• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bouwprijs per m2 met volgende acties zelf te voorzien

Stijn Blokken

Nieuw Lid
Lid geworden
5 nov 2020
Berichten
71
Waarderingsscore
9
Punten
8
Beste bouwers,

Na nieuwe info en een reeds verkennend gesprek met verschillende mensen in het vak, zijn we ondertussen te weten gekomen wat we allemaal zelf kunnen en willen doen in de bouw van een nieuw huis.
We hebben deze week ook een afspraak bij de architect om onze plannen te bespreken, maar ik vroeg me af wat jullie vinden van volgende m2-prijs:

We mikken op €1.500/m2 inclusief BTW + erelonen. Hier zit nog een beetje plusmarge in.

Wat plannen we zelf te doen:

- Dienen bij ruwbouw (indien mogelijk qua timing, anders niet)
- Helpen bij dakopbouw (via bevriende dakwerker)
- Elektriciteit volledig zelf leggen (kennis is aanwezig)
- Sanitaire leidingen zelf leggen (kennis is aanwezig)
- Vloerverwarming zelf leggen (kennis is aanwezig)
- Warmtepomp kunnen we aan fabrieksprijs kopen
- Ventilatie zelf leggen
- Keuken plaatsen (via lokale schrijnwerker laten uittekenen en voorbereiden)
- Vloeren (bovenverdieping) zelf leggen

Al de andere werken laten we uitvoeren, hier willen we niet zelf aan beginnen.
We rekenen ook binnen het middensegment qua baksteen (Wienerberger) halfsteen gemetst, stormdakpan, Alu-ramen waarvan het merendeel vaste ramen.

Wat is jullie mening hierover?
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Persoonlijk denk ik dat dat voor de metster teveel "koppijn" is. Wat moet hij dan doen? Van dag 1 - 3 u in gang steken, en dan ergens op een ander werf gaan verderwerken tot hij weer bij jou kan verderwerken?

Ik vind het idee dat je de metser in regie kan laten werken met in principe de volledige opdracht wel handig. En dan alles wat jij kan doen moet hij niet doen waardoor hij, best case, sneller klaar is op je werf en ergens anders vroeger (of op tijd) kan beginnen. Wel handig.

En inderdaad, komt dat toevallig zo uit dat de zaterdagmiddag om 12u de metster stopt (of de vrijdagavond) en er is iets wat jij kan verder-afwerken dan ist win. Zo niet, sjah.
Ja dat kan ik inderdaad begrijpen, na alle reacties ben ik er ook uit dat dit idd niet echt haalbaar is. Wat is uw mening over het lijmen van de binnenmuren? Dit zou ik eventueel wel zelf kunnen doen als er een metser eventueel de eerste rij + de bouwknopen kan doen.
Voor mij is het simpel:

ofwel doe je alles zelf
ofwel "dien" je en neem je waar mogelijk werk uit handen van de metser

Iets ertussen in is mogelijk gedoe. Tenzij je de ganse activiteit kan uitbesteden aan jezelf, zoals bvb het leggen van rioleringsbuizen buiten daar heeft de aannemer niet veel last van in zijn planning enzo.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Persoonlijk denk ik dat dat voor de metster teveel "koppijn" is. Wat moet hij dan doen? Van dag 1 - 3 u in gang steken, en dan ergens op een ander werf gaan verderwerken tot hij weer bij jou kan verderwerken?

Ik vind het idee dat je de metser in regie kan laten werken met in principe de volledige opdracht wel handig. En dan alles wat jij kan doen moet hij niet doen waardoor hij, best case, sneller klaar is op je werf en ergens anders vroeger (of op tijd) kan beginnen. Wel handig.

En inderdaad, komt dat toevallig zo uit dat de zaterdagmiddag om 12u de metster stopt (of de vrijdagavond) en er is iets wat jij kan verder-afwerken dan ist win. Zo niet, sjah.
Ja dat kan ik inderdaad begrijpen, na alle reacties ben ik er ook uit dat dit idd niet echt haalbaar is. Wat is uw mening over het lijmen van de binnenmuren? Dit zou ik eventueel wel zelf kunnen doen als er een metser eventueel de eerste rij + de bouwknopen kan doen.
Die blokken lijmen gaat u amper iets opleveren. Want das zoals lego en dat gaat super snel vooruit. Misschien spaar je er 2-3000 euro met uit.
De echte kostprijs zit in de details: betonnen balken, predallen, wapeningen, bekistingen, geveldragers, dorpels leggen, strik metselen, ...
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Met mooie lange dagen in de zomer, verlijm je op amper een 2-tal weken het volledige gelijkvloers van een vrij grote openstaande bebouwing.
 

Stijn Blokken

Nieuw Lid
Lid geworden
5 nov 2020
Berichten
71
Waarderingsscore
9
Punten
8
Persoonlijk denk ik dat dat voor de metster teveel "koppijn" is. Wat moet hij dan doen? Van dag 1 - 3 u in gang steken, en dan ergens op een ander werf gaan verderwerken tot hij weer bij jou kan verderwerken?

Ik vind het idee dat je de metser in regie kan laten werken met in principe de volledige opdracht wel handig. En dan alles wat jij kan doen moet hij niet doen waardoor hij, best case, sneller klaar is op je werf en ergens anders vroeger (of op tijd) kan beginnen. Wel handig.

En inderdaad, komt dat toevallig zo uit dat de zaterdagmiddag om 12u de metster stopt (of de vrijdagavond) en er is iets wat jij kan verder-afwerken dan ist win. Zo niet, sjah.
Ja dat kan ik inderdaad begrijpen, na alle reacties ben ik er ook uit dat dit idd niet echt haalbaar is. Wat is uw mening over het lijmen van de binnenmuren? Dit zou ik eventueel wel zelf kunnen doen als er een metser eventueel de eerste rij + de bouwknopen kan doen.
Die blokken lijmen gaat u amper iets opleveren. Want das zoals lego en dat gaat super snel vooruit. Misschien spaar je er 2-3000 euro met uit.
De echte kostprijs zit in de details: betonnen balken, predallen, wapeningen, bekistingen, geveldragers, dorpels leggen, strik metselen, ...
Hier ken ik te weinig van om aan te beginnen, dus dat zal dan niet de bespaarkost worden
 

Stijn Blokken

Nieuw Lid
Lid geworden
5 nov 2020
Berichten
71
Waarderingsscore
9
Punten
8
Met mooie lange dagen in de zomer, verlijm je op amper een 2-tal weken het volledige gelijkvloers van een vrij grote openstaande bebouwing.
Ik heb inderdaad al mensen geweten die dit op zeer korte tijd gerealiseerd hebben!
 

Newflupke

Actief Lid
Lid geworden
7 apr 2014
Berichten
194
Waarderingsscore
85
Punten
28
Als je wilt sparen, begint bij een goed plan en weten wat je wilt voor je begint.
Veel mensen gaan tijdens het bouwen dingen wijzigen en dat kost geld.

@lukanar Dokters mag je net als leerkrachten en politie agente op de minder aangename lijst zetten van klanten :)
 

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Berichten
195
Waarderingsscore
86
Punten
28
:unsure:Leerkrachten herken ik van ver, op tv, op straat. Nooit begrepen hoe dat komt.
:unsure:Dokters en politie agenten krijgen gejammer als mensen een uurtje moeten wachten, kunnen misschien er niet tegen dat dat in de bouw van een andere orde is. :)

On topic, ik zou toch oppassen met jezelf in te schakelen. Tijdsperiodes zijn moeilijk te voorspellen/af te spreken in de realiteit. Het risico van in de weg te lopen of anders te werken dan verwacht wordt. Wat als je zelf iets voorhebt die periode. Toch veel variabelen... .
 
Laatst bewerkt:

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Er zijn aannemers speciaal "geïnstalleerd" om dhz-ers te laten meehelpen. Wij hebben dat in onze bouw ook bekeken, metser alleen, en hij had echt wel een "plan van aanpak" om met DHZers te werken. Dat was ook het enige wat hij nog deed, en zijn agenda zat voor anderhalf jaar vol. Ik dacht dat je een prijs per uur, en een prijs per dag betaalde. De uurprijs om de metser zijn uren af te dekken, de prijs per dag om de gebruikte tools te gebruiken. De materialen, daar gaf hij een bouwhandel door waar je moest kiezen. Hij was daar eerlijk in, als je als particulier bestelde, betaalde je iets meer dan de aannemer, en dat procentje ging dan naar de aannemer.

Wij hebben dat toen niet gedaan: 1. Tijd, 2. wachttijd. Wij hebben het geluk gehad een aannemer te vinden die 2 werven na elkaar zag wegvallen en dus direct kon starten.

Ik heb dan meegeholpen met de vloerder, maar dat was een flop. Die had standaard zijn helper bij, dus ik stond meer met mijn duimen te draaien dan wat anders... Dus als je meehelpt => zeer goeie afspraken maken van wat van je verwacht wordt. De dingen die je zelf doet, zorg dat je weet wat & hoe je het moet doen, en dan komt dat wel goed ;).
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ene keer heb ik de hulp bij het planten van wat zwaardere bomen amelanchier meer bepaald.
as top, gezelschap was top en nog nooit zo in een deuk gelegen van het lachen .

Het lukt dus wel.
Sta hier zelfs ergens in het lang en breed en kort en smal uit gelegd .
maar waare weer ?
:LOL::LOL::LOL:

na 15 minuten, gevonden
Welke bomen om inkijk te beperken? | BouwInfo

ja had gezocht op : professionele hulp van c00kie bij het planten van zen bomen -:ROFLMAO::ROFLMAO:
Pas na lukanar amelanchier had ik hed :cool:
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan