatig...

tigra

Lid
Lid geworden
6 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
het college mag inderdaad aan het advies voorbijgaan als M&L te laat advies geeft. Wij wachten meestal nog 1-2 weken na het verstrijken van de adviestermijn en leveren dan de vergunning af. Dit wachten doen we omdat het advies inderdaad bindend is, stel dat de gemeente een vergunning verleent en M&L ongunstig advies wilde verlenen, kunnen zij in beroep gaan tegen je vergunning. Als dit gebeurt sta je veel verder van huis...

Lid geworden
1 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
tigra wrote:
het college mag inderdaad aan het advies voorbijgaan als M&L te laat advies geeft. Wij wachten meestal nog 1-2 weken na het verstrijken van de adviestermijn en leveren dan de vergunning af. Dit wachten doen we omdat het advies inderdaad bindend is, stel dat de gemeente een vergunning verleent en M&L ongunstig advies wilde verlenen, kunnen zij in beroep gaan tegen je vergunning. Als dit gebeurt sta je veel verder van huis...

Zo is dat. Beste wat de gemeente kan doen is eens informeel informeren. Nagaan of het dossier ontvangen is, en of het al eens bekeken is. Zoniet vragen er spoed achter te zetten. De ene gemeente doet dit al beter dan de andere

Bovenaan