Bouwgrond met deels steenpuin egaliseren

Lid geworden
25 sep 2014
Waarderingsscore
0
Punten
1
Graag had ik mijn bouwgrond, is kleigrond van 25a geëgaliseerd.
In het verleden werd het onkruid/gras op het perceel mee afgemaaid door de boer die een deel van de grond, zonder steenpuin mee mocht bewerken.
Nu heb ik het perceel net verkaveld en heeft de boer hier geen boodschap meer aan.
Het perceel is ook gebruikt geweest door andere machines waardoor het reliëf er zeer grillig bij ligt en het nu haast onmogelijk is om met mijn Kubota'tje b7001met maaibalk erover te rijden zonder zeeziek te worden. 
teeth_smile.png

Graag had ik dus het perceel vlak gekregen en eventueel de bovenste laag stenen eruit halen zodat ik er eventueel met een zitgrasmaaier op hoge stand over het gras en onkruid kan zonder zeeziek te worden?
Gazon aanleggen is in de eerste jaren nog niet aan de orde, maar als er "afwerkingsfrezen" ook bouwpuin aankunnen is dit mooi uitgespaard naar aankoop toe.
Kunnen jullie me tips geven over wat voor frees ik me hiervoor best kan aankopen?

jan88

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Zoek een boer die het wilt omploegen en daarna min of meer gelijk trekken met cultivator?
Vervolgens de grote stenen eruit rapen en inzaaien? Of opnieuw laten verwilderen ...
Of zo laten en onkruid om de paar weken maaien met bosmaaier.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.422
Punten
113
Het gebruik van 'andere' machines heeft de grond dus al serieus verdicht.
1ste probleem: Terrein is niet geëgaliseerd.
2de probleem: Terrein is verontreinigd met puin.
3de probleem: 
Doel : machinaal maaien met zitmaaier /tractor. 

Bodemverdichting los je alleen op door te diepspitten.
Omdat je nogeens met kleigrond zit, heb je gegarandeerd waterinfiltratieproblemen.
Kan je oplossen met veel organisch materiaal in de bodem te brengen.
Door het diepspitten en zeker als dit gebeurt met een kraan , werk je perfect het terrein egaal af.
Dus gedaan met hotsedepotse maaien.
Bijkomend voordeel met een kasseibak op de kraan kan je zowel spitten als steenpuin zeven en verwijderen.
Veel hangt af van de hoeveelheid steenpuin en in welke grootte dit aanwezig is.
Stenen groter dan 5 cm moeten verwijderd worden volgens de regelgeving van OVAM.

Dus met 1 machine (kraan) krijg je dit in orde.
Voor het ploegen ... geen enkele landbouwer, tuinier gaat zijn ploegblad kapot rijden op stenen.
Voor het frezen of diepspitten met spitmachine en tractor, geldt hetzelfde.
Enkel een leliefrees zou soulaas kunnen bieden maar dan mag de vervuiling niet meer zijn dan 10-15% van het volumegewicht.
100-150 liter per m³ of 10 à 15 liter steenafval op 1 m² grondoppervlak tot een diepte van  10 cm.
Enigste nadeel van een lelie frees is de freesdiepte, zandgrond cc 15 cm diep, kleigronden 10/12 cm diep.
En dan mag je nog gaan werken met rotereggen om alles egaal te krijgen.
Opletten een cultivar trekt het profiel niet gelijk . een cultivator trekt met zen drietand de toplaag van de bodem los en zorgt er voor dat er lucht in de bodem komt.

Lid geworden
25 sep 2014
Waarderingsscore
0
Punten
1
Alvast dank voor de reacties!

Op deze grond stond vroeger een boerderij, deze is afgebroken en de grond was ook tot op ong 1m50 uitgegraven. De stenen die er nog in zitten zijn door de kasseienbak er niet mee uit gekomen.

Ik wil er momenteel nog geen gras op zaaien of er geen tuin van maken, de bedoeling is om het onkruid en eventuele gras op het perceel de komende jaren makkelijk af te maaien met de zitmaaier. De grond hoeft niet biljarttafel vlak te zijn. :)
Met de bosmaaier ben ik het ondertusen beu. :)
Boeren genoeg in de regio die eventueel zouden kunnen helpen, maar ik heb een kubota en zou hier zoals eerder vermeld een frees voor kopen waarmee ik mijn huidig probleem verhelp én waarmee ik later de tuin fatsoenlijk zou kunnen aanleggen (mooi meegenomen als dit mogelijk is).

Thx, Lukanar voor de gedetailleerde uitleg, ben al een stukje wijzer geworden! :)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan