• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bouwplan HOB

Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
Hallo allemaal,

Ben nieuw op het forum. Omdat we stilletjes denken aan bouwen op onze bouwgrond ben ik op deze forum terecht gekomen.

Ik wou graag wat leuke ideeën vinden van plannen. Maar heb voor deze afmetingen niet echt iets gezien op het forum.
De gevelbreedte zal 8 meter zijn. De diepte 17/13/9m.

Er moet ook geen garage/carport voorzien worden in de plannen. Mag de inkomdeur aan de zijkant of moet het net als de HOB ernaast aan de voorkant bijvoorbeeld. We zijn voorstaanders voor de zijdeur langs de zijkant. Maar de huidige buurman heeft zijn voordeur langs voor. Moet hier
rekening mee gehouden worden?

Alvorens we uiteraard naar een architect willen gaan willen we zelf al een idee hebben hoe en wat de mogelijkheden zijn. Alvast allemaal bedankt.

Groetjes
Laura
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
@LauraVdb
+ Maximale bouwdiepte benut
+ Ruime eetplaats met zicht op de keuken, zij- en achtertuin, ruimte voor 1 lage kast onder raam + 1 hoge kast tegen tuinberging + nis onder trap
+ Ruime salon (4m90 x 4m90) met zicht op straat, zijtuin en keuken
+ Ruime keuken met zicht op het hele huis, straat, zijtuin en achtertuin, palend aan de bergingen
+ Ruime keuken, kastenwand (4m50) evt nog te verlengen indien technische schachten in de bergingen worden voorzien, eiland (2m50) kan nog langer (nu 1m80 vrije doorgang langs weerszijden!).
+ Ingemaakte kast onder trap tegenover keuken voor schoolgerei/speelgoed/administratie + ruimte voor kast (barkast, wijnkoeler, boekenkast...) tussen zetel/toilet/hal
+ Ruime wasplaats/berging
+ Ruime tuinberging, mogelijks om te vormen tot gelijkvloerse slaapkamer, mogelijkheid om douche en/of lavabo te voorzien om zich te wassen na het tuinieren/spelen alvorens de living binnen te komen
+ Inkom aan de zijkant, mogelijkheid tot indrukwekkende trap, mits glas in de deuren zicht vanuit keuken naar wie voor de deur staat
+ Toilet via hal

GrondplanGelijkvloersLauraVdb3.jpg

Genoeg afwijkend van het klassieke @leiepisser ? ;)
 
Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Switch die tuinberging naar andere kant, doorlopend zicht over eettafel.
En als je eiland en eettafel dan nog in verlengde zet, zit je aan die leefkeuken
Je kan ook keuken opschuiven naar achter en dan eiland en tafel er haaks op. Veel meer open zicht naar tuin.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
@Mario_ Als je de tuinberging en de eetplaats verwisseld heb je veel raampotentieel in de berging en alleen een schuifraam in de achtermuur voor de eetplaats.
Als je de keuken naar achter schuift is de tuinberging weg, creëer je 1 enorme berging (die je niet kan gebruiken voor tuingerei want niet grenzend aan de tuin, de gewone berging/wasplaats is al zeer ruim), en heb je een lange gang tussen keuken/eetplaats en salon.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Klopt, maar is er nood aan tuinberging ? Ze hebben een garage achteraan.
De berging, ik zou al wasmachine en droogkast naar boven verplaatsen . Geen op en neer met al je gerief (wat TS ook al zelf aangaf, dacht ik). Dan heb je wat extra ruimte in de berging.
Maar misschien TS is met een plan en noden laten komen.
8X17 is mooi, maar het hoeft niet volledig benut te worden.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Ik had er inderdaad over gelezen dat de wasplaats op het verdiep moet/mag, wat dus wat ruimte vrij maakt voor nóg meer ruimte in de berging.
Ik had mijn vorige tekeningen gemaakt op 12.2m binnendiepte omdat ik inderdaad ook van mening ben dat een gelijkvloers niet per sé zo groot moet zijn als er geen wens is voor een badkamer/slaapkamer/bureau op het gelijkvloers. Als je op het plan van post #65 het eiland en de tafel draait heb je ongeveer wat je bedoelt in een huis dat 4 meter minder diep is, maar ik heb het idee dat TS nogal een punt maakt van op maximale diepte te bouwen alsook de zij-entree, en met de commentaar van @leiepisser er bij dacht ik: "Ne keer kijken wat ik uit mijn mouw kan schudden op 16.2m".
Als er dan toch zo groot gebouwd wordt denk ik dat een aparte polyvalente ruimte wel een must is. Het idee om die polyvalente ruimte mogelijks als doorloop-tuinberging in te zetten is meerderlei:
- voor de grasmaaier, heggenschaar, bladblazer, manueel gereedschap... kan het alleen maar deugd als deze binnen de geïsoleerde schil kan worden opgeslagen
- het vormt ook een aangenaam kluskot in de winter
- mits er een douche en/of lavabo wordt voorzien kunnen de kinderen na het buiten ravotten of de ouders na het tuinieren zich er wassen.
Als er dan toch een douche voorzien wordt heb je ineens de mogelijkheid om het tuin- en klusgereedschap toch terug naar de garage te verbannen en er een rolstoeltoegankelijke slaapkamer van te maken mocht dit ooit nodig zijn, als de deur naar de tuin voorzien is van glas of later vervangen wordt door een raam is er de mogelijkheid voor natuurlijk licht en verluchting.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
In bovenstaand plan is in ieder geval de plaats van de voordeur goed gekozen: entree/trappenhuis in het midden van de diepte zodat er beneden en boven relatief weinig verkeersruimte nodig is. Inpandige garages of tuinbergingen zijn altijd af te raden vanwege hoge kosten per m³ en ongunstig invloed op K-peil. Verder zou ik het niet prettig vinden om bij binnenkomst tegen een kookeiland terecht te komen. De keukenpositie lijkt mij overdreven dominant in deze opstelling. Tenzij je uiteraard werkelijk goed kunt koken, dan juich ik dit alleen maar toe. Als je dan ook nog een koelkast in de hal zet voor een lichtgekoelde Westvleteren dan is deze entree voor mij optimaal !
 
Laatst bewerkt:

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
@archiklusser Blij te lezen dat mijn gedachtengang achter deze indeling duidelijk doorkomt.
Met de vorige tekening wou ik vooral aantonen dat een middelgroot gezin niet per sé een gigantische oppervlakte nodig heeft, met de laatste dacht ik "kom, we doen eens zot en bouwen de boel vol". 'k Heb er mij ook wel meer mee geamuseerd.
Een inpandige tuinberging is inderdaad wel een kost, maar beschouw deze als polyvalente ruimte die even goed dienst zou kunnen doen als ziekte-/invalidenkamer, hobbyruimte..., dus sowieso binnen de geïsoleerde schil en ingepland als woonruimte.
De keuken is inderdaad zeer dominant, zoals ik zei heb ik mij redelijk geamuseerd met dit plattegrond dus dit is dan ook een persoonlijke touch van mij. Naar mijn mening hoort een open keuken met eiland (zoals TS wenst) gebruikt te worden voor veel zelfbereide gerechten en hapjes in te maken voor gezin en gezelschap en mag dat ook wel letterlijk en figuurlijk het centrale element van het gelijkvloers zijn, anders kun je even goed een gesloten keukentje van 3 op 3 steken. Het "botsen op het eiland" is dan ook bewust zo gekozen om zowel bij binnenkomst via de voordeur of via de achterberging (gezien er een losse garage achteraan is) de lading boodschappen op te kunnen neerzetten alvorens deze te sorteren in keuken en voorraadberging, en om een splitsing te creëren waarbij je linksaf naar de salon of rechtsaf naar de eetruimte kunt zonder dat je meteen in de ene of de andere ruimte terecht komt of door de ene ruimte moet om naar de andere te gaan.
Dit is een huis dat ik direct zo voor mezelf zou zetten, al zou de "tuinberging" voor mij dan wel gesplitst worden in een knutselhok en een douchekamer, waarbij de "kast" tussen 2,5zit/toilet/hal zonder enige twijfel een barmeubel zou zijn met een 10°C frigo er in verwerkt voor lekkere biertjes, aperitief en witte wijn. ;)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Enige wat ik nog mis is de visie van TS op de inspanningen van Candisa. Want wat wij er allemaal van vinden is 1, maar met wat feedback van TS, zouden we wat meer in hun richting kunnen gaan ipv van hoe jij of ik het zie.
 
Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
Idd de wasplaats hebben we liever op de verdiep. Naast de badkamer. Is handiger dan moet men niet met wasmanden/kleren sleuren naar boven/beneden.

Wat jouw schets betreft, ziet er niet slecht uit. Bedankt ervoor. Een polyvante ruimte lijkt me inderdaad wel een must voor de kindjes. De keuken en eiland tegenover de eet tafel zou zoals Mario zei beter zijn denk ik.
En tuinberging is inderdaad niet nodig aangezien er garage is van 100 vierkante meter in de tuin.

De zij entree is niet een must eigenlijk. Als we zien dat de entree langs de voorkant voordeliger is is dit voor ons geen probleem.
Enigste waar we echt niet aan uit geraken is de keuken vooraan of achteraan. Dat word nog een hevige discussie tussen mij en de man :d
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Ivm keuken of living.
Innde winter zit je binnen en is het donker. Je zit in je zetel tv te kijken.
Innde zomer zit je buiten, makkelijk als keuken vlakbij is voor hapje, drankje. Of het eiland kan gebruikt worden als buffettafel voor de bijbehoren voor de BBQ. Wordt het killer, trekt de groep zich terug in de keuken en wordt er verder rond die keuken geconsumeerd en gebabbeld. De leefkeuken, de naam zegt het zelf, daar wordt rond geleefd.
In de living is het meestal om tv te kijken. En dan is invallende licht soms meer storend dan leuk. (Weet de oriëntatie niet direct natuurlijk)

Voor mij zou het dus absoluut leefkeuken aan tuinzijde zijn. En met een leefruimte in het midden heb je met open ruimte nog steeds contact als het nodig is, maar kan je ook op je gemak zitten.

Maar iedereen is daar anders in. Die keuze moet je dus zelf afwegen.
 
Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
Ik heb op paint een eerste schets gemaakt. Het is wel heel slecht gedaan vind ik zelf.
Maar heb gewoon iets geprobeerd. De diepte wil ik uiteraard 17m behouden.

De gele lijnen zijn ramen. Van achter is er een grote schuifraam voorzien.
Entree voorkant.


test.png
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
8m tussen tv en zetel ?
Afgesloten keuken ?
Berging niet aan keuken.
En de verhouding klopt idd helemaal niet
 
Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
Voorkant van de woning is Noord-Oost en achterkant Zuid-west (ivm de zon/daglicht)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Dan schijnt de zon dus los binnen en op de tv.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Voorkant van de woning is Noord-Oost en achterkant Zuid-west (ivm de zon/daglicht)
Ik had blijkbaar goed gegokt dat het huis rechts van de rij stond. Aan de hand van de oriëntatie weet je dat je zonlicht hebt:
- 's ochtends op de voorkant
- rond de middag nergens tenzij je het gelijkvloers dieper bouwt dan het verdiep en (een) koepel(s) of lichtstra(a)t(en) in het plat dak steekt
- 's namiddags tot 's avonds op de achtergevel
- 's avonds op de vrije zijgevel

Om 's namiddags/'s avonds TV te kijken in de salon steek je deze dus best niet aan de tuinkant, anders ga je daar toch continu met de gordijnen prutsen om geen licht in uw ogen of op de TV te hebben, dus ik zou die vanvoor steken (zoals op mijn laatste tekening).
De tuinkant leent zich dan wél weer perfect voor de eetplaats, net omdat je er sowieso 's avonds veel natuurlijk licht hebt en eventueel met een koepel/lichtstraat boven de eettafel ook de late ochtend- en middagzon kan binnen trekken (voordeel in de winter, maar opletten voor oververhitting in de zomer)... Persoonlijk zou ik sowieso àltijd de eetplaats op de tuin richten, je hebt dus eigenlijk geluk dat dit qua oriëntatie ook heel goed uitkomt qua licht. Zoals in al mijn tekeningen dus.
Uit ondervinding kan ik je ook vertellen dat je in een salon best zo weinig mogelijk in-/uitgangen hebt: je hebt namelijk zo veel mogelijk wandruimte nodig om je zetels, bijzettafels en TV-meubel voor te zetten. Liefst heb je dus maar 1 verbinding met de rest van het huis, zoals dus in mijn laatste tekening.
De meters moeten sowieso ook ergens vooraan in het huis zitten, ideaal is om daar meteen de berging/stookkot rond te bouwen zoals in mijn laatste tekening.
Je warm water zit dan ook meteen dichtbij de badkamer als je deze boven deze berging/stookkot steekt (zodat je geen liters water moet laten lopen eer je warm water hebt), wat ik in jou geval zou aanraden aangezien je 's ochtends de zon op de voorgevel hebt.
Tenzij je een keukenboiler of kokendwaterkraan in de keuken steekt hou je deze ook best dicht bij het stookkot, en als dit stookkot ruim genoeg is om als berging te dubbelen heb je meteen ook dus je berging bij de keuken als je er je keuken tegen steekt... Weeral zoals in mijn laatste tekening dus.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Ik heb op paint een eerste schets gemaakt. Het is wel heel slecht gedaan vind ik zelf.
Maar heb gewoon iets geprobeerd. De diepte wil ik uiteraard 17m behouden.

De gele lijnen zijn ramen. Van achter is er een grote schuifraam voorzien.
Entree voorkant.


Bekijk bijlage 78750
De verhoudingen kloppen totaal niet, jouw gelijkvloers is dubbel zo diep als dat het breed is terwijl je het hier bijna vierkant tekent.
Je keuken zoals je die tekent is 65cm kastenwand + 1m20 doorgang + 1m eiland + 1m20 doorgang + 65cm kastenwand = 4m70 breed. Als je daar een tafel wilt voor zetten (wat qua orientatie dus rats verkeerd is: enkel in de zomer bij het ontbijt zonlicht) waar je met je gezin van 5 en nog een paar gasten aan wilt kunnen zitten, én er ook nog rond wilt kunnen, is dat veel te weinig: je hebt een tafel nodig van ongeveer 2 meter 50, dus enkel als er aan de kopse kanten niemand zit én je geen kasten tegenover de kopse kanten zet heb je een vlotte doorgang er rond. Van zodra er mensen aan de kopse kanten zitten of er kasten tegenover de kopse kanten staan heb je al maar een half metertje meer om te passeren, en als je wilt kasten zetten én mensen wilt kunnen zetten aan de kopse kanten ben je er al helemaal aan voor de moeite.
Je tekent je salon over de volledige breedte achteraan. Niet alleen zal dat een nachtmerrie zijn qua zonlicht recht in uw gezicht 's middags en recht op uw TV 's avonds, je zit ook nog eens met een gigantische kijkafstand en degenen die in de zetel zitten die haaks op de TV staat zullen haast hun nek moeten breken om naar de TV te kijken in plaats van een beetje schuin te zitten/kijken als de haakse zetel(s) dichter bij de TV staan.
Zoals gezegd moeten je meters sowieso vooraan het huis zitten, dus ofwel heb je dan een meterkast in de hal, ofwel moet je je berging/stookkot vooraan het huis maken.
Een toiletruimte plaats je best zo dat de deur in een lange muur zit, zo kun je het toilet plaatsen tegen de korte muur verst van de deur en de handenwasser tegen de korte muur zicht bij de deur of tegen de lange muur tegenover de deur. Als je de deur toch in een korte muur steekt moet de toiletruimte breed genoeg zijn om de handenwasser tegen de lange muur te kunnen hangen zonder dat deze voor de deuropening komt. Met de deur in de lange muur reken je dus qua toegankelijkheid best op 1m80 bij 1m, met de deur in de korte muur op 1m50 bij 1m30, deurbreedte 88cm+kozijnen.
Om een trap te kunnen gebruiken moet er natuurlijk ruimte ervoor zijn. Deze ruimte moet genoeg zijn om meubelen en toestellen op en af de trap te krijgen, een zetel op zijn kant is ongeveer 1m op 1m. De trap zelf is bij een rechte trap al gauw 4m diep als je een beetje een comfortabele, niet te steile trap wilt (40 à 50% dieper dan je hoogte vloer tot vloer, dus plafondhoogte + ruimte voor ventilatie en leidingen in het plafond + welfsels + ruimte voor leidingen in de vloer + chape + vloerafwerking, al gauw 3 meter) en minimaal 1m10 breed als je een zetel op de trap wilt krijgen of wilt kunnen kruisen op de trap.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Ik heb mijn laatste tekening een beetje gewijzigd rekening houdend met de commentaren en bijkomende info:
- Wasmachine en droogkast in de berging vervangen door een kofferdiepvries (waardoor er een kleinere/geen diepvries nodig is in de keuken en er enorm veel ruimte is om versneden groenten, vleescolli's, soepen, bouillons, kruiden... in te vriezen)
- De onnodige tuinberging verwijderd waardoor er vanuit de keuken volledig zicht op de achtertuin ontstaat (en nog steeds een stuk op de zijtuin en de straat)
- Keukenwand iets verlengd (2 meter verdiept werk-/kookvlak geflankeerd door 4 standaardkolomkasten)
- Eiland verlengd zodat de kastindeling van het kookwerkblad en 2 kolomkasten kan gespiegeld worden in het keukenontwerp aan de keukenzijde (bvb. 2 ladeblokken van 1meter, een vaatwasser van 60 en een standaardkast van 60) en gelijk worden verdeeld (4 kasten/ladeblokken van 80cm) aan doorgangzijde.
- Tafel in het verlengde van het eiland geplaatst voor het opener leefkeukeneffect
- Vrij in te vullen open polyvalente zone (speelruimte, bureau, aperitiefhoek, dansvloer, knutseltafel, ruimte voor ziekenbed als er iemand tijdelijk de trap niet op kan...)
- Lichtstraat in het plat dak boven eettafel en polyvalente zone getekend om extra licht binnen te trekken tot in de keuken.

GrondplanGelijkvloersLauraVdb4.jpg

Mocht je de keuken dichter op de tuin willen en de eetplaats het centrale element dicht bij de salon willen maken: je kan eventueel simpelweg de keuken en de eetruimte omwisselen: de afstand tussen de technische schachten is ongeveer hetzelfde als de afstand tussen technische schacht en achtergevel. De extra diepe kookzone doe je dan best niet zodat het eiland wat dichter naar de gemene muur kan en de tafel die in het verlengde er van staat niet te dicht naar de hal/doorgang komt.

GrondplanGelijkvloersLauraVdb4b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
De onderste schets begint er al wat op te lijken wat we eigenlijk willen. Alleen misschien waar de polyvalente zone nu staat, daar een berging/voorraad van maken. Lekker dicht bij de keuken. En Eventueel de polyvalente kamer achter de TV. Alleen zitten we dan met het probleem van de meters...
Maar ge bent echt bedankt voor de moeite/tijd die u steekt in de schetsen te ontwerpen!
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Ik had blijkbaar goed gegokt dat het huis rechts van de rij stond. Aan de hand van de oriëntatie weet je dat je zonlicht hebt:
- 's ochtends op de voorkant
- rond de middag nergens tenzij je het gelijkvloers dieper bouwt dan het verdiep en (een) koepel(s) of lichtstra(a)t(en) in het plat dak steekt
- 's namiddags tot 's avonds op de achtergevel
- 's avonds op de vrije zijgevel
Dat kan natuurlijk niet: zon staat niet in het noorden. Dus, als het 's morgens voorgevel is, 's middags 'nergens' (dus eigenlijk: de zijde waar je buur tegen bouwt) en 's avonds achtergevel, dan vangt de vrije zijgevel nooit zon.

Ok, enige nuance: voorgevel is N/O. Dan hangt het er wat vanaf hoeveel N en hoeveel O om te bepalen hoeveel zon je hebt.
Je voorgevel zal dan in de ochtend beperkt zon hebben, en je vrije zijgevel 's avonds beperkt zonlicht. Hoe beperkt dus afhankelijk van de exacte stand :)
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
De onderste schets begint er al wat op te lijken wat we eigenlijk willen. Alleen misschien waar de polyvalente zone nu staat, daar een berging/voorraad van maken. Lekker dicht bij de keuken. En Eventueel de polyvalente kamer achter de TV. Alleen zitten we dan met het probleem van de meters...
Maar ge bent echt bedankt voor de moeite/tijd die u steekt in de schetsen te ontwerpen!
Goh, het probleem van de meters, met er een kast rond te bouwen zitten ze weg hé...
Het probleem zit hem dan weer eerder in uw orientatie: ge steekt dan uw berging juist op de hoek die zich het beste leent om van 's namiddags tot 's avonds de zon binnen te trekken en waar je een fantastisch zicht hebt op uw tuin.
Beeld je eens in dat je vanachter over de hele breedte glas hebt (zoals je zelf wilt) en nog een heel stuk om de hoek... In plaats van een plat dak met een lichtstraat kun je eventueel ook gaan voor een licht hellend glazen dak vanachter...
Als het compromis om dat te bekomen is dat er een tafel tussen de berging en de keuken staat... wetende dat die berging aan de tafel hebben wreed gemakkelijk kan zijn om de afwasberg te verstoppen tot de gasten weg zijn, je daar een drankfrigo kan zetten die ineens ook vlak bij de salon is en je mooie gemakkelijke looplijnen hebt naar die berging vanuit de keuken én vanaf de voordeur (boodschappen uitladen), dan zou ik het wel weten hoor. :)
Tenzij je een OB bouwt van 15 op 15 met echt een per-fecte oriëntatie zal er altijd wel ergens een compromis in het ontwerp sluipen hoor. Bekijk ook eens hoe deze gelijkvloers indeling(en) meteen een zeer mooie basis vormen voor het verdiep (zoals @archiklusser aanhaalde): je komt boven uit in het midden van het huis, dus je zit ineens ideaal om datzelfde trappenhuis met toilet (apart toilet is altijd handig met een bende) gewoon over te nemen, een ruime slaapkamer te steken boven de salon, een ruime badkamer (met bad onder het raam, ruime douche en lavabo tegen de gemene muur, opbergruimte tegen de slaapkamer) boven de berging (waar je ook je warm water vlakbij hebt dus), een slaapkamer boven de eetplaats, en een was-/strijkkamertje deels boven de polyvalente zone...
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan