Bouwlaser of niet?

Lid geworden
22 feb 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik ga beginnen aan een nieuwbouw. Vaak zal ik er alleen voor staan en daar zit ik met de vraag of ik al dan niet een bouwlaser zou kopen of niet, om de metsprofielen uit te passen en hoogtes te bepalen.

Want alleen werken met een pasdarm is niet ideaal.

Wat denken jullie?

Lid geworden
10 jun 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een laser is zeker handig maar je hebt het helaas niet zoveel nodig. Hiervoor moet je zelf de beslissing nemen en als je het financieel kan is het altijd handig om eens te hebben liggen maar zo gaan er natuurlijk nog veel dingen zijn in je bouw die je maar een paar keer gaat gebruiken... Dus balans opmaken en kiezen. Je zet natuurlijk wel niet elke dag opnieuw profielen. Als er iemand je een half dagje komt helpen staan al je profielen ;)

Lid geworden
19 mrt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ik heb een bouwlaser van autocross aangeschaft voor mijn grote verbouwing, die koste me 400 euro maar ik heb deze heel vaak gebruikt. deze had 4 lijnen dus ik kon er hoeken van 90 graden mee uitzetten, muren waterpas zetten. Kortom goeie investering.

Estivie

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
6
Zorg er ook voor dat hij voldoende sterk is voor buiten. Ik heb een Leica laser & die is bij fel licht (lees: buiten overdag) niet voldoende sterk om de lijnen te zien.

Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
12
Punten
0
Ik volg de opmerking van Desiro: een laser is heel handig, maar zo vaak haal ik de mijne niet boven... geef er dus geen 3000 euro aan zou ik suggereren.

Heb zelf de Bosch Blauw GLL2-80, projecteert twee loodrechte vlakken in 360 graden en werkt buiten met specifieke ontvanger (zat in de kit die ik gekocht heb erbij). Gebruik deze bij de renovatie voor plafonds (horizontaal), tegen hellend dak op plafond (direct hele plafondvlak projecteren), en voor onnozele dingen zoals stopcontacten/lichtschakelaars overal op gelijke hoogte zetten (= laser in het midden in de kamer en door de 360 graden projectie is het maar overal streepkes zetten). Natuurlijk, eens m'n renovatie of jouw ruwbouw af is, gaat die laser denk ik stof beginnen verzamelen...

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Estivie;1931781 wrote:
Zorg er ook voor dat hij voldoende sterk is voor buiten. Ik heb een Leica laser & die is bij fel licht (lees: buiten overdag) niet voldoende sterk om de lijnen te zien.

Dat is waar, een metsersploeg van een bouwbedrijf kan niks aanvangen met een binnenhuislaser. Maar de zelfbouwer (veronderstel ik hier) kan daar wel een eind mee verder. In 2 keren laseren, wachten tot 's avonds, wat schaduw maken met een paneel, behoort allemaal tot de mogelijkheden die de zelfbouwer kan toepassen.

Dus eigenlijk zou de vraag hier moeten zijn: pasdarm/goedkope binnenhuis/dure buitenhuis.

Estivie

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
6
tjay;1931799 wrote:
I

Heb zelf de Bosch Blauw GLL2-80, projecteert twee loodrechte vlakken in 360 graden en werkt buiten met specifieke ontvanger (zat in de kit die ik gekocht heb erbij).

Inderdaad. Nu ik erover denk had mijn aannemer ook zo'n ontvanger. Mijn advies voor een "sterke" laser dus fout & kan je er beter voor zorgen dat je een laser hebt met ontvanger :)

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
484
Punten
83
een spectra LL100 koop je al voor minder dan 1000 € btw incl. (compleet met statief en ontvanger)

Al moet je er wel rekening mee houden dat je met een laser niet door een muur kunt meten, dus laser en ontvanger moeten steeds in elkaars zichtveld staan, terwijl je met een gewone pasdarm overal door kunt passen.(maw een gewone pasdarm is best ook aanwezig op de werf)

Lid geworden
24 aug 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je van plan bent om heel veel zelf uit te voeren dan zou ik zeker overwegen om er eentje aan te schaffen.

Wij hebben een rotatielaser op statief gekocht samen met een afzonderlijke ontvanger.

Het voordeel van deze ontvanger is dat hij nog steeds de laserlijn kan oppikken terwijl je ze met het blote oog zelfs niet meer ziet.

Er zijn verschillende merken die complete sets aanbieden, iets zoals op de foto hieronder:

Heeft al meermaals zijn doel bewezen, zowel bij het uitzetten van lijnen alsook bepalen van niveaus.

Nu zijn we volop bezig met het plaatsen van de valse wanden en ook daar komt hij perfect van pas.

Later gaan we deze ook gebruiken om de tuin aan te leggen aangezien we daar ook met verschillende niveaus gaan zitten.

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb de mijne (ook GLL2-80) heel veel gebruikt (en nog), voor vanalles - plafondlatten en metal stud uitlijnen, inbouwkasten en deuren recht aanzetten/afhangen, traptreden uitzetten, palen van hekwerk op juiste hoogte zetten (met buitenontvanger), tegelen, trapleuning zetten, zelfs tv recht hangen. Meeste dingen 'gaan' wel met een waterpas, maar ik heb precies altijd een arm tekort met een waterpas. Vooral als ge dikwijls alleen werkt, is zo'n laser handig, in mijn ervaring.

Maar goed, veel mensen van 'de oude garde' lachen mij iedere keer uit als ik hem uit haal voor dingen die zij met een waterpas zouden doen, dus dat gaat ge erbij moeten nemen...

(hoewel mijn vader na 1 keer een tegellaag uitgezet te hebben met een laser toch niet zo lacherig meer was over het nut, maar hij vond het nog steeds te duur :) )

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik ga nekeer wat quotes omdraaien qua volgorde.

joske_vermeulen;1933469 wrote:
(hoewel mijn vader na 1 keer een tegellaag uitgezet te hebben met een laser toch niet zo lacherig meer was over het nut, maar hij vond het nog steeds te duur :smile: )

minoeske;1931897 wrote:
een spectra LL100 koop je al voor minder dan 1000 € btw incl. (compleet met statief en ontvanger)

:?: :mad:

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
? Hij vindt het te duur voor het nut maar ziet er toch wel wat in, en een laser kost vanaf 500 of zo. Wat is daar tegenstrijdig aan?

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk

Lid geworden
30 nov 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Iemand aanraders van lasers die handig zijn voor gebruik bij de realisatie van de ruwbouw?

Zijn onderstaande iets?

http://www.gereedschapcentrum.nl/producten/lasers-meetgereedschap/bosch-grl-300-hv-rotatie-laser-set-bt-170-hd-statief-gr-240-meetlat.html

http://www.gereedschapcentrum.nl/producten/lasers-meetgereedschap/bosch-grl-400-h-rotatie-laser-lr-1-ontvanger-gr-240-meetlat-bt-170-hd-statief.html

Hierboven las ik dat er mensen zijn die kruislijnlaser gebruiken buiten met een ontvanger? Is misschien wel optie dan als het een beetje degelijk werkt...

Lid geworden
24 sep 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor een ruwbouw zou ik proberen om sowieso een laser met ontvanger te nemen. Eventueel een groene, ik ben er echt van verschoten hoeveel beter je dit ziet overdag!

Toch heb ik mijn ontvanger al meer gebruikt voor de grotere afstanden.

Ik zou het alleen niet zien zitten om alles met een pasdarm te doen, ik vind mijn laser alvast een goede investering :)

Lid geworden
16 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb destijds een Futech multicross7 gekocht en ben daar supercontent van. Handig voor vele zaken en kan je ook gerust buiten gebruiken (met ontvanger/detectieplaatje).

Lid geworden
26 nov 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
digitale pasdarm werkt ook perfect! gebruik ik veel liever als een laser (voor profielen te zetten dan toch: steeds paslijn aan juiste kant van profiel, perfect om de hoek passen ect)

natuurlijk kan je een rotatielaser voor meer toepassingen gebruiken

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik ben zeer tevreden over de groene bosch pll2: een stevig en handig toestelletje en het nieuwe pootstatief is ook interessant. Een extra handige functie is de loodlijn naar boven en onder. Ik zou er persoonlijk ook niet meer geld aan kunnen uitgeven, wie ziet er nu het verschil tussen max 2.5 mm afwijking op 5 m afstand (groene bosch) of 0.5 mm (dure lasers)?

Azaron

Lid
Lid geworden
12 nov 2008
Waarderingsscore
2
Punten
18
Hier ook de bosch pll 360 (150 €?), wou er niet teveel geld aan geven en 't is toch al goed van pas gekomen bij de werken binnenshuis. In zonlicht is het niet te doen, maar dan teken ik het 's avonds wel af.

Bij het ruwbouw metselwerk had ik die nog niet en dat hebben we toen met de waterdarm gedaan. Die paar mm extra mogelijke afwijking op afstanden van 10 meter zullen het hier ook niet maken. Als de ene metser z'n potlood juist boven de streep zet en de andere eronder dan heb je ook al enkele mm.

Lid geworden
8 dec 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
matthiasvd;1954241 wrote:
digitale pasdarm werkt ook perfect! gebruik ik veel liever als een laser (voor profielen te zetten dan toch: steeds paslijn aan juiste kant van profiel, perfect om de hoek passen ect)

Werkt allesbehalve perfect! Als je een muur hebt van +10m zit je al snel op foutmarges van 5 mm. Probleem bij deze dingen is dat het ontworpen is voor binnenshuis. Digitale pasdarm is eigenlijk niet bruikbaar bij zonlicht, felle wind. En voor goede werking zou je hem volledig moeten afrollen.

Lid geworden
11 jun 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op deze digitale pasdarm zit normaal max een foutmarge van 2mm. Denk je dat deze niet op jou lazer zit?

Is perfect bruikbaar bij zonlicht, alleen moet je deze niet tè lang bij warm weer in de blakke zon leggen.

Profiels de meterpas overzetten en opruimen.

Bij felle wind kan dit eventueel wel voor problemen zorgen. Altijd proberen af te rollen zodat deze op zoveel mogelijk plaatsen op de grond ligt, zodat deze niet kan bewegen.

SnoopMoop;1957315 wrote:
matthiasvd;1954241 wrote:

Werkt allesbehalve perfect! Als je een muur hebt van +10m zit je al snel op foutmarges van 5 mm. Probleem bij deze dingen is dat het ontworpen is voor binnenshuis. Digitale pasdarm is eigenlijk niet bruikbaar bij zonlicht, felle wind. En voor goede werking zou je hem volledig moeten afrollen.

Bovenaan