• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

bouwvakker/aannemer plezieren

JP's

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2015
Berichten
258
Waarderingsscore
26
Punten
28
Een iets luchtiger iets:
ruwbouwwerken aan onze woning zijn bezig. Vroeger was het nogal eens de gewoonte dat er een bak bier werd geleverd om die mannen te plezieren.
Wat zijn tegenwoordig zoal dingen die zij appreciëren, naast een vriendelijke lach en woordje?

Doos koffiekoeken?
...
 

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
817
Waarderingsscore
296
Punten
63
In't weekend als ik er ook was bracht mijn vriendin warm eten voor ons, Pasta / lasagna / ... of ging ik frietjes en vlees halen voor hun (en mezelf :p).
Mijn grondwerker destijds dronk graag verse thee dus toen ik dat wist zette ik dat klaar 'smorgens.
Mijn tegelaar had graag een espresso 'smorgens dus had ik mijn machineke daar gezet die hij gewoon mocht gebruiken.
Eender wie die hier werkt mag 'smiddags/'savonds mee eten en zal continue ook drank standaard aanbieden.

Kan ook de italiaanse gastvrijheid zijn hier ... :p
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
In't weekend als ik er ook was bracht mijn vriendin warm eten voor ons, Pasta / lasagna / ... of ging ik frietjes en vlees halen voor hun (en mezelf :p).
Mijn grondwerker destijds dronk graag verse thee dus toen ik dat wist zette ik dat klaar 'smorgens.
Mijn tegelaar had graag een espresso 'smorgens dus had ik mijn machineke daar gezet die hij gewoon mocht gebruiken.
Eender wie die hier werkt mag 'smiddags/'savonds mee eten en zal continue ook drank standaard aanbieden.

Kan ook de italiaanse gastvrijheid zijn hier ... :p
Gronwerker die bij de buren bezig was heeft zo voor mij wat hulp geboden met zijn kraan.
totale kost : cola en een smoske prepare
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik ging meestal smiddags achter broodjes of als ze laat aan het werk waren achter frieten. Iedereen stelde dat wel op prijs behalve de polen. Die wouden hun poolse worst op hun pools brood met poolse mosterd en ketchup eten terwijl ze een poolse cola opdronken.

En ik was er altijd om hen eens efkes te helpen als ze een extra paar handen nodig hadden.
 
Lid geworden
23 aug 2021
Berichten
77
Waarderingsscore
55
Punten
18
Wij hebben juist de ruwbouw afgerond en de aannemer tijdens werken 2x op koffiekoeken getrakteerd.
Ze konden dat zeer appreciëren, blijkbaar wordt het minder en minder gedaan door bouwheren.
Informeer wel even bij de aannemer wanneer iedereen aanwezig is, anders ga je kilo's koeken moeten fretten... ;-)
 

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
599
Waarderingsscore
243
Punten
43
Hier stond vanaf de ruwbouw altijd drinken op de werf en voor sommige werd er ook wel eens een broodje of koffiekoeken gehaald.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
beetje vreemde reactie: maar doen jullie dat dan ook voor de dokter bij een afspraak? Of de leerkracht van de kinderen? Of de bakker? Of de mekanieker van je auto? Of …?

Hier ook wel eens een fris drankje aangeboden als we zelf toevallig op de werf waren. Maar daar nu speciaal voor langsgaan of speciaal iets aankopen… en hoe vaak doe je dat? En bij iedere aannemer? Dat vraagt bijna een extra regel in de budgettering van de bouw ?

Uiteraard mag je dit doen. Vraag me gewoon af waarom dat bij bepaalde beroepen wel de gewoonte is en andere niet ?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als de dokter op huisbezoek komt, dan krijgt die ook een koffie of taske verse soep aangeboden. de poetsvrouw ook, de dossierbeheerder van de bank ook, de schooljuf op huisbezoek ook,…
Denk dat daar de verschilfactor zit tov de omstandigheden die je opnoemt: mensen die iets bij jou thuis komen doen.
Dan gaat het over een stukje gastvrijheid.
Op een werf waar je niet woont en overdag niet komt (omdat je zelf gaan werken bent) zal dat wel minder spelen.

Ik heb tijdens mijn studies 5 zomers achter de vuilkar gelopen (privé-bedrijf met 2 achter de kar en stevig doorstappen, geen stadsdiensten op wandel in groep zoals indertijd ook bestond). We kregen toen ook veel drank aangeboden. Dat was bijzonder welkom in de hitte (of koude voor warme dranken). Dat is misschien ook een factor: mensen die van huis zijn en zelf ter plekke daarom geen rechtstreekse toegang hebben tot drank of eten.
Ik heb die mensen zelf nog nooit iets aangeboden. Ze komen ‘s morgens om 6u.
Dus ja, de situatie moet er zich ook toe lenen.
 
Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
beetje vreemde reactie: maar doen jullie dat dan ook voor de dokter bij een afspraak? Of de leerkracht van de kinderen? Of de bakker? Of de mekanieker van je auto? Of …?

Hier ook wel eens een fris drankje aangeboden als we zelf toevallig op de werf waren. Maar daar nu speciaal voor langsgaan of speciaal iets aankopen… en hoe vaak doe je dat? En bij iedere aannemer? Dat vraagt bijna een extra regel in de budgettering van de bouw ?

Uiteraard mag je dit doen. Vraag me gewoon af waarom dat bij bepaalde beroepen wel de gewoonte is en andere niet ?
Ik ben bij alle werken steeds aanwezig geweest. Meeste ook allemaal zelf gedaan. Maar sommige werken uitbesteed. Als je dan smiddags iets gaat halen voor jezelf, is de vraag snel gesteld.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Ik was vorige vrijdag bij een nieuwe klant bezig, die stond in zijn garage met 3 bakken West-Vleteren. Tja, dacht ik, er zal er wel gene voor mij tussen zitten.
'k Heb er na het werk 3 voor mijn neus gezet gekregen ?
Nochtans ga ik dat zelden doen, pintelieren met de klanten... er zijn er bij die bekwaam zijn om u wat pinten op te gieten en achter uw gat te zeggen dat ge "nogal wat drank verzet"...

Meer dan 20 jaar geleden deed ik een woning die als verhuurwoning gezet werd door een metser; zijn vrouw kwam elke dag met 2 thermossen koffie, koekskes, cola en een paar pintjes over en weer. Voor 2 man...

Nu, zo zot hoeft het ook niet. Je moet ook wat opletten, als je daar 5 pakken colablikken zet en er passeren wat aannemers zitten er van tijd tussen die er elke keer 5 in hun werkbak steken voor thuis.

Wat het meeste doet is: vriendelijk zijn, eventueel eens iets offreren om te drinken.
En niet zoals die ene klant waar we aan 't opleveren waren: komen stoefen met uw schone stukken vlees voor de barbecue van die avond, uw frigo zitten opvullen voor de kameraden die gingen komen, en nog eens niet vragen of we dorst hebben (in augustus)... Meestal ga ik in zo 'n geval wel ostentatief een fles water uit mijn koelbak halen om die met veel gesuis open te doen waar ze 't zien en horen :p

Een andere (gepensioneerde) klant deed nog beter; daar kwam ik voor een kleine herstelling rond 10 uur 's morgens toe...
- een druppelke, manneke?
- goh nee, doe maar wat water of zo.
- da's flauw zenne, ge krijgt van mij een druppel zenne
- jaja, maar 'k moet nog een hele dag werken, doe liever iets fris
- jamaar de jenever staat fris zenne
- neenee, liever een cola'ke
- allez dan.
Komt hij natuurlijk toch af met die fles jenever en twee glaaskes. Tegen dat ik eens geroken had was 't zijne uit... "drink op manneke, da'k nog eens kan gieten..."
Toen kwam zijn vrouw binnen, en hij half verontschuldigend: "ja, hij had graag een druppelke"... Die gebruikte mij dus als excuus om te mogen drinken. Nu ik dat weet ga ik daar altijd als laatste post en sla ik de ouwe klare niet meer af.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Hier als we erbij waren/langs kwamen sowieso iets van fris te drinken geven of warm afhankelijk wat ze willen, mijn vrouw bakt nog eens snel een taart dus daarvan ook stukjes aanbieden. Er is wel verschil tussen een professionele aannemer die je ook volledig gaat betalen aan marktprijs, en iemand die eens op zijn vrije dag komt meehelpen. In laatste geval krijgen die altijd volledige maaltijd 's middags en een vieruurtje.

Ik vermoed ook beetje afhankelijk van hoe moeilijk het is om aan die aannemer te komen en hoe goed je kan inleven in de andere. Voor onze tuinaannemer hebben we veel problemen gehad om één te vinden. Ik had er 10 aangeschreven en gebeld die niet verder moesten dan 6km van hun voordeur tot bij ons, niemand interesse om komen terrein vlak te maken en 65m afsluiting te zetten en voorbereiding terras/oprit te doen (allemaal vol met werk en geen ruimte voor nieuwe klant). Dan de 11de via mijn tante kon wel in februari (niet het gras zaaien, dat was later, voor @lukanar zijn bloeddruk van 's ochtends te veel de hoogte in gaat). Dat was vader-zoon duo in regie waarbij ik mee hielp en die goed doorwerkten, het was dan met strakke wind en temperaturen rond vriespunt. Die kregen zo wel 3 keer per dag verse warme koffie en iets warm van eten.

Over algemeen de mensen behandelen hoe je zelf wilt behandeld worden. Op mijn werk in buitenland hebben we al fortuinen bespaard (kan je letterlijk als meerdere miljoenen euro beschouwen bij mij alleen op meer dan 15 jaar) door mensen vriendelijk te behandelen en cola's/snacks uit te delen zodat ze niet neuten over ieder detail op transport papieren en zich flexibel willen opzetten naar procedures. Ge hebt dan natuurlijk altijd nen boekhouder achteraf die dan moeilijk doet over de kost van 400 cola's en 200 snickers die je op een week gaat uitdelen maar dat is andere discussie.
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
599
Waarderingsscore
234
Punten
43
Familie en vrienden die komen helpen worden altijd in de watten gelegd. In de zomer wordt achteraf ook wel eens de BBQ aangestoken.

De (weinige) aannemers die hier over de vloer komen krijgen altijd iets te drinken aangeboden. Het is een vorm van beleefdheid om het op z’n minst te vragen vind ik. Als ze, zoals de Telenet-technieker onlangs, iets extra doen geef ik soms ook drinkgeld.

Als postbode zijnde kan ik ook altijd wel een drankje appreciëren, zeker bij warm weer. Dat zijn dan ook de mensen waarvoor ik sneller al eens iets extra ga doen.
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Mensen in huis bied ik iets te drinken. Als er een ketel soep is, kunnen ze een kom krijgen of bij hitte een ijsje. Bij onze SOD doe ik dat niet. Dat is een lot van verschillende woningen waar ik op dit moment eigenlijk weinig te zeggen heb en zelf niet woon. Wanneer de mannen van het tuinhek zullen komen, woon ik er en doe ik het wel. Dan zijn ze in mijn thuis. Iedereen in mijn thuis kan iets te drinken/eten krijgen.

Algemeen gesproken ben ik geen fan van extra's voor eender welk beroep tenzij er echt een uitzonderlijke goede job is verricht.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ik zal altijd iets aanbieden om te drinken, ook al is dat iemand die maar een uurtje werk heeft.
Als iemand een paar dagen werk heeft, dan is er meestal wel soep, koffie, cola...

Als het warm is in de zomer vind ik dat eigenlijk je plicht om dat te doen.

Alcohol: dikke nee
 

Phoebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2011
Berichten
535
Waarderingsscore
151
Punten
43
Hier voorzien we drank en koeken. Is een kleine moeite. Ik kijk de eerste dag naar wat ze zelf meebrengen en probeer dit dan de volgende dag zelf te voorzien en vul dagelijks aan.

Aan alcohol doen we niet aan mee. Ook niet na het werk want dan moeten ze nog naar huis rijden.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Hier krijgt iedereen steeds drinken aangeboden: koffie, water, cola of bier. In huis, of op de werf.

Djeezes,wat is iedereen hier heiliger dan de paus. Ter info, ik drink zelf geen bier of geen wijn (lust het gewoon niet).
Maar 't gaat over een pintje hé. Het gaat hier niet over sloten sterke drank of bakken bier uitzuipen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan