• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bouwplan HOB

Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
Hallo allemaal,

Ben nieuw op het forum. Omdat we stilletjes denken aan bouwen op onze bouwgrond ben ik op deze forum terecht gekomen.

Ik wou graag wat leuke ideeën vinden van plannen. Maar heb voor deze afmetingen niet echt iets gezien op het forum.
De gevelbreedte zal 8 meter zijn. De diepte 17/13/9m.

Er moet ook geen garage/carport voorzien worden in de plannen. Mag de inkomdeur aan de zijkant of moet het net als de HOB ernaast aan de voorkant bijvoorbeeld. We zijn voorstaanders voor de zijdeur langs de zijkant. Maar de huidige buurman heeft zijn voordeur langs voor. Moet hier
rekening mee gehouden worden?

Alvorens we uiteraard naar een architect willen gaan willen we zelf al een idee hebben hoe en wat de mogelijkheden zijn. Alvast allemaal bedankt.

Groetjes
Laura
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
En dan ga je naar je architect en wordt het toch helemaal anders :)
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
'k Heb eens rap getekend hoe het verdiep er eventueel zou kunnen uitzien met de trappenhal en toilet mooi doorgetrokken en de badkamer boven de berging op hetzelfde formaat.
- Grote master bedroom met grote ingemaakte kast, commode en veel ruimte rond het bed
- Grote badkamer met bad, dubbele lavabo, ruime douche, handdoekkast, handdoekdroger/-rek, grote kast
- Tweede slaapkamer
- Was-/strijkkamer

GrondplanVerdiepLauraVdb4.jpg
De rest laat ik nu toch wel over aan de architect hoor. ;)
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
De rest laat ik nu toch wel over aan de architect hoor. ;)

Ja, want die gaat dan uitgaan van een budget en dan blijkt dat die 312 m2 bewoonbare oppervlakte voor 300.000 euro toch niet zal lukken :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Yode

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Er is sprake van een garage in de tuin, dus vermoedelijk staat er al een huis dat zou worden afgebroken, waardoor eventueel de nieuwe regeling van 6% ter sprake kan komen, MAAR een voorwaarde daarvoor is:
  • ook mag de maximaal bewoonbare oppervlakte van de nieuwe woning maximaal 200 m2 zijn; de bewoonbare oppervlakte betreft hier de som van de leefruimtes zoals keuken, woonkamer, eetkamer, slaapkamer(s), bewoonbare zolder- en kelderruimte én alle ruimtes die worden gebruik voor de eventuele uitoefening van een economische activiteit;
Nu, met te beginnen met een basic IKEA-keukentje (of nog beter: een verouderde keuken ergens gratis gaan uitbreken), een badkamer waar alleen een badkuip met douchestang en een goedkoop lavabomeubel in staat en heel wat afwerkingen effenaan te sparen een keer dat ze er al in wonen kan de prijs wel wat gedrukt worden natuurlijk, maar de constructie, technieken en buitenschrijnwerk blijven natuurlijk een must... Met de huidige normen is de tijd van vier muren met een dak op en wat bijeen gesprokkelde occasie ramen en deuren zetten en de rest jaren laten aanslepen al lang gepasseerd.
 

Mary_Jane

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jun 2020
Berichten
72
Waarderingsscore
23
Punten
8
Idd de wasplaats hebben we liever op de verdiep. Naast de badkamer. Is handiger dan moet men niet met wasmanden/kleren sleuren naar boven/beneden.

Wat jouw schets betreft, ziet er niet slecht uit. Bedankt ervoor. Een polyvante ruimte lijkt me inderdaad wel een must voor de kindjes. De keuken en eiland tegenover de eet tafel zou zoals Mario zei beter zijn denk ik.
En tuinberging is inderdaad niet nodig aangezien er garage is van 100 vierkante meter in de tuin.

De zij entree is niet een must eigenlijk. Als we zien dat de entree langs de voorkant voordeliger is is dit voor ons geen probleem.
Enigste waar we echt niet aan uit geraken is de keuken vooraan of achteraan. Dat word nog een hevige discussie tussen mij en de man :d
Ik kwam onlangs nog een interessante youtube video tegen over de te nemen stappen om tot een goede (basis) van je vloerplan te komen. Wellicht heb je hier nog iets aan?

 
Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
We denken eraan om de achtergevel van de gelijkvloers zo goed als volledig in glas te doen. Zal dit geen probleem zijn voor de E peil?
 
Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
Denken aan zo iets voor de keuken langs de achter zijde...
 

Bijlagen

  • 5992235E-A293-4AA2-93B2-1919F85578CA.jpeg
    5992235E-A293-4AA2-93B2-1919F85578CA.jpeg
    134,7 KB · Weergaven: 40

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Dat gaat volgens mij vooral een probleem zijn voor je budget ;)
En het zal idd een impact hebben op je S peil. Kan je EPB man vast wel iets over zeggen
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Ligt aan de oriëntatie. Is die gevel knal op het Zuiden of op het Noorden?
Dat zal een invloed hebben op uw S-peil.

Ook naar eigen comfort is dat belangrijk.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Over het glas kan ik niet oordelen, je zal waarschijnlijk wel naar beter dan standaard glas moeten gaan om het verlies door zo'n grote oppervlakte te compenseren.

Over die keuken: hou er rekening mee dat een eiland dat je enige werkblad is én de spoelbakken (sowieso 2 met een gezin) én de kookplaat bevat al redelijk lang moet zijn. De spoelbakken wil je niet helemaal op het uiteinde steken en de kookplaat ook niet, dus reken maar op 60cm uiteinde + 90cm spoelbakken + 90cm tussenwerkblad + 60cm kookplaat + 60cm uiteinde = 3m60 als absoluut minimum (ik heb zelf een werkblad van 350 met dubbele spoelbak en kookplaat, 1 uiteinde is maar 50cm, en ervaar dat als absoluut minimum), plus de doorgang van minstens een meter aan beide kanten maakt 5m60. Ga je richting 100cm voor de kast onder de spoelbakken, ladeblok onder het tussenwerkblad en ladeblok onder de kookplaat komt daar nog 80cm bij en heb je met de doorgangen er bij dus 6m40 nodig. Zet je nog een kastenwand tegen de gemene muur zit je aan 7 meter: bijna de volledige binnenbreedte van je huis dus!
Je kan dat zeker doen, maar afhankelijk van hoe je de kookplaat en spoelbakken steekt sta je dus sowieso met je rug naar de tuin of met je rug naar de eetplaats.
Nu, met zo'n gigantische keuken (want door de grootte van het eiland moet je wel de keuken een grote oppervlakte laten innemen) heb je ook de mogelijkheid om heel veel kastruimte te voorzien (langs de gemene muur + in een L langs de muur met de hal als je de ingang aan de zijkant steekt) en heb je geen aparte berging meer nodig, dus qua overblijvende oppervlakte komt het zeker nog goed, maar jah... met de rug naar de tuin of met de rug naar de eetplaats staan koken/snijden/afwassen moet je er dus wel bij nemen. Als dat geen probleem voor je is heb je dan wel een prachtige en zeer praktische keuken.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Ligt aan de oriëntatie. Is die gevel knal op het Zuiden of op het Noorden?
Dat zal een invloed hebben op uw S-peil.

Ook naar eigen comfort is dat belangrijk.
Als ik het goed op heb staat de achtergevel op het Zuid-Westen.
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Over die keuken: hou er rekening mee dat een eiland dat je enige werkblad is én de spoelbakken (sowieso 2 met een gezin) én de kookplaat bevat al redelijk lang moet zijn. De spoelbakken wil je niet helemaal op het uiteinde steken en de kookplaat ook niet, dus reken maar op 60cm uiteinde + 90cm spoelbakken + 90cm tussenwerkblad + 60cm kookplaat + 60cm uiteinde = 3m60 als absoluut minimum (ik heb zelf een werkblad van 350 met dubbele spoelbak en kookplaat, 1 uiteinde is maar 50cm, en ervaar dat als absoluut minimum),
Dat is ook relatief, hé.
We hebben een eiland van 305 x 110 cm (kast van 40 + spoelbakkast van 80 met dubbele spoelbak + kast van 60 (= vaatwas) + kast van 80 met kookplaat + kast van 40) en voor ons is dat ruim genoeg. Je kan er wel vlot rondom (ook geen stoelen) en door de diepte van 110 cm kan je ook zaken achter de spoelbak en kookplaat kwijt.
 
Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
Ik zal de eindresultaat hoe dan ook hier laten zien. En met de volledige kostenplaat! Er zullen hier nog wel wat verschieten van wat er allemaal mogelijk is mits de juiste connecties van werkmannen...
 

Balboa

Actief Lid
Lid geworden
8 jan 2020
Berichten
141
Waarderingsscore
54
Punten
28
Ik zal de eindresultaat hoe dan ook hier laten zien. En met de volledige kostenplaat! Er zullen hier nog wel wat verschieten van wat er allemaal mogelijk is mits de juiste connecties van werkmannen...
Ik vind het toch een beetje een vreemde reactie.
Denk dat de personen die hierop gereageerd hebben echt wel weten waar ze mee bezig zijn. Alsook mensen die net gebouwd hebben, die hebben een perfecte inschatting van wat hun kosten waren.

Deze reactie doet precies vermoeden alsof dat allemaal 'dwoaze kloten' zijn die niet weten waarover ze praten.

'Mits juiste connecties van werkmannen' wat bedoel je daarmee? Ja als uw vader of familie werkmannen zijn die veel kunnen en willen helpen, dan zal je die prijs omlaag krijgen. Als je alles volgens het boekje doet en laat doen, heb ik vertrouwen in wat de mensen zeggen. Die slaan niet zo maar een bedrag uit hun botten he.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Over die keuken: hou er rekening mee dat een eiland dat je enige werkblad is én de spoelbakken (sowieso 2 met een gezin) én de kookplaat bevat al redelijk lang moet zijn. De spoelbakken wil je niet helemaal op het uiteinde steken en de kookplaat ook niet, dus reken maar op 60cm uiteinde + 90cm spoelbakken + 90cm tussenwerkblad + 60cm kookplaat + 60cm uiteinde = 3m60 als absoluut minimum (ik heb zelf een werkblad van 350 met dubbele spoelbak en kookplaat, 1 uiteinde is maar 50cm, en ervaar dat als absoluut minimum),
Dat is ook relatief, hé.
We hebben een eiland van 305 x 110 cm (kast van 40 + spoelbakkast van 80 met dubbele spoelbak + kast van 60 (= vaatwas) + kast van 80 met kookplaat + kast van 40) en voor ons is dat ruim genoeg. Je kan er wel vlot rondom (ook geen stoelen) en door de diepte van 110 cm kan je ook zaken achter de spoelbak en kookplaat kwijt.
Op de uiteinden kun je inderdaad wat inkrimpen, dat heb ik bij mij ook gedaan door aan 1 kant maar 50 ipv 60 te zetten, en 40 zou inderdaad ook nog prima gaan, maar 60 tussen spoelbak en kookplaat vind ik toch wel nipt, dan moet je inderdaad een gewente er van maken om wat dingen naar achter te schuiven en mag je niet koken zoals ik (elfendertig pottekes gebruiken voor de mis-en-place).
Bij mij ist: 50 uiteinde + 80 spoelbakken + 100 + 60 kookplaat + 60 uiteinde (vaatwas zit bij mij in een kolom)
 
Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
Kennissen van ons hebben vorig jaar gebouwd.
Ruwbouw met dak = 150k
Ramen en heel de binnenkant 130k

Zelfde afmetingen zoals ik van plan ben. Dus de opmerkingen van budget dit budget dat ben ik eerlijk gezegd ook wel beu gehoord.
 

Balboa

Actief Lid
Lid geworden
8 jan 2020
Berichten
141
Waarderingsscore
54
Punten
28
Kennissen van ons hebben vorig jaar gebouwd.
Ruwbouw met dak = 150k
Ramen en heel de binnenkant 130k

Zelfde afmetingen zoals ik van plan ben. Dus de opmerkingen van budget dit budget dat ben ik eerlijk gezegd ook wel beu gehoord.
Wat baten kaars en bril...

Die foto van de keuken met dat glas, daar alleen al ja al 3/4e of meer van je budget voor ramen (25K) aan spenderen.
Dan heb je nog geen screens (waar je van achterover valt), die prijzen zijn duurder dan de ramen zelf, en muggenramen.

Wij zijn bezig met het voorbereiden met onze bouw, die toch nog een stukje kleiner is. En al onze budgetten, offertes liggen toch een stuk hoger dan wat hier gezegd wordt. En we gaan dan nog redelijk wat zelf (proberen) doen.

Ter vergelijking wij hebben redelijk wat ramen, maar ook niet overdreven veelglas: dat slaat al dubbel zo duur uit he (incl screens e.d)

Soit, ik hoop dat ik inderdaad van mijn stoel val
 
Laatst bewerkt:

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Kennissen van ons hebben vorig jaar gebouwd.
Ruwbouw met dak = 150k
Ramen en heel de binnenkant 130k

Zelfde afmetingen zoals ik van plan ben. Dus de opmerkingen van budget dit budget dat ben ik eerlijk gezegd ook wel beu gehoord.
Wat baten kaars en bril...

Soit, ik hoop dat ik inderdaad van mijn stoel val

Ik zou zeggen ... contacteer eens je architect die voor 10.000 euro (met epb, ventilatie, stabiliteit, veiligheidscoordinatie, ..) werkt en vraag hem om een raming.
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Ligt aan de oriëntatie. Is die gevel knal op het Zuiden of op het Noorden?
Dat zal een invloed hebben op uw S-peil.

Ook naar eigen comfort is dat belangrijk.
Als ik het goed op heb staat de achtergevel op het Zuid-Westen.
Zo'n grote glaspartijen op het Zuid-Westen... @TS: voorzie budget voor screens of grote bomen, ik kan er van mee spreken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan