• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bouwplan HOB

Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
Hallo allemaal,

Ben nieuw op het forum. Omdat we stilletjes denken aan bouwen op onze bouwgrond ben ik op deze forum terecht gekomen.

Ik wou graag wat leuke ideeën vinden van plannen. Maar heb voor deze afmetingen niet echt iets gezien op het forum.
De gevelbreedte zal 8 meter zijn. De diepte 17/13/9m.

Er moet ook geen garage/carport voorzien worden in de plannen. Mag de inkomdeur aan de zijkant of moet het net als de HOB ernaast aan de voorkant bijvoorbeeld. We zijn voorstaanders voor de zijdeur langs de zijkant. Maar de huidige buurman heeft zijn voordeur langs voor. Moet hier
rekening mee gehouden worden?

Alvorens we uiteraard naar een architect willen gaan willen we zelf al een idee hebben hoe en wat de mogelijkheden zijn. Alvast allemaal bedankt.

Groetjes
Laura
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Diepte misschien iets beter omschrijven?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Doorgaans mag je in jullie geval de voordeur ook langs de zijkant steken. Al is dat maar een detail als je naar een ontwerp gaat kijken. Plannen, voorbeelden en dergelijke, vind je sneller via google terug dan hier op het forum.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Eerste wat je moet doen is enkele kernpunten bedenken/opschrijven.
Ik doe een greep uit mogelijke eisen, uiteraard kunnen sommige voor jullie helemaal niet belangrijk zijn en andere zo evident dat ze het hele ontwerp gaan bepalen.
- Komt er een zolder of kelder => invloed op hoeveel ruimte je moet voorzien voor berging en technische installaties
- Is het belangrijk dat je vanuit de keuken de tuin goed kunt zien. Of misschien juist liever de straatkant?
- Al dan niet garage, dat heb je blijkbaar beslist
Komt er een oprit voor of naast het huis
Welke kant zit de zon? Wil je daarop keuken, zithoek, eetplaats,... orienteren?
Is het belangrijk om vanuit jullie slaapkamer de tuin te kunnen zien?
Ligt de tuin enkel achter het huis of ook voor groot stuk naast of zelfs voor?
Wil je de straat ergens kunnen zien of juist niet
Zolder is bereikbaar via klapluik of vaste trap?
Trap naar de verdieping vertrekt in midden van living of liefst vanuit de hal?
1, 2 of 7 WC's?
Grote badkamer?
2e badkamer gewenst?
Aantal slaapkamers?
Wil je een speelhoek/bureauhoekje in woonkamer
...

Uiteraard kan je nog veranderen van idee tijdens het proces, maar als je al een aantal verwachtingen vooropstelt is het ook veel nuttiger om naar voorbeeldplannen te kijken.
Je kan die nooit 1-op-1 kopiëren, maar enkel door te kijken in hoeverre die wel of niet aan je eigen verwachtingen voldoen, kan je eigen wenslijst al verder verfijnen.
 
Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
Ik ben inderdaad misschien wat te slordig geweest in mijn uitleg. Excuses ervoor.
De diepte:
gelijkvloers 17 meter.
1ste verdiep 13 meter.
Hellend dak 9 meter.
Er komt geen kelder. Zolder ja zal onder de dak zijn met een vaste trap. Hier willen we eventueel 2 slaapkamers.
Geen garage (hebben al garage in de tuin van achter)
Oprit voorkant van het huis.
We denken om de keuken langs de straatkant te zetten en de living langs de tuin kant. Dit is nog een discussie.
Ik wil de keuken langs de tuin, man wil living langs de tuin. Vandaar dat we voorbeelden willen zien van beide.
We willen ook veel ramen/schuifdeuren op de gelijkvloers. Zoals voorbeeld langs de achterkant een hele brede schuifraam van
bijna de volledige breedte van het huis.
Willen op de gelijkvloes een wc. Op eerste verdiep een ruime badkamer voor zowel ligbad als inloopdouche. En ook een wc. Al zijn we aan het twijfelen om de wc eventueel niet in de badkamer maar apart.

gelijkvloers volledige vloerverwarming. We zijn aan het twijfelen om boven ook verwarming te voorzien. We denken eraan omdat we misschien bij een BEN woning geen verwarmingen nodig zullen hebben op de slaapkamers. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Hopelijk is er nu genoeg informatie :)Alvast bedankt allemaal!
 

Phoebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2011
Berichten
535
Waarderingsscore
151
Punten
43
Als je boeken van sod opvraagt krijg je alvast een heleboel plannetjes met wat mogelijk is in een standaard woning.

Ik zou me daar niet blind op staren. Uiteindelijk is dit de job van je architect.

Probeer goed na te denken over je wensen. De must-haves en de nice-to-haves. Dan heeft je architect meer vrijheid en gaat er, volgens mij, een beter plan uitkomen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Probeer eens te schetsen met leefkeuken in het midden (keuken met doorlopend eiland dat als eettafel, werktafel, aperitieftafel, gezellig samenzijn tijdens koken, ...) En sofa aan tuinzijde. Zo heb je een open zicht op de tuin vanuit meeste vertrekken.
Zolder, 2 slaapkamers, ook een doucheruimte ? Wc ?
Waar ga je technieken zetten ?
Waar ga je wassen en drogen. Ik doe dat bv op het verdiep, geen op en neer met wasmanden.
Wat is de oriëntatie, want Z tuin brengt ook wat ongemakken.
Verwarming... Hangt er allemaal van af. Wil je graag aangename vloer dan is VVW altijd leuk, of een warmere vloer zoals hout of kurk.
Ik heb heel de woning 24/7 op 21,5° en zou het niet anders willen. Maar sommigen zweren bij 17° op een slaapkamer.
En nog een parameter om de vorm, indeling en kwaliteit van de woning te bepalen is je budget.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
schetsen, schetsen schetsen en moest ik het vergeten ... schetsen maken, zoveel als je maar kunt.
Voordeur vooraan, voordeur opzij, voordeur uitspringend, voordeur inspringend.
Keuken links voor, keuken rechts voor , keuken in het midden , keuken achteraan.
Kijk naar de volumes en teken cirkels voor je inkom , teken de hal in een cirkel en duidt met pijlen aan naar waar je wil gaan in de hal , teken een cirkel voor de keuken, de leefruimte, de rust en het aktieve. En VERTEL

Hier een omschrijving voor de tuin , maar kan net zo goed voor de woning.
Help ik heb een tuin › Blog › Tuinarchitect Luk Vrebosch
 
Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
Budget is 300K ongeveer. Grond hebben we al, en tuin aanleg enz moeten we ook geen rekening mee houden. Grotendeels is al goed in orde...
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Budget is 300K ongeveer. Grond hebben we al, en tuin aanleg enz moeten we ook geen rekening mee houden. Grotendeels is al goed in orde...

8x17 + 8x13 = 240m2 + zolder en 300.000 budget?
Is dat inclusief of exclusief BTW?
 
Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
Budget is 300K ongeveer. Grond hebben we al, en tuin aanleg enz moeten we ook geen rekening mee houden. Grotendeels is al goed in orde...

8x17 + 8x13 = 240m2 + zolder en 300.000 budget?
Is dat inclusief of exclusief BTW?
Ja jullie moeten het ook niet altijd duurder maken dan het moet zijn e. Ruwbouw met dak 150k
Ramen 25k
Elektriciteit 10k
Sanitair 17k
Bezetten 15k
Pur en chape werken 10k
Keuken 18k
Binnendeuren 7k
Tegels 10k
Afwerking trap 5k
Water Putten 5K

prijzen allemaal incl btw. Zit op een goeie 270k architect met epb ventilatie stabiliteit 10k

dan heb je nog een buffer van 20k.
Men moet ook niet altijd overdrijven. Je hebt een elektricien die 20k vraagt en ge hebt een elektricien die hetzelfde werk doet voor 10k! Bezetter is er voor 30k maar ge hebt er die het voor 15k zelf doen enz.
Je maakt het zo duur als ge wil. Kennissen van ons hebben net ook ongeveer zelfde woning gezet en zitten rond de 300k!
die prijzen calculatie per vierkante meter zoveel is dikke bullshit! SOD laat ik ook niet! Ieder zijn specialiteit en zijn vak.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Met wat goede wil zit je met 240m2 dan op een 1000 euro per m2 excl. btw. Die 'dikke bullshit' zoals je het omschrijft is meestal toch wel een goede richtlijn :)

Ik mis ook nog een aantal zaken zoals grondwerken, ventilatie, aansluitingskosten, verwarming, keuringskosten, ..
 
Laatst bewerkt:

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Ivm keuken of living langs de tuin of straat. Ik heb de keuken naar de tuin en de living naar de straat en zou bij een nieuwbouw of renovatie die zich ertoe leent direct het omgekeerde pakken.
Het idee van een keuken met zicht op de tuin lijkt zo fantastisch: de buiten spelende kindjes in de gaten houden, de tuin bewonderen, het gezelschap dat in de zomer op het terras zit in de gaten houden terwijl je kookt of afwast... Dat was misschien wel praktisch in tijden dat moeder de vrouw 15-20 jaar lang de zoveelste kleine pagadder die in de tuin aan het ravotten was in de gaten wou houden terwijl ze urenlang in de keuken zwoegde om een maaltijd op tafel te toveren en vervolgens de berg afwas deed en het aangerichte slagveld opkuiste... Vroeger leefde men ook echt in de keuken en was de living eerder een ruimte voor als er volk kwam of misschien om in't weekend eens te zitten.
Tenzij je echt je liefhebberij hebt in het trage koken, alles met de hand versnijden en opkloppen, de afwas per sé met de hand wilt doen, en denkt te leven rond de keukentafel in plaats van zelf dagelijks de "schone eetplaats en salon" te gebruiken, zie ik niet in waarom je de keuken waar je een beperkt deel van de dag staat zou richten op de tuin om vervolgens te eten en naar TV te kijken bij de drukke straat waar je nog liefst de glasgordijnen dicht laat tegen de inkijk?
Mij lijkt het een stuk aangenamer als je vanaf de eettafel en vanuit de salon via grote schuiframen (die in de zomer open kunnen) kunt genieten van je tuin, terwijl de keuken waar je druk bezig bent in het lawaai van de dampkap, keukenrobot, heteluchtoven aan de straatkant zit.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Stop met schetsen maken, dat doet je architect wel, je betaalt er hem ook voor
maak lijstjes met wat je wil, lokalen, kleuren, materialen
dat is veel belangrijker

en bouw wat kleiner, maar meer leefkwaliteit

succes
 
Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
Met wat goede wil zit je met 240m2 dan op een 1000 euro per m2 excl. btw. Die 'dikke bullshit' zoals je het omschrijft is meestal toch wel een goede richtlijn :)

Ik mis ook nog een aantal zaken zoals grondwerken, ventilatie, aansluitingskosten, verwarming, keu

Met wat goede wil zit je met 240m2 dan op een 1000 euro per m2 excl. btw. Die 'dikke bullshit' zoals je het omschrijft is meestal toch wel een goede richtlijn :)

Ik mis ook nog een aantal zaken zoals grondwerken, ventilatie, aansluitingskosten, verwarming, keuringskosten, ..
Grondwerken hoort bij de aannemer van de ruwbouw. Verwarming is sanitair. Je ga toch niet 17k betalen voor een ketel. Ik toch niet :d
De andere zaken zijn zoals vermeld in de bufferzone van 20K die men nog heeft. Het moet nu niet persé op 300K uitkomen. Al is het 320/330 zullen we tevreden zijn natuurlijk :)
 
Lid geworden
5 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
3
Punten
3
Ik bedoel gewoon maar, ik ga mijn geld niet door de ramen gooien. Duurder is niet altijd beter.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
1800 per m2 kan je hier overal lezen, als je alles laat doen
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Ik bedoel gewoon maar, ik ga mijn geld niet door de ramen gooien. Duurder is niet altijd beter.
Groter is niet altijd beter, maar daar denkt bijna niemand aan ?
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Ik vraag me trouwens ook af wat je precies allemaal wilt per verdieping. 8x17 Lijkt mij gigantisch als daar geen garage in zit en er nog een verdieping van 8x13 en een zolder van 8x9 op komt waar je slaapkamers en badkamers in kwijt kunt. Zeker als je dan nog per sé denkt aan een living aan de voorkant en een keuken aan de achterkant of omgekeerd, dan doe je toch ferm je stappen op een dag.
Als je nu aan de achterkant 6 meter diepte over de volledige breedte van je huis gebruikt voor de living met zicht op de tuin, 8x6 is al een riante living. Vervolgens maak je er een L van door er een balzaal van een keuken van 5 op 5 aan te hangen, dan zit je nog maar op 11 meter diepte en heb je nog een stuk van 3x5 over voor de hal en toilet.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan