Bouwlaser of niet?

Estivie

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
6
+1

Onze aannemer werkte ook met deze (digitale) pasdarm om de meterpas uit te zetten & dat werkte prima. Maar één nadeel aan & dat is de prijs van dat ding.

Stijn

Roel-W;1959059 wrote:
Op deze digitale pasdarm zit normaal max een foutmarge van 2mm. Denk je dat deze niet op jou lazer zit?

Is perfect bruikbaar bij zonlicht, alleen moet je deze niet tè lang bij warm weer in de blakke zon leggen.

Profiels de meterpas overzetten en opruimen.

Bij felle wind kan dit eventueel wel voor problemen zorgen. Altijd proberen af te rollen zodat deze op zoveel mogelijk plaatsen op de grond ligt, zodat deze niet kan bewegen.

SnoopMoop;1957315 wrote:
matthiasvd;1954241 wrote:
digitale pasdarm werkt ook perfect! gebruik ik veel liever als een laser (voor profielen te zetten dan toch: steeds paslijn aan juiste kant van profiel, perfect om de hoek passen ect)

natuurlijk kan je een rotatielaser voor meer toepassingen gebruiken

Werkt allesbehalve perfect! Als je een muur hebt van +10m zit je al snel op foutmarges van 5 mm. Probleem bij deze dingen is dat het ontworpen is voor binnenshuis. Digitale pasdarm is eigenlijk niet bruikbaar bij zonlicht, felle wind. En voor goede werking zou je hem volledig moeten afrollen.

Lid geworden
11 jun 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
500euro.

Ook niet op de darm gaan staan want dan kan deze afwijken en moet je opnieuw beginnen.

Estivie;1959061 wrote:
Maar één nadeel aan & dat is de prijs van dat ding.

.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
13
Punten
38
Tegen een laser op statief mag je ook niet stoten natuurlijk :).

Sent from my RM-821_eu_belgium_246 using Tapatalk

Lid geworden
8 dec 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Roel-W;1959059 wrote:
Op deze digitale pasdarm zit normaal max een foutmarge van 2mm. Denk je dat deze niet op jou lazer zit?

Is perfect bruikbaar bij zonlicht, alleen moet je deze niet tè lang bij warm weer in de blakke zon leggen.

Bij felle wind kan dit eventueel wel voor problemen zorgen. Altijd proberen af te rollen zodat deze op zoveel mogelijk plaatsen op de grond ligt, zodat deze niet kan bewegen.

SnoopMoop;1957315 wrote:
digitale pasdarm werkt ook perfect! gebruik ik veel liever als een laser (voor profielen te zetten dan toch: steeds paslijn aan juiste kant van profiel, perfect om de hoek passen ect)

Werkt allesbehalve perfect! Als je een muur hebt van +10m zit je al snel op foutmarges van 5 mm. Probleem bij deze dingen is dat het ontworpen is voor binnenshuis. Digitale pasdarm is eigenlijk niet bruikbaar bij zonlicht, felle wind. En voor goede werking zou je hem volledig moeten afrollen.

Zit zeker op de laser. Maar die 2mm is bij binnengebruik. Aan alle gebruikers van de digitale pasdarm raad ik toch aan om p4 van volgende datasheet te bekijken :

http://www.merlierslijperij.be/_Uploads/dbsAttachedFiles/Pasdarm.pdf

Lid geworden
26 nov 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
SnoopMoop;1959527 wrote:
Roel-W;1959059 wrote:

SnoopMoop;1957315 wrote:

Zit zeker op de laser. Maar die 2mm is bij binnengebruik. Aan alle gebruikers van de digitale pasdarm raad ik toch aan om p4 van volgende datasheet te bekijken :

http://www.merlierslijperij.be/_Uploads/dbsAttachedFiles/Pasdarm.pdf

werk jij hier dagelijks mee? ik wel, en ik heb een heel andere mening. je mag gerust bij mijn eigen huis komen meten met de laser hoeveel verschil je hebt tussen voor en achtergevel (22m diep), je zal niet meer als 1 mm verschil vinden :)

het enige dat belangrijk is met de digitale pasdarm is, dat steeds dezelfde persoon het toestel gebruikt. In verband met het plaatsen van het potlood op de pasdarm, hier bekom je de niveauverschillen mee waar jij over spreekt

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
557
Punten
113
tjay;1959072 wrote:

Sent from my RM-821_eu_belgium_246 using Tapatalk

Nee, maar dan stopt die gewoon met draaien en kun je niets meer aflezen, dus ook geen verkeerde maat.

Met een pasdarm waar je op staat heb je wel een foute aflezing.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
13
Punten
38
minoeske;1960148 wrote:
tjay;1959072 wrote:

Nee, maar dan stopt die gewoon met draaien en kun je niets meer aflezen, dus ook geen verkeerde maat.

Met een pasdarm waar je op staat heb je wel een foute aflezing.

Euhmm.. ok, bij rotatielaser geloof ik dat wel ja, nooit zelf mee gewerkt. Bij lijnlaser (die bestaan ook in 360 graden uitvoering) kan dat ook de laser een beetje hoger of lager duwen op het statief en een beetje verschil maken. Merk toch hier bij de Bosch Blauw laser met bijhorend Bosch statief dat eens vies naar die laser kijken een beetje kan schelen, omdat de voet waarop de laser staat maar wat plastiek is dat in elkaar klikt. Is bij andere statief ook zo... Zal bij rotatielaser ook wel zo zijn: ertegen stoten = opnieuw aanzetten en opnieuw beginnen meten omdat ijkpunt misschien anders staat tov laser?

Enfin, punt dat ik wou maken: dat soort apparatuur is niet gemaakt om op te staan of tegen te stoten en nauwkeurigheid te behouden, daar zou ik m'n afweging niet van laten afhangen. Die variabele nauwkeurigheid (pdf link paar posts terug) naargelang de weersonstandigheden, dat vond ik wel straf (maar begrijpelijk gezien het werkingsprincipe).

Lid geworden
26 nov 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
voila duidelijk een gebruiker van deze pasdarm :D

Roel-W;1959059 wrote:

SnoopMoop;1957315 wrote:

Bovenaan