• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Bouwinfo-vakantie

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Waarderingsscore
128
Punten
63
Ik staak mijn bijdragen voor enkele weken, ik ben het even een beetje beu hier. Het is erg vervelend om diverse topics te zien stranden door ingrijpen van moderators. :evil:

Tot over een weekje of 2-3. 8)

archiklusser wrote:
Ik staak mijn bijdragen voor enkele weken, ik ben het even een beetje beu hier. Het is erg vervelend om diverse topics te zien stranden door ingrijpen van moderators. :evil:

Tot over een weekje of 2-3. 8)
En om u te pesten, zullen ze dit ook nog sluiten. :lol:

archiklusser, dit snap ik niet om eerlijk te zijn. Ik heb net even tussen uw antwoorden gekeken en geen enkel topic daar is gelocked, dus zoveel last heb jij er al niet van gehad.

De enige reactie is op die van bruidje die 1 van haar topics gesloten zag worden (de rest staat nog allemaal open, behalve dan die klaagtopics) en ik moet zeggen dat dat een terechte beslissing was.

Heb je de zaak wel bekeken? De vraag daar was wat het beste is : zelf een archi en aannemer zoeken of bouwen met SOD, een vraag die hier toch regelmatig passeert. En je kan dan wel argumenten aanvoeren dat de bouwsector evolueert, een keuze tussen de manier van bouwen (zelf, sod, archi+aannemer zoeken) evolueert niet echt snel, wat vandaag de voor- en nadelen zijn van de ene methode zullen ook nog de voor- en nadelen zijn over 5 jaar. Net zoals reputaties van aannemers en SOD firmas. Hun prijzen stijgen wel maar een reputatie veranderd niet op enkele maanden.

Als de mods vinden dat voor bepaalde topics voldoende andere alternatieven bestaan op dit forum dan is het hun goed recht om een topic te sluiten en te verwijzen naar de zoekfunctie (of als ze tijd hebben zelf een ander topic op linken in het gesloten exemplaar). Hoe groter dit forum word, hoe repetitiever het gaat worden en hoe meer de meer ervaren gebruikers gaan afhaken.

In het onderdeel "Inrichting - Technieken" staat weer maar eens een vraag over de aarding in de badkamer. Dit is een onderwerp waarvan ik zelf weet dat het elke 1 a 2 maanden terugkomt, en telkens komen er dezelfde antwoorden in. Moet die vraag echt telkens opnieuw en opnieuw en opnieuw gesteld worden? Is het antwoord echt niet te vinden met de zoekfunctie?

Ik kan de reactie van Archiklusser wel ergens verstaan. Een paar weken geleden was ik een topic tegengekomen met een goedgemeende vraag (maar voor de ervaren bouwinfo bezoeker een ‘domme’ vraag) en die werd zonder veel uitleg gesloten door een van de moderators.

Ik vond dit toen niet terecht en vrij arrogant om zo de persoon in kwestie geen recht meer te geven op een goed antwoord. Ok er bestaat zoiets als de zoekfunctie maar als leek weet je soms niet welke keywords je nodig hebt om tot het gewenste resultaat te komen. Bovendien is af en toe eens opnieuw dezelfde vraag stellen niet slecht omdat de technologie niet stil staat en er misschien andere en betere oplossingen kunnen gegeven worden.

Het zou jammer zijn dat bouwinfo door het modden van ‘domme’ vragen, de niet ervaren bouwers van het forum zou weren omdat ik meende dat het forum er was om juist die mensen te helpen.

En nee, ook geen van mijn gestarte topics zijn ooit gesloten.

Jama, al gezien welke algemene vragen hier keer op keer gesteld worden? Vragen waar trouwens geen zinnig antwoord op gegeven kan worden omdat ze zo geweldig algemeen zijn. En dan heb je er hier ook die zo'n forum overspoelen met dergelijke vragen. Dan kan ik de mod's wel begrijpen.

En bovendien: je kan aan de mod's vriendelijk vragen om je vraag wél te laten staan (vermeld die goede reden dan in je vraag) in plaats van meteen van leer te trekken. Dan denk ik dat je meer bereikt.

In het geval van 'bruidje' werd er inderdaad gezegd dat de vraag al x keer gesteld werd, maar werd meteen ook verwezen naar de link met meer info. Als je te lui bent om daar te gaan lezen... En bovendien weerhoudt niets er je van om dat topic terug naar boven te halen.

Ik begrijp wel beide standpunten. Een vraagsteller zal geen vraag stellen als hij het antwoord al weet. Hij is hier om info in e winnen op een bouwprobleem en waar anders kan hij zijn vraag voorleggen? (we gaan hier geen reclame maken voor andere bouwforums hé :twisted: )

Moderators moeten de boel een beetje overzichtelijk en interessant houden. Dat kan idd enkel door o.a teveel terugkerende vragen te blocken. Zolang er dan maar en verwijzing is naar de desbetreffende vorige topics, voor mij geen probleem.

Ik moet wel toegeven dat de zoekfunctie mij niet steeds de nodige richting geeft in mijn zoektocht naar bepaalde vragen. mss eens een duidelijke handleiding posten hieromtrent ?

Eh ...of was die vraag al eerder eens gesteld? :oops:

BLOKKEN DIE HANDEL :lol: :D :lol: :D

We verwachten van de gebruiker dat hij toch eerste en beetje moeite doet om iets te zoeken, vindt iemand iets niet dan mag hij of zij gerust zijn vraag stellen.

Is dat een vraag waar geen zinnig antwoord op is of die al duizend keer gesteld is dan kan die gesloten worden om het hier toch een heel klein beetje overzichtelijk te houden.

Is de TS het daar niet mee eens dan is de correcte manier om een Pb'tje te sturen naar de mod, die zal dan wel helpen zoeken of het topic her bekijken.

Topics openen om je beklag te doen over zo'n dingen is not done.

En wie zegt zelf te modereren op andere fora zou dat toch wel moeten weten.

k heb et trouwens eens opgezocht

Bruidje heeft al 10 comments gegeven en is geregistreerd sinds 11 maart laatst leden.

haar eerste vraag:

wat is de beste formule?

bruidje wrote:
Wij vroegen ons af wat de beste formule is: bouwen met een aannemer (de klassieke manier dus), sleutel op de deur, of een huis kopen? Wat raden jullie aan? Wat zijn voor en nadelen? Wat is het duurst, in verhouding?

niemand kan daar een zwart-wit antwoord opgegeven en de voor- en nadelen van de verschillende formules zijn al heel dikwijls uitgebreid besproken.

een ander lid gaf dit perfect aan door volgend antwoord.

Quote:
Wat is het mooist? rood of groen? :roll:

volgende gestelde vraag:

grond eerst kopen?

bruidje wrote:
bestaat er een voordeel om eerst een grond te kopen en pas een jaar ofzo later er een huis op te zetten? heeft dit voordelen voor je lening om dit wat te spreiden? Of kunnen we beter alles in één keer doen en betalen?

is gewoon blijven staan en hebben een aantal mensen een antwoord op gegeven

derde vraag:

grond: registratierechten enz?

bruidje wrote:
als je een grond koopt, wat moet je dan allemaal betalen/in orde brengen? 10% registratiekosten hoor ik? Wat bedoelen ze daar juist mee? Aan wie betaal je dat? Aan de notaris? En moet je dan de notaris ook nog eens een ereloon geven? Ik ben nog een echte leek hoor...

Is ook blijven staan, en heeft ook iemand beantwoord.

Maar de TS kon even goed eens het forum doorgenomen hebben en bij handige links even verder op het net gezocht hebben.

vierde vraag, lag in de lijn van de eerste,nu echter iets specifieker.

kostenplaatje bij sleutel op de deur

bruidje wrote:
kostenplaatje bij sleutel op de deur: Kan er iemand zeggen, als je met een sleutel op de deur firma werkt, hoe je best je totaalprijs berekent?Klopt dit: grond+registratierechten 10%; constructie van het huis+21%BTW erop; daarbovenop nog eens registratiekosten die met je lening te maken hebben??? Hoeveel procent? Heeft dit met klein beschrijf enz te maken? En wat vergeet ik nu in mijn kostenplaatje?

Is terecht gesloten door cookie die hier nog altijd de oppergod is en het voor het zeggen heeft. Een paar mensen gaven nog een antwoord, twee mods verwezen naar reeds bestaande topics over het zelfde onderwerp.

14 maart, 5° topic:

frustratie omtrent "zoekfunctie gebruien"

en 15maart het zesde gestart topic

frustratie 2

Meer moet daar niet op gezegd worden zeker?

Misschien ook handig is een centraal aanspreekpunt voor moderators. Op een forum vroeger hadden wij een knop staan om de moderators te contacteren. En dan kon jij als gebruiker een bericht plaatsen in een verborgen forum. Hoe het werd afgehandeld wist je niet totdat je een pb kreeg van 1 van de mods (als die er al kwam).

Misschien een idee om hier ook in te voeren?

Zoeken is een kunst, wanneer je meerdere trefwoorden ingeeft mag je zeker niet vergeten van het vakje te selecteren dat zegt om te zoeken op alle trefwoorden tesamen.

een gebruiksaanleiding voor bij het zoeken is misschien ook nog geen slecht idee.

hoow, ik wil zelfs een stapje verder gaan en de gesloten topics eens verder bekijken. En ik kies gewoon het onderwerp algemeen:

Frustratie 2 & frustratie omtrent "zoekfunctie gebruien"

op slot om gekende redenen

wat is de beste formule?

het gewraakte topic dat alles gestart heeft

KOSTPRIJS HSB???

CAPS en regelmatig weerkerende vraag

Wachttijd aannemers

Gesloten met verwijzing naar ander topic

Wachttijd aannemers

Gesloten op vraag van TS (topic starter)

Bouwgrond

Gesloten met link naar ander topic

kostenplaatje bij sleutel op de deur

Gesloten met vele links naar andere topics

Grond met nieuwbouw 5 procent duurder

Dubbelpost

hopelijk laatste ontwerp

Vraag van verder te gaan in oud topic

Ik kan nog een tijdje doorgaan (en heb dat ook gedaan bij het bekijken) maar vind niet echt topics waar de TS niet zelf kan uitkomen

hoow wrote:
een gebruiksaanleiding voor bij het zoeken is misschien ook nog geen slecht idee.

Of een welkomstbericht (PM) waarin duidelijk naar de zoekfunctie + werking verwezen wordt.

Daar hebben wij ook aan gedacht, maar dan lijkt het zo echt of je hebt geen vertrouwen in nieuwe bezoekers.

m pieter wrote:
hoow wrote:

Of een welkomstbericht (PM) waarin duidelijk naar de zoekfunctie + werking verwezen wordt.

Goed idee! Als je je registreert krijg je een bevestigingsmail. Kan daarin niet een bondige handleiding verwerkt worden?

Waarom niet? Een berichtje à la...

Welkom op het Bouwforum!

Hier vind je heel wat info over bouwen én verbouwen, kan je ervaringen uitdelen met mede-(ver)bouwers, en als je geen afdoende info vindt, een vraag stellen.

Hoe zoek je info op het bouwforum?

Bovenaan staat er een knop zoeken, blablabla...

Da's toch best ok?

het is voor mensen die verantwoordelijk zijn altijd moeilijk om goede beslissingen te nemen :

je hebt mensen die goed met een PC overweg kunnen en mensen die met een PC overweg kunnen.

De eerste zal gans zijn PC zonder problemen kunnen herinstalleren, weten waa rhij onfo kan vinden op internet ove riets en hoe dat te doen, de tweede weetj uist hoe hij de PC opzet en kan surfen, maar vraag hem/haar niet om een bepaald iets op te zoeken op internet.

Vervolgens heb je ook nog het type : ik ken er niet veel van maar wel het leren en het type : ik ken er niet veel van en wil er niets over bijleren, een ander zal de oplossing wel zoeken/geven.

Wij als mods kijken dikwijls ook wel eens eerst naar de andere posts van die persoon om te zien of hij/zij ook effectief moeite doet om zelf iets te zoeken of niet, en als dat niet zo is, dan is bij ons ook de neiging om een slotje te zetten ook nogal groter dan wanneer het iemand is die zelf al regelmatig andere gebruikers verder geholpen heeft en dingne opgezocht heeft.

Uiteindelijk wil ik daar nog aan toevoegen dat op elk forum andere regels zijn. Dus het ene forum met het andere vergelijken is zobiezo appelen met peren vergelijken. Op sommige game forums mag het er bijna in het belachelijke aan toe gaan voor er een slotje opkomt, hier proberen we het nog een beetje normaal te houden ( op off topic na ;) ).

Tevens is feedback van de gewone gebruiker ook altijd welkom.

Wij weten niet altijd direct wat jullie als gebruiker als een nadeel ervaren in gebruik ofzo van het forum. Als je dat laat weten, kunnen we kijken wat daar aan te doen. Oa de vernieuwde structuur en onderverdeling van het forum is al een hele verbetering. Maar geef ons ook even de tijd om dit voor elkaar te krijgen. Gans dit forum wordt gedraaid op vrijwillige basis, door mensen die ook allemaal aan het bouwen zijn, die werken overdag ( en het forum proberen in het oog te houden ) en een gezin/huishouden hebben.

Dus heb ook een beetje begrip.

Staat het je niet aan, pech, ga dan elders als je denkt daar beter af te zijn. Maar begin geen appelen met peren te vergelijken, dit forum is niet een ander forum, dit is bouwinfo.be

Maar zou je die mail dan ook echt lezen?

ik zou dat diagonaal eens bekijken en verder gaan

hoow wrote:

Als enkel dat er zou instaan, wel ja :wink: .

m pieter wrote:
hoow wrote:

Als enkel dat er zou instaan, wel ja :wink: .

Hier zou een probleem kunnen zitten. Zoals M Pieter zegt, als enkel dat er maar instaat , dan wel. Waarschijnlijk zal er meer instaan, en wordt er diagonaal gelezen. Beginners willen vaak onmiddellijk resultaat, lezen komt later wel... als het er ooit van komt.

@ falcon.

Waarom zo een defensief standpunt? Iedereen weet wel dat jullie goed en nuttig werk doen. Door topics te sluiten hebben jullie ,al dan niet, een machtspositie en de een heeft het er al moeilijker mee dan de ander. Uiteindelijk zit je met een grote groep uiteenlopende karakters en het is uw taak hierop objectief in te spelen. Wordt het echt te bont, dan is het volgens mij de taak van grote smurf eh mod om de persoon in kwestie duidelijk te maken dat er voor iedereen regels en wetten zijn die moeten worden nageleefd.

Waarom niet een topic openen waar leden hun ideeen, meningen kunnen uiten om het forum nog beter, nog interessanter, plezanter te maken.

Je hoeft deze ideeen niet te verwerpen noch te prijzen als je daar geen zin in hebt, filtreer ze en haal er het beste uit.

P&B : omda ge naart schijnt beter defensief zijt dan aggressief ;)

Maar dat ideeëntopic lijkt me wel wat, dat moeten we eens van dichterbij bekijken.

Bedankt voor de tip al.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan